Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 26 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 516
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med mindre du ser film i et alt for lyst rom, skal du bare glemme W6000. W6000 har for høy lysstyrke for "normal" hjemmekino bruk, på grunn av en alt for kraftig lampe (280W). Av samme årsak støyer kjøleviftene voldsomt.

HW15 er i en helt anne liga på alle måter. Den har nesten 6 ganger høyere kontrast (native). Den har også mye bedre sortnivå, fargegjengivelse, generell bildedynamikk, svært lavt støynivå, osv, osv.

Hvis du skal se på en BenQ bør du heller kikke på W5000. Selv om den er en mye bedre hjemmekinoprojektor enn W6000 (og til halve prisen) kan heller ikke den måle seg med HW15. HW15 har vel egentlig bare en skikkelig utfordrer i si prisklasse, og det er Epson EH-TW5500.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm.

Mange takk for kjapt svar. Du gjorde jo valget meget enkelt for meg !! Vi benytter HW10 på jobben til kino ( offshore) og jeg har jo latt meg imponere av den, men jeg var også hos Hifiklubben og fikk demonstrert W6000 og jeg som kinoamatør lot meg friste :-) Igjen , takk for svar. Det blir en HW15.

Jeg frister meg til å stille et spm til: Kan du anbefale et lerret som vil matche ? Jeg har ca 3 meter bredde til rådighet, men har per i dag innfelte høyttalere i veggen som jeg nødig vil kvitte meg med.

mvh Egil

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at høyttalerne blir liggende bak duken, og at du trenger et lydtransparent lerret?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innfelte høyttalere.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vil det si at høyttalerne blir liggende bak duken, og at du trenger et lydtransparent lerret?
    Hei Gorm.
    Yep, har side og front innfelt i veggen og vil nødig flytte disse.

mvh egil

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK.
    "Gode" lydtransparente lerret koster skjorta, og uansett hvor mye du er villig til å betale må du inngå kompromisser på bildesiden.
    Ta en nærmere titt på f.eks Screen Research. Det koster skjorta, er regnet for å være et av de beste i markedet, og yter "OK". Normale fysiske lover gjelder dessverre for lerret også, så et lerret som er lydtransparent vil alltid være middelmådig når det gjelder bildegjengivelse (sett opp mot "vanlige" lerretsduker).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det kan bli litt bortkastet med en dyrere projektorer slik som toppmodellene fra JVC eller Sony på lydtransparante lerret. Kaster man da perler for svin? Hadde litt planer om å kombinere VPL-HW15 med Dreamscreen Acoustic HD V2. Får jeg bare et "middelmådig" resultat da?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fordelen med SXRD er den høye fillraten, dermed vil du unngå moireeffekter på de fleste lydtransparente duker. Når det gjelder bildekvaliteten vil det selvsagt fremdeles være slik at bildet følger projektoren, og jeg ville aldri valgt noe annet enn lydtransparent i min kino, men det blir selvsagt subjektivt og opp til den enkelte.

Når det gjelder de ulike variantene av lydtransparente lerreter er det fint om den diskusjonen tas i en annen tråd, denne tråden omhandler som kjent HW15.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Så det kan bli litt bortkastet med en dyrere projektorer slik som toppmodellene fra JVC eller Sony på lydtransparante lerret. Kaster man da perler for svin? Hadde litt planer om å kombinere VPL-HW15 med Dreamscreen Acoustic HD V2. Får jeg bare et "middelmådig" resultat da?
    En bedre projektor vil gi bedre bilde på samme duk, nesten uansett hvor "dårtlig" duken er. Når det gjelder lydtranstarent kontra vanlig duk, så er selvsagt sitteavstand vs bildestørrelse av avgjørende betydning. Kommer du langt nok unna er ikke strukturen i duken like god synlig. Personlig kunne jeg ikke klart å leve med noen av de lydtransparente dukene jeg har sett til nå, med mindre sitteavstand er minimum 5 meter (helst mer). Strukturen i dukene gir rett og slett for mye uro i bildet ved panoreringer og bevegelser. Det drar tankene tilbake til svunne tider, da jeg hadde Euroscreen Greyline lerret i hjemmekinoen, en "vanlig duk" som også har alt for mye struktur.

Som Lygren påpeker er det også viktig å satse på LCoS, for ikke å bli plaget med moire på toppen av "uroen".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å bytte ut min Epson TW2000 mens den ennå har litt verdi til fordel for en Sony HW15. Om jeg selger Epson og f.eks får rundt halvparten av det en HW15 koster for Epson, vil det være verdt mellomlegget? Skjønner at det er en subjektiv vurdering, men tenker på om det vil bli bedre svartnivå, større skarphet, "bedre" farger, mindre støy, bedre opplevd bildekvalitet etc. Ser stort sett kun bluray. Noen som har sammelignet disse, eller som har sett begge?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du høyt fokus på fargegjengivelse, anbefaler jeg deg å kikke på TW55000 også. Den har ikke like god ANSI-kontrast, men den har bedre sortnivå. Og som allerede antydet, langt bedre fargegjengivelse. TW5500 har perfekt fargerom rett ut av esken, og det er mer enn man kan si om HW15 (dessverre). TW5500 har også velfungerende CMS, mens HW15 ikke har CMS i det hele tatt.

Jeg prøver ikke å "disse" HW15, for det er en fantastisk projektor. Men faktum er at Epson har fått full kontroll på kvalitetskontrollen, og at projektorene derfra er unikt godt kalibrert. Eneste ulempe er at fargetemperaturen skifter kraftig mot grønt når lampespenningen reduseres, men dette er enkelt å korrigere via gråskala kalibrering
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Epson TW5500 vil være en betydelig forbedring i forhold til TW2000? Den er egentlig litt i dyreste laget foreløpig, så for meg et mellomlegg på max 10k og med dagens pris på HW15 er det fristende å bytte. Hmm, skal ikke være enkelt dette

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går du for HW15. Det blir jo litt av et løft i forhold til TW2000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...nå var jo feilen i fargerommet på HW15 kun noe som gjaldt et lite antall da Gorm, HW15 måler jo bra på fargerom normalt sett, gjør den ikke? Overrasker litt når du sier den ikke måler bra fargerom, da må ting ha endret seg siden jeg målte den siste *ikke-defekte* enheten? Har Sony begynt å sluntre unna på kvaliteten i så måte? Det er jo i så fall et problem da, ettersom en tross alt ikke har noe CMS til å korrigere dette med...

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte HW15 pga at den har SXRD teknologi. Det gir jo mindre screen door i forhold LCD. Er ikke det også et viktig poeng i en pro/kontra diskusjon med TW55000 ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Jeg kjøpte HW15 pga at den har SXRD teknologi. Det gir jo mindre screen door i forhold LCD. Er ikke det også et viktig poeng i en pro/kontra diskusjon med TW55000 ?
    Det kan være et poeng dersom man sitter veldig nerme lerretet. Sitter man typisk mer enn 1.5X lerretsbredde fra lerrettet så vil man ikke se screendoor på de nyeste 1080P LCD projektorene helller.

Forøvrig så er jeg ikke enig i at TW5500 har mye bedre fargegjengivelse enn HW15, men det vil naturligvis være nyanser, men disse er så små at man ikke vil kunne se forskjell uten en direkte sammenligning. Unntaket er naturligvis de tidligere modellene av HW15 som hadde en software feil som gjorde at man ikke fikk korrekt fargegjengivelse.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...nå var jo feilen i fargerommet på HW15 kun noe som gjaldt et lite antall da Gorm, HW15 måler jo bra på fargerom normalt sett, gjør den ikke? Overrasker litt når du sier den ikke måler bra fargerom, da må ting ha endret seg siden jeg målte den siste *ikke-defekte* enheten? Har Sony begynt å sluntre unna på kvaliteten i så måte? Det er jo i så fall et problem da, ettersom en tross alt ikke har noe CMS til å korrigere dette med...
    HW15 (de siste) er undersaturerte, og har merkbart blassere fargegjengivelse enn projektorer med korrekt fargerom. Når lampen kjøres i øko-modus er fargegjengivelsen så tynn (grønn, rød, cyan, magenta og gul) at "Wide" er eneste fornuftige valg. Med full spenning på lampen er fargegjengivelsen noe bedre, men langt fra det den bør være på en projektor i denne prisklassen. Selv Epsons billigste 1080 projektorer har jo nå korrekt fargerom fra fabrikk.
    Teknikerene fra Sony tok kritikken med seg tilbake til Japan, men mente i utgangspunktet at dette var innenfor akseptable grenser for det de betegner som en "budsjett-projektor".
    Jeg tror nok vi klarte å "selge inn" kravet om bedre presisjon på fabrikk kalibreringen, og i tillegg kan det være vi skaffet Clifford noen kunder. ;-) Jeg har aldri sett så begeistrede japanere noen gang, og det var CA-6X med intergrert testbildegenerator som fikk dem i stemning. De skulle i første omgang lete opp EISA-eksemplaret AK og jeg testet, for å finne ut hva som gjorde den så unikt bra (jeg tipper manuell kalibrering?). I mellomtiden må jeg bare fastslå at testene dessverre ikke reflekterer produktet som er tilgjengelig på markedet akkurat nå. HW15 er fortsatt en veldig god projektor, og unikt god når en ser på kombinasjonen on/off kontrast, og ANSI-kontrast. Ankepunktet er mangelen på CMS, noe dagens modeller definitivt ville hatt godt av.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Forøvrig så er jeg ikke enig i at TW5500 har mye bedre fargegjengivelse enn HW15, men det vil naturligvis være nyanser, men disse er så små at man ikke vil kunne se forskjell uten en direkte sammenligning. Unntaket er naturligvis de tidligere modellene av HW15 som hadde en software feil som gjorde at man ikke fikk korrekt fargegjengivelse.
    Det stemmer ikke AK. Software feilen ble "rettet", men resultatet er en (i både din og min forstand) undersaturert projektor. Jeg kan godt legge ut måledata fra haug med HW15, alle med "ny" software. Må bare ut i bilen å hente kalibrerings PC-en først. Syns nok kanskje uansett du burde sett noen av de nye enhetene før du "friskmelder" dem ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut to bilder, da de alle måler nesten identisk. Bildene er av fargerommet CIE 1931, og er målt ved 75%.

Fargerom med full spenning på lampen:
    -hw15-fargerom-normal-lampestyrke-jpg

Fargerom med økonomidrift på lampen:
    -hw15-fargerom-normal-lav-lampestyrke-jpg

For ordens skyld, både C-5 og en helt nykalibrert MicroSpec måler samme fargerommet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den erstatningsprojektoren jeg fikk med serienummer 2544 (mener det var det) direkte fra Sony har kun ørlite undersaturert rødt. Ellers var det andre meget bra. Her er min nye med Low-lampemodus:

For en gangs skyld er jeg en av de heldige!! Jippi!

Side 14 av 26 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •