Offisiell tråd for Sony VPL-VW85 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 118 av 118
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...på tide å dra frem lysmåleren forstår jeg... Mandag blir måledag, skal måle både VW85 og HD950 "side-by-side", så slipper en å lure! Beregningen av AL får jeg ikke nødvendigvis 100% korrekt, men forholdet projektorene mellom er uproblematisk å finne ut av. Synes for øvrig ikke 727 AL høres så ille ut som de skal ha det til (gitt at det stemmer), men alt avhenger selvsagt av øyet som ser. Har en preferanse for masse lys er jo "the sun the limit", og da skal det mye til før noen er fornøyd. Verken HD950 eller VW85 legger jo hovedfokus på lysutbytte, men snarere dynamikk, farger og bildebehandling.

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høres bra ut. Skal bli artig å se noen konkrete tall tatt av begge to under identiske forhold. Er forøvrig enig i at det var en liten uoverenstemmelse mellom verdien som var oppgitt og kommentaren knyttet til denne.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Forøvrig--utdrag fra ProjectorCentral's test av RS25:

Som tidligere påpekt nevnte (haste-)omtalen fra Projectorreviews.com at VW85 ble målt til 727 lumen ("Brightness is definitely below average in brightest mode, when you need extra lumens for ambient light -we measured a slightly depressing 727 lumens")
    727 lumens er jo *egentlig* veldig bra! Har du en skikkelig hule uten andre lyskilder enn prosjektøren så holder dette i massevis til å få troverdige dagslys scener som Lygren skriver. Legg merke til at han henviser til ambient light, det er da det blir problem. Skal du se på duken med andre lyskilder i rommet så blir dette litt i minste laget. Største problemet for min del er at taket er en enorm lyskilde.. :-( (Malt for lyst, så det reflektere strølys tilbake til duken, noe som ruinerer ANSI kontrasten som liksom skal være så bra..) Må nok få satt opp molton i taket..

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...på tide å dra frem lysmåleren forstår jeg... Mandag blir måledag, skal måle både VW85 og HD950 "side-by-side", så slipper en å lure! Beregningen av AL får jeg ikke nødvendigvis 100% korrekt, men forholdet projektorene mellom er uproblematisk å finne ut av. Synes for øvrig ikke 727 AL høres så ille ut som de skal ha det til (gitt at det stemmer), men alt avhenger selvsagt av øyet som ser. Har en preferanse for masse lys er jo "the sun the limit", og da skal det mye til før noen er fornøyd. Verken HD950 eller VW85 legger jo hovedfokus på lysutbytte, men snarere dynamikk, farger og bildebehandling.
    Har du utført noen målinger av disse to enda, lygren?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble vel ikke den helt store diskusjonen her..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ble det av testingen?
    Er ikke denne projectoren så bra som først antatt?
    Jeg vurderer en slik etter hvert, men det ble helt stille rundt den etter og ha fått så mye lovord og oppmeksomhet.
    Og nå er det helt stille?

Bør jeg heller se på Jvc sine modeller?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andreas 21 prøvde denne hjemme og gikk hen og solgte sin HD950 for å kjøpe Sony sin, så at dette er en grom projektor er det vel ingen tvil om?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ah, sorry! Får skylde på gravid kone, masete unger og eller mye å holde tak i...

Jeg tror en i alle tilfelle kan ta høyde for at rundt 750AL stemmer, men HD950 ligger på rundt 500AL. VW85 har altså rundt 50% mer lys enn HD950, hvilket selvsagt er svært vesentlig...

Nå er jo altså ikke jeg veldig opptatt av lysutbytte, men at VW85en fremstår som noe mer "troverdig" i lyse scener er det liten tvil om. Samtidig fremstår HD950 på sin side noe mer troverdig i de helt mørkeste scenene, men der må jeg si at VW85en også ligger veeeeeeeldig up-close........

Hva en skal velge av JVC eller Sony i dette prissjiktet blir fremdeles litt "hipp som happ" slik jeg ser det. De har hver sine styrker, men jeg må jo si at Sony imponerer med sin VW85, det er det liten tvil om!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Hvor ble det av testingen?
    Er ikke denne projectoren så bra som først antatt?
    Jeg vurderer en slik etter hvert, men det ble helt stille rundt den etter og ha fått så mye lovord og oppmeksomhet.
    Og nå er det helt stille?

Bør jeg heller se på Jvc sine modeller?
    Kjempefornøyd med min! Men kunne selvsagt ha tenkt meg og testet HD 950 i mitt oppsett, er veldig kresen på de mørke scenene og innbiller meg at den kanskje kunne ha gitt det lille ekstra der. Har du mulighet bør du selvsagt få testet begge i din kino, men det er det vel få som har mulighet til.. :-(

Uansett hvilken du velger vil du nok ikke bli misfornøyd. I mitt oppsett så har jeg ikke engang prioritert å sett opp 2.35 linsen, så i praksis fyller VPL-VW85 opp en 150" stor 16:9 duk (hvorav kun ca. 132" er synlig). Veldig troverdig i lyse scener er den iallefall, men den krever veldig god maskering for å få utnyttet den økte ANSI kontrasten.. Alle lys må teipes igjen, og du bør helst ikke ha noen reflekterende flater i nærheten av duken..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Kjempefornøyd med min! Men kunne selvsagt ha tenkt meg og testet HD 950 i mitt oppsett, er veldig kresen på de mørke scenene og innbiller meg at den kanskje kunne ha gitt det lille ekstra der. Har du mulighet bør du selvsagt få testet begge i din kino, men det er det vel få som har mulighet til.. :-(

Uansett hvilken du velger vil du nok ikke bli misfornøyd. I mitt oppsett så har jeg ikke engang prioritert å sett opp 2.35 linsen, så i praksis fyller VPL-VW85 opp en 150" stor 16:9 duk (hvorav kun ca. 132" er synlig). Veldig troverdig i lyse scener er den iallefall, men den krever veldig god maskering for å få utnyttet den økte ANSI kontrasten.. Alle lys må teipes igjen, og du bør helst ikke ha noen reflekterende flater i nærheten av duken..

I dag har jeg en Sony vw-50, jeg synes den gir bra bilder, jeg bruker 2.35:1 oppsett med schneider linse samt 130" 2.35:1 lerret og liker det jeg ser når bildene snurrer.
    Men den er følsom for lys i rommet, og jeg må maskere godt for og få det beste ut av projectoren.
    Er vw-85 bedre når det gjelder dette?

Er det samme størrelse på denne projectoren som vw-50 og om skruehullene for takfestet er satt på samme plassen som på vw-50.
    Dette er pga. mitt linefeste for Schneider linsa slik at jeg får satt den på som jeg bruker oppsettet mitt i dag!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg en Sony vw-50, jeg synes den gir bra bilder, jeg bruker 2.35:1 oppsett med schneider linse samt 130" 2.35:1 lerret og liker det jeg ser når bildene snurrer.
    Men den er følsom for lys i rommet, og jeg må maskere godt for og få det beste ut av projectoren.
    Er vw-85 bedre når det gjelder dette?
    Ja. Mye bedre! Den vil føles som natt og dag i sammenligning med vw50. Spesielt hvis du ikke klarer å ha full lyskontroll. På den annen side vil du også gå glipp av mer av potensialet uten skikkelig maskering.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det samme størrelse på denne projectoren som vw-50 og om skruehullene for takfestet er satt på samme plassen som på vw-50.
    Dette er pga. mitt linefeste for Schneider linsa slik at jeg får satt den på som jeg bruker oppsettet mitt i dag!
    De er bygget på samme chassis, men huset er større. Festene er det samme som på VW50.

Jeg oppgraderte fra VW50 til VW85 for et par måneder siden. Har en ISCOII linse som henger i et eget feste. Jeg trengte ikke å flytte hverken takfestet til projektoren eller takfestet til linsen. Det gikk akkurat (med 1 mm klaring).

Det du skal være obs. på er at VW85 har et annet zoom område, så dersom VW50 henger på maks avstand (minimum zoom) så får du et for stort bilde med VW85.

VW85 er bedre enn VW50 i rom uten lyskontroll. Dette gjelder både sortnivå og lysstyrke. Grunnen er et større lysutbytte og høyere kontrast. Er forøvrig enig i det som blir sagt om at du ikke får tatt ut det fulle potensialet uten lyskontroll... Selv har jeg lyse vegger. Det merkes, men sånn er det bare. Ikke alle rom egner seg med svarte vegger og/eller tak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    De er bygget på samme chassis, men huset er større. Festene er det samme som på VW50.

Jeg oppgraderte fra VW50 til VW85 for et par måneder siden. Har en ISCOII linse som henger i et eget feste. Jeg trengte ikke å flytte hverken takfestet til projektoren eller takfestet til linsen. Det gikk akkurat (med 1 mm klaring).

Det du skal være obs. på er at VW85 har et annet zoom område, så dersom VW50 henger på maks avstand (minimum zoom) så får du et for stort bilde med VW85.

VW85 er bedre enn VW50 i rom uten lyskontroll. Dette gjelder både sortnivå og lysstyrke. Grunnen er et større lysutbytte og høyere kontrast. Er forøvrig enig i det som blir sagt om at du ikke får tatt ut det fulle potensialet uten lyskontroll... Selv har jeg lyse vegger. Det merkes, men sånn er det bare. Ikke alle rom egner seg med svarte vegger og/eller tak.
    Projectoren min henger ca 5,0 meter eller 5,5 meter fra er lerret som er 305 cm bredt 129 cm høyt, hva tror du om det når det gjelder zoom område på vw85?

Hva synes du om forskjellen mellom vw-50 og vw-85, er det verd pengene som man må ut med? Er det dramatiske forskjeller, eller er det minimalske forbedringer?

Gir den også skarpere bilder, og bedre farger?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Ja. Mye bedre! Den vil føles som natt og dag i sammenligning med vw50. Spesielt hvis du ikke klarer å ha full lyskontroll. På den annen side vil du også gå glipp av mer av potensialet uten skikkelig maskering.

Takker for svar!

Så du mener at vw50 er mere lysfølsom enn den nye vw85?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Så du mener at vw50 er mere lysfølsom enn den nye vw85?
    Ja, som sagt over. Grunnet høyere lysutbytte og høyere kontrast med VW85 så har den vesentlig høyere lysstyrke i lyse scener. Noe som vil gjøre at den plages mindre av strølys fra andre lyskilder. Selvsagt så er det kun fulstendig lyskontroll som gir det optimale bildet, men det gjelder jo desverre alle prosjektører (med mindre en bruker en spesialduk ).

Newcomer piano sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da satt endelig alt som det skulle på bildefronten!

Oppgraderte nettopp fra benq 8720 til sony vpl vw85, etter å ha sett sonyen demonstrert i avshops kino!

Wow!

DETTE var saker...

Nå blir jeg nødt til å se alt av film om igjen, hehe!

Og oppgradere høyttalerne...

Hadde opprinnelig satt inn siktet på jvc hd950, men leste div anmeldelser/synspunkter fra Gorm og andre her på forumet, avsforum, osv om hvor bra ANSI kontrast og lystrykk sonyen hadde.

Angrer ikke. Som skrekkfilm- og sci-fi entusiast MÅ jeg ha bra sortnivå og bra detaljering i de mørke scenene, og det får man jo til gangs med denne projektoren. I tillegg vil jeg at dagslys-scener skal se ut som de foregår på en solrik dag dersom det er det de gjør, og ikke gi inntrykk av at alt er lett overskyet.

No problemo der heller.

Sonyen kan visst alt! :-D
    Farger sitter som et skudd, bevegelser og panoreringer virker "filmiske", projektoren er jo HELT stille også.

Nå gjør det ingenting om det blir en hel masse regn i sommer!

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Din heldiggris!

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av piano
    Oppgraderte nettopp fra benq 8720 til sony vpl vw85, etter å ha sett sonyen demonstrert i avshops kino!

Wow!

DETTE var saker...

Nå blir jeg nødt til å se alt av film om igjen, hehe!

Og oppgradere høyttalerne...

Hadde opprinnelig satt inn siktet på jvc hd950, men leste div anmeldelser/synspunkter fra Gorm og andre her på forumet, avsforum, osv om hvor bra ANSI kontrast og lystrykk sonyen hadde.

Angrer ikke. Som skrekkfilm- og sci-fi entusiast MÅ jeg ha bra sortnivå og bra detaljering i de mørke scenene, og det får man jo til gangs med denne projektoren. I tillegg vil jeg at dagslys-scener skal se ut som de foregår på en solrik dag dersom det er det de gjør, og ikke gi inntrykk av at alt er lett overskyet.

No problemo der heller.

Sonyen kan visst alt! :-D
    Farger sitter som et skudd, bevegelser og panoreringer virker "filmiske", projektoren er jo HELT stille også.

Nå gjør det ingenting om det blir en hel masse regn i sommer!

Du gjorde ikke noe dumt med å kjøpe VW85 kontra HD950, jeg har hatt begge samtidig og det endte med at jeg solgte HD950 da jeg anser den som et hakk bedre.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine