Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 26 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 516
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ref quote overfor; har du målt med 100% testbilder Marsboer? I så tilfelle er det helt riktig at gamma blir feil. Måler du derimot på vindusbaserte testbilder skal gamma måles korrekt.
    Omvendt, du tolker quoten feil. Både jeg og han må kjøre med 100% fields og IKKE 50% windows for å få vettuge gammamålinger med auto-iris.

Gammamålingene blir helt på jordet med autoiris og 50% window (sjekk den øverste grafen jeg postet tidligere)
    Jeg må kjøre 100% fields for at autoirisen skal gi vettuge måleresultater på gamma. Dvs motsatt av det du sier nå.

All min kalibrering av HW15 blir derfor gjort med 100% fields siden det er helt tydelig at auto-irisen ikke jobber bra med 50% windows (på mitt og hans eksemplar i hvertfall)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Omvendt, du tolker quoten feil. Både jeg og han må kjøre med 100% fields og IKKE 50% windows for å få vettuge gammamålinger med auto-iris.

Gammamålingene blir helt på jordet med autoiris og 50% window (sjekk den øverste grafen jeg postet tidligere)
    Jeg må kjøre 100% fields for at autoirisen skal gi vettuge måleresultater på gamma. Dvs motsatt av det du sier nå.

All min kalibrering av HW15 blir derfor gjort med 100% fields siden det er helt tydelig at auto-irisen ikke jobber bra med 50% windows (på mitt og hans eksemplar i hvertfall)
    Det blir jo litt for enkelt... Når du kjører med 100% testbilder, noe som veldig sjelden vil være representativt for hvilken posisjon irisen vil være i (helt åpen), kan du like godt kalibrere uten iris aktivert. Målingene vil bli identiske.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke helt riktig. Om du sammenligner iris off på 50% og iris på med 100% i grafene mine ser du at de er langt fra like i den øvre delen av skalaen. Uansett så finner jeg ikke noen måte å få rettet ut gammaen med 50% windows på min HW15. Jeg blir ikke kvitt peaken på noen måte. Hvordan klarer dere å gjøre en god vurdering av om gammaen trenger justering når den ikke er tilnærmet flat? Jeg finner ingen mulighet til å justere det annet enn gamma-modusene som ikke gjør noe som helst i denne sammenhengen. Finnes det en måte å få justert bort peaken i 50%?

Jeg følger forøvrig logikken din når det gjelder gråskalajusteringen. Jeg snakker om å bruke 100% bare for å vurdere om gammaen trenger justering.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette høres merkelig ut. Jeg har ingen problemer med å kalibrere strøken gråskala på HW15 med vindusbaserte testbilder. Med 100% derimot, vil ikke iris og gammakompensasjonen i projektoren fungere riktig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres merkelig ut. Jeg har ingen problemer med å kalibrere strøken gråskala på HW15 med vindusbaserte testbilder. Med 100% derimot, vil ikke iris og gammakompensasjonen i projektoren fungere riktig.
    Vi er nå i hvertfall to som dette gjelder. Kan det være nok en firmware bug på tidlige modeller? Hvis det hadde vært måleproben eller oppsettet av denne så burde jo også auto-iris off med 50% windows gitt de samme tilsvarende merkelige resultatene. Eller kan proben "lures" av irisen på en slags måte?

Men husk at det ikke er noe stress å kalibrere gråskalaen med 50% windows. Det er bare gammakurven som blir rar. Gråskalaen blir korrekt om man sammenligner med gamma off (et lite lite temperaturavvik men that's it)

Så det gjelder kun gammakurven. Resten virker upåvirket. Men det er som sagt ikke noe problem, annet enn at det kan tyde på at irisen ikke er like godt optimalisert i min som i de øvrige HW15.

Skal dette ingen ende ta for min HW15??
    - Feil fargegamut
    - Bruker ca 1 time på å oppnå stabil fokus
    - Ikke optimal auto-iris (eller en probe som av for meg ukjente årsaker ikke takler irisen med 50% window)

Og likevel er bildet helt rått og jeg kunne levd lenge med den jeg har nå!! Livet er herlig dere! Men jeg må vel si at jeg håper at Sony Prime Support bytter hele greia så jeg får en ny.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal ikke gjøre alt for mye feil i hvitbalansen før prosessoren som styrer irisen (og gamma) feiltolker nivåene i gråskalaen. Eksempel; du skal tenke godt gjennom om rødt skal senkes i bias-området, eller om det er lurere å øke grønnt og blått. Du må hele tiden ha gamma i bakhodet når du tar et slik valg, hvis ikke havner du på bærtur (et sted det kanskje kan virke som om dere har havnet nå).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal ikke gjøre alt for mye feil i hvitbalansen før prosessoren som styrer irisen (og gamma) feiltolker nivåene i gråskalaen. Eksempel; du skal tenke godt gjennom om rødt skal senkes i bias-området, eller om det er lurere å øke grønnt og blått. Du må hele tiden ha gamma i bakhodet når du tar et slik valg, hvis ikke havner du på bærtur (et sted det kan virke som om dere har havnet nå).
    Der har du helt sikkert rett siden du har langt mer erfaring enn meg selv om jeg som sagt har gamma i bakhodet ved alle justeringer jeg gjør (men jeg tenker ikke på irisen spesielt må jeg innrømme), men om det du sier er korrekt så bør et "urørt" oppsett ha vesentlig mer fornuftig gamma, i hvertfall helt annerledes om det er slik at jeg har "skrudd meg bort", noe jeg er ganske sikker på at jeg ikke har siden gammaen er "rar" og tilsvarende på alle tre primærfargene uten at en skiller seg ut fra de andre (bare sjekk grafen), og ingen av fargene har gått i metning kontrastmessig. Men jeg skal gjøre en sjekk i urørt Cinema-modus før å sjekke om gammakurven er noe tilsvarende eller om den er rettere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt være at det er feil på projektor, eller at proben ikke leser 100% korrekt. Uansett er det jeg nevnte noe en alltid må ha i bakhodet når en kalibrerer. Er målt gamma før kalibrering korrekt, ja da vil jeg forsøke å justere hvibalansen uten å påvirke lysstyrken i særlig grad. Det betyr at det måleapparatet forteller deg mangler (eller er for mye av) ikke nødvendigvis er eneste farge som skal/bør justeres. Er gammaen for lav, ja så ønsker du å senke lysstyrken i bunnen, og øke i toppen (hvis mulig). Det er bare noen velmenende råd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det ja. Jeg har faktisk ikke tenkt på dette med å prøve å tilpasse kalibreringen til irisens virkemåte mtp lysstyrke, så det skal testes.
    Det fine er jo at det ikke er noe i veien med hvordan projektorens gamma ser ut, det er bare hvordan irisen påvirkes. Men, jeg skal som sagt teste litt og prøve litt ekstreme verdier i alle retninger for å se om det påvirker noe.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får omformulere meg da jeg ikke stilte er nøytralt spørsmål tidligere...

Vil en proff utført kalibrering avsløre evt. feil i en projektor?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd omtrent alt som går an og jeg får ikke til å endre det grunnleggende utseendet på gammakurven som jeg viste en graf av for noen poster siden.

Jeg har prøvd dette:

- Factory default Cinema mode uten noen som helst endring i verdier
    - Redusere kontrasten ekstremt mye (dvs fra den kalibrerte verdien på 86 til 50, noe som reduserte ftL fra omlag 12.7 til litt over 5 ved 100% IRE)
    - Reduserte brightness ekstremt mye (dvs fra den kalibrerte 49 til 20)
    - Switche pære til high og omvendt
    - Auto 2 i stedet for Auto 1 iris

Det eneste som gir en fornuftig gamma ved 50% windows er auto iris OFF.
    Det er nettopp dette som gjør at jeg ikke tror det er noe galt med proben, men med selve projektorens iris-optimalisering. Jeg får vel bare føre det opp på listen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer

Svaret er vel helt klart ja her.
    Jeg er en selvlært hobbykalibratør og selv jeg kan både måle og delvis se med egne øyne problemene jeg har på min.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer

Selvsagt
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke helt riktig. Om du sammenligner iris off på 50% og iris på med 100% i grafene mine ser du at de er langt fra like i den øvre delen av skalaen. Uansett så finner jeg ikke noen måte å få rettet ut gammaen med 50% windows på min HW15. Jeg blir ikke kvitt peaken på noen måte. Hvordan klarer dere å gjøre en god vurdering av om gammaen trenger justering når den ikke er tilnærmet flat? Jeg finner ingen mulighet til å justere det annet enn gamma-modusene som ikke gjør noe som helst i denne sammenhengen. Finnes det en måte å få justert bort peaken i 50%?

Jeg følger forøvrig logikken din når det gjelder gråskalajusteringen. Jeg snakker om å bruke 100% bare for å vurdere om gammaen trenger justering.
    Det er en liten forskjell, men den er så liiten at man nesten kan se bort fra den. Sansynligvis skyldes det at det er litt forskjell i lysstyrke mellom AI = OFF og AI = ON medd 100% bilder.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som gir en fornuftig gamma ved 50% windows er auto iris OFF.
    Det er nettopp dette som gjør at jeg ikke tror det er noe galt med proben, men med selve projektorens iris-optimalisering. Jeg får vel bare føre det opp på listen.
    Det svært usansnlig at det er proben din som er feil siden du får den samme feilen selv om du senker/øker kontrasten, noe som forandrer lysutbyttet i vesentlig grad. Hadde det vært proben som var dårlig så burde feilen da forsvunnetYflyttet seg ved 80% når intensiten ble endret (vha kontrast justeringen).

Hvilken kalibreringsplate bruker du? Har du mulighet til å teste med en annen?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker siste versjon av AVS HD 709 (fra avsforum). Men det er ingen feil med plata, da skulle jo iris off blitt feil også, og jeg har kalibrert flere TVer med samme plate med korrekte resultater.

Jeg har dessverre ikke tilgang på en annen plate, hvis ikke skulle jeg testa likevel.
    Jeg har uansett sendt en grundig rapport angående problemet slik jeg opplever det inn til Sony Prime Support sammen med det andre, så jeg regner med at de ser på det når projektoren min sendes inn i neste uke

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker siste versjon av AVS HD 709 (fra avsforum). Men det er ingen feil med plata, da skulle jo iris off blitt feil også, og jeg har kalibrert flere TVer med samme plate med korrekte resultater.

Jeg har dessverre ikke tilgang på en annen plate, hvis ikke skulle jeg testa likevel.
    Jeg har uansett sendt en grundig rapport angående problemet slik jeg opplever det inn til Sony Prime Support sammen med det andre, så jeg regner med at de ser på det når projektoren min sendes inn i neste uke
    Da er det ikke platen som er skyldneren. Kan du poste noen målinger som viser gråskalaen (både relativ og absolutt, dersom du har det)
    Har du også tallverdier for gråskala/gamma?

Jeg tror nok problemet ligger i projektoren, men spørsmålet er hvor synlig det er? Du vil få for lite lys i enkelte lyse scener, men legger du merke til det?

Forøvrig er jeg enig i at det er viktig at alt er korrekt, men det er dessverre ikke alltid det lar seg gjøre.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt
    Det er vel alt jeg trenger å vite. Nå får vi høre hva samboeren har å si. Eneste spørsmål er vel, "hva koster dette da?".

Svar: "Nesten ingenting" 8)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det synes i særlig grad, men jeg har ikke mulighet til å se hvordan det er uten problemet. Men uansett så er det ikke noe krise for min del, siden det er helt klart at min projektor ikke er helt på topp og trenger tilsyn uansett.

Her er data fra en av testene jeg gjorde i går (gråskalaen er ikke finjustert siden jeg justerte diverse ting).
    Inni zip-filen ligger et xls-dokument med dataene du spør om.

EDIT: Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med relative og absolutte RGB grafer, så jeg har bare den typen HCFR gir

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er HCFR-fila for factory default cinema mode (dvs pære på high osv) slik at vi kan få et "felles" ukalibrert utgangspunkt. (Uten fargerommålinger vel og merke)

Side 11 av 26 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •