kalibrering av projektor? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Våra vänner på AVSforum säger att med chromapure software så man man läsa av projektorn "baklänges" dvs med sensorn mot lyset så att man får mer korrekta värden i de mörka partierna. (om nu inte version 3 av i1 är såpass förbättrad da att den klarar det ändå, men det är väl föga troligt)

Så hittills verkar CurtPalmes deal på i1Display 3 + chromapure vara det billigaste alternativet.

Skrik gärna om detta är galet?

Uansett hur dåliga värden jag får under 30% så känner jag att jag vill ha en mätare för 40-100 för då har jag kalibrerat 70% korrekt plus att jag tror det är lättare att få till de restrerande 30 med ögat (ifall det nu fortfarande blir galet) när resten av värdena är korrekta. Som det är nu så kan jag ju vara helt fel ute i hela skalan.

Synpunkter?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten det, eller så kalibrerer du den 70% feil, og har et vanskeligere utgangspunkt enn fabrikkinnstilling for visuell "finjustering".

Når det gjelder kalibrering rett mot linse, så skal du vite at det er enorme forskjeller på lerretene i den rimelige prisklassen. En må gjerne opp i prisklassen rundt 20-25K for å få fargenøytrale lerret, ala Stewart greyhawk G3. Da bør du heller profilere lerretet, og legge dette inn som offset i forhold til målingen direkte fra linsen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder kalibrering rett mot linse, så skal du vite at det er enorme forskjeller på lerretene i den rimelige prisklassen. En må gjerne opp i prisklassen rundt 20-25K for å få fargenøytrale lerret, ala Stewart greyhawk G3. Da bør du heller profilere lerretet, og legge dette inn som offset i forhold til målingen direkte fra linsen.
    Dette er nok absolutt den løsningen som er å foretrekke.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Enten det, eller så kalibrerer du den 70% feil, og har et vanskeligere utgangspunkt enn fabrikkinnstilling for visuell "finjustering".

Ok offset det är uppsnappat.

Men angående kalibreringen, jag fick känslan av att en rimlig i1 probe var ok mellan IRE 100 - 40 och att det mest skulle bli problemer under 30.
    Nu får jag en känsla av att du menar att den inte är att lita på i det hele tatt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne kalibrere HD350 i den mørke enden, trenger du et måleapparat som takler ekstremt lave nivåer. Da snakker man fort 5-6 tusen dollar.
    i1 duger i alle fall ikke. Så fort du kommer under 30% lysintensitet på lerretet, så kan du egentlig bare se bort i fra hva dette spektroradiometeret forteller deg. Med mindre du flytter projektoren helt opp mot lerretet da, for på den måten å gjøre bildeflaten mindre, og lysintensiteten høyere.
    Kjøper du en C6 probe så kommer du mye lengre, da dette kolorimeteret er mye mer sensitivt på lave nivåer. Men da trenger du strengt tatt en i1pro til å profilere C6 med før kalibrering. Ulempen med et kolorimeter er at det ikke kan tolke farge korrekt, uten å bli fortalt korrekte verdier (x,y og Y) for rødt, grønt og blått først. Dette er til gjengjeld i1 god på.
    Jeg er glad for at noen tør å kalle en spade for en spade. Tidligere har jeg bare for gøy lånt noen måleprober til noen tusen-lapper og resultatene er mer eller mindre spinnville på f.eks. fargerom. I mange sammenhenger tror jeg det er bedre å bruke øynene sammen med en digital video essentials-plate.

Men kanskje kan jeg likevel "plage" noen av dere prosjektor-guruer med følgende spørsmål: I et år har jeg blitt lovet SpectraCal Klein K10 (ikke Cinema Pro-utgaven) fra en kollega i USA (gunstig pris i forhold til her på berget). Nå har det imidlertid drøyd slik at jeg vurderer å heller kjøpe denne i Norge eller Sverige. Spørsmålet er om dere anbefaler Calman-software til denne eller om Spectracal sin egen software heller er å anbefale?

Jeg må understreke at Klein K10 KUN skal brukes til å kalibrere Plasma og LCD (Led/Oled)-skjermer som jeg måtte få til test (skal ikke publiseres i blader, kun til ikke-komersiell virksomhet på internett), ei heller til å kalibrere prosjektorer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Calman er Spectracal sin programvare, og denne er klart å anbefale. Det finnes per dags dato ingen annen software som kommer i nærheten av Calman på brukervennlighet og fleksibilitet.

Skal du skaffe deg K10, ville jeg kjøpt den i en bundle med software (Calman) og en i1pro var jeg deg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Griffin
    Ok offset det är uppsnappat.

Men angående kalibreringen, jag fick känslan av att en rimlig i1 probe var ok mellan IRE 100 - 40 och att det mest skulle bli problemer under 30.
    Nu får jag en känsla av att du menar att den inte är att lita på i det hele tatt

Joda, den duger nok over en viss lysstyrke. Problemet er at for å kunne gråskala-kalibrere, må du balansere RGB gain og bias korrekt. Når du jobber "i blinde" i bias området, så sier det seg selv at du kan rote det til relativt kraftig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det trengs fortsatt en colorimeter i tillägg eller vad?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Calman er Spectracal sin programvare, og denne er klart å anbefale. Det finnes per dags dato ingen annen software som kommer i nærheten av Calman på brukervennlighet og fleksibilitet.

Skal du skaffe deg K10, ville jeg kjøpt den i en bundle med software (Calman) og en i1pro var jeg deg.
    Hjertelig takk!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Griffin
    Så det trengs fortsatt en colorimeter i tillägg eller vad?
    Eller så måler du direkte fra linsen og direkte fra lerretet (et sted mellom 70 og 80 IRE), og lager en profil du benytter som offset. Da kan du måle direkte fra linsen (med offset filen), og har høy nok lysstyrke til å måle lave verdier. Du må sikkert jobbe litt med avstand mellom probe og linse, for kommer du for nærme går proben i metning pga for høy lysstyrke. Vinkelen på proben må du antakelig også finjustere litt før du treffer "blink". Du vet du har noenlunde korrekt oppsett når den klarer å måle på 100%, og du i tillegg har helt stabile målinger ved f.eks 20%. Med stabile målinger mener jeg at det ikke skal være noe avvik når du gjør flere målinger etter hverandre.

Du sikker selvfølgelig igjen med en liten usikkerhet i forhold til offsetfilens korrekthet. Men sånn er det i "kalibreringsfaget". Etter noen år med daglige kalibreringer via utstyr du stoler på, så begynner du å kunne ta gråskala nærmest på øyemål, eller i hvert avsløre feil i gråskalaen relativt raskt ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack för hjälpen.
    Ska fundera lite på detta.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at de største problemene i gråskalaen på forskjellige projektorer, ofte ligger i den nederste delen. Ofte mellom 10% og 40%, hvilket betyr at man absolutt bør ha mulighet til å måle noenlunde korrekt i dette området.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enligt oprofessionella utsagor så får man mer lys av en 10% mätning mot projektorn än av en 50% mätning mot duken med en i12.

i13 ska också enligt obekräftade utsagor vara mer lysfölsam än i12.

Förstår att det är en hel del olika problem som kan uppstå men det verkar som folk har fått ett upplyft av sina gråskalekalibreringar på hd350 med billiga mätare men med chromapure mjukvaran.

Vore riktigt najs om det gick att använda hyffsat, har ju trots allt en Kuro plasma och 4st bildskärmar som också "måste" kalibreras

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Et par spørsmål til dere som har peiling på prosjektor og kalibrering. Er det mye å hente også for litt billigere prosjektorer? Har akkurat investert i en Mitsubichi HC 4000, noe å hente på å kalibrere denne skikkelig? Kommer man langt med en type kalibreringsdisk og "godt humør" eller bør man få hjelp av fagfolk?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid mer å hente på rimelige projektorer enn på de dyreste. De billigste blir kanskje aldri helt perfekte, men det er også de som gjerne er dårligst kalibrert fra fabrikk, så forskjellen fra ukalibrert til kalibrert er vesentlig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Er du kjent med om det er firmaer eller enkeltpersoner på Østlandet (Vestfold) som tilbyr kalibrering? AVshop kalibrerer vel ikke prosjektorer som ikke er kjøpt der?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ISF og THX har oversikt over slikt på sine hjemmesider. De er ikke alltid helt oppdatert, men jeg ble selv overrasket over å finner en del personer/firma på Østlandet som driver med dette.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu har jag beställt i1Display III och har skapat en ny tråd i rätt forum för detta:
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...splay-3-a.html

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp denne "gamle" tråden igjen pga av kalibrering av projektor.

Ser at AV-shop kjører 50% rabatt på kalibreringer. Mitt sprøsmål er når PJ blir kalibrert, er bildeinnstillingene på topp og man slipper og stille inn noe selv. Vil man få det beste bildet ved å gjøre dette, eller må man gjøre småjusteringer i etterkant.

Vet jo selvfølgelig at man oppgir hvordan og hvilket rom projektoren skal stå i, samt lerret.

Bare lurer siden er fersk på PJ fronten, og dere har sikkert masser av erfaring.

En annen ting er at min projektor ble kjøpt pent brukt. Denne er kalibrert opp mot et grått lerret. Må jeg "nullstille" denne før kalibrering?

Takker for alle innspill!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke så mange som kan svare på dette, for meg bekjent er det ingen andre som har bygget en hjemmekino simulator? Hvor bra resultatet blir, kommer an på hvor flink du er til å beskrive rommet ditt. Eventuell etterjustering vil i verste fall bare være ett (maks to) trinn opp med brightness, i tilfellet du opplever black crush (manglende detaljer i de mørkeste områdene)

Alternativet er at du bestiller en kalibratør, som kommer hjem til deg og kalibrerer.

Alle som kalibrerer, vil nullstille eventuelle tidligere kalibreringer, så det er ikke noe du trenger å tenke på. Man starter aldri en kalibrering, basert på begrensninger fra en tidligere kalibrering
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •