BenQ W5000 og reklamasjon.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ W5000 og reklamasjon.

Jeg må først få lov å si hei, siden dette er min første post. :-D

For noen dager siden kjøpte jeg en W5000 fra elkjøp for en sum av 10.000,- Projektoren var demovare, og skulle være nærmest ubrukt i følge selger. Da jeg slo den på viste den en lampetid på nesten 2000 timer i normal modus, og nesten 3000 tellende timer.

Jeg klagde selvfølgelig til Elkjøp siden dette var noe helt annet enn det selger hadde informert meg om. Da fikk jeg valget mellom å heve kjøpet eller å få ny pære til projektoren.

Hvor mye slitasje på selve projektoren vil 2000 timer tilsi, om jeg får byttet pæren? Hører at siden det er en DLP-projektor skal den bli så godt som ny. Men siden jeg forventet en projektor som var gått en hel del mindre enn dette er jeg veldig skeptisk.

En annen ting jeg lurer på er hvorfor det ikke kommer varmluft ut av begge luftutgangene på forsiden av projektoren? I bruksanvisningen står det klart merket at det skal gjøre det, og jeg får ikke varmluft ut av begge luftutgangene selv i high altitude modus. Er dette en defekt?

Og generelt, vil dere anbefale meg å heve kjøpet, og heller få en box new projektor av samme sort i stedet? Eller takke og bukke for ny pære, og satse på at projektoren ikke blir et problem i fremtiden?

Hadde vært kjempeflott om dere kunne hjelpe meg med dette

Mvh,
    Fersking i hjemmekinoverdenen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har kjøpt B-vare har du fortsatt garanti som om varen skulle være ny, så jeg ville ikke bekymret meg så mye. Som du sier har ikke DLP noe særlig degradering, og den er designet for å vare vesentlig flere enn 2.000 timer.

Det er normalt at det kun kommer varm luft utav høyre luftgrill (når den opp ned/takmontert).

Når du får W5000 med helt ny lampe og full garanti for 10.000,- vil jeg si det er en fair deal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den står på en hylle inntil videre. Jeg syntes bare det var rart at det stod tegnet inn luftstrømmer fra begge sidene i bruksanvisningen. Men klarer ikke finne noe informasjon om hvordan kjølingen skal fungere. Jeg må vel finne noen som har identisk projektor, eller har testet den, for å finne ut om alt er slik det skal være.

Men du har rett. Jeg har nok gjort en grei deal her. Men det er noe ukomfortabelt at produktet har stått såpass lenge på i butikk uten skift av støvfilter eller noe, selv om støvfilteret så helt greit ut i mine øyne (dvs. helt rent).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har de noengang rengjort støvfilteret på den? Hadde aldri kjøpt en som var gått så mange timer til den prisen, selv om du får ny pære. Dårlig deal.
    Hev kjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, her kommer det motstridende meninger. Er veldig splitta på dette. Dessuten har jeg lagt merke til at linsa er ganske skitten, noe som nok ikke er et pluss med tanke på levetid?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den står på hylle er det den venstre grillen varmluften skal komme fra.

Jeg har W5000 og det er akkuratt likt hos meg. Uten å ha noen skissering over kjølesystemet til den aktuelle modellen kan jeg tenke meg at kjøleluften går i separate kanaler. En for elektrolikk, og en for lampe. Nødvendigvis er det lampen som avgir mest varme, og det er nok den som blir luftet ut på venstre side (når den står på hylle).

W5000 er bygget på en ganske kjølig plattform, så om de i vertse fall ikke har renset filteret (noe det kommer melding om hver 500 time) vil det bety at projektoren har hatt noe høyere drift temp. Det har vel først og fremst betydning for levetiden på lampen, som du uansett får ny. Det hadde vert mye mer bekymringsverdig på en LCD projekor hvor støv i lysbanen og degradering av polariseringsfilter er ett issue - men det er det altså ikke på DLP.

Skitt på linsa er litt kjipere, for du får lett avtørkingsflekker og småriper ved rengjøring. Hvor stort problem det er vet jeg ikke, men jeg vil hvertfall prøve å rengjøre linsa på min så skjeldent som mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Det høres veldig sannsynlig ut! Får tenkte hardt på om jeg skal heve og heller bestille fra AVshop, eller om jeg skal ta imot ny pære. Takk for svar

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du får den såpass rimelig, og reklamasjonstiden er uforandret, synes jeg det virker som et greit kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Når du får den såpass rimelig, og reklamasjonstiden er uforandret, synes jeg det virker som et greit kjøp.
    Rimelig??? 2500,- under nypris for en godt brukt projektor. 2000 timer er det man bruker sånt normalt 2-3 år på å oppnå hvis man kun bruker den til film.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Rimelig??? 2500,- under nypris for en godt brukt projektor. 2000 timer er det man bruker sånt normalt 2-3 år på å oppnå hvis man kun bruker den til film.
    Det er rimelig, ja. For han som kjøper vil produktet være som nytt, da han får full reklamasjonstid. I tillegg er pæren splitter ny, og som chrlod sier, så er underkant av 2000 timer ikke lang tid for selve prosjektøren. Pæren som står i er selvfølgelig en helt annen sak.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Det er rimelig, ja. For han som kjøper vil produktet være som nytt, da han får full reklamasjonstid. I tillegg er pæren splitter ny, og som chrlod sier, så er underkant av 2000 timer ikke lang tid for selve prosjektøren. Pæren som står i er selvfølgelig en helt annen sak.
    Vil aldri være som nytt fordi man skifter pære. Det er mekaniske slitedeler som er brukt i projektoren, som fargehjulet, vifter og iris.
    Lett å lure deg ivertfall til å betale blodpris for noe som er brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du hører med BenQ er disse mekaniske slitedelene designet for å vare VESENTLIG lenger enn 2.000 timer. Så har han i tillegg 5 år reklamasjonsrett som dekker alt slikt. Det er altså ikke helt det samme som å kjøpe den brukt.

Om du plusser på frakt på nettbutikkene er den reelle forskjellen nærmere 3.000,-. Jeg synes det er en grei pris han har fått. Hvor mye avslag regner du egentlig med å få på en demovare?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg i utgangspunktet reagerte var opplysningene jeg hadde fått hos selger. Projektoren skulle i utgangspunktet være ubrukt, eller tilnærmet ubrukt. Dette er i stor strid med det som er realiteten, at projektoren har vært brukt i det som med mitt bruk representerer 3 år. Dette gjør at jeg ikke føler jeg har lyst til å fortsette mitt kundeforhold med elkjøp, siden jeg føler meg lurt fra første stund. Dette med eller uten ny pære. Hadde jeg visst om dette hadde det vært en annen sak.

Ulempene er, som sagt, at mekaniske deler er slitt. Det er skitt på linsen fra butikk. Ting som i utgangspunktet burde følge med, slik som komponentkabler og embalasje (noe som er kjekt å ha når man flytter) er ikke medfølgende. Dessuten må jeg vente i år og dag på ny fjernkontroll. Og når projektoren i utgangspunktet er så mye brukt, og jeg har råd til å kjøpe helt ny uten videre problemer, så føler jeg at det er riktig å heve salget. Hvordan de har behandlet produktet i de 2000 timene er jo helt umulig å vite.

Men selve projektoren er jeg strålende fornøyd med, ut fra det lille jeg fikk sett. Så om jeg hever kjøpet, blir det garantert en ny projektor av samme modell.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå å hiv den i hode på dem og ta pengene og kjøp nytt, da vet du hva du får.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få en bedre deal med 50% avslag (av nypris) på projektoren og en ny pære for tort og svie.
    ...ellers ville jeg personlig bare hevet kjøpet!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crispo
    Grunnen til at jeg i utgangspunktet reagerte var opplysningene jeg hadde fått hos selger. Projektoren skulle i utgangspunktet være ubrukt, eller tilnærmet ubrukt. Dette er i stor strid med det som er realiteten, at projektoren har vært brukt i det som med mitt bruk representerer 3 år. Dette gjør at jeg ikke føler jeg har lyst til å fortsette mitt kundeforhold med elkjøp, siden jeg føler meg lurt fra første stund. Dette med eller uten ny pære. Hadde jeg visst om dette hadde det vært en annen sak.

Ulempene er, som sagt, at mekaniske deler er slitt. Det er skitt på linsen fra butikk. Ting som i utgangspunktet burde følge med, slik som komponentkabler og embalasje (noe som er kjekt å ha når man flytter) er ikke medfølgende. Dessuten må jeg vente i år og dag på ny fjernkontroll. Og når projektoren i utgangspunktet er så mye brukt, og jeg har råd til å kjøpe helt ny uten videre problemer, så føler jeg at det er riktig å heve salget. Hvordan de har behandlet produktet i de 2000 timene er jo helt umulig å vite.

Men selve projektoren er jeg strålende fornøyd med, ut fra det lille jeg fikk sett. Så om jeg hever kjøpet, blir det garantert en ny projektor av samme modell.
    Når de ikke kan gi deg bruksanvisning og tilbehør blir saken litt annen, ja. Man vet forøvrig ikke om de har prøvd å lure deg, eller om det har vært sviktende info om hvor lenge den har vært brukt, men uansett er det klart at du har fått feil informasjon av selger.

Jeg synes forøvrig at et par av dere er fryktelig bastante og aggressive i måten dere råder trådstarter her. Jeg ser ingen dokumentasjon som viser at 2000 timer forringer en prosjektørs levetid eller kvalitet betraktelig. Begreper som "tort og svie" og "blodpris" synes jeg blir fryktelig overdrevet, og 50 prosent rabatt på en utstillingsmodell er et usedvanlig stort avslag.

Forøvrig er det enkelt å fjerne smuss fra en linse, og det skal være ganske store støvpartikler for at de skal bli synlige på det projiserte bildet.

Jeg er ikke verdens største tilhenger av Elkjøp selv, men jeg er positivt innstilt til butikkdrift, rasjonelle vurderinger og dialog.
    Du kan jo høre om du får den litt rimeligere siden de hverken har emballasje eller tilbehør, men jeg mener det må være mulig å få til en gjensidig god avtale her. De har jo allerede tilbudt deg ny pære, noe som viser at de tar ansvar for produktet de selger, og at de har hørt på innvendingen din.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke 50% er noe urimelig avslag på ett så pass godt brukt produkt. Jeg kjøpte ny tv på siba for ett par mnd siden og det fikk jeg nesten 50% avslag på, det var til og med ikke brukt engang. Det var ikke noe billig tv i utgangspunktet siden det var den største toppmodellen til samsung.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sette det litt i perspektiv. PJen har blitt brukt til en film (ca 2 timer) hver dag i 3 år! Det blir kr. 5.50,- pr film i avslag (brukstap) hvis man ber om 50% avslag av nypris. Ikke særlig urimelig spør du meg...

Det er ikke uvanlig å ha kampanjer for å øke omsetning eller bli kvitt utgående produkter, da ofte med 20-50% avslag på NYE produkter!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva man måtte synes er rimelig å få tilbud om, har jeg ingen rett til å kreve 50% avslag. Jeg må nesten ta tilbudet om ny pære, eller heve kjøpet. Jeg forsåvidt også tilbud om å få tilbakebetalt 1500,-. Det avslo jeg på stedet, siden dette er mindre enn ei ny pære vil koste meg.

Spørsmålet er egentlig, ny pære eller heve kjøpet? Jeg vakler fra det ene til det andre. Klarer ikke helt bestemme meg, siden jeg personlig ikke har noe referansepunkt til hvor mye slitasje disse 2000 timene representerer. Men det bikker mot at jeg hever kjøpet, og bestiller samme fra AVshop.no, så vet jeg i alle fall at jeg får mange fine filmopplevelser fremover. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden følelsene dine heller mot å heve kjøpet så gjør du det. Da slipper du hodebryet som hele tiden vil ligge i baktankene om du gjorde det rette med å beholde den. Det er jo ikke noe supertilbud du sier ifra deg heller.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •