Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 26 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 516
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Med et 300cm 16:9 så vil det ikke være mye lysstyrke igjen, så det som produsenten oppgir av max størrelse på bildet skal man ta med en klype salt. Men ett 300cm 2.35:1 lerret MED anamorfisk linse er jo en annen ting. Uten linse så vil det vel være det samme som man fyller ett 16:9 lerret.

Og for å fylle ett 3 meter stort lerret så må avstanden fra linsen være fra 4,2m og oppover.
    Så det er med andre ord ingen vits å satse på denne projektoren dersom jeg ønsker et 2.35:1 lerret på 3m bredde? Hadde ikke tenkt å bruke anamorfisk linse, kun zoome inn til 2.35-størrelse. Kan klare å flytte projektoren til 4.2 meter med litt knoting...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Så det er med andre ord ingen vits å satse på denne projektoren dersom jeg ønsker et 2.35:1 lerret på 3m bredde? Hadde ikke tenkt å bruke anamorfisk linse, kun zoome inn til 2.35-størrelse. Kan klare å flytte projektoren til 4.2 meter med litt knoting...
    Må vel nesten ha Benq W6000 hvis du skal ha lysstyrke nok, og den har ikke noe bra bilde etter som jeg har forstått.

Hadde heller gått ned i størrelse på bildet for du sitter vel ikke 10 meter fra lerrete.

Og så må du tenke på at lysutbyttet på pæren reduseres etter som timene går.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sier det igjen; når det kommer til lysutbytte går det i svært stor grad på preferanser og ikke minst rommet utstyret benyttes i. Jeg mener HW15 funker glimrende på 3m bredde, og har ingen som helst problemer med et slikt format på denne projektoren. Det faktum at du også kan kjøre HW15 i høy lampemodus uten at viftene plager en er også viktig.

Projectorcentrals kalkulator kan du for øvrig se helt bort fra (de tar utgangspunkt i produsentens ofte sterkt villedende data), og det er også slik at HW15 gir langt mer lys enn "spekken" tilsier, jeg har tidligere målt den til rundt 750AL i økonomimodus, mens HD950 ligger på 450-500AL (noen eksemplarer gir visstnok mer lys enn den jeg har målt for øvrig). I normal modus tipper jeg HW15 ligger på 800-850AL i kalibrert modus.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg sier det igjen; når det kommer til lysutbytte går det i svært stor grad på preferanser og ikke minst rommet utstyret benyttes i. Jeg mener HW15 funker glimrende på 3m bredde, og har ingen som helst problemer med et slikt format på denne projektoren. Det faktum at du også kan kjøre HW15 i høy lampemodus uten at viftene plager en er også viktig.

Projectorcentrals kalkulator kan du for øvrig se helt bort fra (de tar utgangspunkt i produsentens ofte sterkt villedende data), og det er også slik at HW15 gir langt mer lys enn "spekken" tilsier, jeg har tidligere målt den til rundt 750AL i økonomimodus, mens HD950 ligger på 450-500AL (noen eksemplarer gir visstnok mer lys enn den jeg har målt for øvrig). I normal modus tipper jeg HW15 ligger på 800-850AL i kalibrert modus.
    Selvfølgelig kommer det ann på rommet også, men man må jo ta i betrakning at pæren mister mye lysstyrke når den har gått endel timer. Så må man skifte pære hver 1000 time så blir det fort dyrt (hvis man bruker den mye da).

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel nesten ha Benq W6000 hvis du skal ha lysstyrke nok, og den har ikke noe bra bilde etter som jeg har forstått.

Hadde heller gått ned i størrelse på bildet for du sitter vel ikke 10 meter fra lerrete.

Og så må du tenke på at lysutbyttet på pæren reduseres etter som timene går.
    Hmm, er det virkelig så stor forskjell på lysutbyttet om man har f.eks 265cm bredde eller 300cm bredde? Grunnen til at jeg gjerne vil ha 300cm bredde er for å kunne plassere høyttalere bak uten å flytte dem for tett inn mot senter.

Så da nytter det ikke med full lampestyrke for å få nok lysutbytte?

EDIT: Ops, så ikke at det var kommet svar fra Lygren i mellomtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hmm, er det virkelig så stor forskjell på lysutbyttet om man har f.eks 265cm bredde eller 300cm bredde? Grunnen til at jeg gjerne vil ha 300cm bredde er for å kunne plassere høyttalere bak uten å flytte dem for tett inn mot senter.

Så da nytter det ikke med full lampestyrke for å få nok lysutbytte?

EDIT: Ops, så ikke at det var kommet svar fra Lygren i mellomtiden.
    Jeg skal ta en test hos en kompis ikveld, han har 3 meter bredt lerret på en 750, som er alt for stort for den ivertfall. Skal minske størrelsen til 265 og måle i prosent hvor mye det utgjør i lysstyrke.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ta en test hos en kompis ikveld, han har 3 meter bredt lerret på en 750, som er alt for stort for den ivertfall. Skal minske størrelsen til 265 og måle i prosent hvor mye det utgjør i lysstyrke.
    Ja, det høres interessant ut

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...750 har 30-40% mindre lys enn Sonyen, og jeg synes personlig at den (vel, HD950, som jo er samme maskin) funker helt OK på et 330cm bredt lerret i 2.35:1, målt til ca. 450-500AL. Litt blass sånn helt tilsynelatende, men ettersom øynene har en unik egenskap til å tilpasse seg lysforholdene tar det ikke mange minuttene før jeg ikke lenger tenker på dette som noe issue i det hele tatt...

Understreker igjen at dette går på preferanser, men selv om en er opptatt av mye lys mener altså personlig jeg at Sony HW15 funker problemfritt på 300cm bredde gitt at rommet er relativt optimalt, der en eventuelt altså kan ty til full lampespenning om en ønsker enda hakket mer lys. Har en mye reflekterende flater stjeler jo det en del dynamikk, og i så fall bør en kanskje vurdere noe mindre, 265cm er uansett "bankers"...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...750 har 30-40% mindre lys enn Sonyen, og jeg synes personlig at den (vel, HD950, som jo er samme maskin) funker helt OK på et 330cm bredt lerret i 2.35:1, målt til ca. 450-500AL. Litt blass sånn helt tilsynelatende, men ettersom øynene har en unik egenskap til å tilpasse seg lysforholdene tar det ikke mange minuttene før jeg ikke lenger tenker på dette som noe issue i det hele tatt...

Understreker igjen at dette går på preferanser, men selv om en er opptatt av mye lys mener altså personlig jeg at Sony HW15 funker problemfritt på 300cm bredde gitt at rommet er relativt optimalt, der en eventuelt altså kan ty til full lampespenning om en ønsker enda hakket mer lys. Har en mye reflekterende flater stjeler jo det en del dynamikk, og i så fall bør en kanskje vurdere noe mindre, 265cm er uansett "bankers"...
    Jeg liker heller ikke for mye lys. Så en Y verdi på mellom 38000 og 44000 på 100 ire synes jeg er en grei lysstyrke. Hvor mye det er i AL vet jeg ikke.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker heller ikke for mye lys. Så en Y verdi på mellom 38000 og 44000 på 100 ire synes jeg er en grei lysstyrke. Hvor mye det er i AL vet jeg ikke.
    Det er dessverre slik at for å få en fornuftig indikasjon på lysstyrken så må man benytte en standard måle-enhet. "Y" er en relativ verdi som vil variere alt etter hvor stort bildet er, hvilken avstand proben har til projekt/lerret etc...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er dessverre slik at for å få en fornuftig indikasjon på lysstyrken så må man benytte en standard måle-enhet. "Y" er en relativ verdi som vil variere alt etter hvor stort bildet er, hvilken avstand proben har til projekt/lerret etc...
    Jeg måler fra lerret og setter proben sånn den får høyest lysverdi ca 30-40 cm fra duken og forandre vinkel til der den måler best.. Det er jo klart Y verdien synker når størrelsen på lerrete øker. Det vil den jo gjøre på en standard måleenhet også vel?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant følgende sitat fra Projectorcentral:

"Lumen output.
    The HW15 is rated at 1,000 lumens, as was its predecessor, the HW10. In Cinema mode, using high lamp and the lens's widest angle setting, our test sample measured 830 ANSI lumens. This is a modest boost from the HW10, which already had a very bright Cinema mode at 697 lumens. This gives the HW15 one of the brightest Cinema modes we've seen, and makes it a versatile, flexible projector for use in almost any viewing environment.

Low lamp mode introduces a significant drop of 30%, so Cinema mode is reduced to 575 lumens. This setting still produces enough light for a 150" screen in a light-controlled room. If you find high lamp mode to be too bright for your room, which is quite likely if you have good light control, low lamp mode can help curtail lumen output to a more reasonable level.

The HW15, like the HW10, has a 1.6:1 manual zoom lens. This lens transmits the maximum amount of light when using the wide angle setting, or the largest possible image at a given distance. Using the telephoto end of the zoom lens introduces a drop in lumen output of 22%. In a worst-case scenario, when using Cinema mode with the low lamp setting and the telephoto end of the zoom lens, the HW15 measures 443 lumens. This is still more than enough light for a 120" diagonal 16:9 screen in a light-controlled room, so the bottom line on the HW15 is that it's bright enough for just about any traditional home theater application. The high maximum light output also means you could use the projector to watch HD sports or play video games with the room lights turned up and still have a fairly pleasant picture"

Sony BRAVIA VPL-HW15 1080p SXRD Home Theater Projector

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ikke det at en normalt skal lytte til projectioncentral, men her er vi "eye-to-eye"... HW15en er fantastisk lyssterk, og det er jo kombinasjonen av denne lysstyrken og den effektive irisen (samt selvsagt SXRD-teknologien og den optiske motoren som sådan) som gir den høye ANSI-kontrasten...

120" er som nevnt etter mitt syn no-problemo på HW15, og personlig synes jeg heller ikke 150" er noe issue, men da reduserer en selvsagt det reflekterte lyset noe, så det blir selvsagt subjektivt som alt annet...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da er det antagelig ikke noe problem med lysstyrken på et 129" 2.35:1 lerret

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måler fra lerret og setter proben sånn den får høyest lysverdi ca 30-40 cm fra duken og forandre vinkel til der den måler best.. Det er jo klart Y verdien synker når størrelsen på lerrete øker. Det vil den jo gjøre på en standard måleenhet også vel?
    Ja, uansett verdi så vil den være forskjellig dersom lerretet blir mindre eller større, men Y er likevel ikke en måle-enhet som forteller så mye for andre enn den som kalibrerer. Lumens eller FL er i så måte litt mer fornuftig å bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på jakt etter projektor og ser at HW15 er veldig aktuell for meg, men har ikke sett bilde fra denne i virkeligheten. Men jeg har sett en JVC hd100 en gang, og lurer på om det er mulig å sammenlikne disse to?
    Evt. hvem av disse som er "best" ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    HW15 skilter jo mer svært korrekt fargergjengivelse, mens HD100 på sin side nok har hakket bedre sortnivå men til gjengjeld oversaturert fargegjengivelse. Lysutbyttet på HW15 er videre rundt det dobbelte av HD100, og ANSI-kontrasten er også rundt den dobbelte (dvs. evnen til å vise større lys og mørke felter samtidig). I korte trekk er HD100 nok noe bedre på bekkmørke scener, HW15 bedre på resten... Når det er sagt skal en på ingen måte undervurdere viktigheten av å være god på bekkmørke scener, undertegnede er f.eks. veldig opptatt av nettopp dette...!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for grundig svar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fargeoppsett.

Hei.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blackline
    Hei folkens. I dag ble min Sony VPL-HW15 bestillt. Har lest meg igjennom denne tråden i dag. Men en ting rir meg litt. Fargekalibrering!!!
    Jeg er Rød /Grønn fargeblind og lurer på hvordan det vil påvirke denne fra min side.
    Dette med " målt fargerom fra AV shop" er det to sider av samme sak eller???

Jeg er ny på feltet hjemmekino og prosjektor, og håper spørsmålene ikke virker for dumme for dere viderekomne.
    Det at AVshop måler fargerommet betyr at de sjekker at fargegjengivelsen (fargemetning, fargetone og fargelysstyrke) er slik den skal være. Noen tidlige eksemplarer hadde en feil som gjorde at fargene ble blassere enn de skulle være.
    Jeg skal ærlig innrømme at jeg kan veldig lite om det å være delvis fargeblind, og jeg vet heller ikke hva som er viktig i den sammenheng.

Ingen spørsmål er for dumme

Side 18 av 26 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •