Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 26 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 516
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser din enhet er veldig bra marsboer, og kanskje på nivå med pre-enheten jeg refererte til tidligere.
    Jeg har fortsatt ikke kalibrert noen med så høyt serienummer som din (finnes vel ikke her i landet?), så det er "håp i hengende snøre". Men enhetene jeg refererer til er langt etter "problem serienumrene" definert av Sony.

Som en kuriositet, her er en helt ukalibrert TW5000 (ny/etter at Epson fikk sving på kvalitetskontrollen). Altså rett ut av esken, men bare en times drift på lampen.

TW5000
    -ukalibrert-tw5000-ny-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord så vil en ukalibrert Epson TW5500 være å foretrekke fremfor en kalibrert HW15? Prismessig blir det jo ikke så langt fra hverandre om man skal få HW15 proffkalibrert fra forhandler..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er vel ikke fullt så enkelt. En projektor er jo mer enn bare farger. HW15 har vesentlig bedre dynamikk i lyse scener, takket være langt høyere ANSI-kontrast. Og så er det andre ting som taler til TW5500's fordel.
    Når det gjelder HW15 og kalibrering, så er det kun snakk om gråskala, for den har som sagt ikke CMS.

En ting er i alle fall sikkert (akkurat nå), og det er at Epson er best på fabrikk kalibrering. Skal man bruke dem i økonomi-modus må de dog gråskala kalibreres først.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du snakker om å strø salt i såret....... Var 100% innstilt på HW 15, men nå begynner jeg å lure ( igjen ) ...

Det sitter en liten kar på min høyre skulder som roper : Sony ! På den andre sitter en sotete kar som sier LCD ( Epson - Panasonic )
    Ting tar tid , skal ikke kjøpe enda........ Men magefølelsen blir litt urolig ops:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gubben
    Kan i alle fall eliminere en av de tre du nevner, hvis bildekvaliteten er avgjørende. AE4000 hører definitivt ikke hjemme i dette selskapet.
    Uansett om du velger HW15 eller TW5500, så kan jeg nesten garantere at du blir fornøyd. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan med hånden på hjertet si at HW15 ikke har skuffet meg på noen måte. :-D

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det stemmer ikke AK. Software feilen ble "rettet", men resultatet er en (i både din og min forstand) undersaturert projektor. Jeg kan godt legge ut måledata fra haug med HW15, alle med "ny" software. Må bare ut i bilen å hente kalibrerings PC-en først. Syns nok kanskje uansett du burde sett noen av de nye enhetene før du "friskmelder" dem ;-)
    Jeg har nok ikke sett mange nok, nei, vertfall ikke som måler som du har vist her. Dersom snittet av HW15 måler såpass undermettet med lav lampespenning så bør absolutt Sony gjør noe. Det hele er i grunnen litt merkelig med siden Eisa modellen vi begge testet, var så bra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge teknikerne vi var i møte med, så var denne manuelt kalibrert. Ikke så rart kanskje, siden produksjonslinjen ikke var klar på det tidspunktet?
    Uansett, de skulle lete den opp, og hente ut data fra den, for muligens å bruke det i produksjonen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gubben Du snakker om å strø salt i såret....... Var 100% innstilt på HW 15, men nå begynner jeg å lure ( igjen ) ...

Det sitter en liten kar på min høyre skulder som roper : Sony ! På den andre sitter en sotete kar som sier LCD ( Epson - Panasonic )
    Ting tar tid , skal ikke kjøpe enda........ Men magefølelsen blir litt urolig
    Det som irriterer meg, på min HW15, er dårlige (hakkete) panoreringer. Ellers er det ikke mye å sette tommelen på. Pga det ville jeg nok ha vurdert / sett på Epson sine modeller, og hvordan de håndeterer panoreringer med bildeinterpolering, superoppløsning og hva det heter alt sammen.

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edding
    Det som irriterer meg, på min HW15, er dårlige (hakkete) panoreringer. Ellers er det ikke mye å sette tommelen på. Pga det ville jeg nok ha vurdert / sett på Epson sine modeller, og hvordan de håndeterer panoreringer med bildeinterpolering, superoppløsning og hva det heter alt sammen.
    Er dette også tilfellet for flere HW15 eiere?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke noe verre enn andre projektorer. 24 hertz er 24 hertz uansett hvem som har produsert projektoren. Eneste unntaket er Epson TW4400 og 5500 som begge har fungerende interpolering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Den er ikke noe verre enn andre projektorer. 24 hertz er 24 hertz uansett hvem som har produsert projektoren. Eneste unntaket er Epson TW4400 og 5500 som begge har fungerende interpolering.
    Grunnen til at jeg spør om nettopp dette er fordi det ble nevnt flere steder at generell håndtering av bevegelser i bildet (med interpolering skrudd av) var en av fordelene for Sony (spesifikt VW85, vel og merke) kontra JVC. Dette er nevnt på AVSforum og andre steder.

Det er visst ikke helt lett å forstå seg på dette. Jeg er definitivt ingen tilhenger av F.I; men ønsker dersom mulig å redusere hakking/"judder" uten at det medfører at filmmaterialet fremstår som digital video.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dragonfly.

Den er ikke bra på panoreringer. Det er sikkert en masse gode eller dårlige forklaringer på det? - Og derfor er det vel at andre produsenter kommer med løsninger for å bøte på dette? Jeg ville absolutt anbefalt deg å se på modeller med bildeinterpolering før du kjøper. Kun et tips. Ellers er bildert på HW15 helt på topp.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha tilbragt litt tid med TW5500 (med fungerende interpolering), så må jeg si meg delvis enig med Edding. Det er lite hyggelig å returnere til "24fps hakking" og uskarpe bevegelser/panoreringer, når man har opplevd en projektor som delvis løser problemet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm, gjelder den anbefalingen alle prisklasser el. kun de i HW15's umiddelbare nærhet?

For å formulere det på en annen måte; vil bedre håndtering av 24fps være grunn til å legge ut 3x ekstra el. er følgende utsagn overdrevet el. direkte feil:

Sitat Opprinnelig postet av http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1193501
    Viewing... So how is the VW85 at displaying motion? An absolute dream when compared to some of its competition. Slow pans were what they should look like. The resolution stayed perfect and the image stayed sharp and judder free. And that is even without Motion Enhancer and DFI on. I am also including a pic or two of the Toy Story 3 Trailer with Hamm (the pig) driving across the screen. Notice he looks fine unlike the JVC 550/950 (and previous JVC pjs). Of course some are not as sensitive to MBDP (Motion Blurs During Panning) and since it doesn't happen to often it is not a deal breaker by any means. Sony's Bravia scaling capability is very good. There is also noise reduction options (pic below). I plan to still use my DVDO DUO (since I am hooked on it) but even without I would be fine.
    AVS Forum - View Single Post - New SONYVPL-VW 85 100000:1 on/off

(ikke meningen å hijacke denne tråden btw. VW-85 tråden fremstår tilsynelatende som død selv etter gjentatte gjenopplivningsforsøk...)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...VW85 har fantastisk gode panoreringer, og jeg mener også at det er noe overdrevet å hevde at HW15 ikke også er god på det området (men VW85 er i en klasse for seg, uten FI, bare så det er sagt)... Samtidig er TW5500 fantastisk god med sin FI satt til low, men jeg synes selv da at det til tider er litt "video"-feel, men mener samtidig at funksjonaliteten er svært gjennomtenkt og teknisk avansert. Nå koster jo også TW5500 noe mer enn HW15, så det blir jo et spørsmål om pris. I tillegg vil noen foretrekke den "fløyelsmyke" bildegjengivelsen fra en HW15.

Når det er sagt; TW5500 og HW15 er begge fantastisk gode projektorer, der en liksom ikke kan ta "feil" om en velger either one...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha kjørt VW85 og HW15 side om side mye av helgen, kan jeg ikke si at det er rare forkjellen hva panoreringer og motion blur angår (VW85 og HW15). Det var heller kommentarer fra de fremmøtte som indikerte at noen andre opplevde det annerledes. Den eneste projektoren som skilte seg ut i så måte var TW5500.

Når det er sagt, ville jeg valgt VW85 over TW5500 når som helst. Når det gjelder HW15 vs TW5500, så heller jeg mer og mer mot sistnevnte. Begge har unike egenskaper jeg setter stor pris på
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, forskjellen er nok ikke enorm, VW85 vs. HW15, det skal jeg være enig i, men noe ser en jo, spesielt på et stort lerret... Når det gjelder HW15 vs. TW5500 kan jeg absolutt si meg enig i at begge har sine helt klare fordeler, kort oppsummert:

TW5500 cons:

-Fremdeles litt irisstøy, knatringen er der fremdeles, og selv om støyen er lav, kan det for noen virke plagsomt
    -Pikselstruktur, på store lerreter eller kort sitteavstand KAN det være et issue, det samme om en har planer om bruk av en lydtransparent duk.
    -Avvikende gråskala i "low" lampemodus

TW5500 pros:

-FI som faktisk funker, og Super Resolution som også gjør jobben (aktiv støyreduksjon i praksis, men som ikke tar skarphet og detaljer i samme slengen)
    -Sortnivå og dynamikk
    -Bra fargerom fra fabrikk og uansett Full-CMS ved behov ved pæreskifte / og etter litt fartstid på pæra

HW15 cons:

-Hvis ikke fargerommet er på plass, har en ikke CMS og dermed mulighet til å korrigere dette. Med andre ord viktig at Sony har gjort jobben sin på fabrikk...
    -Mangler FI

HW15 pros:

-Utrolig sømløshet, en fordel på korte sitteavstander og på store lerreter. I tillegg er det en klar fordel ved bruk mot lydtransparente løsninger, der moire ikke er et tema
    -Normalt sett bra ut av esken selv om noen eksemplarer har vist avvik (som selvsagt ikke er bra...)
    -Utrolig stillegående, selv i høy lampemodus, og irisen hører en aldri noe til

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje legge til under HW15 cons:
    Avvikende gråskala i begge lampemodus. Fargetemp "standard" ligger tett på 7500 kelvin, mens fargetemp "low" ligger helt nede ved 6100 kelvin. HW15 bør altså gråskala kalibreres for å yte sitt beste.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt