Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 26 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 516
    Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Anamorphisk linse kan du bare glemme med HW15 da den ikke støtter anamorfisk strekk.
    Det ble vel et litt for enkelt svar. Det finnes VP med nødvendig funksjonalitet, og i det finnes også BluRay spillere som støtter vertikal strekk. Bruk av VP sammen med en hvilken som helst BluRay spiller, eller valg av riktig BluRay spiller alene gjør det mulig å benytte HW15 sammen med en anamorf linse - selv om projektoren i seg selv ikke støtter vertikal strekk.

Gøran

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Det ble vel et litt for enkelt svar. Det finnes VP med nødvendig funksjonalitet, og i det finnes også BluRay spillere som støtter vertikal strekk. Bruk av VP sammen med en hvilken som helst BluRay spiller, eller valg av riktig BluRay spiller alene gjør det mulig å benytte HW15 sammen med en anamorf linse - selv om projektoren i seg selv ikke støtter vertikal strekk.

Gøran
    Du har selvfølgelig helt rett.

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    TW5500 pros:

-FI som faktisk funker, og Super Resolution som også gjør jobben (aktiv støyreduksjon i praksis, men som ikke tar skarphet og detaljer i samme slengen)
    -Sortnivå og dynamikk
    -Bra fargerom fra fabrikk og uansett Full-CMS ved behov ved pæreskifte / og etter litt fartstid på pæra
    Er sortnivået og dynamikken MYE bedre på Epson TW5500 enn på Sony HW15?

Ut i fra dybdetesten til Ak av HW15 skal denne ha ca 8000:1 i on/off kontrast uten iris, mens TW5500 ligger på rundt 5000:1 i on/off, uten iris, i følge testen til Gorm i Hjemmekino.

Er det max lyset/hvite til HW15 som er mye bedre?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Jeg har min HW15 plassert på en hylle med linsen i kant med toppen av lerretet, så det går fint. Angående W5000 og at den bråker kan jeg ikke være helt enig i, jeg trengte ikke mye volum på receiveren for at W5000 ikke skulle høres. Kan det være en feil på fargehjulet kanskje..
    Nja, tviler på at det er noe feil med min W5000. Er nok bare jeg som er kresen (i helt stille scener vel å merke). Men skal få den oppunder taket i morgen, da blir plasseringen riktig, og det hjelper nok litt å ha den der i stedet for rett over/bak hodet.. Får bare se ann, bildet blir jeg nok veldig fornøyd med, så gjenstår det om jeg klarer å leve med lyden. Men nå er HW15 ikke dum heller, med tanke med "trøkk" i bildet, men lommeboka har mer enn nok av andre ting å betale...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zedarix
    Er sortnivået og dynamikken MYE bedre på Epson TW5500 enn på Sony HW15?

Ut i fra dybdetesten til Ak av HW15 skal denne ha ca 8000:1 i on/off kontrast uten iris, mens TW5500 ligger på rundt 5000:1 i on/off, uten iris, i følge testen til Gorm i Hjemmekino.

Er det max lyset/hvite til HW15 som er mye bedre?
    Nei, dynamikken er vanvittig god på både HW15 og TW5500. I tillegg er irisen på HW15 noe av det beste en finner der ute, både stillegående og superkjapp... Irisen på TW5500 er imidlertid enda hakket mer effektiv hva sortnivå angår, slik at det absolutt sorte blir enda sortere, men det skal samtidig ikke mye lys inn i scenen før en kan se helt bort fra dette nærmest teoretiske sortnivået.

Nå har ikke jeg personlig målt kontrasten på TW5500 og HW15, men at HW15 måler enda hakket bedre uten bruk av iris stemmer med de erfaringer jeg har av disse to... I tillegg har HW15 mer lys, mer sømløs bildegjengivelse og generelt veldig høy bildekvalitet, og at TW5500 og HW15 er min personlige preferanse HW15 - også fordi jeg ikke ser den store fordelen med FI (men der er jeg SÆR vel å merke, jeg tror de aller fleste vil foretrekke FIen på TW5500 satt i low selv på Blu-ray).

Både HW15 og TW5500 er fantastisk gode projektorer, hver men sine unike styrker (og svakheter?? ), og jeg mener at de aller aller fleste vil være meget fornøyd nærmest "okke som"...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du den på en hylle med noe dempende materiale i tilegg så vil det også gjøre at den blir en god del stillere enn om den hadde hengt i taket.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW15 har nok et lite hakk bedre on/off kontrast når iris er deaktivert, men som mange her skriver, så har irisen på TW5500 et større arbeidsområde noe som gir den høyere dynamisk kontrast (uten at jeg synes det er noe du skal vektlegge for mye).

Begge projektorene er svært gode, og begge har fordeler og ulemper (som allerede er nevt i fleng her på AVforum). Alt i alt, og spesielt om prisen tas i betraktning, så ville jeg valgt HW15 (med forbehold om at Sony fikser/har fikset de undermettede fargene).

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    (med forbehold om at Sony fikser/har fikset de undermettede fargene).
    Ja, det var det da:???:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt en HW15 med kalbrering, og leverer tilbake BenQ W5000, kun fordi støyen var llitt for irriterende for min del (greit nok, det skal ikke mye lyd til før det overdøver, men det finnes scener uten lyd eller svak lyd).

Håper HW15 kan projisere bildet like lavt (helst lavere) enn W5000, stående på en hylle oppunder taket. Håper jeg også blir vant til det noe "mykere" bildet. Jeg er i utgangspunktet glad i skarpt og detaljrikt selv om det innebærer støy - så sant denne støyen finnes på kilden..

Er spent på om jeg "merker" mer dynamikk/kontrast/lys og bedre bilde, uten å ha noe annet å sammenligne med ved siden av.

På sommeren klarer ikke persienner og hvite gardiner ta unna alt lys, og jeg har lyse vegger/gulv/tak:

Hvordan bruker dere HW15 i rom som ikke er helt mørke?
    Bytter dere pæremodus, eller har dere den i stille/lav hele tiden?

Burde jeg sørge for å bestille "full" kalibrering fra avshop for å kalibrere begge modus, eller er ikke dette et tema?
    (enten fordi det ikke er noe vits å bruke høy, eller fordi med mye strølys spiller kalibreringen mindre rolle, eller fordi samme kalibrering benyttes, eller fordi jeg får det uansett med "basic")

Hvilke andre innstillinger bør jeg vite om og vurdere å bruke?
    (vel og merke etter at projektor er proffkalibrert).

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyst tak, lyse vegger og lys fra vindu, bruker bare "lav modus" og det fungerer supert for meg. Noen ganger står til og med lyset på i gangen utenfor uten at det gjør meg noe.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Da har jeg bestilt en HW15 med kalbrering, og leverer tilbake BenQ W5000, kun fordi støyen var llitt for irriterende for min del (greit nok, det skal ikke mye lyd til før det overdøver, men det finnes scener uten lyd eller svak lyd).

Håper HW15 kan projisere bildet like lavt (helst lavere) enn W5000, stående på en hylle oppunder taket. Håper jeg også blir vant til det noe "mykere" bildet. Jeg er i utgangspunktet glad i skarpt og detaljrikt selv om det innebærer støy - så sant denne støyen finnes på kilden..

Er spent på om jeg "merker" mer dynamikk/kontrast/lys og bedre bilde, uten å ha noe annet å sammenligne med ved siden av.

På sommeren klarer ikke persienner og hvite gardiner ta unna alt lys, og jeg har lyse vegger/gulv/tak:

Hvordan bruker dere HW15 i rom som ikke er helt mørke?
    Bytter dere pæremodus, eller har dere den i stille/lav hele tiden?

Burde jeg sørge for å bestille "full" kalibrering fra avshop for å kalibrere begge modus, eller er ikke dette et tema?
    (enten fordi det ikke er noe vits å bruke høy, eller fordi med mye strølys spiller kalibreringen mindre rolle, eller fordi samme kalibrering benyttes, eller fordi jeg får det uansett med "basic")

Hvilke andre innstillinger bør jeg vite om og vurdere å bruke?
    (vel og merke etter at projektor er proffkalibrert).
    Nå har ikke jeg HW15, men VW85 og den kjører jeg i høy lampespenning og jeg har 100% lyskontroll og stort lerret. Jeg hadde nok kjørt den i høy lampespenning med mindre lerret også da dette gir mer punch i bildet (i lyse scener) uten at det går nevneverdig ut over sortnivået.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle akkurat til å si det motsatte

Jeg anbefaler lav siden min HW15 også fungerer også langt over forventning i dagslysopplyst rom her!
    Synes ikke bildet blir noe bedre med lampa på high, faktisk bare litt mer glorete og mindre naturlig.

Sortnivået blir alt for redusert med high på pæra til at det er brukbart når rommet er mørkt synes nå jeg.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg skulle akkurat til å si det motsatte

Jeg anbefaler lav siden min HW15 også fungerer også langt over forventning i dagslysopplyst rom her!
    Synes ikke bildet blir noe bedre med lampa på high, faktisk bare litt mer glorete og mindre naturlig.

Sortnivået blir alt for redusert med high på pæra til at det er brukbart når rommet er mørkt synes nå jeg.
    +1 :-D

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var BenQ W5000 levert inn, og HW15 satt opp og såvidt testet. Førsteinntrykk:

WOW!

Bildet er helt konge. Mer smell, dynamikk, kontrast osv. Dagslysscener er lysere, men samtidig detaljerte i mørke partier. Billyktene blender mer i et mørkt bilde. Og sort er sortere. Og bildet er sømløst, jevnt/glatt, "mykt", nesten litt "bling", men absolutt i positiv forstand. Tenker ikke over at det er mindre detaljert (noe jeg kanskje fryktet), bildet er skarpt og f.eks. urenheter i ansikter på folk synes godt.

Så nå er jeg faktisk nesten glad W5000 støyet bittelitt for mye for min del, ellers hadde jeg ikke gravd dypere i lommeboken. Men det var definitivt verdt det! Og selvfølgelig, den er nesten helt tyst.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny projektor. Av de produksjonsenhetene jeg har testet er din den med desidert best fargerom fra fabrikk. Tilnærmet perfekt med andre ord.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger litt hjelp for å bestemme hvilket lerret (og/eller projektor) jeg skal gå for. Har planer om et buet, lydtransparent lerret:

Vil en Sony HW15 kunne fylle et 2.35:1 lerret på 129" (300cm bredde og 130cm høyde) med en kasteavstand på 3.9 meter? Eller blir dette for kort avstand?

Ifølge Sony sine hjemmesider så skal den kunne fylle et 16:9 lerret på 300cm bredde på 3.9 meter, men vil dette bli det samme forholdet om jeg benytter et 2.35-lerreet på samme bredde? Da må man jo zoome for å "fjerne" de sorte kantene. Eller er det noe jeg har misforstått her?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Av de produksjonsenhetene jeg har testet er din den med desidert best fargerom fra fabrikk. Tilnærmet perfekt med andre ord.
    Er det å tolke som at Sony nå har fikset problemet med fargene, eller var projektoren til Zamot unik i så tilfelle?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kalibrerte 3 enheter i går, og alle hadde bra fargerom (alle var også med serienummer over 3000). Zamot sin var likevel unikt bra, ikke bare når det gjalt fargerom, men også gråskalaen var lineær fra 0-100 IRE (ikke korrekt, men helt lineær). Dermed har han en projektor med bra fargerom, og helt stabil fargetemperatur ned til under 10 IRE.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Trenger litt hjelp for å bestemme hvilket lerret (og/eller projektor) jeg skal gå for. Har planer om et buet, lydtransparent lerret:

Vil en Sony HW15 kunne fylle et 2.35:1 lerret på 129" (300cm bredde og 130cm høyde) med en kasteavstand på 3.9 meter? Eller blir dette for kort avstand?

Ifølge Sony sine hjemmesider så skal den kunne fylle et 16:9 lerret på 300cm bredde på 3.9 meter, men vil dette bli det samme forholdet om jeg benytter et 2.35-lerreet på samme bredde? Da må man jo zoome for å "fjerne" de sorte kantene. Eller er det noe jeg har misforstått her?
    Med et 300cm 16:9 så vil det ikke være mye lysstyrke igjen, så det som produsenten oppgir av max størrelse på bildet skal man ta med en klype salt. Men ett 300cm 2.35:1 lerret MED anamorfisk linse er jo en annen ting. Uten linse så vil det vel være det samme som man fyller ett 16:9 lerret.

Og for å fylle ett 3 meter stort lerret så må avstanden fra linsen være fra 4,2m og oppover.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg kalibrerte 3 enheter i går, og alle hadde bra fargerom (alle var også med serienummer over 3000). Zamot sin var likevel unikt bra, ikke bare når det gjalt fargerom, men også gråskalaen var lineær fra 0-100 IRE (ikke korrekt, men helt lineær). Dermed har han en projektor med bra fargerom, og helt stabil fargetemperatur ned til under 10 IRE.
    Jeg spurte avshop om min var sjekket jeg. "Gratis kvalitets kontroll". De sa at den var sjekket men jeg er veldig usikker da esken ikke så ut til å ha blitt åpnet før sending. serienummer 10475. nr 14 er min merket med. :neutral:

Side 17 av 26 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •