Offisiell tråd for Sony VPL-HW15 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 26 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 516
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1001 natt, og 1001 dag. ;-)

VW50 er en helt OK projektor, selv i dag, men HW15 er i en helt annen klasse. For det første er native kontrasten nesten tredoblet, og det andre er at HW15 gir korrekt fargegjengivelse. Den muligheten har du ikke på VW50. ANSI-kontrasten er også økt betydelig, slik at dynamikken i lyse scener er på et helt annet nivå. HW15 gir rett og slett er mye mer realistisk fremstilling av kildematerialet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    HW15 gir faktisk utrolig mye for pengene, og er en av få projektorer som klarer en realistisk gjengivelse av dagslys. Dynamikken i lyse scener er bare helt utrolig, og det uten at det går på bekostning av sortnivå. Min erfaring tilsier at det ikke finnes noen andre projektorer i "normal prisklasse" som klarer samme lysstyrke, uten at det også medfører et elendig sortnivå. Må si jeg bare blir mer og mer fascinert av HW15.
    På AVshop er følgende å lese om Epson TW5500: Etter proffkalibrering kan vi med hånden på hjertet si at det er svært lite som kan komme opp mot denne projektoren i ytelse - uansett prisklasse!

Prismessig er det naturlig å sammenligne med nettopp VPL-HW15, men hvordan er det med ytelsen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står det så om en proffkalibrert HW15 ?

Ellers vil jeg bare anbefale flere å oppleve begge disse projektorene. De står vel i demo et visst sted?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1001 natt, og 1001 dag. ;-)

VW50 er en helt OK projektor, selv i dag, men HW15 er i en helt annen klasse. For det første er native kontrasten nesten tredoblet, og det andre er at HW15 gir korrekt fargegjengivelse. Den muligheten har du ikke på VW50. ANSI-kontrasten er også økt betydelig, slik at dynamikken i lyse scener er på et helt annet nivå. HW15 gir rett og slett er mye mer realistisk fremstilling av kildematerialet.
    Takker for svar, og det var som forventet. Vel vel, økonomien tillot ikke en HW15 denne gang, til det var det en VW50, motorisert lerret og to par med in-wall høyttalere viktigere til samme pris.... ;-)

Tror uansett at jeg må ta en tur i AVshop sitt lokale og se HW15 i rett miljø. Jeg kjenner meg selv såpass godt etter denne tiden at en "bare må se". Så vet en jo selv hvordan et påvirker økonomien etterhvert.....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun spesifikasjoner på engelsk så langt jeg kan se. Hva burde det stå?

Ellers vil jeg bare anbefale flere å oppleve begge disse projektorene. De står vel i demo et visst sted?
    Aha. Det ser jeg nå.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at Epson skilter med et par ting HW15 ikke har; FI og "Super Resolution", funksjoner som Epson har lagt mye tid og krefter ned i. Rent bildemessig stiller jo begge disse projektorene på øverste hylle, uten at jeg har fått foretatt meg noen konkrete målinger av TW5500 så langt (men førsteinntrykket er veldig bra...).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man er også prisgitt at HW15 har riktig fargerom fra fabrikk, for projektoren har ikke CMS. Det har derimot TW5500
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble kontaktet av en engelskmann på Sony Prime Support i dag angående problemene jeg har rapportert angående fargerom og fokus og det blir til at projektoren min skal sendes ut på litt globetrotting.
    Han i andre enden hadde forøvrig ikke hørt om fargegamut problemet før, så jeg prøvde først å forklare at det er et kjent problem med enkelte HW15 og at noen i Sony må kjenne til problemet siden det er gitt ut en firmware-fix. Deretter fikk jeg den morsomme utfordringen med å forklare på engelsk en som ikke kan noe om kalibrering eksakt hva som var feil når jeg vekslet mellom wide og normal, for det ER jo forskjell, men kun i Y (eller z) koordinaten, ikke x og y slik det også skal være. Heldigvis er jeg vant til å delta i diverse meget tekniske diskusjoner i NATO-sammenheng så jeg fikk ikke totalt tungekrøll. Det var bare å fokusere på Tenk, Trykk, Tal

Jeg har forresten funnet noe mer med projektoren min også. Min gamma med Auto-iris er helt off. Jeg får en kjempepeak rundt 80% IRE som detter nedover som et stup igjen i etterkant. Gammaen blir så godt som helt flat (men for lav) om jeg setter Auto-iris til off så kontrasten o.l skal være OK, men det ligner ikke i det hele tatt på de resultatene AK fikk i sin test med iris påslått. Jeg tror med andre ord at min har enda dårligere autogamma funksjon enn den i testen til AK (som egentlig var brukbar).
    Jeg bruker standard 50% testbilder for å holde irisen i en mellomposisjon, men det er nesten så jeg begynner å lure på om slike testbilder ikke klarer å "lure" irisen til Sony, f.eks om den i hovedsak måler lyset på det som er i midten av bildet.

Men men, det ser ut til at det ordner seg, selv om jeg nok blir projektorløs noen uker.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg ble kontaktet av en engelskmann på Sony Prime Support i dag angående problemene jeg har rapportert angående fargerom og fokus og det blir til at projektoren min skal sendes ut på litt globetrotting.
    Han i andre enden hadde forøvrig ikke hørt om fargegamut problemet før, så jeg prøvde først å forklare at det er et kjent problem med enkelte HW15 og at noen i Sony må kjenne til problemet siden det er gitt ut en firmware-fix. Deretter fikk jeg den morsomme utfordringen med å forklare på engelsk en som ikke kan noe om kalibrering eksakt hva som var feil når jeg vekslet mellom wide og normal, for det ER jo forskjell, men kun i Y (eller z) koordinaten, ikke x og y slik det også skal være.
    De HW15 enhetene jeg har målt på som har feil på fargerommet har feil på xyY, ikke bare Y. Har din bare feil på Y?

Jeg har forresten funnet noe mer med projektoren min også. Min gamma med Auto-iris er helt off. Jeg får en kjempepeak rundt 80% IRE som detter nedover som et stup igjen i etterkant. Gammaen blir så godt som helt flat (men for lav) om jeg setter Auto-iris til off så kontrasten o.l skal være OK, men det ligner ikke i det hele tatt på de resultatene AK fikk i sin test med iris påslått. Jeg tror med andre ord at min har enda dårligere autogamma funksjon enn den i testen til AK (som egentlig var brukbar).
    Jeg bruker standard 50% testbilder for å holde irisen i en mellomposisjon, men det er nesten så jeg begynner å lure på om slike testbilder ikke klarer å "lure" irisen til Sony, f.eks om den i hovedsak måler lyset på det som er i midten av bildet.

Men men, det ser ut til at det ordner seg, selv om jeg nok blir projektorløs noen uker.
    Har du noen målinger å presentere?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    De HW15 enhetene jeg har målt på som har feil på fargerommet har feil på xyY, ikke bare Y. Har din bare feil på Y?
    Omvendt. Y (altså lightness) endres til å bli helt korrekt i normal mode, mens x og y forblir mer eller mindre uendret i sine ukorrekte Wide posisjoner. Dvs kraftig oversaturert rødt, grønt og gult.

Har du noen målinger å presentere?
    Ikke for hånden, jeg skal se om jeg ikke får rigget opp måleproben igjen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omvendt. Y (altså lightness) endres til å bli helt korrekt i normal mode, mens x og y forblir mer eller mindre uendret i sine ukorrekte Wide posisjoner. Dvs kraftig oversaturert rødt, grønt og gult.
    Det høres mer riktig ut. Heldigvis er det en fiks på dette nå. Fokusvandringen er nok noe værre.....

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe informasjon om noen av projektorene fra denne første batchen fortsatt ligger for salg, eller er de solgt evt. tatt inn for korrigerende tiltak?

Vurderer denne selv også, men håper jo på å unngå et mandagseksemplar...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, her er målinger.

Her er problemet mitt (målt med 50% Window):
    -kalibrert-gamma-jpg

-kalibrert-gamma-separates-jpg

...ikke akkurat vakket. Dernest var det naturlig å sjekke med auto-iris off for å sjekke om det kan være måleproben:
    -kalibrert-gamma-iris-jpg

...vips nogenlunde rett og fin. Ergo er det et eller annet med auto-irisen og gamma.
    I dag tok jeg derfor en skikkelig gjennomgang av denne projektoren, og jeg prøvde for morro skyld med 100% windows stikk i strid med alle anbefalinger angående 50% windows på auto-iris projektorer.
    Resultatet ble da slik:

-kalibrert-gamma-100-percent-jpg

...se der ja! Nå mangler det bare en ørliten dytt oppover så er det perfekt! Vi prøver med gamma 3 korrigering:

-kalibrert-gamma-100-percent-gamma3-jpg

Midt i blinken! Gammaen er nå så vidt lavere enn på skissen siden jeg ble nødt til å øke brightness til 49 (fra 46).

Konklusjon 1:
    Min HW15s iris fungerer overhodet ikke optimalt med 50% windows, og trenger 100% windows for å gi fornuftige gammaverdier.

Konklusjon 2:
    Auto 1, pære på low og gamma 3 modus gir gammaen jeg er ute etter.

Andre notater:
    Jeg måtte senke kontrast fra 90 til 86 siden rødt gikk i metning.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sett et par filmer etter at jeg fikk 100% kontroll på gammaen og jeg må si at jeg er helt sykt fornøyd med bildet på denne projektoren! Når jeg får fikset gamut-problemet så tror jeg denne projektoren kommer til å forbli i min eie i lang tid, og det blir nok også heller pærebytte enn projektorbytte neste gang. Så bra er den i kalibrert utgave! Og det er med feil i fargerommet!

Forøvrig så har jeg lagret Normal vs Wide data og CIE-grafer i denne xls-fila for de som er interessert i "cold facts" angående problemet. Jeg laget fila for å gi Sony en oppsummering for lettere å kunne forklare problemet.
    Merk at min Eye One probe ikke nødvendigvis er 100% nøyaktig så legg inn litt slakk.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved bestilling HW-15 inkl. kalibrering et visst sted, er man da sikker på at en viss "kalibratør", (eller hva denne kalles), sjekker status på de problemene som er nevnt i denne tråden?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer.

Jeg har / hadde det samme "gammafusket" med min, til jeg også prøvde uten autoiris, og så kjørte en runde med 100% vindu på testbildet og kom ut som deg.

Derimot er det ekset jeg har fungerende på normal og wide.
    Jeg mener jeg har en fra det helt tidlige partiet.

- Og ja den leverer et fantastiskt dynamsikt bilde, men i mitt tilfelle plages jeg veldig mye med panoreringene og hakking.

Er det forrestene en Eye one lt probe du har benyttet eller noe annet?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=edding]...- Og ja den leverer et fantastiskt dynamsikt bilde, men i mitt tilfelle plages jeg veldig mye med panoreringene og hakking.QUOTE]

Hører det er flere som plages med dette. Synes dette er et stort minus.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plages du mer av hakking på akkurat HW15 i forhold til noen andre projektorer eller plages du av 24hz hakking generelt, dvs at du også plages på kino?

Gitt en ordentlig kilde så hakker ikke HW15 noe mer enn det gjør på kino for å si det slik. Jeg synes den er veldig bra på dette området og man får virkelig filmflyten fra kino. Men den klarer ikke å gjøre noe med kildematerialet.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plages du mer av hakking på akkurat HW15 i forhold til noen andre projektorer eller plages du av 24hz hakking generelt, dvs at du også plages på kino?

Gitt en ordentlig kilde så hakker ikke HW15 noe mer enn det gjør på kino for å si det slik. Jeg synes den er veldig bra på dette området og man får virkelig filmflyten fra kino. Men den klarer ikke å gjøre noe med kildematerialet.
    Er det ikke værre? Da er det jo ikke noe tema.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edding
    Marsboer.

Jeg har / hadde det samme "gammafusket" med min, til jeg også prøvde uten autoiris, og så kjørte en runde med 100% vindu på testbildet og kom ut som deg.

Ref quote overfor; har du målt med 100% testbilder Marsboer? I så tilfelle er det helt riktig at gamma blir feil. Måler du derimot på vindusbaserte testbilder skal gamma måles korrekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 10 av 26 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •