4K kino i Norge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4K kino i Norge?

Har sjekket med en del kinoer som har startet med digital 3D, inkludert Colosseum kino og så langt ikke funnet noen som kan tilby 4K oppløsning på bildet. Oppløsning er selvsagt ikke alt, men allikevel veldig viktig. Vet at det i disse dager innstalleres flere tusen kinoer i USA med Real D sin 3D teknologi og Sony 4K projektorer. Er det ingen i Norge som tilbyr noe lignende?

Jeg vil se Avatar i full oppløsning og med maksimalt gode forhold når den kommer i desember og vil, om nødvendig, reise utenlands for å få det til.

PS: Fant ikke noen annen veldig passende kategori å plassere denne tråden i. Så flytt den gjerne om den hører inn et annet sted.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoene med Sony 4K har i hvertfall muligheten for 3D med denne:

Sony and RealD to Provide Complete 3D Digital Cinema System for Exhibitors

Sony | Market - Digital Cinema (Theatres with Sony 4K Digital Cinema)

Unique Cinema Systems

Bergen Kino Bergen Kino, Neumannsgt. 3 3, 5015 Bergen, Norway
    NFI Filmens Hus, Dronningens gate 16, Oslo, Norway
    Telenor Telenor HQ, Snaroy Veyen 31, Oslo, Norway
    Trondheim Kino Nova Kino, Cicignons Plass N-7011, Trondheim, Norway

Tromsø

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke 4K på Colosseum sal 1 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer på : Sony sine 4K projektorer med Real D teknikk bruker egentlig 2 stykker 2K datastrømmer for å projisere det de kaller 4K 3D (slik jeg har forstått det). Det betyr jo da at et enkelt 8 megapixel bilde blir redusert til 2 stykker 2 megapixel bilder (ett for hvert øye). Hva er nå egentlig fordelen med dette kontra å vise f.eks. et 2K bilde med høyere frekvens og alternerende polarisering for hvert øye? Dersom vi antar at det er 24 frames / s for hvert øye så blir vel resultatet det samme? Eneste fordelen jeg kan se er at med RealD og 4K så kan man vise begge bildene samtidig på lerretet og at bildene er 100% separert fra hverandre når de belyser lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikaur
    Er det ikke 4K på Colosseum sal 1 ?
    Sjekket med Colosseum idag og de bruker en Christie 2K projektor ifølge det svaret jeg fikk (sal 1).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, litt skuffende det.

Jeg fant litt om 4K i Norge: Digitalkino om en måned- Kultur - Film - Aftenposten.no

Bedre bilder på kino - NRK Trøndelag - NRK Nyheter

RELEASE.no – 1997-2009 - videobransjens fagblad

Kanskje det er litt tidlig med 4K enda ?

"Problemet er at selv 35mm-filmkameraer, som brukes til vanlig kinofilm i dag, er for dårlige til å gi fullt utbytte av 4K-fremviserne. Derfor vil det fortsatt ta en god stund før du får se ekte 4K-bilder på kino. I stedet blir visningene "oversatt" fra det såkalte 2K-formatet, som ligner mer på HD-formatet."
    Har lest litt mer og jeg tror nå 4K 3D egentlig bare er vanlig 2K 3D, men at datastrømmene vises samtidig (en for hvert øye) og med de fordeler det gir. 35 mm film i god forfatning har vel et potensiale som ligger rundt 4K - 6K slik jeg forstår det. Gamle kilder vil vel ha varierende kvalitet og kan sikkert ikke representeres med mer enn 2K effektivt (med mindre de er godt bevart som f.eks. 2001 og andre filmer).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.

The 4K 3D system (on which Sony is partnering with Real D) is actually projecting dual 2K images simultaneously, as opposed to the triple-flash system of 2K projectors. Technically, the dual projection is supposed to be easier on the eyes/brain than the triple-flash process due to less black space between frames, but given the small screen and ambient lighting present at the Sony booth, it was hard for me to tell any difference.

As we reported, Sony has signed a deal with AMC to roll out their 4K projectors on approximately 5000 screens by 2012, pulling them within striking distance of the number of 2k DLP installations.

My one caveat about 4K is that I would rather see 2K content filmed and projected at 48 frames per second than 4K, given the choice. Hopefully, both 4K and 2K projector companies, along with 3D system companies such as Real-D, Dolby, and XpanD will soon offer solutions for 48 frames per second projection in both 2D and 3D.
    MarketSaw - 3D Movies and Technology: Sony Demonstrates 4k Tech (ShoWest 2009)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Ice Age 3 i 3D her om dagen, med Dolby sin 3D teknikk. Det fungerte egentlig ganske bra, men synes kanskje oppløsningen på et 2K bilde ikke er helt bra nok til å konkurrere med 35 mm film (selv om film har ekstremt varierende kvalitet). Det kan jo være andre ting som fargerom som også gjør film noe mer behagelig og naturlig å se på, men ekstra oppløsning hadde ikke vært å forakte med 2K. Selve prosessen med 3D opplevdes som ganske uproblematisk, selv om brillene de leverte med var dårlig tilpasset mitt ansikt + at de var fulle av fingeravtrykk fra tidligere bruk. Fordelen med systemet i Oslo er at brillene kjøpes for noen få kroner og beholdes til odel og eie + at de ser ut til å ha en noe bedre formfaktor enn de vanlige Dolby 3D brillene jeg testet. Får vel snart kjøpt briller i butikker som har tilpasninger til det ansiktet man har og. Utenom dette så hadde det vært spennende å sett hvordan denne "4K" løsningen fungerer med tanke på hvor naturlig hjernen tolker signalene (om man blir mindre trøtt og sliten etc).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Jeg hadde håpet på 4K på Colosseum, men regnet ikke med det. Er jo ganske nytt enda og dyrt kanskje?

Men med det enorme lerretet , så er det litt overraskende at det ikke ble 4K. (Får vel fortsatt vurdere en liten tur til Sverige, Damark eller England)

Hvis 4K 3D er merkbart mye bedre enn 2K 3D vel å merke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Jeg hadde håpet på 4K på Colosseum, men regnet ikke med det. Er jo ganske nytt enda og dyrt kanskje?

Men med det enorme lerretet , så er det litt overraskende at det ikke ble 4K. (Får vel fortsatt vurdere en liten tur til Sverige, Damark eller England)

Hvis 4K 3D er merkbart mye bedre enn 2K 3D vel å merke.
    Lerretstørrelsen er vel kanskje det som stopper de fra å kjøre med 4K fordi, slik jeg forstår det, så spiser 4K teknikken ganske mye av lysstyrken ifra projektoren + at de samtidig måtte ha innstallert et nytt sølvlerret. Leste at de hadde hatt problemer med å finne en 3D løsning overhodet som var lyssterk nok for sal 1.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da forstår det seg. Kan bli bra lysstyrke med RealD XL Cinema System :

"James Cameron screened 24 minutes of his highly-anticipated Avatar at the Cinema Expo in Amsterdam on Tuesday and scooper 'The Insider' witnessed the footage and sent us this exclusive report! The footage utilized the RealD XL Cinema System. The 3D presentation was on a 55-foot screen with nearly 10-foot Lamberts of light, delivering the largest and brightest 3D presentation at Cinema Expo."

Det lover jo bra for Colosseum 1

James Cameron Previews 24 Minutes of Avatar! - ComingSoon.net

Velkommen til Nordic Digital Alliance

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MB2 på Bergen Kino Magnus Barfot har 4K projektor fra Sony installert.

Så den nye Hulk og Star Trek filmen der. Vi snakker bildekvalitet her ja...

Det er forøvrig ikke vist noen 3D filmer i denne salen. Disse har gått i andre 2K saler. Den siste jeg så benyttet Dolby sin 3D teknikk.

Newcomer AV-Marius sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000
    Lerretstørrelsen er vel kanskje det som stopper de fra å kjøre med 4K fordi, slik jeg forstår det, så spiser 4K teknikken ganske mye av lysstyrken ifra projektoren + at de samtidig måtte ha innstallert et nytt sølvlerret. Leste at de hadde hatt problemer med å finne en 3D løsning overhodet som var lyssterk nok for sal 1.

Det er helt korrekt. Sony 4K er ikke lyssterk nok for Colo sal 1.
    Det er forsåvidt installert 4K i sal 2 på Ski Kino nå.
    Flere kinoer kommer, men man må smøre seg litt...
    Om kort tid vil Norge bli ett foregangs land på D-Cinema.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg har fått sett på 4K + Real3D på en mindre kinosal, og jeg må si at det ikke imponererte spesielt:

1. Grønnskjær fra brillene som ikke ble fargekorrigert...
    2. Kraftig oversaturerte farger, ikke noe stort issue på filmen jeg så (Istid 3 3D), men på vanlig film hadde dette garantert vært et issue...
    3. Ubehagelige briller...
    4. Moire, dvs. at projektorens piksler interfererer med dukens akustiske perforering. Her burde duken vært vinklet for å unngå dette, ev. fokus redusert et lite hakk (men vinklet duk er selvsagt det beste...). Alternativt burde selve perforeringen vært mer finkornet, i det hele tatt må duken tilpasses den digitale projektorens oppløsning!
    5. Litt dunkelt lysutbytte...

...uansett ser jeg jo at 3D er noe som nå kommer for fullt, og med litt "fintuning" kan det hele bli veldig bra. Vi får jo håpe at norske leverandører (kinoen jeg var på befinner seg i USA) tar sitt ansvar litt mer seriøst ved installasjon og foretar seg skikkelige kalibreringer - der også fargefilteret som introduseres ved bruk av brillene (grønnfarge) tas høyde for...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg har fått sett på 4K + Real3D på en mindre kinosal, og jeg må si at det ikke imponererte spesielt:

1. Grønnskjær fra brillene som ikke ble fargekorrigert...
    2. Kraftig oversaturerte farger, ikke noe stort issue på filmen jeg så (Istid 3 3D), men på vanlig film hadde dette garantert vært et issue...
    3. Ubehagelige briller...
    4. Moire, dvs. at projektorens piksler interfererer med dukens akustiske perforering. Her burde duken vært vinklet for å unngå dette, ev. fokus redusert et lite hakk (men vinklet duk er selvsagt det beste...). Alternativt burde selve perforeringen vært mer finkornet, i det hele tatt må duken tilpasses den digitale projektorens oppløsning!
    5. Litt dunkelt lysutbytte...

...uansett ser jeg jo at 3D er noe som nå kommer for fullt, og med litt "fintuning" kan det hele bli veldig bra. Vi får jo håpe at norske leverandører (kinoen jeg var på befinner seg i USA) tar sitt ansvar litt mer seriøst ved installasjon og foretar seg skikkelige kalibreringer - der også fargefilteret som introduseres ved bruk av brillene (grønnfarge) tas høyde for...
    Var det Sony sin 4K projektor med Real D sin teknikk du så eller var det noe annet? Jeg har testet brillene som kommer med Dolby sin 3D (standard) og de var ubehagelige. Samtidig har jeg sett bilder av Real D sine briller som ser mer ut som vanlige solbriller (tror det er samme typen man benytter på Collosseum kino).

Hva mener du med fargefilter som introduseres med brillene? Slik jeg forstår det så er brillene fargenøytrale og har kun et polariseringsfilter (sirkulært sådan).

Responsen fra visning av 25 minutter av Avatar på Comic Con i San Diego nå nylig var ihvertfall imponerende. Det vil forøvrig være mulig å se rundt 15-20 minutter av filmen gratis den 21. august på et utvalg av 3D kinoer verden rundt (samtidig som trailern slippes).

Ellers er jeg enig at kalibrering og kunnskap hos de som bruker utstyret og viser film kan være et problem. Det er allerede et problem idag med vanlig 35 mm film; ihvertfall på kinoen i Skien (der det omtrent er ett eller annet feil hver gang jeg ser en film.)

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tittet på Is-tid 3 med den nye Dolby Digital 3D teknikken på Sandvika kino og ble i alle fall imponert. Glem de gamle fordommer med gammel 3D teknikk og briller med rødt og blått filter. Ukorekte farger og litt flate tre dimmensjonale figurer. Dette så veldig bra ut med bilder som virkelig kom ut av skjermen og så i mine øyne ut til å være svært så farge korrekt.

Avhenger sikkert fra film til film.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer om RealD 4K

[youtube]nkEwyBJ734Q[/youtube]

Sony and RealD to Provide Complete 3D Digital Cinema System for Exhibitors

[youtube]yQ9YkPKj_uY[/youtube]

Real D XL “light-doubler”, an optical assembly that fits in front of the standard DLP Cinema projector, replacing their previous “Z-screen” shutter assembly. The XL filter recovers most of the light lost in the polarization process, allowing Real D 3D to be used with a single projector on screens as wide as 60 feet.

RealD XLS system er med Sony 4K, RealD XL system er 2K med DLP projektor
    Vedlegg 52404 Vedlegg 52403 Vedlegg 52402
    RealD - The Global Leader in 3D

Sony | Market - Digital Cinema

Doremi and RealD to Incorporate Real-Time 3D Eq

RealD LIVE: MarketSaw - 3D Movies and Technology: RealD To Bring 3D Alternative Entertainment Broadcasts To Theaters

http://avforum.no/forum/1193401-post34.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cinema Expo Amsterdam var det RealD XL, på Comic-Con var det Dolby 3D. Det er vel bare RealD XLS som er 4K

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cinema Expo Amsterdam var det RealD XL, på Comic-Con var det Dolby 3D. Det er vel bare RealD XLS som er 4K
    Lurer litt på hva effekten er av å se et bilde på hvert øye (polarisert) samtidig kontra å vise alternerende bilder med ulike polarisering i høy hastighet. Er det noe man legger merke til og setter pris på eller blir det mest en gimmick for å markedsføre 4K som i denne settingen bare blir 2 * 2K samtidig?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •