Offisiell tråd for Sony VPL-VW85 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 118
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ettersom VW85 stiller med "perfekt" fargerom i utgangspunktet er det primært gråskala en trenger å kalibrere. Det er en relativt enkel sak å foreta seg selv, og ettersom gråskalaen også vil variere noe over lampens levetid vil jeg påstå at det er like greit å lære seg gamet først som sist... Se under "Kalibrering / Tweaking" for flere gode tråder rundt nettopp dette - trenger ikke koste mye heller!
    Vil det si at man ikke klarer å hente mer sortnivå ved en kalibrering Lygren?

Er noob på det feltet må jeg ærlig inrømme

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Håper AvShop får inn denne ganske snart. Denne SKAL jeg se i en shoot-out. Koste hva det koste vil:-D
    Er vel i starten av desember de får den inn.. Veldig synd at Sony Norge igjen skal være så utrolig treige, vurderer allikevel å bytte til norsk utgave når den er tilgjengelig. Er utrolig kjekt med skikkelig engelske menyer (selv om jeg begynner å bli ganske stødig i japansk etterhvert! )..

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Er vel i starten av desember de får den inn.. Veldig synd at Sony Norge igjen skal være så utrolig treige, vurderer allikevel å bytte til norsk utgave når den er tilgjengelig. Er utrolig kjekt med skikkelig engelske menyer (selv om jeg begynner å bli ganske stødig i japansk etterhvert! )..
    Hahaha, priceless:-D

Så det er ikke lenge før vi ser en nyoppstartet forhandler i Molde med nisjefelt:

PROJECTION-JAPAN

"Import av prosjektorer fra Japan til kanonpris".

Vårt firma stiller med egen mann/tolk som kommer hjem og stiller inn og kalibrerer prosjektoren din kostnadsfritt

Hvordan er prosjektoren på SD-materiale?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det har aldri vært noe å hente på "sortnivå" ved korrekt kalibrering av fargerommet, men feil justering av gråskala har jo et potensiale av å gi skjevt "sort" slik at en får stikk og dermed ikke justert inn korrekt og dermed mister detaljer.

Så lenge fargerommet i utgangspunktet er korrekt kommer en altså langt med:

1. Gråskala.
    2. Finne den gammakurven som best passer rommet / preferansene (lite reflekterende flater i rommet gir mulighet for høy gamma (2,3-2,6), men det må tilpasses hvert enkelt rom / preferanse).
    3. ...og selvsagt brightness og kontrast...

Det som vil ha minst like stor innvirkning på bildekvaliteten fra en projektor i denne kvalitetsklassen er for øvrig skikkelig sortmaskering av rommet den skal stå i. Det er ikke til å komme utenom at lyse vegger er det en må til livs om en virkelig skal få utbytte av denne projektoren...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt så er det vel rett valg/tweaking av gamma i forhold til rommet som er nøkkelen til best mulig detaljering. Er rommet uten refleksjoner vil man kunne gå for høyere gamma. Det finnes imidlertid et kryssningspunkt der dynamikken i mørke scener blir bedre enn øynene våre. Et eksempel på det er scener der det er kraftig lysende objekter fra en ellers svært mørk scene. Her vil øynene våre oppleve black crush, lenge før black crush egentlig inntreffer. Går man høyere enn gamma 2.2 vil dette oppleves selv i 100 prosent sortmaskert rom, og jo høyere kontrasten i mørke scener er, jo tidligere inntreffer dette. Både på HD950 og VW85 opplevde jeg at øynene mine ikke kunne se detaljene i de mørkeste områdene når gamma nærmet seg (eller bikket over) gamma 2.2. Går man fram til duken er selvsagt alle detaljene synlige, men det er jo ikke der vi vanligvis står og ser film.

Gratulerer med en "kjempe" projektor tklev, den står øverst på ønskelisten min om dagen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Gratulerer med en "kjempe" projektor tklev, den står øverst på ønskelisten min om dagen.
    Takk, jeg fikk forøvrig prosjektor nr. 120059.. Tipper da at det er den 59.ende som ble produsert for de japanske markedet, litt artig det også da. Blir vel solgt noen tusen av den vil jeg tro, men desverre tror jeg de har priset seg litt ut av markedet med denne.. Finnes mange "nesten like gode" prosjektører til under halvparten av prisen.. :-/ Nå skal det vel sies at vi kresne bestandig har måttet betale en god del mer for "det lille ekstra"..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kan klare seg med "nesten like god", da slipper man billig unna med det meste her i livet. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis man kan klare seg med "nesten like god", da slipper man billig unna med det meste her i livet. ;-)
    BTW: Tror du VPL-VW85 fortsatt hadde vunnet EISA prisen dersom en hadde tatt hensyn til såpass sein levering og en såpass mye høyere pris enn det dere antok? Synes du fortsatt at den er det beste, eller tror du den nye JVCen kan slå den ned fra tronen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig foretrekker jeg VW85, og av følgende grunner:

-mye bedre dynamikk i lyse scener
    -"roligere" bilde
    -bedre flyt i panoreringer og bevegelser

Når det er sagt, så har jeg full forståelse for de som foretrekker HD950. De har sitt hovedfokus i mørke scener, mens jeg ønsker å "legge kruttet" i lyse scener.

Når det gjelder pris, så har jo Sony for vane å markedsjustere prisen. Tipper Sony har kikket mot HD950, for det er jo tross alt den eneste verdige konkurrenten. Vi får håpe JVC merker konkurransen fra VW85, og at prisene justeres ned til et fornuftig nivå. De er jo begge bygget på gårsdagens plattform, så det er ingen annen grunn en "grådighet" som kan forsvare at de er blitt dyrere enn projektorene de avløser. Med tanke på utviklingskostnadene ville vel en motsatt prisutvikling vært fornuftig
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å lese test av denne. Så langt er ankepunktet mitt (som ikke er uvesentlig pga. kort kasteavstand) at VW-85 kun har 1.6x zoom. Siden ingen projektorer er feilfrie vil det naturligvis være andre ting å bemerke, så håper en får se noen konkrete målinger og flere erfaringer med denne snart!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Gleder meg til å lese test av denne. Så langt er ankepunktet mitt (som ikke er uvesentlig pga. kort kasteavstand) at VW-85 kun har 1.6x zoom. Siden ingen projektorer er feilfrie vil det naturligvis være andre ting å bemerke, så håper en får se noen konkrete målinger og flere erfaringer med denne snart!
    Pre-produksjonsmodell er allede testet i Hjemmekino, men den dukker nok opp andre steder etterhvert. Det ligger forøvrig en test på Home Theater: Home Page

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akk, kunne bare Julenissen gitt meg en..8)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Pre-produksjonsmodell er allede testet i Hjemmekino, men den dukker nok opp andre steder etterhvert. Det ligger forøvrig en test på Home Theater: Home Page
    Takker så mye for den! Har sett et par mini-reviews tidligere, men ikke noen som gikk særlig i dybden.

Fant også følgende test: Sony Bravia VPL-VW85 SXRD Projector Review - TV Reviews - TrustedReviews

EDIT: også endel nyttig informasjon fra Joerod/AVSForum her: The Official Sony VPL VW85 Review/Owner's Thread - AVS Forum

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "offisielle" testen på AVS:

Sony VPL-VW85 "Spec" Review - AVS Forum

Nesten 100.000:1 i kontrast.. hmm... Ikke dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kontrastmålinger og testresultater

Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Den "offisielle" testen på AVS:

Sony VPL-VW85 "Spec" Review - AVS Forum

Nesten 100.000:1 i kontrast.. hmm... Ikke dårlig.

Kjøp og les testen i siste utgave av bladet Hjemmekino. Her har du en meget god artikkel på projektoren, testet og skrevet av Gorm Sørensen. Testen tar også for seg ulike måter å måle kontrast på. Bra artikkel Gorm!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Screenplay
    Kjøp og les testen i siste utgave av bladet Hjemmekino. Her har du en meget god artikkel på projektoren, testet og skrevet av Gorm Sørensen. Testen tar også for seg ulike måter å måle kontrast på. Bra artikkel Gorm!
    Nest siste nummer hadde testen av Sony prosjektøren, i det nyeste nummeret er det den nye JVC prosjektøren som er testet.

Gorm har forøvrig altid gode tester av prosjektører, men anbefaler også at du leser artikkelen på AVS, den testen der har utført mange forskjellige måter å måle kontrasten. Ble veldig overrasket over hvor mye dårligere kontrast det ble med High-power lampe, må nok satse på å sette prosjektøren i low.. Strengt tatt er den uansett plenty lys nok da også.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du er fornøyd med din japanske VW-85, tklev (mens resten av folket venter tilsynelatende forgjeves på at noe skal skje fra offisielt hold...!)

Jeg vurderer denne selv, men lurer egentlig litt på om min tiltenkte plassering fra ca. 3.6-3.8m mot 120" DreamScreen V4 tab-tension lerret kanskje blir for voldsomt; evt. at det pusher hva denne er i stand til å levere (ser den er oppgitt med 1.6x zoom). Har fiklet litt med Projectorcentral sin kalkulator; da med HW-15 som utgangspunkt siden VW-85 fortsatt ikke ligger tilgjengelig.

Så jeg lurer på om du selv benytter zoom med denne fra din avstand på 4m-4.5m mot 140" lerret, og evt. hvor mye det påvirker gjengivelsen (antar det gjør utslag på kontrastforhold og ikke minst lysstyrke?)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg tror ikke VW85 er langt unna nå... Så snart den er på plass skal vi få kjørt shootout mellom HD950 og VW85!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drag0nFly
    Håper du er fornøyd med din japanske VW-85, tklev (mens resten av folket venter tilsynelatende forgjeves på at noe skal skje fra offisielt hold...!)
    Kjempefornøyd! Selv om jeg selvsagt skulle ha ønsket det var en mer *synlig* forskjell mellom den og min kammerats JVC HD100..

Jeg er ikke i tvil om at min er litt bedre, men uten å se dem ved siden av hverandre er det ikke *så* enkelt å se.

For min del var det uaktuelt å vente på at Sony Norge fikk ut fingeren, selv om garanti og betingelser ved å handle i Norge selvsagt er mye bedre så har min 7 år lange erfaring med Sony prosjektører vist at de er bygd som fjell.. Ikke *en* av dem har streiket enda.. (Alle er fortsatt i bruk, eller den eldste er vel ikke i bruk lenger, men var det helt til bror min fikk min gamle VW60 til en hyggelig pris..)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det verdt oppgraderingen fra VW-60? (Si nei...)

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •