Fæl solarisering (banding) på Infocus X10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fæl solarisering (banding) på Infocus X10

Jeg er HELT ny er på forumet og har akkurat innredet min første hjemmekino. AV er ikke min viktigste hobby, så jeg kommer ikke til å henge her så mye med mindre jeg har trøbbel, eller noen skulle dra igang en psykoakustikk-diskusjon. Som siv. ing. i elektronikk er det alltid artig å høre hvor mye bedre lyden blir når utgangstransistorene er loddet inn av jomfruer under fullmåne.

DEN lar vi ligge nå.

I den nye hjemmekinoen henger det en Infocus X10 som mates av en Denon 2500 gjennom en Denon 2809.

Anlegget har vært oppe og gått en måneds tid og gitt oss mange gode filmopplevelser så langt. Jeg irriterer meg imidlertid fryktelig over at prosjektøren viser alt for få farger til å gjengi hud i dårlig belysning. Uansett kilde, digital-TV, DVD eller BluRay, får jeg irriterende solariseringseffekter som enten visker ut detaljer eller tegner tydelige banding-striper i overgangen mellom fargenyansene. Personer i T-skjorte får dette typisk både langs armene og i ansiktet. Det begynner etterhvert å irritere meg så mye at det ødelegger opplevelsen for meg, fordi jeg blir sittende å se etter dette i stedet for å følge med på filmen.

Det er vanskelig å gjengi dette i stillbilder, fordi det er langt mer synlig når objektene er i bevegelse. Følgende screenshots fra "Face Off" viser dette.

John Travolta er vel ikke så hot i utgangspunktet, men i sluttscenen der han kommer hjem etter å ha fått tilbake ansiktet, er det sterk kontrast mellom hodet og den delvis overeksponerte bakgrunnen. Jeg har klippet ut ansiktet og forstørret det, og man ser helt tydelig flekker i EN enkelt farge både på kinnbein og nese. I scener med godt lys forsvinner denne hudsykdommen.

I neste scene fra kapellet på stranda, ser man tydelig banding på halsen og kjevepartiet til Joan Allen. Disse stripene "sklir" over huden når hun vrir på hodet. Se også ut-av-fokus John Travolta i bakgrunnen. Her ser det ut som om det nye ansiktet er i ferd med å falle av.

Jeg har ikke kalibrert prosjektøren, men uansett hvordan jeg justerer iris, kontrast og brightness, blir jeg ikke kvitt dette. Hvis svaret er at "det bare er sånn, lurer jeg fælt på hvorfor ingen av X10-testene på nettet nevner dette. Hva sier medlemmene - enten dere har generell prosjetkørerfaring, eller eier en X10 selv?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er det bare å sende på service. Dette minner sterkt om fargehjulfeil (color wheel delay), det vil si at fargehjulet ikke er i synk med bildebrikken. BenQ projektorene har justering for dette i servicemenyen, men X10 må nok dessverre på service for å få justert sync på fargehjulet
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Det høres riktig ut. Har Googlet mye og lest flere artikler om BenQ-eiere som har justert CW og fjernet problemet, og selvfølgelig finner jeg ingen lignende justering i mine menyer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •