Trenger hjelp! Optoma HD8000xlv eller benq5000. Og flere spm om plassering o.l.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp! Optoma HD8000xlv eller benq5000. Og flere spm om plassering o.l.

Hei godtfolk!

Til å starte med takker jeg for at du tar deg tid til å lese og en ekstra takk om du vil bruke mer tid på å hjelpe meg =)

Jeg har nå lest litt rundt på nettet og her på avforumet i omtrentlig en måneds tid. Tenkt en stund på å kjøpe meg en projektor med alt som hører til. Har kommet med en konklusjon selv, men siden jeg er veldig ny på dette området så trenger jeg råd fra de som kan mer enn meg!

Først så kan jeg fortelle at rommet tiltenkt er ca 5,5 meter langt og 4,5 meter bredt med en takhøyde på ca 240 cm. Sittegruppen er omtrent 3,5 meter fra veggen hvor lerretet er tiltenkt (noe som kan justeres litt på etter behov)

Her er hva jeg har tenkt på. Kom gjerne med hjelp om noe er feil eller ikke "passer" eller noe sånt. Rettelser/kommentarer og eventuelt tips taes godt imot

Jeg tenkte på et DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 200 cm/92" lerret, og trur da frem til at projektor må stå ca 4,5 meter bak i rommet.? Tenkt på å feste projektoren i taket så har sett på B-tech takfeste som burde gå greit? Tenkte på å kjøpe 7,5 meter med DreamScreen UltraFlat HDMI 1,3 1080P, er det langt nok? og bra?

Lurer også på hvor høyt projektoren skal stå fra taket og ned. Sett på den kalkulatoren på projectorcentral.com, men ikke sikker på om jeg forstod alt, selv ved hjelp av guiden her på avshop. Er det riktig at optoma må stå hele 46 cm ned fra toppen av lerretet?? (så om jeg har toppen av lerretet 50 cm ned fra taket, må projektoren da stå 94cm ned...) -med 4,5 m throw og 92" lerret.. Syntes det høres litt merkelig ut.. kan jo ikke stemme?! Eller er det sånn at toppen av bildet vil være 46cm under senter på linsa?

Jeg har lest mye positivt om optoma hd8000xlv og også benq5000 både her og andre plasser. Jeg heller litt mot optoma da den er hele 2 laken billigere (som student er sparte penger alltids greit).
    Jeg har noen spørsmål:
    1. Ser man godt forskjell på 1080p/24 og "ikke ekte" 1080p/24 ? -er det verdt prisforskjellen?
    2. Vet noen om støynivået er så merkbart? og plagsomt med optomaen?
    3. Leste et sted at benq'n var så stor at den ikke burde festes i taket, stemmer det?
    4. Er det noen andre forskjeller som gjør at de 2000 kronene er vel verdt å bruke på benq ovenfor optoma?

Beklager om det ble litt uoversiktlig og langt. Håper noen gidder å bruke litt tid på meg fordet :P

Setter pris på all hjelp og svar. Selvom spørsmålene mine kanskje virker dumme eller "dette spør alle om" typ aktig. Jeg har søkt og lest i mangfoldige timer, men sitter igjen med disse spørsmålene. Og det hadde vært fint å fått svar før en bruker tusenvis av kroner

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer også på hvor høyt projektoren skal stå fra taket og ned. Sett på den kalkulatoren på projectorcentral.com, men ikke sikker på om jeg forstod alt, selv ved hjelp av guiden her på avshop. Er det riktig at optoma må stå hele 46 cm ned fra toppen av lerretet?? (så om jeg har toppen av lerretet 50 cm ned fra taket, må projektoren da stå 94cm ned...) -med 4,5 m throw og 92" lerret.. Syntes det høres litt merkelig ut.. kan jo ikke stemme?! Eller er det sånn at toppen av bildet vil være 46cm under senter på linsa?
    Det er helt feil/motsatt
    Projektoren har offset på 136% og må dermed plasseres 36% (av bildehøyden) over lerretets øvre kant. I ditt tilfelle vil de bety av senter i linsen må plasseres 41 cm høyere enn øvre kant på lerretet.

Øvrige spørsmål:

1) Begge viser 1080p 24fps, så spiller det noen rolle? Vises ikke fps korrekt får du ujevn hakking i panoreringer/bevegelser
    2) HD800 er bygget på en presentasjonsplattform, og har et støynivå som er alt for høy i hjemmekino sammenheng. Svaret er altså; ja.
    3) Bare tull, men du burde uansett velge et bedre takfeste enn B-tech (f.eks Chief MFG elite)
    4) Lavere støynivå, mye bedre bildedynamikk, mye bedre fargegjengivelse, mye bedre kalibreringsmuligheter, mye bedre bildeprosessering, langt mer fleksibel med tanke på plassering (optisk linseforskyvning) motorisert zoom, fokus og linseforskyvning, fleksibel i forhold til lysutbytte (justerbar iris i tillegg til den dynamiske irisen). Jeg kan nevne i fleng, hvor lang liste vil du ha? ;-) Du bør heller snu på det, og spørre om det finnes et eneste argument for å velge HD800XLV over W5000. Svaret mitt ville i så tilfelle vært nei
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk skal du ha!
    Flott at du gidder å ta deg tid til å hjelpe. Det setter jeg pris på.

Ut i fra det du skriver så faller nok valget mitt på benq ja og skal nok se meg om etter chief takfestet du nevner. Hehe var mange grunner du listet opp til å velge benq så da ble valget plutselig veldig lett

Men da har jeg et lite spørsmål til: Jeg leste et sted at benq måtte stå med center av linsen innenfor topp/bunn av lerret, stemmer dette? Så hvis jeg har toppen av lerretet 50 cm ned fra taket, så må projektoren stå på f.eks 55 cm ned? I mitt tilfelle med plassering av projektoren ca 4,5 meter bak (har enda en halvmeter å gå på om nødvendig) Det stod ikke noe om dette på projectorcentral.

Igjen, tusen takk for at du gidder å hjelpe!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kan godt henge litt over øvre kant, men ikke alt for mye. Så lenge den henger i taket "slipper" visstnok linseforskyvningen litt ekstra. Fra projektorens underside, til senter i linsen, er det vel en 7-9 centimeter. Ergo bør du (optimalt sett) ha et takfeste som bygger minst 40 centimeter ned fra taket.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Optoma HD800XLV

Etter å ha lest Gorm sitt innlegg, føler jeg nesten at jeg har kjøpt "katta i sekken".
    Så ille er det heldigvis ikke. Jeg vurderte faktisk lenge å kjøpe BenQ W5000, men ble litt skremt av størrelsen. Og når komplett kom med tilbud på Optama HD800 til 10.000 kr inkl. lerret, slo jeg til. Leste på forhånd testen som Lyd & Bilde hadde på denne projektoren, og der ble den kåret til beste kjøp i februar.
    Jeg kjører projektoren i øko modus, og vifta er ikke forstyrrende for meg. Oppgitt til 27dB, mot 25dB for BenQ, og det er jo litt forskjell. Jeg har lavt tak i kjellerrommet, så linsa står akkurat i øvre kant av lerrettet, så jeg har justert med V. keystone, men ikke mye.
    Hadde tidligere Infocus 4805, så forskjellen er stor. Er som sagt godt fornøyd, men utviklingen av projektorer har vært enorm de siste årene, så det er ikke alltid like lett å følge med, og om noen få år så henger det sikkert en ny projektor i taket!

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Den kan godt henge litt over øvre kant, men ikke alt for mye. Så lenge den henger i taket "slipper" visstnok linseforskyvningen litt ekstra. Fra projektorens underside, til senter i linsen, er det vel en 7-9 centimeter. Ergo bør du (optimalt sett) ha et takfeste som bygger minst 40 centimeter ned fra taket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringen jeg refererer til gjelder W5000. HD800 må henge mye høyere for å unngå bruk av keystone, da den har fast offset på 136%.

Testen du nevner (i Lyd&Bilde) ble vel utført av Geir Nordby, som vel på den tiden hadde omtrent like mye projektorerfaring som gutta i VIF-hockey har med klassisk ballet? ;-)
    I forhold til pris er det selvsagt vanskelig å slå HD800XLV, men har man råd til mellomlegget opp til W5000, så faller den gjennom på det aller meste (alt annet enn lysstyrke). Står valget mellom HD800 og en eller annen 720p projektor (som det sikkert gjør for mange), så ville også jeg valgt HD800 på grunn av oppløsningen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for svar.

Fint med innspill fra deg også thogu. Jeg hadde helt sikkert ikke angret om jeg hadde kjøpt det tilbudet du refererer til selv. Når jeg først ble oppmerksom på det så var det jo selvfølgelig over. Og da begynte jeg jo å kikke og lese veldig mye her på forumet og andre steder. Satt med mange spørsmål så måtte bare spørre guruene om hjelp Og det er flott at dere gidder å hjelpe!

Nå gleder jeg meg som bare det til å få alt utstyret i hus

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg veldig enig med Gorm. Jeg har eid begge disse projektorene, og oppgraderte faktisk fra HD800 (ikke LV) til W5000.

Støy var ikke noe problem for meg, men W5000 er betydelig roligere. Optomaen høres faktisk nesten ut som en hårføner ved 60 Hz.

Den viktigste forskjellen var for meg bildedynamikken og sortnivået. Takket W5000's dynamiske gamma og iris er det vesentlig mer smell i bildene. Optomaens sortnivå er litt flatt og kjedelig, og mangler en del skyggedetaljer. På de punktene er Benq vesentlig bedre. For min del utgjorde det akkuratt forskjellen mellom å sitte og irretere seg overt det, til å ha et sortnivå og dynamikk som er absolutt akseptabel. W5000 kommer også bedre grunnkalibrert enn HD800.

Alt i alt er min mening at W5000 er betydelig bedre enn HD800.

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill til deg og chrlod

Høres ut som w5000 er verdt de ekstra lappene. Gleder meg til å få spilt og sett blu-ray på storskjerm nå =)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thogu
    Jeg har lavt tak i kjellerrommet, så linsa står akkurat i øvre kant av lerrettet, så jeg har justert med V. keystone, men ikke mye.
    Dersom det er mulig, ville jeg absolutt unngått bruk av keystone da du risikerer både tapt skarphet og mer bildestøy.

Newcomer chew sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til:

Ser avshop har muligheten for utvidet pæreforsikring på 1 eller 2 år. Er dette nødvendig? Tenker da på benq w5000. står at produsenten leverer 6 mnd / 600 timer garanti.. høres jo lite ut at de kun kan garantere 600 timer levetid. Hvor mange timer kan en regne med at en lampe holder? Jeg har jo aldri hatt projektor før så dette har jeg ikke noe greie på.

600 kroner for 2 år/2000 timer er jo ikke så mye penger, men hvis man egentlig ikke trenger det så er det jo dumt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en lampe kan vare alt fra 5 minutter til 3-4000 timer. Det normale er at de bare varer og varer, men etter 1500 timer er lysstyrken så redusert av man bør begynne å vurdere bytte uansett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

V-keystone

Ja, jeg er helt enig. Problemet er at det er kun to meter under taket, og har ikke lyst til å ha lerretet nesten nede i gulvet. Men jeg skal prøve meg fram med å plassere projektoren så langt opp mot taket som mulig, jeg kan få løftet den yttligere 7 cm, og samtidig forsøke å få lerretet lengre ned.

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom det er mulig, ville jeg absolutt unngått bruk av keystone da du risikerer både tapt skarphet og mer bildestøy.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er egentilig SANYO PLV-Z3000 i forhold til W5000? Den er litt dyrere, men kanskje bedre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste den er bedre på er støynivå, alt på bildesiden er en nedtur i forhold til W5000. Kikk heller på Sony HW10, hvis du er villig til å "spytte i litt ekstra"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt for mange lapper opp til HW10, men den frister enormt. Kommer denne til å falle i pris utover høsten? Det blir nok en W5000, men denne har jo vært på marked noen år. Hadde det vært lurerer å vente på noe nytt? Er den på vei ut forresten, ser at den er utsolgt nesten over alt... Hvordan er støyen i W5000, fks. sammenlignet med inFocus 78...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •