Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 26 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 516
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du må huske på at de forskjellige custom-modusene er basert på de ulike standard-modusene.

Dvs:
    Custom 1 = Dynamic
    Custom 2 = Standard
    Custom 3 = Cinema

Det samme gjelder gråskalavalgene:
    User 1 = Dynamics gråskala
    User 2 = Standard gåskala
    User 3 = Cinema gråskala

Med andre ord kreves det ulik kalibrering avhengig av hvilken user-modus du velger som utgangspunkt. Dette er hovedsaklig som følge av User-modusen som er standard valgt i hver custom-modus og ikke hvilken custom-modus som velges.

Det mest "fornuftige" valget som utgangspunkt er Custom 3 og User 3

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er jo bare tull? Skal man komme med en slik påstand må den backes opp med målinger.
    Jeg ved ikke om det er tull, men du har ret i at det er udokumenteret. Han skriver bare generelt om sine erfaringer. Jeg kan da prøve at skrive en personlig melding til ham på recordere.dk og høre om han vil uddybe sine erfaringer her på avforum.no? Jeg ved at han har kalibreret en del projektorer og derfor vel også set en del forskellige lærreder, men jeg ved ikke om hans erfaringer bygger på systematiske studier af forskellige lærreder. Han skulle dog også være konsulent for Lissau, så deres lærreder burde han i hvert fald kende :-)

Se evt. også: Hjælp til valg af lærred - recordere.dk forum - Side 1

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke se at han nevner noe om at grå lerret er mindre fargeekte? Hverken i denne linken, eller den forrige linken du postet?

Uansett, denne tråden omhandler HW15, så vi får kanskje fortsette lerret debatten i rett kategori?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg holder på å kalibrere en HW15 nå og har støtt på ett problem.

For å kalibrere projectoren med både høy og lav lampespenning har jeg tatt utganspunkt i Picture mode: user1 og fargetemperatur Custom 1.

Så bladde jeg meg gjennom de andre fargetemperatur valgene og så jo tydelig at bildet endret seg selv om alle er urørt, altså alle står på 0.

Jeg forstår ikke hvorfor det er sånn?
    Alle burde jo vært like?
    Custom 3 og 4 er en mellom ting mellom 1 og 2.
    Som marsboer allerede har kommentert, så er user modusene basert på de andre fargemodusene. Du har dermed gått "den lengste veien" når du har startet kalibreringen med "dynamic" som utgangspunkt. ;-)
    Det er forøvrig fint at en har tre forskjellige utgangspunkt å kalibrere ut i fra.
    Dersom du kalibrerer høy lampespenning ut i fra user3 (cinema) og lav lampespenning fra user2 (normal), så er det relativt enkelt å kalibrere frem et godt resultat. Det burde selvsagt vært engne minneposisjoner der man kan lagre mange forskjellige gråskalakalibreringer basert på f.eks user3 (cinema). Men slik er det dessverre ikke på Sony projektorene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg er mektig imponert over denne projectoren i forhold til prisen.

Etter å ha brukt mange timer sammen med den og kalibrert alle custom gråskalaene på trass8-) har jeg jo fått testet den en del.

Jeg har sammenliknet den mot VW80 og den kommer jo litt til kort mot den ( naturlig nok ) spesielt på undetrykking av støy og så videre, men til prisen er den ett kupp i mine øyne.
    Den støyer også noe mer en VW80, men ikke mye.

Den skal brukes i en "batcave" så jeg laget ett oppsett basert på custom 3 med lav lampespenning for film, samt en basert på custom 4 og høy lampespenning til TV titting med belysning.
    Dette fungerer veldig bra da det er nok lys i denne projectoren til å gi bilder med trøkk i, selv med litt lys i rommet.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal Jeg må si jeg er mektig imponert over denne projectoren i forhold til prisen.

Etter å ha brukt mange timer sammen med den og kalibrert alle custom gråskalaene på trass har jeg jo fått testet den en del.
    Bra det er noen som har tolmodighet ;-). Det tok ikke mange runder, hos meg, før gråsakalen satt på denne.

Det er et meget bra bilde som du sier og støyen er i hvert fall ikke noe problem med denne, stort stillere er det vel ikke mange som er?

Det som derimot er lite godt (som noen fikk på skolen) er hvordan den håndterer 108p/24 og panoreringer. Jeg synes det er merkelrig at Sony ikke har gjort noe med det, siden bilde er så bra og virkelig dynamisk, men noe må de kanskje ha til dyrere modeller?
    Det er sånn at jeg vil råde de som har tenkt å kjøpe HW15, til å vurdere konkurrentene før de kjøper den.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dårlige nyheter fra Sony Prime Support:

Good afternoon from Prime Support. With reference to your video projector VPL-HW15 currently in our Repair Centre, we just wished to inform you that our Repair Centre cannot find any problem with the performance and functionality of your projector.

The projector is working according to Sony performance expectations and will be shipped back to your premises by our Repair Centre today via TNT Courier.

Med andre ord så gjelder en av disse mulighetene:

1) Måleutstyret mitt er helt på jordet, noe som er rart siden det fungerer på annet utstyr, f.eks TVen.
    2) De har ikke peiling på hva problemet egentlig går ut på og har kun sjekket for reelle funksjonsfeil
    3) Unøyaktig fargegamut, gammaproblemer, og 1t på å oppnå stabil fokus er innenfor "Sonys performance expectations"

Selvfølgelig sendte jeg en mail tilbake hvor jeg uttrykte min misnøye, forhåpentligvis uten å virke useriøs:

According to the manual, Sonys specifications is as follows:

Color Space
    You can convert the range of color reproduction.
    Normal: Color range conforming to sRGB standards.
    Wide: Reproduces more natural color tones

...which it isn't even remotely close to doing.

I will not accept this solution unless I see a color gamut measurement from my projector that shows a correct gamut like all "newer" HW15s from the Repair Centre, which proves that my equipment suddenly has gone bad.

I must remind you that this is a known problem, and that there exists a fix for it. I find it very strange that Sony would create a firmware fix if the gamut problem was according to specifications.

Spent på hva som skjer videre - men frykter at jeg blir sittendes med et mindre-en-perfekt eksemplar. I såfall så kan jeg ikke si meg imponert over Sony i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hmm, dårlige nyheter fra Sony Prime Support:

Good afternoon from Prime Support. With reference to your video projector VPL-HW15 currently in our Repair Centre, we just wished to inform you that our Repair Centre cannot find any problem with the performance and functionality of your projector.

The projector is working according to Sony performance expectations and will be shipped back to your premises by our Repair Centre today via TNT Courier.

Med andre ord så gjelder en av disse mulighetene:

1) Måleutstyret mitt er helt på jordet, noe som er rart siden det fungerer på annet utstyr, f.eks TVen.
    2) De har ikke peiling på hva problemet egentlig går ut på og har kun sjekket for reelle funksjonsfeil
    3) Unøyaktig fargegamut, gammaproblemer, og 1t på å oppnå stabil fokus er innenfor "Sonys performance expectations"

Selvfølgelig sendte jeg en mail tilbake hvor jeg uttrykte min misnøye, forhåpentligvis uten å virke useriøs:

According to the manual, Sonys specifications is as follows:

Color Space
    You can convert the range of color reproduction.
    Normal: Color range conforming to sRGB standards.
    Wide: Reproduces more natural color tones

...which it isn't even remotely close to doing.

I will not accept this solution unless I see a color gamut measurement from my projector that shows a correct gamut like all "newer" HW15s from the Repair Centre, which proves that my equipment suddenly has gone bad.

I must remind you that this is a known problem, and that there exists a fix for it. I find it very strange that Sony would create a firmware fix if the gamut problem was according to specifications.

Spent på hva som skjer videre - men frykter at jeg blir sittendes med et mindre-en-perfekt eksemplar. I såfall så kan jeg ikke si meg imponert over Sony i det hele tatt.
    Fyyyyy, Sony!!!
    Dette er ikke bra. Har du vært i kontakt med Sony Norge?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Fyyyyy, Sony!!!
    Dette er ikke bra. Har du vært i kontakt med Sony Norge?
    Ja, men de henviser meg bare til et norskt verksted som ikke ante noen ting og henviste meg videre til Prime Support.
    Vi får se hva som skjer i morgen. Har de allerede sendt den tilbake så skal jeg prøve å finne en eller annen kontaktperson i Sony som kan "verifisere" problemet ovenfor den øvrige supportorganisasjonen slik at jeg kan få min fikset.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at HW15-saken løser seg. Den siste mailen min ga dem tydeligvis noe å tenke på, så saken min ble eskalert oppover i kjeden. Til slutt nådde den tydeligvis noen som visste noe om denne oppdateringen.
    De informerte meg om at denne firmware-fixen ikke er en offisiell oppdatering og at problemet fremdeles er under "etterforskning". "Management" velger derfor å erstatte mitt eksemplar med en helt ny HW15.

Jeg må si at jeg er imponert over Prime Support, de har gjort jobben upåklagelig i dette tilfellet og hele tiden fulgt opp saken min. Jeg er imidlertid ikke imponert over Sony Repair Centre som konkluderte med at alt var i henhold, når det tydeligvis var slik at den ikke var i henhold når jeg først klarte å nå noen litt lengre opp som kunne bekrefte at det er snakk om et reellt problem.
    De kan ikke ha gjort store feilsøkingen på Repair Centre, siden kun en eneste simpel gamut-måling ville avslørt store avvik.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Da ser det ut til at HW15-saken løser seg. Den siste mailen min ga dem tydeligvis noe å tenke på, så saken min ble eskalert oppover i kjeden. Til slutt nådde den tydeligvis noen som visste noe om denne oppdateringen.
    De informerte meg om at denne firmware-fixen ikke er en offisiell oppdatering og at problemet fremdeles er under "etterforskning". "Management" velger derfor å erstatte mitt eksemplar med en helt ny HW15.

Jeg må si at jeg er imponert over Prime Support, de har gjort jobben upåklagelig i dette tilfellet og hele tiden fulgt opp saken min. Jeg er imidlertid ikke imponert over Sony Repair Centre som konkluderte med at alt var i henhold, når det tydeligvis var slik at den ikke var i henhold når jeg først klarte å nå noen litt lengre opp som kunne bekrefte at det er snakk om et reellt problem.
    De kan ikke ha gjort store feilsøkingen på Repair Centre, siden kun en eneste simpel gamut-måling ville avslørt store avvik.
    Gratulere med helt ny HW15. Viser jo at det nytter å klage.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, marsboer.
    Da har du noe å se fram til

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se da, hvordan erstatningen ser ut?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Blir spennende å se da, hvordan erstatningen ser ut?
    Det skal noe til at den er verre i allefall. Min hadde jo alle problemene jeg har hørt om ved HW15 i samme enhet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått min nye HW15 fra Sony. Først serienummeret. Min første var nummer 77, mens denne var nummer 2544, med andre ord lover det meget godt med tanke på "barnesykdommer".

Allerede fra påslåg så det bedre ut. Jeg begynner seriøst å lure på om det var et eller annet feil med optikken på min gamle. Jeg sleit med enorm fokusvandring, samtidig som bildet aldri ble helt 100% skarpt. Denne var skarpere out-of-the-box enn min var i noen som helst stilt tilstand! (selvfølgelig bare flaks ).
    Fokusvandringen er forøvrig borte som dugg for solen, med andre ord ikke et "generelt" problem med denne projektoren.

Og så kan vi jo ta fargegamuten som i følge Sonys Repair Center var i henhold til "Sonys performance requirements".

Min gamle:
    -cie-normal-kalibrert-jpg

Min nye:
    -ny-projektor-kalibrert-jpg

Tall:
    -gammel-vs-ny-jpg

Se her ja!
    Nå er jeg innenfor det jeg vil kalle "billigprobe"-feilmargin.

Når det gjelder gammaproblemet med auto-iris, så er dette der fremdeles. Siden "guruene" her inne ikke måler dette, og jeg nå har et eksemplar jeg føler er 100% habilt ellers, så må jeg bare konkludere med at det på et eller annet vis er noe med måleoppsettet mitt som blir påvirket av auto-irisen. Jeg skulle gjerne visst hva som skjer, men lar meg ikke plage siden alt sannsynligvis er i sin skjønneste orden.

Bildet ser definitivt bedre ut enn før. Både skarpere (ingen fokusproblemer) og mer naturlig (riktig fargegamut).

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøvrig sendt dette tilbake som en positiv tilbakemelding til Sony slik at nestemann med tilsvarende problemer forhåpentligvis får hjelp litt enklere, samtidig som jeg uttrykker litt skuffelse over repair center og at de konkluderte med at alt var i orden, og at jeg oppriktig mener at dersom min gamle HW15 tilsvarer forventningene til Sony, så bør forventningene høynes for et produkt som HW15!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der, det var andre boller. :-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får melde ankomst i tråden jeg også da siden jeg har bestilt en HW15. Hvordan er bildet på den rett ut av esken?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cinema-modusen er helt grei, men fremstår som noe glorete og unaturlig her hjemme (grunnet high-lamp mode og wide fargerom).
    Mye er gjort om du setter fargerom til standard og lamp til low om du ikke har mulighet til å foreta en kalibrering (evt high om du skal bruke den i et rom med mye lys). Selvfølgelig ingen erstatning for en gråskalakalibrering, men akkurat her er den ikke helt håpløs i Cinema-mode.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Første innlegg fra meg. Lurer på om jeg gjør rette valget med HW15 kontra Beq 6000 hos hifiklubben. Kan noen av dere forklare i "laymen terms" hvilken jeg bør gå for ? Sikler jo på hW15 men har bortimot null peiling, da den jeg bruker i dager en 10 år gammel nEC vt45.

mvh egil

Side 13 av 26 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •