Offisiell tråd for Sony VPL-VW85 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 118
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Var det verdt oppgraderingen fra VW-60? (Si nei...)
    VW-85 er en relativt stor oppgradering fra VW-60, men det vil være opp til hver enkelt å vurdere hvorvidt det er verdt det eller ikke.
    Førstnevnte er bedre på alt...

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var nok det Soundfre@k ville høre.

Det skal uansett være interessant å få kritiske vurderinger av VW-85.

tklev: lurer forresten på om du benytter zoom ved den avstanden du sitter? Jeg vurderer som sagt denne fra en kasteavstand på mellom 3.6-3.9m mot 120" lerret. Er litt i tvil om en kanskje bør teste med bilde på veggen før lerret blir kjøpt; som jo er litt vanskelig da proj. ikke er lansert enda. :-P

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...da har jeg fått lekt meg litt med en slik, og førsteinntrykket er igjen - WOW... Fargerommet sitter som et skudd uten noen form for justering, og det i full "3D", dvs. at også brightness for hver fargekanal sitter som den skal. Det hadde jo selvsagt vært kjekt med full CMS, men behovet er jo gjerne begrenset når ting sitter såpass i utgangspunktet.

Gråskalaen måtte justeres noe, men ble veldig fin etter kun mindre justeringer:

-graaskala-jpg

Første justering ble foretatt uten bruk av iris, men ettersom iris gjerne står fast "on" på denne saken, gjorde jeg en kontrollmåling med iris satt til "iris 1". Måtte justere litt til, og som en ser er målingene ikke like korrekte lenger på 10%, noe jeg med stor grad av sikkerhet tror skyldes lysmengden, som ved bruk av iris er så begrenset at rett og slett måleutstyret ikke klarer å lese av tilstrekkelig. Alternativt har den litt ustabilt gråskala helt i bånn med iris aktivert, tror ikke det er noe større tema...

-graaskala_iris-jpg

Her er altså fargerommet, bare for ordens skyld :

-fargerom-jpg

Gammaen har jeg ikke fått tid til å leke noe særlig med, men her må jeg jo si at jeg foretrekker JVC HD950s "equalizer" fremfor 12 ulike alternativer med mulighet for justering i bånn og topp som Sonys skilter med... Blir liksom en såpass stor jobb å både finne, måle og justere gammaen med Sonys system, som går som en lek på JVCen. Her er gammaen uten noen form for korrigering, altså på "off":

-gamma-jpg

Rent bildemessig ser det jo selvsagt storslått ut... Ser også at det krystallklare bildet gjengir en del støy, og selv med støyreduksjonen satt til medium er det relativt synlig. Dette kan en selvsagt ikke klandre projektoren for, det skyldes utelukkende kildematerialet, men jeg tror nok jeg skal få koblet opp en HD3000 videoprosessor med XVP-chip og tilhørende støyreduksjon bare for å se om det er noe poeng... Dynamikken er selvsagt enorm...!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo ganske så bra ut. Men litt rart at Sony ikke gjør noe med justeringsmulighetene for gamma (som burde kunne gjøres enkelt v/ firmware modifikasjon)

Har du fått målt noen verdier mtp. reèllt lysutbytte for VW-85?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...da har jeg fått lekt meg litt med en slik, og førsteinntrykket er igjen - WOW... Fargerommet sitter som et skudd uten noen form for justering, og det i full "3D", dvs. at også brightness for hver fargekanal sitter som den skal. Det hadde jo selvsagt vært kjekt med full CMS, men behovet er jo gjerne begrenset når ting sitter såpass i utgangspunktet.

Gråskalaen måtte justeres noe, men ble veldig fin etter kun mindre justeringer:

-graaskala-jpg

Første justering ble foretatt uten bruk av iris, men ettersom iris gjerne står fast "on" på denne saken, gjorde jeg en kontrollmåling med iris satt til "iris 1". Måtte justere litt til, og som en ser er målingene ikke like korrekte lenger på 10%, noe jeg med stor grad av sikkerhet tror skyldes lysmengden, som ved bruk av iris er så begrenset at rett og slett måleutstyret ikke klarer å lese av tilstrekkelig. Alternativt har den litt ustabilt gråskala helt i bånn med iris aktivert, tror ikke det er noe større tema...

-graaskala_iris-jpg

Her er altså fargerommet, bare for ordens skyld :

-fargerom-jpg

Gammaen har jeg ikke fått tid til å leke noe særlig med, men her må jeg jo si at jeg foretrekker JVC HD950s "equalizer" fremfor 12 ulike alternativer med mulighet for justering i bånn og topp som Sonys skilter med... Blir liksom en såpass stor jobb å både finne, måle og justere gammaen med Sonys system, som går som en lek på JVCen. Her er gammaen uten noen form for korrigering, altså på "off":

-gamma-jpg

Rent bildemessig ser det jo selvsagt storslått ut... Ser også at det krystallklare bildet gjengir en del støy, og selv med støyreduksjonen satt til medium er det relativt synlig. Dette kan en selvsagt ikke klandre projektoren for, det skyldes utelukkende kildematerialet, men jeg tror nok jeg skal få koblet opp en HD3000 videoprosessor med XVP-chip og tilhørende støyreduksjon bare for å se om det er noe poeng... Dynamikken er selvsagt enorm...!

Hva syns du om den kontra JVC HD950?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...kom på treffet i morgen så slipper du å høre det fra meg! Kort fortalt har Sonyen mer lys, rett og slett, og tilsynelatende også noe mer dynamikk i lyse scener (høy ANSI-kontrast). Den er også svært god på opptegning av detaljer i mørke scener, men mangler noe der sammenlignet med HD950. Er to fantastisk gode projektorer, hver med sine styrker og svakheter... Morsomt å se de A/B, men jeg må alltid ta meg en tur ut i lyse omgivelser for å "resette" blikket før jeg ser på HD950 etter f.eks. HW15, hvis ikke fremstår den gjerne litt lyssvak...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om en har hatt anledning til å foreta noen målinger på denne enda (lysutbytte, bl.a)?

Er også interessert i å få bekreftet om VW-85 faktisk klarer å motta 36-bits fargesignal; da det virker som om det er litt motstridende meldinger/villedende markedsføring ang. dette. (dvs. RGB range fra 0 til 255 kontra 16-255)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett alle projektorer har mulighet for 0-255, det må de jo ha om de skal kunne fungere med PC som kilde. Det betyr jo ikke at de kjører 0-255 på videosignal.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Stort sett alle projektorer har mulighet for 0-255, det må de jo ha om de skal kunne fungere med PC som kilde. Det betyr jo ikke at de kjører 0-255 på videosignal.
    Ja, beklager--skulle spesifisert at det naturligvis gjaldt videosignal. Grunnen til at jeg spør er at dette er nevnt som en av forskjellene mellom VW-85 og DLA-950/990 til JVC (som visstnok støtter Deep Color/x.v Color/36-bits på videosignal); iflg. tester på AVSforum.

Utifra specs postet på div. Sony sider (bl.a Sony : VPL-VW85 (VPLVW85) : Features : United Kingdom) ser det ut til at dette skulle støttes (Deep Color video var også støttet på Sony modeller sluppet i forkant av VW-85.)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Art @ Projectorreviews.com har nå testet denne (for de som er interessert)--dog innrømmer han at omtalen bærer preg av en hastejobb pre-CES2010.

Deler av testen som jeg bet meg merke i:

Sitat Opprinnelig postet av http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-vw85/index.php
    Brightness is definitely below average in brightest mode, when you need extra lumens for ambient light -we measured a slightly depressing 727 lumens

Significantly improved black level performance, while still not the best, so close that it has to be considered comparable

Sony adds CFI - creative frame interpolation this year

Zoom lens is moderately short thow, may not work shelf mounted, in deep rooms, or in typical rooms with small to medium sized screens
    Sitat Opprinnelig postet av http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-vw85/performance.php
    Sony VPL-VW85: Bottom Line Sharpness

The Sony VPL-VW85 is just one more reasonably sharp LCoS projector. Overall, while there is some variation from one good LCoS or LCD projector to another, all are 3 "chip" devices that have to be converged, and that's never perfect. As a result, while the Sony looks reasonably sharp for a 1080p projector, it's definitely visibly not as sharp as most of the DLP projectors out there. Side by side, the sharpness difference between the VW85 and, say the old InFocus IN83, or the Optoma HD8600 or the Planar PD8150 is going to be easily discerned. Most of the better DLP projectors that are single chip are either "razor sharp" or close to it, while the VW85 and most non-DLP projectors are just "reasonably sharp". Or, another way of putting it: The Sony VPL-VW85 is average in sharpness for a 1080p projector, but not a match for the better 1080p projectors, which are definitely "sharper still."
    Han nevner også en liten tendens til helning mot rødt, som en visstnok ikke kunne kalibrere seg ut av.

Blir interessant å se hva dere guruer kommer frem til av erfaringer med denne (da særlig kontra JVC DLA-950/990). 990 er vel forøvrig ikke tilgjengelig her til lands enda...?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly

Han nevner også en liten tendens til helning mot rødt, som en visstnok ikke kunne kalibrere seg ut av.

Blir interessant å se hva dere guruer kommer frem til av erfaringer med denne (da særlig kontra JVC DLA-950/990). 990 er vel forøvrig ikke tilgjengelig her til lands enda...?
    Nå er det ikke godt å vite om han har fått tak i en dårlig enhet? Skal jeg dømme ut i fra de enhetene jeg har sett så langt, så er dette enten useriøs testing (hastverksarbeid), eller en skikkelig mandags-maskin.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Nå er det ikke godt å vite om han har fått tak i en dårlig enhet? Skal jeg dømme ut i fra de enhetene jeg har sett så langt, så er dette enten useriøs testing (hastverksarbeid), eller en skikkelig mandags-maskin.
    Må si meg enig med deg der, ja. Omtalen var relativt laber ift. andre sine erfaringer (bl.a her på forumet og JoeRod på AVSforum). Som sagt var det jo utifra forfatteren selv en rask affære før CES 2010.

XV85 har heller ikke vært "heldig" med Projectorcentral sin kalkulator. Utifra den skal det vanskelig gjøres å projisere noe større bilde enn ~100". :-|
    Ikke at denne vanligvis er særlig accurate, men allikevel. PJ var forøvrig ikke på siden deres før jeg mailet de om den (XV85 ligger fortsatt med feil zoom verdi; 1.5x vs. 1.6x)

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ofte må denne kalibreres under bruk? Tenker da på timer mellom hver nødvendige kalibrering. Vw100 måtte kalibreres ganske ofte om jeg ikke husker helt feil? Gorm noen ide?

A.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    VW100 benyttet en Xenon-basert pære, som har større drift i intensitet enn en halogenlampe som benyttes i VW85en. Det beste er å la projektoren kjøres inn en 25-50 timer før en kalibrerer den første gangen, da vil det trolig forekomme små endringer de første 1000-1500 timene, og dernest vil lysutbyttet falle noe, men ikke alltid ikke-lineært.

Hvis en først skal kjøpe en slik projektor hadde jo min anbefaling vært å fått den proffkalibrert ved innkjøp, og dernest kjøpt inn f.eks. en C-5 probe fra Calman eller Progressive Labs for å kontrollmåle og eventuelt justere litt ettersom den brukes. Dette er helt klart vel investerte penger og ikke minst er det en stor fordel å kunne litt kalibrering!

For øvrig så jeg VW85 igjen her i går, og jeg må fremdeles bare si WOW - fantastiske panoreringer, skarphet, fargegjengivelse, detaljering, dynamikk - og da også i lysere scener - og fremdeles et meget habilt, om ikke "superspitze" sortnivå. Totalpakka er definitivt veldig attraktiv!

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VW100 benyttet en Xenon-basert pære, som har større drift i intensitet enn en halogenlampe som benyttes i VW85en. Det beste er å la projektoren kjøres inn en 25-50 timer før en kalibrerer den første gangen, da vil det trolig forekomme små endringer de første 1000-1500 timene, og dernest vil lysutbyttet falle noe, men ikke alltid ikke-lineært.

Hvis en først skal kjøpe en slik projektor hadde jo min anbefaling vært å fått den proffkalibrert ved innkjøp, og dernest kjøpt inn f.eks. en C-5 probe fra Calman eller Progressive Labs for å kontrollmåle og eventuelt justere litt ettersom den brukes. Dette er helt klart vel investerte penger og ikke minst er det en stor fordel å kunne litt kalibrering!

For øvrig så jeg VW85 igjen her i går, og jeg må fremdeles bare si WOW - fantastiske panoreringer, skarphet, fargegjengivelse, detaljering, dynamikk - og da også i lysere scener - og fremdeles et meget habilt, om ikke "superspitze" sortnivå. Totalpakka er definitivt veldig attraktiv!

Lyskilden er jo en vesentlig forskjell. Leste jeg at AV-shop referanse kino skal kjøre pj kalibrerings kurs?

Må vel ta turen inn til dere å se den nye kinoen med Sony i drift.

A.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Hvor ofte må denne kalibreres under bruk? Tenker da på timer mellom hver nødvendige kalibrering. Vw100 måtte kalibreres ganske ofte om jeg ikke husker helt feil? Gorm noen ide?

A.
    Etter 40-50 timer er de fleste UHP-lamper relativt stabile (fargetemperatur) ut levetiden. Levetiden vil jeg beskrive som perioden frem til ca 1500 timer. Etter 1000 til 1500 timer mister lampen mye av lysstyrken (redusert med opp mot 50%).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen andre her som har vært innom Projectorcentral's kalkulator for VW85 (Sony BRAVIA VPL-VW85 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size) for å regne ut kasteavstand?

Jeg kan ikke fatte og begripe at spec'ene som er oppgitt der er riktig. Med maks zoom er lysstyrke oppgitt til 12 fL for et bilde på 106". Dersom en strekker X-aksen helt til venstre (igjen m/ max zoom) oppnår en 116" med 10 fL (som de fleste vil regne som for lite)

Denne kalkulatoren har jo naturligvis sine svakheter og kan ikke regnes som en fasit, men allikevel! Det er et så stort sprik mellom hva denne yter ifølge kalkulatoren sammenlignet med bl.a JVC. Mange benytter denne, og kan få inntrykk av at PJ ikke egner seg for større lerret. Har selv mailet projectorcentral; men ikke fått svar.

Spesifikasjonene de benytter som grunnlag for utregningen er: 800 ANSI lumens, 120000:1 contrast, 1.55:1 zoom

Vil være meget interessant å se hvilke faktiske tall som gjelder for lysstyrke for denne (da særlig sammenlignet med JVC sin 950/990)

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har ikke noe problem med å lyse opp en stor duk, problemet oppstår heller hvis du ønsker å ha litt "ambient" lys i rommet, da kan det hende at den ikke er lyssterk nok. Det er iallefall utrolig lyssterkt bilde som vises på min skjerm, og jeg har zoomet opp bildet i 2.35 slik at det tilsvarer som om jeg skulle ha hatt en 150" 16:9 duk, og jeg får noen klager på at det er litt for lyssterkt i de lyse scenene.. Jeg bruker da blendegardiner, så det er ingen andre lyskilder i rommet enn prosjektøren, må også drive og dekke til LED-lys og ligndene på apparatene for å oppnår perfekt bilde i mørke scener.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    VW85 har mye mer lys enn HD950, som ligger på rundt 500AL. Tipper VW85 ligger om lag på angitt nivå, altså 800AL, men det må selvsagt måles først. På et 330cm bredt lerret gir VW85 meget troverdige dagslysscener!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Den har ikke noe problem med å lyse opp en stor duk, problemet oppstår heller hvis du ønsker å ha litt "ambient" lys i rommet, da kan det hende at den ikke er lyssterk nok. Det er iallefall utrolig lyssterkt bilde som vises på min skjerm, og jeg har zoomet opp bildet i 2.35 slik at det tilsvarer som om jeg skulle ha hatt en 150" 16:9 duk, og jeg får noen klager på at det er litt for lyssterkt i de lyse scenene.. Jeg bruker da blendegardiner, så det er ingen andre lyskilder i rommet enn prosjektøren, må også drive og dekke til LED-lys og ligndene på apparatene for å oppnår perfekt bilde i mørke scener.
    Interessant. Kjører du max zoom på din VW85 for å oppnå dette? (og hvilken kasteavstand benytter du?)
    VW85 har mye mer lys enn HD950, som ligger på rundt 500AL. Tipper VW85 ligger om lag på angitt nivå, altså 800AL, men det må selvsagt måles først. På et 330cm bredt lerret gir VW85 meget troverdige dagslysscener!
    Takker for erfaringene. Det er såpass mye sprikende informasjon rundt begge to at det er vanskelig å forme en objektiv mening--og dermed hva hver PJ faktisk krever av kasteavstand uten å måtte teste dette rèelt (som ikke lar seg gjøre). Tatt i betraktning av informasjonen fra dere er jo Projectorcentral sin kalkulator direkte latterlig.

Forøvrig--utdrag fra ProjectorCentral's test av RS25:

Sitat Opprinnelig postet av http://www.projectorcentral.com/jvc_rs25_projector_review.htm
    [...]
    On our RS25 test unit, we measured Dynamic mode at 841 lumens. Other precalibrated modes available include THX, Cinema 1, Cinema 2, Cinema 3, Natural, and Stage. All six of these measured between 750 and 800 lumens. While they don't vary much in light output, they do vary in color temp, saturation, and gamma presets. For dark theater viewing, our preference was to start with the Cinema 1 mode and tweak it up a bit to get the best picture quality from the RS25 that it is capable of (more on this below).

All of those lumen readings were taken with the zoom lens at widest angle, the manual aperture wide open, and the lamp setting on high. Changing any of these reduces lumen output. With respect to the zoom lens effect, there was a paltry 24% drop in brightness when moving from maximum wide angle to maximum telephoto. This is the least loss of light we've seen on a 2.0x zoom lens; we typically see loss of about 40% on a zoom lens of this range. Moreover, if you set the lens to the zoom's midpoint, which is its optical sweetspot, it loses only 9% from its wide angle position. Excellent!
    Switching the lamp power from High to Normal cuts light output by 31%, which is a bit more of a drop than we see on most lamp power adjustments (typical reductions are in the 20% to 25% range). The shift in lamp power cuts the THX mode from 758 to 519 lumens, which is still plenty of light for a 120" screen.
    Som tidligere påpekt nevnte (haste-)omtalen fra Projectorreviews.com at VW85 ble målt til 727 lumen ("Brightness is definitely below average in brightest mode, when you need extra lumens for ambient light -we measured a slightly depressing 727 lumens")

Men tror den omtalen bør tas med en klype salt. Det er forøvrig en ganske komisk feil i oppsummerings-delen av denne:

Sitat Opprinnelig postet av http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-vw85/summary.php
    [...] The RS35 is essentially an VW85 with hand picked components and a higher level of quality control. That means the best of the optics, light engines, etc.
    Tror mr. Feierman bør vurdere å gå igjennom denne fortest mulig og ta en kjapp kontroll av teksten (evt. målingene) for å ha respekten i behold.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •