Jvc DLA-hd950/550, nye projektorer fra JVC - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 162
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan foregår egentlig en slik ansi kontrast lysmåling? Har sett slike ansi kontrast sjakk-test bilder, men skjønner ikke helt hvordan det at de sorte feltene byttes plase med hvite osv, uvilkårlig hvordan måleproben står, får frem hvor godt sort ivaretaes med hvitt store deler i bildet.

Får man f, eks ikke også med rommets lyskontroll egenskaper på den måten dere måler?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Rommet jeg måler i er en sortmaskert "batcave", men rommet har uten tvil påvirkning på alle denne type målinger i såpass følsomme nivåer. Har en bitteliten glipe av lys kommende inn fra døra, så jeg skal måle på nytt i kveld - er mulig det er nok til å påvirke målingene...

Når det gjelder ANSI-målinger, er det relativt "enkelt". En har et "sjakkbrett" på 8x8 ruter i hhv sort og hvitt, der en måler i midten av hver rute. Jeg har ikke benyttet stativ, noe jeg trolig burde, og jeg så også at verdiene tenderte til å bevege seg relativt mye bare på mindre bevegelser innenfor ruten mot den ene eller andre side (pga lyslekkasjen fra ruten ved siden av).

ANSI-målingene jeg så langt har gjengitt må en så langt ta med en stor klype salt, så her kommer jeg sterkere tilbake med flere målinger og inntrykk, men syntes det var greit å bare legge ut det jeg har funnet så langt. Husk imidlertid at dette på ingen måte er noen dybdeTEST - det kommer senere - men KUN initielle målinger / erfaringer, der dere (ufrivillig) tas med på "prosessen"...

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det den nye Accoustic Ultra HD-duken fra Dreamscreen du har målt på Lygren?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar lygren, så for ANSI kontrast er det nermest en punktmåling der man kun forsøker å måle lysverdien innenfor hver av rutene uten å få info fra de andre rundt?

Synes ellers at JVC sine D-ILA projektorer har riktig prioritet når det gjelder hvordan de ivaretar kontrasten i sort området. Øyets følsomhet er vel litt ulineært slik at selv om sortnivået kanskje bare unyttes i et fåtall filmer, så er det vel også en viktig egenskap for hvor troverdig film opplevelsen blir på resten av filmene også. Det at Sony sine SXRD projektorer nå begynner å gi DLP prinsippet konkuranse med ANSI kontrast er jo gledelig, og det er klart at ja takk begge deler nok er ønskelig på såpass High End projektorer som disse JVC modellene er. Lurer litt på hvordan SONY har løst dette, er det bedre bruk av iris eller noe?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Takk for svar lygren, så for ANSI kontrast er det nermest en punktmåling der man kun forsøker å måle lysverdien innenfor hver av rutene uten å få info fra de andre rundt?
    Det er en punktmåling, ja. En fullverdig ansikontrastmåling skal gjøres ved å måle både sort og hvitt i alle 16 rutene (4x4 sjakkbrett).
    I mine tester måler jeg m-ansi, det vil si "modifisert ansikontrast". Forskjellen er at jeg "kun" måler kontrasten i de fire rutene i senter. Dette vil kunne gi et litt lavere resultat enn hva enn fullverdig måling vil gi, men gir likevel en meget god pekepinn. Jeg kommer til å vurdere å gjøre fullverdige målinger i tillegg til m-ansi i fremtiden.

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Synes ellers at JVC sine D-ILA projektorer har riktig prioritet når det gjelder hvordan de ivaretar kontrasten i sort området. Øyets følsomhet er vel litt ulineært slik at selv om sortnivået kanskje bare unyttes i et fåtall filmer, så er det vel også en viktig egenskap for hvor troverdig film opplevelsen blir på resten av filmene også. Det at Sony sine SXRD projektorer nå begynner å gi DLP prinsippet konkuranse med ANSI kontrast er jo gledelig, og det er klart at ja takk begge deler nok er ønskelig på såpass High End projektorer som disse JVC modellene er. Lurer litt på hvordan SONY har løst dette, er det bedre bruk av iris eller noe?
    Siste generasjon SXRD har fått bedret kontroll av strølys innvendig i den optiske motoren, noe som bidrar til å øke ansikontrasten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg har nå diskutert ANSI-målingen med både Gorm og Ak, og det som nok er vesentlig i så måte er at jeg måler på stativ samt måler på eksakt samme punkt på hvitt og sort. Nå har jeg jo bare kjørt en helt manuell måling ved å bevege lysmåleren til hvert enkelt felt, noe som tydeligvis ikke angir korrekte verdier.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få gjort dette fort da!!:-D ANSI kontrast målingene er vel en av de mest spennende på HD950. Har JVC klart å gjøre noe med det eller holder de seg fortsatt lavt her.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC har ikke endret engine, så ANSI-kontrasten vil variere innenfor samme verdier som HD750 (170:1 til 230:1 er min erfaring)
    Det som er nytt på HD950 er implementering av FI (interpolerte bilder) og bedre støyreduksjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner egentlig også med det også Gorm, men det er jo lov til å håpe...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det stille frem til mørket senker seg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, da har vi fått lekt oss litt mer her... Projektoren bærer nok litt preg av å være en "håndlaget" prototype - levert direkte fra Japan. Synes allikevel det er morsomt å få tatt en titt på den, men det må nok samtidig understrekes at dette testeksemplaret ikke representerer det den endelige HD950en vil levere.

ANSI-kontrast er jo en kunst å måle. Det holder at jeg beveger meg bort til lysmåleren, da reflekterer rett og slett klærne jeg har på slik at verdiene endres vesentlig. Jeg må derfor stå godt på siden av lerretet for så å lese av verdiene i stupmørket (godt jeg har supermann-syn da... )... Kan bare glemme å lure meg bort for å trykke "freeze"-knappen på lysmåleren... Hørt det vitses om bruk av moltonburka, men jeg tror faktisk det kan være et poeng...

Uansett - ved bruk av Aks "4 i midten"-metode og stativ, der lys og mørk rute måles på samme sted, får jeg følgende tall:

374 2,26
    377 2,01
    397 1,84
    384 2,11
    1532 8,22

=186,4:1

...altså som en OK HD750. Det er tydelig at det ikke er foretatt de store grepene her, men jeg må samtidig understreke at kun mindre variasjoner i disse målingene ville kunne gi bedre målinger, så her er det snakk om svært følsomme målinger...

Når de gjelder ON/OFF, varierer jo verdiene vesentlig ettersom en beveger seg bort fra linsen. Måler en f.eks. ca. 1 og 2 meter unna linsa får en følgende verdier:

1m:
    0,09 2714 = 30155,6:1

2m:
    0,04 1128 = 28200:1

...altså forholder tallet seg temmelig stabilt selv om "bånn" og "topp" beveger seg noe. Jeg utfører disse målingene med den faste irisen helt åpen, jeg skal ta nye målingen med irisen i midtposisjon samt lukket posisjon, vil anta at en kan få noe høyere målinger da ettersom tross alt det er verdiene i bånn som er utslagsgivende.

Min personlige oppfatning av sortnivået er imidlertid meget godt, men ikke noe spesielt bedre enn hva jeg allerede har sett fra en HD750.

I THX-modus er fargerommet relativt korrekt, men bilde fremstod på mitt lerret som litt kaldt, noe målingene bekrefter. Dette er imidlertid typisk avvik på et testeksemplar og vil trolig bli langt bedre på den endelige versjonen.

Fargerom THX:
    Jvc DLA-hd950/550, nye projektorer fra JVC-fargerom_thx-jpg

Gråskala THX:
    Jvc DLA-hd950/550, nye projektorer fra JVC-rgb_thx-jpg

Gamma THX:
    Jvc DLA-hd950/550, nye projektorer fra JVC-gamma_thx-jpg

...videre er det ingen støyreduksjon i HD som det har ryktes å være, det må belage seg på en eller annen misforståelse...

Når de gjelder FI-funksjonen antar jeg denne rett og slett ikke er ferdig på dette eksemplaret, for der var det vanvittige utslag av kantfeil og andre artifakter selv på "low" modus, og i high-modus var det totalt ubrukelig. Jeg er uansett skeptisk til denne funksjonaliteten selv i fungerende tilstand, men ettersom dette tydeligvis ikke er i orden her ser jeg liten grunn til å konkludere noe mer rundt dette før en fungerende enhet er å oppdrive...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med dette eksemplaret så virker faktisk ikke 950 som noe bedre enn 750?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nope, ville helt klart heller hatt et godt eksemplar av HD750 enn dette testeksemplaret ja... MEN - IGJEN - dette er altså en "håndlaget" versjon fra Japan, og det er ikke uvanlig at slike enheter ikke presterer ihht til potensialet. Vi får bare vente på en ny versjon i spenning!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke veldig dårlig reklame å sende ut slike eksemplarer da? :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Helt klart, så det er nok første og siste enhet jeg får se på... Neida, i en tråd på forumet er det greit at vi legger ut litt info rundt målinger osv., men det er jo klart at folk må ta med i beregningen at dette tross alt er en prototype, ikke en endelig produksjonsenhet. Det spørs om vi uansett utsetter en dybdetest til vi får et mer endelig eksemplar...

Det er jo uansett alltid litt skuffende at denne type enheter ikke presterer ihht potensiell yteevne, men det er vel slik denne verden fungerer... Det som kanskje er mest overraskende er jo at den "store" nye FI-funksjonen ikke ser ut til å virke etter forventning, når det tross alt er denne funksjonaliteten som er hovedforskjellen fra forrige til nåværende versjon er det jo litt snodig rett og slett...

Når det er sagt; bildekvaliteten på både denne og selvsagt HD750 er jo EKSTREMT bra - super dynamikk - fantastisk sortnivå - ekstremt god fargegjengivelse - og med en skikkelig kalibreringsrunde skal jeg kunne love at dette blir svært så gromt.

...jeg skal for øvrig jobbe videre med enheten, men synes det er greit å ta med "folket" på prosessen fremfor å kun poste ferdig tweakede resultater!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart, utrolig bra at vi får ta del i prosessen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer uansett ikke til å bli foretatt en dybdetest før det foreligger et produksjonseksemplar. Jeg har sendt tilbake flere projektorer tidligere på grunn av at de er for dårlige, og/eller uferdige til basere en dybdetest på.

Forøvrig er jeg ikke videre imponert over hva målingene her avslører, men igjen, som Lygren også påpeker, dette er en preproduksjons modell.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det spiller noen rolle, med hensyn til kontrastmålingene, hvor i produksjonsprosessen denne enheten befinner seg. Faktum er vel at engine er uforandret, så eventuelle forbedringer dreier seg vel i all hovedsak om bedret fargekalibrering fra fabrikk? Fargerommet ligner veldig på det jeg måler i THX-modus på HD750, men når det gjelder gråskala og gamma, virker det som om denne enheten har et stykke vei å gå før den er klar.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det største problemet er kanskje at FI ikke fungerer, da dette tross alt er en av de viktigste oppgraderingene fra forrige generasjon... Mulig en firmware-update kan ordne dette, for her ser er det noe veldig feil som umulig Japanerne har sendt ut med viten og vilje...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det bare er en HD750 du har fått låne? En med nye fine HD950 klistremerker..... ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •