Jvc DLA-hd950/550, nye projektorer fra JVC - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 162
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Lurer på om det er på tide at C4H rekalibrerer måleutstyret sitt? Jeg har ikke sett en eneste HD950 (eller 750) så er så på bærtur i gråskalaen. De måler jo avvik i rødt på 10 til 15 prosent, og blått ligger jo hele 15 prosent for høyt! Dette er så store avvik at jeg tviler på at de måler korrekt. De må i tilfellet ha fått tak i tidenes verste mandags-eksemplar, og jeg tviler på at JVC er så dumme at de sender en så dårlig enhet til test hos C4H?

Etter gråskala kalibrering har de fortsatt over 10 prosent avvik i blått (-5% ved 30 og 40 IRE, og +5% ved 100 IRE)?
    De kunne nok enkelt eliminert avviket ved 100% dersom de hadde ofret et par knepp på kontrasten, men det har de nok ikke ønsket å gjøre.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men 5% avvik lenger ned i gråskalaen (30 og 40 IRE) er ren slurv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe JVC 550 og bestille "AVshop Proff Video Kalibrering" samtidig. Etter å ha lest om den her på forumet virker den litt håpløs å kalibrere, vil det bare være bortkastet å kjøpe med kalibrering? Har BenQ W10000 nå, regner med det meste er bedre på JVC 550, men vil bildet være like skarpt som på Benq W10000?8)

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjerne få det beste utav den, men om det er verdt pengene er en annen ting. Siden den ikke kan kalibrere fargerom så er det jo begrenset utbytte man har av kalibreringen.
    Jeg tror du vil bli fornøyd med prosjektoren uten også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hadde vært greit å få vite hvor stort utbytte en har av proffkalibrering av Hd550. Skal ha ny pj og med prisavslaget som kom nå i påska ble jo denne en het kandidat. Vurderer ellers sony hw15, Benq w5000 og Epson tw5000.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan kommentere JVC HD550 vs Sony HW15. Nå som de nesten er likt priset så hadde det vært interessant å få litt innsikt i hvordan de står seg mot hverandre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...gråskalaen har ofte godt av en korrigering på JVCene, så det kan nok være en ide å få den kalibrert... Det faktum at fargerommet ikke er korrekt trenger gjør det ikke mindre viktig at fargesammensetningen for øvrig er korrekt! HD350en jeg hadde stående en tid ble vesentlig bedre etter gråskalakalibrering.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    HW15 har svært korrekt fargegjengivelse men ikke like "inky black" sortnivå. I tillegg har selvsagt HD550 motorisert zoom og fokus. Nedsiden er som kjent at fargene er oversaturert på HD550, men at HD550 leverer fantastiske bilder hersker det vel liten tvil rundt... Hva som er det beste valget avhenger vel kanskje litt av type rom og preferanser. Har en skikkelig lyskontroll får en jo utbytte av sortnivået fra HD550 på et skikkelig vis, og følgelig kan det være verdt å bytte litt oversaturerte farger mot mer dynamikk (i mørke scener vel å merke, i lyse scener har HW15 igjen overtaket med høyere ANSI-kontrast).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må hw15 innom proffkalibrering for å få 100% korrekte farger eller er den slik fra fabrikken?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    HW15 har korrekte farger i utgangspunktet, men har godt av en gråskalakalibrering som de fleste øvrige projektorer (inkl. HD550/950)...

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Deepsearch
    Må hw15 innom proffkalibrering for å få 100% korrekte farger eller er den slik fra fabrikken?
    Vil tro at det må en kalibrering til, men 100% er kanskje umulig å oppnå uansett valg av projektor. Ble anbefalt en å ta kalibrering dersom jeg skulle gå for HW, men da kun basic såvidt jeg husker. Nå har jeg også syndet i å kross-postet spørsmål på projektor temaer (spørre om en annen projektor enn hva tråden omhandler), men dette spørsmålet burde vel strengt tatt vært postet i HW15 tråden?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamma er jo også en viktig faktor å kalibrere riktig for å få mer dybde i bildet. Og skal man strekke det lenger på 550'en og få riktig fargerom så kan man investere i en sånn
    AV Foundry Video EQ Pro Review « Hippo Tech Solutions

Koster jo endel så spørsmålet er jo om man synes det er verd det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adium: Du har selvsagt rett i at jeg skulle postet i hw15-tråden, men det ble fristende å spørre når jeg så Lygren var innom tråden. Sorry for ot. Er litt usikker på hd 550 siden det tydeligvis er litt mer varierende kvalitet mellom modellene enn det burde være.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noen fare det Deepsearch, tenkte egentlig at det var enklere å få et svar angående HW15 i dens egen tråd

Tok sjansen på JVC over TW5500 og HW15 selv, verdt et forsøk :lol:
    Om det ikke er særlig avgjørende, så er jo JVCene mye finere og se på også hehe.. Du kan jo eventuelt ta en telefon til der du vurderer å kjøpe fra, og spørre de spørsmålene du ønsker svar på.. Dersom de selger samtlige modeller av de du tenker på skal de jo være ganske upartiske ovenfor merkene også!?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lnpx
    Vurderer å kjøpe JVC 550 og bestille "AVshop Proff Video Kalibrering" samtidig. Etter å ha lest om den her på forumet virker den litt håpløs å kalibrere, vil det bare være bortkastet å kjøpe med kalibrering? Har BenQ W10000 nå, regner med det meste er bedre på JVC 550, men vil bildet være like skarpt som på Benq W10000?8)
    Hadde både en JVC HD1 og en BenQ W10000 til A/B sammenligning for noen år siden, og selv HD1 med sitt "optimistiske" fargerom med kalibrert gråskala, løftet bildekvaliteten betraktelig. Synes forøvrig man fikk mye bilde for pengene med W10000, men det ble litt som to forskjellige verdener der JVC viste detaljer i sort og mere 3d virkning, mens W10000 var mer lyssterk og viser god bildedynamikk i lyse sener.

Vil kanskje tro at lyskontrollen (hvor lyse flater du har) du har i hjemmekinoen din vil være ganske avgjørende for utnyttelsen av JVC 550 fremfor W10000.
    W10000 får jo ikke vist seg fra sin beste siden når det gjelder Ansi kontrast i et lyst rom med mye reflekser, men synes på en måte at JVC sitt kontrast område uten iris osv fort blir mer skadelidende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Var litt for sen med å bestile nå er prisen opp igjen til det den var før påske :???: Får være fornøyd med den jeg har.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste Gorm sin "slakt" test av HD990 modellen i siste Hjemmekino, men stusset ganske mye på konklusjonen. Det må da ha vært en alvorlig feil med dette 990 eksemplaret siden flere kalibrerte HD950 modeller viste seg å være bedre?
    Konklusjonen om at JVC ikke hadde gjort kvalitets kontrollen godt nok kan vel stemme, men for oss som leser testen er det vel vanskelig å vite hvordan test eksemplaret er kommet til testeren og historien rundt dette eksemplaret.

Noen projektor testere driver jo å demonterer og tar bilde av innsiden av projektoren de tester, og det er vel ikke godt å si hva dette kan føre til for nøyaktigheten for f.eks convergens osv når projektoren skrus sammen igjen og sendes videre.... (har forøvrig ikke sett bilder av noen demomterte HD990 på nettet men...)

Er det kvalitets kontrollen for test projektoren mellom hver tester som JVC feilet å gjøre her du mener Gorm, eller har jeg missforstått dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste Gorm sin "slakt" test av HD990 modellen i siste Hjemmekino, men stusset ganske mye på konklusjonen. Det må da ha vært en alvorlig feil med dette 990 eksemplaret siden flere kalibrerte HD950 modeller viste seg å være bedre?
    Konklusjonen om at JVC ikke hadde gjort kvalitets kontrollen godt nok kan vel stemme, men for oss som leser testen er det vel vanskelig å vite hvordan test eksemplaret er kommet til testeren og historien rundt dette eksemplaret.

Noen projektor testere driver jo å demonterer og tar bilde av innsiden av projektoren de tester, og det er vel ikke godt å si hva dette kan føre til for nøyaktigheten for f.eks convergens osv når projektoren skrus sammen igjen og sendes videre.... (har forøvrig ikke sett bilder av noen demomterte HD990 på nettet men...)

Er det kvalitets kontrollen for test projektoren mellom hver tester som JVC feilet å gjøre her du mener Gorm, eller har jeg missforstått dette?
    Dette vitner om integritet fra Gorm! Applaus fra min side. Han er nemlig ikke alene om å mene at HD990 er dårligere enn 950 i spesielt THX-modusen. Bare se på:

JVC DLA-HD990 D-ILA HD Projector Review at AVForums.com

Nå kan det godt hende at det er noen feil med den nevnte prosjektor, men hva om den hadde kommet i hendene på novisen? Han hadde ikke hatt en sjanse i havet til å påvise disse feilene og eventuelt klaget på produktet (for å bytte). En så dyr projektor MÅ ha bedre kvalitetskontroller enn dette.

Det enkleste fra Gorm sin side hadde kanskje vært å droppe testen, men når han likevel gjør det, så vitner det om at han tar forbrukerne på alvor. Det er jo lett å tenke seg at her ville enkelte entusiaster ha lagt i de ekstra kronene for HD990, når de i virkeligheten er bedre tjent med 950. Jeg angrer fremdeles i dag på at jeg gav etter og ikke publiserte en test av en CD-spiller som jeg opprinnelig "slaktet" i Fidelity i 2003. Gorm får en ekstra stjerne i margen fra meg, for dette kan det (muligens) bli bråk av

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, i utgangspunktet er jeg vel enig i at en bør kunne "slakte" projektorer som HD990, da dette jo skal være en "tweaket" variant og nettopp derfor ikke skal kunne la seg gjøre å presentere en såpass dårlig utgave av til testpersonell (de skal jo ha tweaket den før utsendelse og dermed oppdaget denne type feil).

Når det er sagt er det av moderat interesse for folk å lese en slik test om den er basert på et defekt eksemplar, gitt at det er tilfelle, men uansett - JVC "had it coming" denne gangen, nytter ikke å levere defekte produkter til test i denne prisklassen!

Uansett tipper jeg JVC vil henvise til transportskade, denne saken har vel gått på kryss og tvers over hele kontinentet, og når en samtidig vet at de manglene som her foreligger ikke foreligger på den identiske HD950 er det jo ingen tvil om at det er noe som ikke stemmer her...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har anmodet JVC om å levere oss en ny HD990, så får de sjansen til å bevise at denne modellen er bedre enn HD950. Meget mulig at det var noe galt med dette produktet, men det skal ikke skje på et slikt produkt. Er det transporten den ikke tåler så får de kanskje vurdere å benytte en flightcase på slike omstreifende modeller. Den kom i den originale esken med isopor og slikt, og den skal i utgangspunktet tåle å bli fraktet.
    Det er ingen som er ute etter å ta JVC som gang på gang har bevist at de lager noen av verdens aller beste projektorer, så jeg krysser fingrene for at vi får tilsendt en ny modell som har de egenskapene HD990 etter sigende skal ha.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg