LCD-Cellenes varighet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD-Cellenes varighet

Hei!
    Jeg har hørt og lest at LCD cellene blir svakere etter en tids bruk. Stemmer dette? Hvor lang tid snakker man evt. om? Jeg vet det selvfølgelig varrierer fra modell til modell, men kan man regne med at kvaliteten blir dårligere allerede etter et par tusen timer, eller mindre? Jeg er veldig fristet til å anskaffe meg den nye Hitachi PJ-TX100, men ble litt skeptisk når jeg hørte dette.
    Jeg har også hørt at man kan oppleve "døde" celler som blir synlige som en eller flere sorte/misfargede områder på lerretet. Er dette et stort problem med LCD projektorer. Er dette fabrikasjonsfeil man ser ved første gangs bruk eller kan det plutselig oppstå etter en lengre bruksperiode?

Håper noen med erfaring fra LCD projektorer hjelpe meg med disse spørsmålene? :?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt og lest at LCD cellene blir svakere etter en tids bruk. Stemmer dette?
    Det stemmer...

Hvor lang tid snakker man evt. om? Jeg vet det selvfølgelig varrierer fra modell til modell, men kan man regne med at kvaliteten blir dårligere allerede etter et par tusen timer, eller mindre? Jeg er veldig fristet til å anskaffe meg den nye Hitachi PJ-TX100, men ble litt skeptisk når jeg hørte dette.
    Det varierer nok litt. Dersom projektoren står i et rom med normal temperatur/klima bør ikke 5000t være noe problem.

Jeg har også hørt at man kan oppleve "døde" celler som blir synlige som en eller flere sorte/misfargede områder på lerretet. Er dette et stort problem med LCD projektorer.
    Det er nok et ganse stort problem i den forstand at de fleste har døde pixler, men ikke alltid like synlige. En død pixel kan være så mangt. Den kan enten være låst i en farge (rød grønn eller blå) eller sort. Til og med blinkende.

Er dette fabrikasjonsfeil man ser ved første gangs bruk eller kan det plutselig oppstå etter en lengre bruksperiode?
    Det kan vel kalles produksjonsfeil, men produsentene tillater et visst antall døde/stuck pixler på panelene. Blir det for mange, kastes det. Døde/stuck pixels kommer sjelden etter hvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svaret. Det var oppklarende.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevnes at så og si nesten alle digitalkameraer har også døde pixler. På min Canon G2 har jeg to som nesten ikke er synlige. (Må forstørres kraftig i hvertfall!) Disse er lyse prikker. Det er helt vanlig med døde pixler på LCD, så her er DLP en fordel i projektorverdenen! Uansett så skal det være mange før det begynner å bli plagsomt. Men tro meg, så lenge du VET de er der, plager de deg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret ProtoType. Jeg har lenge vært innstilt på å kjøpe meg en DLP projektor, men innenfor mitt budsjett på 20.000 har de projektorene jeg har sett plaget meg ganske mye med den såkalte regnbueeffekten. Jeg ble litt fristet til å gå for LCD når jeg var innom Hi-Fi centeret og fikk demonstrert den nye Hitachi pj-tx100. Jeg synes bildene og fargene var veldig bra og vurdere nå og gå for en LCD. Er det noen som har testet denne projektoren her på forumet? Den er forholdsvis ny så det er ikke mange omtaler å finne hverken på nette eller i hi-fi blader.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikaze
    Takk for svaret ProtoType. Jeg har lenge vært innstilt på å kjøpe meg en DLP projektor, men innenfor mitt budsjett på 20.000 har de projektorene jeg har sett plaget meg ganske mye med den såkalte regnbueeffekten.
    BenQ PE7800 skal ha betydelig redusert rengbueeffekt, har du sett denne og fremdeles ser rengbuer? (ligger også innenfor prisområde)

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lcd projektorer blir også dårligere etterhvert i røykfylte lokaler.
    Nikotinen fester seg på brikken og bildet blir tilslutt grått.
    Dette er mest i tilfelle på barer og lignende men nå har jo røykeloven tredd i kraft.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk vurdert Benq, men har ikke funnet ut hvor man kan få sett denne i aksjon. Tar ikke sjansen på å kjøpe usett. Hvor er det mulig å få testet ut denne i Oslo området?
    Vil forøvrig takke for mange gode og veiledende svar. Godt å se at noen forum har mange seriøse og hjelpsomme medlemmer. Ikke alltid man opplever det på nettet.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får satse på ett hjemmebesøk hos et forum medlem med benq :wink:
    folk her er vel generelt gjestfrie har jeg et inntrykk av. send de en pm og spør
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk vurdert Benq, men har ikke funnet ut hvor man kan få sett denne i aksjon. Tar ikke sjansen på å kjøpe usett.
    Bestiller du fra en nettbutikk, så har du 14 dager returrett hvis du ikke liker varen, så det er ingen fare ved å kjøpe en usett, da du kan få testet den skikkelig ut hjemme hos deg selv...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk vurdert Benq, men har ikke funnet ut hvor man kan få sett denne i aksjon. Tar ikke sjansen på å kjøpe usett. Hvor er det mulig å få testet ut denne i Oslo området?
    Vil forøvrig takke for mange gode og veiledende svar. Godt å se at noen forum har mange seriøse og hjelpsomme medlemmer. Ikke alltid man opplever det på nettet.
    6100 kan befares hos meg. Send meg en PM hvis denne modellen er aktuell. 6 mil fra Oslo.

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bidda
    Tusen takk for et generøst tilbud, og jeg skal ha det i minne. Jeg skal vurdere nærmere utover sommeren hva jeg går for av projektor. Venter i spenning på tester av 4805 og den nye Hitachi pj-tx100. Hi-fi centeret regner med at 4805 kommer i lokalene i slutten av denne uken, men det kan jo bli utsatt nok engang. jeg må igjen si jeg er meget overrasket over hvor behjelpelig de fleste er på dette forumet.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig 8)
    Bidda

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lcd projektorer blir også dårligere etterhvert i røykfylte lokaler.
    Nikotinen fester seg på brikken og bildet blir tilslutt grått.
    Dette må vel kunne skje på speilene i en DLP også...

Det er nok et ganse stort problem i den forstand at de fleste har døde pixler, men ikke alltid like synlige. En død pixel kan være så mangt. Den kan enten være låst i en farge (rød grønn eller blå) eller sort. Til og med blinkende.
    Det kan vel skje at speil på DLP er defekte også??

Pixler som er 'stuck' er mye mer plagsomme enn 'døde' pixler, i hvertfall hvis de er grønne. Det er returgrunn.

John Roger

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må vel kunne skje på speilene i en DLP også...
    Tror ikke det. Fargehjul og DLP chip sitter helt inkapslet, og er derfor lite påvirkelige for nikotin/"andre ting" i luften.
    (Korriger meg dersom dette er feil)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •