Projector: Hitachi, Panasonic eller BenQ ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projector: Hitachi, Panasonic eller BenQ ?

Jeg er ny i Forumet og skal kjøpe min første projector. Har hørt mye bra om Hitachi PJ TX10, samt Panasonic PT-AE500U. Her på Forumet snakker der dog veldig varmt om BenQ, spesielt 7800. Denne er ca kr 5000 dyrere enn de to andre.

Jeg har har en stor stue med mye skråtak og vinduer. Vanskelig å få det 100% mørkt. Umulig om sommeren. Projectoren må sannsynligvis stå på salongbordet eller på et stativ bak "godstolen". Er derfor opptatt av at projectoren er støysvak, og Hitachi er bra på dette området (25dB).

Men bildet er det aller viktigste. Avstand til vegg er ca 3-3,5m.

Kan noen hjelpe meg å velge ?

Mitt utstyr:
    Marantz 7200
    HK DVD25
    KEF sub
    PSB 4T front
    Klipsch dipole bakhøytalere
    Mirage senter (produkt ?? husker ikke. Pris ca 4000)

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Projector: Hitachi, Panasonic eller BenQ ?

Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg er ny i Forumet og skal kjøpe min første projector. Har hørt mye bra om Hitachi PJ TX10, samt Panasonic PT-AE500U. Her på Forumet snakker der dog veldig varmt om BenQ, spesielt 7800. Denne er ca kr 5000 dyrere enn de to andre.

Jeg har har en stor stue med mye skråtak og vinduer. Vanskelig å få det 100% mørkt. Umulig om sommeren. Projectoren må sannsynligvis stå på salongbordet eller på et stativ bak "godstolen". Er derfor opptatt av at projectoren er støysvak, og Hitachi er bra på dette området (25dB).

Men bildet er det aller viktigste. Avstand til vegg er ca 3-3,5m.
    Velkommen til forumet.

Kan du gi mere opplysninger om bruken av pj'n, film, TV, spill, Data-presentasjoner osv.?

Først så bør det sies at BenQ (pj) nesten bare selges via nettet og er derfor noe ukjent i butikker. Dernest er det siste 1/2 år at de har hatt en drastisk markeds økning, mest for pga. pris kontra spec. Av modeller for hjemmekino og kombi pj er det typene 6100-6200-7800-8700 som er i skuddet. Les mere om 6100 og 6200 i linker i linken underst.

Har selv skråtak i stua, se link underst.

Støy er på dette nivået 25-35 nesten ikke til å skilles, det som betyr noe er frekvensen på støyen og hvordan denne oppfattes. Støymålings link i linken underst.

Med avstand til vegg på 3-3,5 meter setter begrensninger til valg av pj. Det er få som klarer et stort bilde (200 cm i bredden) på denne avstanden. En er BenQ PB6200 som er xga, 4:3, 1700 AnsiL til presentasjon og 725 AL til film. Se kastelengde her:
    http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm
    Omtaler her: http://www.projectorcentral.com/home...projectors.htm

Tester i link i linken underst. Prisantydning 12-13 lapper.

mvh
    Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar til Bidda

Jeg skal bruke projectoren kun til film og evt TV sendinger (sjelden). Når det gjelder avstand til lerret, er det ca 3 meter fra salongbord til lerret. Stua er stor, så jeg kan trekke projectoren opp til 7-8 meter bak dersom dette er ønskelig. Men lange kabler er dyre ! Trenger heller ikke SÅ stort bilde som > 2 meter, det dette vil virke litt voldsomt fra ca 2-3 meter.

BenQ prosjektoren virker litt klumpete og stor i forhold til andre jeg har sett. Er dette prisen en må betale for godt bilde til rimelig penge ? Hvor lett er det å stille inn en 6100/6200 ? Jeg er ingen ekspert (har dog en kamerat som har ganske god peiling). Hva er egentlig forskjellen på 6100 og 6200 ? Verdt prisen å gå for 7800 ?

Dersom jeg syntest Panasonic ga relativt bra bilde
    , vil jeg da bli veldig fornøyd med BenQ 6200 ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Svar til Bidda

BenQ prosjektoren virker litt klumpete og stor i forhold til andre jeg har sett.
    Er Optoma H30 en du har vurdert?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke vurdert denne. Hva koster den ca, og hvordan er den i forhold til BenQ ?

Så forresten av spesifikasjonene til BenQ at aspect ratio var 4:3. Hva betyr dette ? Har den ikke 16:9 modus ? Hvordan tar dette seg ut på lerretet ? (hvis dette er et idiotisk spørsmål, så husk at jeg er fersk i gamet).

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Svar til Bidda

Jeg skal bruke projectoren kun til film og evt TV sendinger (sjelden). Når det gjelder avstand til lerret, er det ca 3 meter fra salongbord til lerret. Stua er stor, så jeg kan trekke projectoren opp til 7-8 meter bak dersom dette er ønskelig. Men lange kabler er dyre ! Trenger heller ikke SÅ stort bilde som > 2 meter, det dette vil virke litt voldsomt fra ca 2-3 meter.

BenQ prosjektoren virker litt klumpete og stor i forhold til andre jeg har sett. Er dette prisen en må betale for godt bilde til rimelig penge ? Hvor lett er det å stille inn en 6100/6200 ? Jeg er ingen ekspert (har dog en kamerat som har ganske god peiling). Hva er egentlig forskjellen på 6100 og 6200 ? Verdt prisen å gå for 7800 ?

Dersom jeg syntest Panasonic ga relativt bra bilde
    , vil jeg da bli veldig fornøyd med BenQ 6200 ?
    Mange spårsmål her, svarer på det jeg kan og så må andre fylle ut 8)

Bruk til bare film og TV og plass bakover, tilsier at du hos BenQ bør velge mellom 6100 eller 7800. Pris antydning 9 og 18 lapper.
    Søk på 6100 og 7800 så får du masse lesestoff. Tror du kan glemme 6200 da du ikke har behov for data-presentasjoner.
    Projektorer til hjemmekino bruk er ofte større og mere "klumpete" enn presentasjons pj til kontorbruk, til gjengjeld er disse ofte ubrukbare til film pga. dårlig sortnivå/ for høy lysstyrke.
    Innstilling er enkelt og fintrimming kan eventuelt gjøres ved å kjøpe DVE-cd'n som hjelper deg steg for steg.
    Å henge pj'n i taket er oftest den beste løsningen.
    Lerrets bredden begrenses av seeravstand, bør ikke overstige 1,5x bredde for DLP og ca. 2 for LCD. Jeg sitter 3,0 meter fra 2,0 meters lerret dette er akkurat i grenseland.

PS bruker s-video kabel fra Claes Ohlson (Highgrade) 10 meter for 300 kr fra DVD til pj, synes dette ikke er dyrt, men det er klart at mere penger du bruker på kabler, jo bedre blir signalene.

Har ikke sett Pana'n så vil ikke uttale meg, andre som har?

Bidda

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke vurdert denne. Hva koster den ca, og hvordan er den i forhold til BenQ ?

Så forresten av spesifikasjonene til BenQ at aspect ratio var 4:3. Hva betyr dette ? Har den ikke 16:9 modus ? Hvordan tar dette seg ut på lerretet ? (hvis dette er et idiotisk spørsmål, så husk at jeg er fersk i gamet).
    Hei igjen.

Hvis utseende og størrelse teller vesentlig, er jeg enig med Tiger H30 er penere enn 6100. Pris diff er ca 6 lapper og test kan leses her:
    http://www.projectorcentral.com/optoma_h30.htm

4:3 brukes til TV, Data og spill. 16:9 brukes til film og kan også brukes til TV titting, da forvregning ved stort bide ikke er påtagelig.

En 4:3 pj lager et 16:9 bilde ved å lage en svak lysstripe over og under bilde. Bredden på bilde blir det samme. En 16:9 pj vil legge en lystripe på begge sider for å vise 4:3 formatet.

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Må si at kr 9000 synes veldig billig for en PJ dersom kvaliteten er til å leve med (husk dette er min første PJ). Ser også at det benyttes SVHS til kr 300 for 10m (C.Olsson). Er det ikke verdt pengene å investere i en Supra komponent kabel til ca kr 1000 ? Da kan jeg også kjøre progressiv scan (HK DVD25 har dette).

Forstår jeg det rett når BenQ 6100 foretrekkes foran Panasonic AE 500U, selv om P. er 5000 kr dyrere. ? Synes for godt til å være sant !

Utseende har ikke så mye å si, ettersom jeg nok må dra frem PJ hver gang jeg skal se på film. Har en kone å ta hensyn til. Hun synes stua allerede ser for "hjemmekinoaktig" ut. Regner med at andre sliter med samme problemet. Drømmer om et eget rom, men huset er for lite til det, dessverre.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Må si at kr 9000 synes veldig billig for en PJ dersom kvaliteten er til å leve med (husk dette er min første PJ). Ser også at det benyttes SVHS til kr 300 for 10m (C.Olsson). Er det ikke verdt pengene å investere i en Supra komponent kabel til ca kr 1000 ? Da kan jeg også kjøre progressiv scan (HK DVD25 har dette).

Forstår jeg det rett når BenQ 6100 foretrekkes foran Panasonic AE 500U, selv om P. er 5000 kr dyrere. ? Synes for godt til å være sant !

Utseende har ikke så mye å si, ettersom jeg nok må dra frem PJ hver gang jeg skal se på film. Har en kone å ta hensyn til. Hun synes stua allerede ser for "hjemmekinoaktig" ut. Regner med at andre sliter med samme problemet. Drømmer om et eget rom, men huset er for lite til det, dessverre.
    Bare hyggelig.

Savner andre med engasjemang her, men de kommer vel seinere :wink:
    Bemerk at 6100 har vga inngang for komponent så du må ha en overgang eller kabel med komponet i ene enden og vga kontakt i andre. Den ingangen støtter p.scan mener jeg. Geiri kan sikker svare på dette.
    Pana'n er LCD og disse har fortiden det tøft mot DLP projektorene. Vi begynner å bli mange med 6100/6200 her på forumet nå.

Husk å sjekk om du eller dine er utsatt for rengbuesyndromet, les mere om dette øverst i kategorien. (gjelder DLP pj'er)

Min (vår :lol: ) hjemmekino er også WAF tilpasset, se bilder i linken underst. Begynn med å vise filmer som kona liker så bedrer det seg, tenker jeg.

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på ditt oppsett, som virker kanon. Du har dog mer konevennlige høyttalere (små), mens PSB front + Mirage senter gjør ikke akkurat lite av seg i stua. Problemet mitt er å henge PJ i taket ettersom stua er i 2.etg der det er ca 4,5m på det høyeste. Hjemmekinoen er på tvers, dvs at lerretet må henge på en skråvegg. PJ må evt henge i bærebjelke midt i rommet, og dette vil ikke bli godtatt. Får heller leve med å bruke 2-3 minutter på å dra frem denne hver gang.

Når det gjelder BenQ 6100: Ser du bruker SVHS. Mener du dette vil gi bra bilde, og at det ikke er verdt å investere i komponent kabel ? Antar at du er ganske kresen selv, og har vurdert dette.

Må si at jeg heller mot BenQ 6100 bare ut fra det jeg har lest her. Antar at så mange "hjemmekino enusiaster" ikke kan ta feil. For en uke siden trodde jeg at Pansonic og Hitachi til 14000 var et kupp, men nå virker BenQ til kr 9000 som en gave fra himmelen.

Tar forbehold om regnbueeffekten. Har ikke fått testet om jeg er følsom for dette. Noen gode steder i Bergen jeg kan få testet dette ? Antar at det er ingen forhandlere som fører BenQ i Bergen !

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på ditt oppsett, som virker kanon. Du har dog mer konevennlige høyttalere (små), mens PSB front + Mirage senter gjør ikke akkurat lite av seg i stua. Problemet mitt er å henge PJ i taket ettersom stua er i 2.etg der det er ca 4,5m på det høyeste. Hjemmekinoen er på tvers, dvs at lerretet må henge på en skråvegg. PJ må evt henge i bærebjelke midt i rommet, og dette vil ikke bli godtatt. Får heller leve med å bruke 2-3 minutter på å dra frem denne hver gang.

Når det gjelder BenQ 6100: Ser du bruker SVHS. Mener du dette vil gi bra bilde, og at det ikke er verdt å investere i komponent kabel ? Antar at du er ganske kresen selv, og har vurdert dette.

Må si at jeg heller mot BenQ 6100 bare ut fra det jeg har lest her. Antar at så mange "hjemmekino enusiaster" ikke kan ta feil. For en uke siden trodde jeg at Pansonic og Hitachi til 14000 var et kupp, men nå virker BenQ til kr 9000 som en gave fra himmelen.

Tar forbehold om regnbueeffekten. Har ikke fått testet om jeg er følsom for dette. Noen gode steder i Bergen jeg kan få testet dette ? Antar at det er ingen forhandlere som fører BenQ i Bergen !
    S-video kabelen kommer til å bli byttet ut etterhvert for å bedre bilde ytterligere, men før det må jeg bedre TV-signalgiveren (VHS). men som en rimelig oppstartskabel er s-videokabelen grei.

Rat om ingen her på forumet har 6100/6200 og er bosatt i nærheten av Bergen slik at du får en demo :wink:

Bidda

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS
    Så først nå at du har tenkt å bruke stuebordet, 3-3,5 meter fra lerret. Det er da mulig du skal velge å bruke 6200 likevel da denne kaster kortere og at ved krise kan bruke den med full lysstyrke (1700 kontra 1500 AL)

Bidda

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:shock: Det er veldig stor forskjell på å bruke svhs kontra komponent. Jeg kjører alt igjennom htpc og bruker dermed vga inngangen på pb6100.
    Anbefales.

Jeg var selv plaget med regnbuer, og er vist veldig følsome for disse :cry: . Men etter noen timer med justering ble alt mye bedre. ser det nesten ikke lengre, og i filmer hvor de har vært så geniale å bruke gul farve i stedet for hvit på teksten, er de nesten totalt fraværende. Beste justeringen er egentlig å konsentrerer/glede seg om filmen, enn å finne feil :!: Så prøv prosjektoren over tid, ikke forkast den selv om du ser regnbuer når du prøver å lete etter dem.

Pb6100 er absolut verdt prisen, men har du masse penger å bruke finnes det selvfølgelig bedre. Jeg anbefaler i allefall denne på det varmeste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket med min kompis som har Panasonic. Han mener jeg bør velge Hitachi PJ TX10 fremfor BenQ 6100 av flere grunner:

1) Vunnet flere tester (5-6 stk)
    2) Kan kjøpes hos forhandler i Bergen. Lettere å klage + teste ut
    3) Jeg bør ikke kjøpe en PJ med ratio 4:3. Hitachi har 16:9
    4) Hitachi er mer stillegående
    5) LCD unngår regnbueeffekt
    6) Hitachi har bedre design

Jeg er veldig usikker. Smaken er som sagt som baken. Er enig i de fleste av disse punktene. Er det noen som har testet en Hitachi PJ TX 10 mot BenQ ?

På en annen siden virker støtten til BenQ 6100 massiv her på Foumet. Har dere prosenter av omsetning ? :shock:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det betyr i utgangspunktet ikke så veldig mye. (JVC vinner også tester)
    2. Godt argument, men prisen er vel like viktig?
    3. Enig, siden hovedbruken er film.
    4. Iallefall i teorien. "papir støy" stemmer ikke alltid med reel støy, selv om nok Hitachien er stillere.
    5. Jepp, men LCD har VB (Vertical banding). Dette er noen vertikale streker man ofte kan se i veldig grønne og lyse scener.
    6. Er det viktig?

Hva med kontrast?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrast er viktig. Utseende er ikke så viktig.

EDIT: Pris -og produktjakt i eget forum.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrast er viktig.
    Her er jo Benq betydelig bedre.. Dette fører til mye bedre sortnivå, som er viktig. (Iflg. noen viktigst)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Alex F.

Har selv en Infocus X1, og har testet P500 og H30 i egen hjemmekino. Har ikke testet Hitachi PJ TX 10.

Du nevner at din bedre halvdel krever at stua ikke skal være for ""hjemmekinoaktig" (som du sa). Da bør du glemme P500, fordi den må monteres langt ned fra taket for at bildet skal bli i en levelig høyde uten at du må sitte med bakoverbøyd nakke. At din kompis råder deg til å kjøpe den samme projektoren han har selv (Hitachi PJ TX 10) er vel egentlig ikke overraskende. :wink:

Dersom du vil ha en liten og nett projektor, som har et anonymt design og som gir deg svært gode bilder for prisen, så er valget H30. Du kan eventuelt lese en kjapp test her: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7487

Alternativt kan du jo også vurdere Infocus ScreenPlay 4805...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    1. Det betyr i utgangspunktet ikke så veldig mye. (JVC vinner også tester)
    2. Godt argument, men prisen er vel like viktig?
    3. Enig, siden hovedbruken er film.
    4. Iallefall i teorien. "papir støy" stemmer ikke alltid med reel støy, selv om nok Hitachien er stillere.
    5. Jepp, men LCD har VB (Vertical banding). Dette er noen vertikale streker man ofte kan se i veldig grønne og lyse scener.
    6. Er det viktig?

Hva med kontrast?
    I tillegg:

1) Sammenfallende bruker-uttaleslser bør telle mere enn tester.
    2) BenQ har 3 års garanti, med 1. år bytte til ny.(verdensgaranti) Kan også kjøpes på nettet med returmulighet.
    3) 4:3 er jo TV formatet i mange år enda.
    4) Har testet støy på min 6100, målte 31 dB(A) uten at denne stod på, du har vind og fugler bilet osv. som støyer mye mere enn vi tror. Husk at vanlig kontorstøy ligger på 50 dB(A)
    5) LCD og VB gjør at du, med din løsning (visning fra stuebordet) får ett mye mindre ilde å se på for å unngå VB ( bør ga 1,8x bilde bredde i avstand)
    6) Mener å huske at Hitachi har varmluft utblåsning foran, noe som er en ulempe ved den plassering du har tenkt (varmebølger)

Kan egentlig ikke se noen fornuftig argumentasjon fra din kammerat utenom at det må være morsomt å ha like pj'er.

Bidda

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ 7800 er ganske stor i forhold til de andre som er nevnt her. På "hele" åtte kilo er den kanskje litt upraktisk dersom du må flytte på den hver gang den skal brukes? Forresten så har jeg lenge flyttet fram og tilbake på prosjektoren. Dette er ikke beste løsning ettersom det er verre å optimalisere innstillingene, men det fungerer greit nok...

Angående garanti er vel ikke det så relevant i Norge? En prosjektor regnes vel som dyr elektronikk og etter den "nye" kjøptloven er det vel 5 års garanti uansett merke/forhandler?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •