Offisiell tråd for Sony VPL-VW85 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 118
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    januar etter sigende. 4 mnd er lenge å vente når Sony kommer med denne.... Valgets kval....
    Strengt tatt vet en vel heller ikke når denne Sony modellen er i butikkhyllene her i Norge heller?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kalibrert, og med zoom tilsvarende 100" lerret og 4,5 meter kasteavstand, ga VW85 737 ANSI lumens. Maks zoom (med samme kalibrering) ga 835 ANSI lumens.

Grunnen til at den virker å være mye kraftigere er nok todelt. For det første så er Sony ærlige i spec'en, noe de fleste andre produsenter ikke er. Det andre er ANSI kontrasten. Det at sorte objekter (og skygger) er så uendelig mye sortere enn det man er vant med, gjør at lysstyrken virker høyere enn det den egentlig er. Når det er sagt, VW85 har mer enn nok lys til å gjengi realistisk dagslys. Noe klart valg for lys stuer er den imidlertid ikke.
    Hvordan står 737 ANSI lumens seg på et Adeo Greyvision lerret? Har sett flere projektorer med ANSI lumens mindre enn 1000 punktere på dette lerretet. Regner med at du har fått testet projektoren både på grå og hvit duk...? Er hvit duk best egnet for denne projektoren?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Screenplay
    Hvordan står 737 ANSI lumens seg på et Adeo Greyvision lerret? Har sett flere projektorer med ANSI lumens mindre enn 1000 punktere på dette lerretet. Regner med at du har fått testet projektoren både på grå og hvit duk...? Er hvit duk best egnet for denne projektoren?
    Det er et spørsmål som er umulig å svare på så lenge du ikke sier litt om dine bildepreferanser, hvilken størrelse du har på lerretet, lysforhold etc.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er i alle fall sikkert, du har aldri sett en projektor som måler 1000 ANSI lumens "punktere" på Adeo greyvision.
    Det du kanskje har sett er projektorer som "oppgitt til" 1000 ANSI lumens, og kanskje er disse i tillegg satt i økonomi-modus? Eller at lampen har brent godt over 1000-1500 timer, og derfor er kraftig redusert med tanke på lysstyrke?

Hvit eller grå duk er avhengig av preferanse, altså hvor mye av sortnivået du er villig til å ofre. Mørke scener mister veldig mye av bildedybden på et hvitt lerret. Jeg har forøvrig gjort testen av VW85 på et 100 tommer lerret. I en periode hadde jeg både hvitt og grått lerret hengende (Adeo hvit tab-tension over det grå rammelerretet), men siden ingen projektorer har et godt nok sortnivå for 100 tommer hvitt lerret, valgte jeg å kvitte meg med den hvite duken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    En ting er i alle fall sikkert, du har aldri sett en projektor som måler 1000 ANSI lumens "punktere" på Adeo greyvision.
    Det du kanskje har sett er projektorer som "oppgitt til" 1000 ANSI lumens, og kanskje er disse i tillegg satt i økonomi-modus? Eller at lampen har brent godt over 1000-1500 timer, og derfor er kraftig redusert med tanke på lysstyrke?

Hvit eller grå duk er avhengig av preferanse, altså hvor mye av sortnivået du er villig til å ofre. Mørke scener mister veldig mye av bildedybden på et hvitt lerret. Jeg har forøvrig gjort testen av VW85 på et 100 tommer lerret. I en periode hadde jeg både hvitt og grått lerret hengende (Adeo hvit tab-tension over det grå rammelerretet), men siden ingen projektorer har et godt nok sortnivå for 100 tommer hvitt lerret, valgte jeg å kvitte meg med den hvite duken.
    Takk for raske tilbakemeldinger AK og Gorm!

Bakgrunn for spørsmålet mitt, er egentlig at jeg i flere år har stusset over at Sony leverer projektorer med ANSI Lumen verdier godt under det konkurrentene Infocus og Benq gjør. Selv kjører jeg i dag med en (eldre) Infocus Screenplay projektor. Denne gir i henhold til spesifikasjonene ca 1100 ANSI Lumen (har aldri kontrollmålt dette), men erfaringer sammen med mitt Adeo Greyvision 106” har frem til i dag vært svært god.

Nok om det. Nå går drømmen videre mot Full HD, og Sony og JVC sine modeller er svært aktuelle kandidater til å overta jobben. Likevel har jeg vært litt skeptisk i forhold til projektorenes ANSI Lumen spesifikasjoner. Som du sier Gorm, har jeg ikke sett en projektor med 1000 ANSI Lumen punktere på mitt lerret. Det jeg prøvde å få frem var at min tidligere test av Infocus SP 4805 (da denne var ny) ikke ga spesielt imponerende resultat. Projektoren oppgir ca 800 ANSI Lumens i spesifikasjonene. Sikkert flere årsaker til at dette ikke fungerte spesielt bra, men lysstyrken mener jeg måtte være en av årsakene.

Ventetiden på Sony VPL-W85 har gitt store forventninger. Litt forhåndssøkning (som i denne tråden) har vært gøy. Men, jeg må igjen innrømme at spesifikasjonene knyttet til de ”lave” ANSI Lumen verdiene har fått meg til å lure litt. Ut fra testen din/deres nå, forstår jeg at denne projektoren leverer svært gode resultater. Men det var viktig for meg å vite hva slags type duk du benyttet under testen. Ønsker naturligvis og beholde mitt Adeo lerret. Det kan jeg trygt gjøre forstår jeg om investeringen faller på Sony.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventetiden på Sony VPL-W85 har gitt store forventninger. Litt forhåndssøkning (som i denne tråden) har vært gøy. Men, jeg må igjen innrømme at spesifikasjonene knyttet til de ”lave” ANSI Lumen verdiene har fått meg til å lure litt. Ut fra testen din/deres nå, forstår jeg at denne projektoren leverer svært gode resultater. Men det var viktig for meg å vite hva slags type duk du benyttet under testen. Ønsker naturligvis og beholde mitt Adeo lerret. Det kan jeg trygt gjøre forstår jeg om investeringen faller på Sony.
    Har du god lyskontroll, og ikke har noe imot å sitte i mørket så har i praksis ikke ANSI lumen så veeeldig mye å si.. Tar kanskje bare litt lenger tid for øynene dine til å venne seg til det lavere lysnivået.. Har selv hatt Sony prosjektører i alle år (nesten), (HS10, HS20, VPL-VW60 og nå forhåpentlgvis VPL-VW85). Alle sammen har hatt relativt lav lysstyrke, men jeg har med godt resultat benyttet dem på mine forskjellige duker som alle har tilsvart omkring 133" i 16:9 størrelse. Nåværende duk er en 3,3m 2.35 duk (med tilhørende linse), selv bruker jeg prosjektøren i high-lampe modus og er veldig fornøyd med det. Bildet er mer enn lyst nok, nå skal det sies at jeg har 100% lyskontroll, med en gang det kommer litt dagslys e.l. inn i rommet så vil illusjonen ødelegges..

Tror ikke du kommer til å bli skuffet over lysnivået på din duk. Det bør holde i massevis!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Har du god lyskontroll, og ikke har noe imot å sitte i mørket så har i praksis ikke ANSI lumen så veeeldig mye å si.. Tar kanskje bare litt lenger tid for øynene dine til å venne seg til det lavere lysnivået.. Har selv hatt Sony prosjektører i alle år (nesten), (HS10, HS20, VPL-VW60 og nå forhåpentlgvis VPL-VW85). Alle sammen har hatt relativt lav lysstyrke, men jeg har med godt resultat benyttet dem på mine forskjellige duker som alle har tilsvart omkring 133" i 16:9 størrelse. Nåværende duk er en 3,3m 2.35 duk (med tilhørende linse), selv bruker jeg prosjektøren i high-lampe modus og er veldig fornøyd med det. Bildet er mer enn lyst nok, nå skal det sies at jeg har 100% lyskontroll, med en gang det kommer litt dagslys e.l. inn i rommet så vil illusjonen ødelegges..

Tror ikke du kommer til å bli skuffet over lysnivået på din duk. Det bør holde i massevis!
    Takk for mange gode svar. Da tyder alt på at dette kan bli en herlig høst!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har en dato for når denne lanserers i Norge?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...midten av oktober tipper jeg du kan forvente denne på "gata"...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...midten av oktober tipper jeg du kan forvente denne på "gata"...
    Hmmm... Ser ut til å bli seinere enn som så..?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, så det, en må nok smøre seg med en god porsjon tålmodighet her gitt...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så det, en må nok smøre seg med en god porsjon tålmodighet her gitt...
    Hadde desverre ikke tålmodighet til å vente til Sony Norge fikk ut fingern..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da venter vi i spenning på dine inntrykk! Grattis med ny projje!

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva flesket du istedet til med da?

edit: akkurat ja. kom ikke opp noen bilder når jeg så innlegget ditt isted..

gratulerer!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...da venter vi i spenning på dine inntrykk! Grattis med ny projje!
    Takk takk! Veldig fornøyd så langt, imponert over hvor lyssterk den er.. Vesentlig mer lyssterk enn min gamle VW60, og det selv uten bruk av linsen(3,3m bred 2.35 duk, type buet). Strengt tatt trenger jeg ikke bruke linsen lenger, men kommer sikkert til å prøve.

Gleder meg til å se Transformers 2 i helga! Legger veldig godt merke til detaljer, letter å irritere seg over støy i bildet, men også utrolig artig med "3D-effekter". Utrolig hva litt mer lys utgjør, aner desverre ikke hvorvidt lampen står på high eller low enda.. (Ulempen med japanske menyer.. meh.) Heldigvis sitter de viktigste funksjonene i fingrene fra VW60 menyen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du mister jo en del lys i løpet av de første 50-100 timene, men Sony leverer jo generelt godt med lys. Hvordan opplever du dynamikken i mørke scener da, er den vesentlig bedre enn VW60 slik du vurderer det?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mister jo en del lys i løpet av de første 50-100 timene, men Sony leverer jo generelt godt med lys. Hvordan opplever du dynamikken i mørke scener da, er den vesentlig bedre enn VW60 slik du vurderer det?
    Er jo klar over det. Men VW60 sto tross alt på high-lamp mode og jeg benyttet en Prismasonic 2.35 linse, noe som i teorien også burde øke lysstyrken noe. Ser asbolutt det samme som har blitt nevnt i andre tester, lyse scener har rett og slett mer punch.

Dynamikken i mørke scener er nå minst på samme nivå som min kammerats JVC HD100, noe jeg absolutt ikke var like fornøyd med på min gamle prosjektør. Mye punch! Fortsatt er det ikke 100% CRT mørkt i absolutt sort-scener, men så er jeg utrolig kresen på dette området da.. Meget akseptabelt! (PS! Har ikke fått finjustert brightness enda, opplever at jeg kan gå laaangt lengre ned i brightness enn tidligere og allikevel få med meg mørke detaljer, kaan hende det er mulig å squeeze litt ekstra (lavere) sortnivå der.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førsteintrykk:
    1. Dette er en utrolig behagelig prosjektør å arbeide med, utrolig lett å sette opp og fungerer omtrent perfekt rett ut av boksen. Bildet oppleves som naturlig og veldig ekte. Tidligere kunne jeg oppleve at noen mørke scener mistet litt dynamikk, men føler ikke dette som noe problem lenger.
    2. Denne har ikke 120.000:1 i kontrast.. Glem det.. Den er *UTROLIG* bra, det absolutte sortnivået er det beste jeg har sett på digitale prosjektører, men langt ifra blackout-sort. (Kan fortsatt relativt lett se skyggen av hånda når en viser et sort bilde.)
    3. Den er utrolig skarp! Detaljene kommer veldig lett frem, ulempen er at kvaliteten på filmen plutselig begynner å utgjøre en god del. Støy i bildet blir lettere fremtredende, justerte ned skarpheten til 0 og det har mulig at det har gjort det *litt* bedre, men har ikke fått sett de scenene vi opplevde støy i bildet på nytt.

Før kjøpet hadde jeg en illusjon om at dette skulle være den siste prosjektøren jeg skulle være nødt til å kjøpe pga. jeg mente den skulle være såpass god at det ikke skulle være så mye mer å hente. Konklusjonen på dette er jeg fortsatt ikke kommet frem til, men bildekvaliteten er topp, ANSI-kontrast og 3D-effekt er nå på det nivået jeg vil ha det. Sortnivå har litt å gå på, men føler ikke at det er noen dealbreaker i seg selv lenger. Kun uendelig i kontrast (slå av lyskilden helt ved sort sekvenser) vil være noe forbedring jeg er villig til å betale for.

Neste utfordring blir å se om jeg skal montere opp min Prismasonic 1200R linse igjen, jeg tok den ned for å slippe å ha med den i vurderingen..

En artig finesse til slutt, fjernkontrollen til prosjektøren har mulighet for å styre en Viera Link kilde.. PS3 slim og Sony sine nyere BD-spillere er kompatibelt med denne, forenkler kontrollen av utstyret ganske mye.. Hadde bare disse dustete hardware-folka klart å samarbeide om *en* HDMI-link standard så kunne denne enkle kontrolleren ha styrt hele anlegget.. Nå er jeg låst til Sony sine produkter..

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Førsteintrykk:
    1. Dette er en utrolig behagelig prosjektør å arbeide med, utrolig lett å sette opp og fungerer omtrent perfekt rett ut av boksen. Bildet oppleves som naturlig og veldig ekte. Tidligere kunne jeg oppleve at noen mørke scener mistet litt dynamikk, men føler ikke dette som noe problem lenger.
    2. Denne har ikke 120.000:1 i kontrast.. Glem det.. Den er *UTROLIG* bra, det absolutte sortnivået er det beste jeg har sett på digitale prosjektører, men langt ifra blackout-sort. (Kan fortsatt relativt lett se skyggen av hånda når en viser et sort bilde.)
    3. Den er utrolig skarp! Detaljene kommer veldig lett frem, ulempen er at kvaliteten på filmen plutselig begynner å utgjøre en god del. Støy i bildet blir lettere fremtredende, justerte ned skarpheten til 0 og det har mulig at det har gjort det *litt* bedre, men har ikke fått sett de scenene vi opplevde støy i bildet på nytt.

Før kjøpet hadde jeg en illusjon om at dette skulle være den siste prosjektøren jeg skulle være nødt til å kjøpe pga. jeg mente den skulle være såpass god at det ikke skulle være så mye mer å hente. Konklusjonen på dette er jeg fortsatt ikke kommet frem til, men bildekvaliteten er topp, ANSI-kontrast og 3D-effekt er nå på det nivået jeg vil ha det. Sortnivå har litt å gå på, men føler ikke at det er noen dealbreaker i seg selv lenger. Kun uendelig i kontrast (slå av lyskilden helt ved sort sekvenser) vil være noe forbedring jeg er villig til å betale for.

Neste utfordring blir å se om jeg skal montere opp min Prismasonic 1200R linse igjen, jeg tok den ned for å slippe å ha med den i vurderingen..

En artig finesse til slutt, fjernkontrollen til prosjektøren har mulighet for å styre en Viera Link kilde.. PS3 slim og Sony sine nyere BD-spillere er kompatibelt med denne, forenkler kontrollen av utstyret ganske mye.. Hadde bare disse dustete hardware-folka klart å samarbeide om *en* HDMI-link standard så kunne denne enkle kontrolleren ha styrt hele anlegget.. Nå er jeg låst til Sony sine produkter..
    Høres jo fantastisk bra ut da.

Vurderer du å få denne proff-kalibrert?

Tipper Gorm'en vil kunne gjøre underverker med denne.

Håper AvShop får inn denne ganske snart. Denne SKAL jeg se i en shoot-out. Koste hva det koste vil:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ettersom VW85 stiller med "perfekt" fargerom i utgangspunktet er det primært gråskala en trenger å kalibrere. Det er en relativt enkel sak å foreta seg selv, og ettersom gråskalaen også vil variere noe over lampens levetid vil jeg påstå at det er like greit å lære seg gamet først som sist... Se under "Kalibrering / Tweaking" for flere gode tråder rundt nettopp dette - trenger ikke koste mye heller!

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •