benq 6200/panasonic 500?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

benq 6200/panasonic 500?

vurderer å kjøpe meg en prosjektor i prisklassen 10 - 15 tusen, ikke over, og eg har kommet til to prosjektorer som eg mener passer til mitt bruk, det er benq 6200 og panasonic 500...Eg kommer til å bruke pj til mye film,mye xbox, litt data og litt tv...

Det eg stusser over er at benq 6200 er en 4:3 prosjektor, og eg har lyst/sett for meg et lerret på ca 200*117 dvs widescreen lerret, hvordan blir det med 6200 da? klarer den å levere bra widescreen bildet?

Panasonicen, det negative med den er takfestet og vb, men eg er newbie i dette og ikke så kresen så eg tror eg ikke kommer til å bli plaget av vb i særlig stor grad, et annet stort pluss er at denne er 16:9 pj og at kasteavstanden fra pj til lerret ikke må være så stor pj kommer til å være drøye 3,5 - 4 m fra lerret...

sorry, viss det er mange dumme spm men eg er helt grønn.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: benq 6200/panasonic 500?

Sitat Opprinnelig postet av FonneZen
    vurderer å kjøpe meg en prosjektor i prisklassen 10 - 15 tusen, ikke over, og eg har kommet til to prosjektorer som eg mener passer til mitt bruk, det er benq 6200 og panasonic 500...Eg kommer til å bruke pj til mye film,mye xbox, litt data og litt tv...
    Heisann

Velkommen til forumet.

Det meste av det du nevner over er jo 4:3 så da passer vel 6200 best.

Det eg stusser over er at benq 6200 er en 4:3 prosjektor, og eg har lyst/sett for meg et lerret på ca 200*117 dvs widescreen lerret, hvordan blir det med 6200 da? klarer den å levere bra widescreen bildet?
    Bruker selv 6100 og den leverer et greit 16:9 bilde, bilde blir like bredt som 4:3, men høyden deles og du får en svak lysstripe over og under ved 16:9 materiale. Se bilder og linker i linken underst.

Panasonicen, det negative med den er takfestet og vb, men eg er newbie i dette og ikke så kresen så eg tror eg ikke kommer til å bli plaget av vb i særlig stor grad, et annet stort pluss er at denne er 16:9 pj og at kasteavstanden fra pj til lerret ikke må være så stor pj kommer til å være drøye 3,5 - 4 m fra lerret...
    Beregn litt lengre sitteavstand ved LCD pj mot en DLP. Har selv DLP og 2 meters bredde på bilde, sitter 3 meter fra, noe som er i grenseland. 6200 kaster kortest av BenQ pj'er. Hvis du ikke skal bruke Data'n på pj'n kan også 6100 brukes, sparer ca 4 lapper.

Oppgi også romstørrelse og takhøyde. Pana'n vil henge lengre ned en 6200.

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takhøyden er vel ikke mer enn 2,5 m men det er skråtak så den må nok henge langs en bærebjelke i taket...ROmlengenden er vel snaue 4 meter langt..

Hvilket lerret har du?

Men går ikke flere og flere over til et 16:9 format (gjelder diverse filmer og tv-sendinger?)...

er iallefall magne filmer i 16:9 format, er 6200 bedre en 6100 på å vise 16:9 kilder?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takhøyden er vel ikke mer enn 2,5 m men det er skråtak så den må nok henge langs en bærebjelke i taket...ROmlengenden er vel snaue 4 meter langt..

Hvilket lerret har du?

Men går ikke flere og flere over til et 16:9 format (gjelder diverse filmer og tv-sendinger?)...

er iallefall magne filmer i 16:9 format, er 6200 bedre en 6100 på å vise 16:9 kilder?
    Grei nok takhøyde, har selv skråtak. (se link nederst).
    Først brukte jeg Ikea's Tuplur ("grayline") en blendingsgardin på 2 meter som med visning på baksiden gir et greit bilde inntil en har bestemt seg. Har nå montert et Grandview fra AVshop.
    Etterhvert så kommer sendinger og filmer på TV'n over til 16:9, men det mangler ennå en del år til at dette er en realitet. Jeg ser TV på 16:9 formatet for med stort format vil ikke forvregningene bli så synelig som på TV'n.
    6200 er xga og har større oppløslighet som er viktig ved datapresentasjoner, på film/TV/spill så er ikke denne oppløsligheten nødvendig. 6200 har større lystyrke, som ved presentasjon er bra.
    Tror ikke du ser forskjell på dem ved film og 16:9 visning, eller hva sier du Geiri?

mvh
    bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men med 4:3 lerret er det vel ikke noe problem ved å vise en widescreen film på? vil den alltid vise en svak lysstripeover og under ved 16:9?er det ingen forksjell på 6100 og 6200 på det? er 6100 vanskelig å stille inn for en grønnskolling? takmontering går greitt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

æ

men med 4:3 lerret er det vel ikke noe problem ved å vise en widescreen film på? vil den alltid vise en svak lysstripeover og under ved 16:9?er det ingen forksjell på 6100 og 6200 på det? er 6100 vanskelig å stille inn for en grønnskolling? takmontering går greitt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

æ

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

æ

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

æm

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

æm

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

æm

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

æm

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kok

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kok

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    11x posting av samme spørsmål!!! :lol: Sikkert ikke med vilje ops:

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: kok

Hehe... Litt dårlig nett-tilkobling eller?

For meg høres det ut som du bør gå for Panasonic'en, spesielt siden du nevner at du skal bruke den mest til film. Dessuten trenger du da heller ikke å kjøpe nytt lerret. Et 16:9 lerret er ikke spesielt velegnet til 4:3 ettersom du mister ganske mye av bildet, pga. høyden på det...

Jeg bruker et 4:3 lerret og det fungerer greit nok på 16:9 materiale. Det eneste som er synd er at det ikke er maskering (svarte kanter) oppe og nede, noe som jeg savner. Jeg ville gått for 16:9 prosjektor med 16:9 lerret, så får du heller klare deg med litt mindre ytelse når det kommer til data. En må alltid kompromisse og prioritere. Sånn er det bare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er nok ny ja, fikk ikke bekreftet at meldingen var sendt, sorry ops:

det er egentlig panaen eg har tenkt på å kjøpe lenge, at den gir litt dårligere ytelse under datavisninger, gjør meg ingenting, da eg nok ikke kommer til å bli heftet av det og at den vil nok bli lite brukt på data, men rikelig på xbox..

ellers så klager mange over sortnivået dennes og eg må si eg ble veldig overrasket over dens evne til å vise sort, en gang trodde eg prosjektoren var av under datavisning og plutselig kom det en muspeker der, skjønte ingenting....hehe..men nu er jo eg ikke så veldig kresen da..

plasseringhar lest at den må plasseres litt under øverste lerretkanten for optimalisering av bildet, det er og noe som alltid lar seg gjøre med, finnes alltid en løsning for det, må legge til at dette er et gutterom, med en ikke altfor kresen eier;-)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Har selv 4:3 lerret, men med mitt bruk kunne jeg også ha kjøpt 16:9. (kanskje jeg bytter en gang). Jeg bruker pj'n bare til film og TV. Å se TV i 16:9 med 4:3 signaler går for meg helt greit, fordreiningene synes små med et så stort bilde. (2 meter i bredden) 4:3 lerret kan vise 16:9 materiale uten problemer. Du kan også velge å maskere bort lysstipene med å lage sortefelt selv (mange har laget det) eller en billig grovmaskering som jeg har laget, se link i linken nederst. Skal du vise 4:3 på et 16:9 lerret blir bilde veldig lite da du har 16:9's begrensniing i høyden. I tilegg må du ha skyvbar pj, fordi normalt er ikke zoomene kraftige nok. Ingen forskjell mellom 6100 og 6200 på hvordan størrelse på bilde blir med 16:9 format, med unntak at 6200 må stå/henge nærmere (les: kortere kastelengde). Instilling av 6100/6200 er laget meget lettforklarlig og krever ikke spesielle egenskaper. Desuten har du oss her på forumet, som begyner å bli en anselig mengde brukere av 6100/6200 ( over 10, alle kjøpt etter jul ). En pj "trives" best som takmontert pga. får stå i fred (unngå rystelser), mindre støv, god kjøling, mindre klåfingrede småfingre og ryddiger ledningstraseer kan lages. Se bilder av mitt opplegg i linken nederst.

OBS Pana'n blir hengende lengre ned og (kanskje ikke noe poeng,men..) solgt i fåtall etter at BenQ kom med sine siste typer.

Alternativt kan BenQ PE7800 være et alternativ, koster mere (x2) men er også en del hakk bedre, se egen prioritert tråd i kategorien.

mvh
    Bidda

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FonneZen.

Jeg vurderer også denne mot 4805 og PE7800.
    Panasonic lager bra produkter og 500en har masse gode tilkoblingsmuligheter og bra oppløsning, men så er det dette med LCD og DLP da...

Da ikke 4805 er kommet i butikken enda, vil jeg vente og se på denne før jeg kjøper, hvis det ikke drøyer alt for lenge da.
    Se Panasonic sin brosjyre, der får du svar på bildestørrelser. Du får et stort bilde med relativt kort avstand og på litt over 3 meter får du 100" med 16:9 og cirka 80" med 4:3. Dessuten kan projektoren tiltes 30 gradet (tror jeg det var) slik at du kan senke bildet på den måten.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •