Offisiell tråd for Sony VPL-VW85 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 118
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det finnes lysutbytte og LYSUTBYTTE, dvs. en projektor som klarer å gjengi lysutbytte også i mørke scener har plutselig langt mer "headroom" mht nettopp dette enn en projektor som struper lyset mer (les: lavere ANSI kontrast)...
    Du har et poeng der, mer kontrast vil selvsagt føre til at en i realiteten trenger noe mindre maksimal lysstyrke for å få realistiske scener. Ser at den ene omtalen som er ute gir den gode poeng for nettopp dette. De oppgir også en "kontrast" på 120.000:1..

Sony VPL-VW85 SXRD projector takes the fight to rivals – EXCLUSIVE hands-on preview | Home Cinema Choice

Skal bli spennende å se hvor lang tid det tar før Sony klarer å få denne prosjektøren på markedet her i Norge, jeg kommer nok uansett til å kjøpe den så snart den kommer uansett. Et lite håp om at dette kan bli prosjektøren som stopper behovet for oppgraderingsspøkelset annethvert år for å få *litt* bedre sortnivå

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig status at VW85 blir testet såpass tidlig, og så i Norge da gitt!
    Lov å anta den legger seg i samme prisleie som den tidligere VW80?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tipper VW85 vil legge seg noe over VW80, som i utgangspunktet var priset en del under "verdensprisen" her til lands...

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det stemmer det. EISA magasinene har også hatt tilgang på VW85 en god stund nå. Det kommer også test av VW85 i neste nummer av Hjemmekino.
    Når er bladet og testen ute?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I begynnelsen av september. Det passer jo bra, for alle som har hatt tilgang til VW85 er underlagt taushetsplikt frem til 2. september. :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. september er her! Hvor er info/review?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var å lese i går på et konkurrerende forum hvis du er abonnent på Hjemmekino. Og konklusjonen til Gorm var vel at dette var den nye referansen av projektorer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da er projektoren "offisielt" lansert, og spesifikasjoner finner en her: http://avforum.no/avnytt/showproduct.php?product=1834.

Jeg har selv hatt gleden av å få tittet litt på denne saken i min "hule" og må virkelig si meg imponert! Mye er jo likt VW80, bare så det er sagt; her er de viktigste spesifikasjonene med VW80 i parentes:

Kontrast: 120.000:1 (60.000:1)
    Lysutbytte: 800AL (800AL)
    Cinemamodus: 3 (1)
    Fargeromsmodus: 4 (2)
    Hvitbalansemodus: 9 (7)
    Gammakorreksjonsmodus: 11 (7)
    Sortnivåmodus: /-3 (-3)
    Hvitnivåmodus: /-3 (-)
    Avansert iris versjon: 3 (2)
    Støynivå: 20dB (20dB)
    Motion Flow med DI: 100/120Hz (ikke tilgjengelig på VW80)
    Triggerterminal: 2x (-)

Det som skiller projektoren mest fra sin forgjenger er uten tvil ANSI-kontrast og sortnivå. Bedret kontroll på strølyset gir bedret ANSI-kontrast, noe som fra annet hold (Gorm) er oppgitt til noe i nærheten av 400:1... Det generelle sortnivå er også meget godt, rundt 20.000:1, mot ca. 9000:1 på VW80.

Høy ANSI-kontrast gir bedret dynamikk i lyse scener, mens det forbedrede generelle kontrastnivået gir et løft i de helt mørkeste scenene.

Sonys VW85 kombinerer med glans sortnivå og dynamikk, der til sammenligning JVCs HD750 gjerne ligger på type 250:1 ANSI-kontrast. Jeg vil samtidig igjen få understreket viktigheten av et godt sortnivå, og vil derfor ikke avskrive HD750 som det beste valget for mange fremdeles. VW85 ligger fremdeles et lite stykke unna denne hva angår absolutt sortnivå, og i de HELT mørkeste scenene vil definitivt fremdeles HD750 ha en klar fordel. Det er altså fordeler og ulemper også i "toppsjiktet", men at Sony har gjort VELDIG MYE riktig med VW85 hersker det jo liten tvil rundt...

Enheten jeg hadde til "inspeksjon" var ikke helt 100% klar, og det var tydelig skrevet på esken. Litt vanskelig å få fargebalansen satt skikkelig; men her er hva jeg fikk til:

Gråskala forsøk 1:
    -rgbvsire_kalibrert_1-jpg

Gråskala forsøk 2:
    -rgbvsire_kalibrert_2-jpg

Fargerom 75%:
    -fargerom_75-jpg

Fargerom 100%:
    -fargerom_100-jpg

Fargetemp:
    -kelvin_kalibrert_1-jpg

Gamma:
    -gamma_1-jpg

...som en ser, er som nevnt ikke gråskala helt på nett på denne varianten, heller ikke gamma. Dette er som nevnt en svakhet knyttet til tidlig utgave av projektoren, og vil trolig bli rettet på den endelige versjonen. Nå skal det samtidig sies at VW80 ikke var helt enkel å "temme" den heller, men noe bedre fikk jeg det jo til, her til sammenligning:

Gråskala:
    -rgbvsire-jpg

Fargerom 75%:
    -fargerom_75_kalibert-jpg

Fargerom 100%:
    -fargerom_100_kalibrert-jpg

Gamma:
    -gammavsire-jpg

...og ettersom det endelige eksemplaret av VW85 garantert ikke blir noe dårligere enn VW80 har en med andre ord mye spennende i vente!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare noen kommentarer; sortnivået (altså hvor sort det blir i de mørkeste scene) er bedre på en kalibrert VW85 enn på en kalibrert HD750. Dynamikken i disse mørkeste scene, det er der HD750 er noe bedre. Så fort det introduseres noe som helst lys i scenen, er imidlertid situasjonen snudd, og VW85 har et helt klart overtak (fullstendig utklassing i VW85 sin favør i lyse scener). Ser du nevner 250:1 ansi-kontrast på HD750, men sannheten er at den ligger nærmere 200:1. Dårlige eksemplarer ligger helt ned mot 170:1, mens de aller beste ligger i området rundt 230:1. I likhet med JVC, oppgir ikke Sony ansi-kontrast (selv om de selvsagt burde gjort det ;-) ). Jeg målte imidlertid 403:1 ansi-kontrast på den enheten du kikket på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, er temmelig imponerende skue, både på papiret og i praksis, må si meg enig der, Gorm... Fikk du målt lysutbytte på VW85en i kalibrert modus for øvrig? Ser Ak måler over 1100AL på HW15, mens VW85 jo er oppgitt til 800. Synes virkelig det bar preg av mer "fres" enn 800AL på VW85en, men kanskje det er bildedynamikken som har spilt meg et puss?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg fått sett på VW85 enda, men det er liten tvil om at det er en grom projektor. Jeg vil også tro at det går litt på smak og behag om man velger en HD750 eller VW85. De stiller begge i samme klasse.

Som Gorm sier så er økningen i ansikontrast den aller største nyheten på Sonys nye modeller. Effekten er svært god i lysere scener, og man får en bildedybde det er umulig å kopiere når ansikontrasten er mye lavere (e.g. JVC DLA-HD750).
    Jeg ville nok likevel foretrukket maksimal dynamikk i mørkere scener dersom jeg måtte velge, men aller helst, "ja takk begge deler"...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrert, og med zoom tilsvarende 100" lerret og 4,5 meter kasteavstand, ga VW85 737 ANSI lumens. Maks zoom (med samme kalibrering) ga 835 ANSI lumens.

Grunnen til at den virker å være mye kraftigere er nok todelt. For det første så er Sony ærlige i spec'en, noe de fleste andre produsenter ikke er. Det andre er ANSI kontrasten. Det at sorte objekter (og skygger) er så uendelig mye sortere enn det man er vant med, gjør at lysstyrken virker høyere enn det den egentlig er. Når det er sagt, VW85 har mer enn nok lys til å gjengi realistisk dagslys. Noe klart valg for lys stuer er den imidlertid ikke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker Gorm... Dette er jo tross alt en "hule"-projektor , så 7-800 ANSI lumens bør holde fint det...

Jeg er for øvrig enig med Ak at det blir litt smak og behag hva en velger av VW85 og HD750... Er to vanvittig gode projektorer begge to med sine helt særegne styrker (...og "svakheter")...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg ville nok likevel foretrukket maksimal dynamikk i mørkere scener dersom jeg måtte velge, men aller helst, "ja takk begge deler"...
    Det er også derfor jeg har problemer med å anbefale den ene kontra den andre. Selv om jeg har min klare preferanse, så vet jeg jo at mange prioriterer annerledes.

Men når det er sagt, så er det bare i de aller mørkeste scene HD750 har "overtaket". Vi snakker helt kullsort verdensrom, med bare bittesmå stjerner i det fjerne. Så fort "romskipet glir inn fra siden" og det blir marginalt mer lys i scenen, så har VW85 et klart overtak når det gjelder bildedynamikk. Da må man spørre seg; hvor mange slike scener har jeg i filmsamlingen min, og hvor villig er jeg til å ofre dynamikken i alt det andre. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har hørt noe om når disse kommer til salgs her i Norge? Litt merkelig at den ikke er i butikkene når den allerede har fått årets EISA award??

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det? Jeg vil heller si det er litt rart at ikke flere produsenter sender sine nye projektorer til EISA (som jo kårer vinner for inneværende, samt kommende år). Det er i alle fall smart av Sony å skaffe tilveie høstens modell noen måneder før salgs start, og derved stiller en generasjon "nyere". Dette er jo ikke noe nytt, og andre produsenter har jo "vunnet" på tilsvarende måte tidligere.
    Jeg vil jo tippe at f.eks JVC har sine RTM-utgaver klare for lengst, og de bestemmer jo selv om de vil stille med HD750 eller HD950.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...enig med Gorm der... Produsentene bør bli flinkere til å stille tidlige utgaver til disposisjon - men samtidig - vi har jo sett at det ikke alltid går like bra, f.eks. Epsons TW5000, Projectiondesigns Model Two (tror jeg det var?) og sikkert flere, der tidlig "visning" nok heller var mot sin hensikt... Sony er imidlertid utrolig flinke til å stille med varene tidlig - og ikke minst har de så langt levert varer som er 98% ferdige, og DET er utrolig imponerende!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si denne projectoren frister meg noe helt sinnsykt. Står helt klart mellom å kline til med denne når den kommer, eller kansje bite tenna sammen å vente på den jeg har aller mest forhåpninger til i år, W30000. Veit ikke om jeg greier ventetiden når Sony slipper denne i oktober. Klør i henna etter å plukke ned den gamle travern jeg har i taket nå....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W30000 er vel ikke ment å se dagens lys i år, men snarere i 2010?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    januar etter sigende. 4 mnd er lenge å vente når Sony kommer med denne.... Valgets kval....

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •