4K kino i Norge? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
  1. #21
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er neimen ikke sikker på om jeg så XL eller XLS, var ikke klar over at det fantes noen 2K DLP-systemer for bruk med Real3D... Skal prøve å finne ut av det!

    Når det gjelder fargestikket, var det slik at brillene introduserte et grønnstikk, ingen tvil om det. Om dette er et vanlig problem med polariserte briller eller noe kun disse brillene hadde (Real3D) vet jeg ikke, men et klart issue var det. Brillene tok også mye lysutbytte, så det kreves mye av projektoren som brukes.

  2. #22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg er neimen ikke sikker på om jeg så XL eller XLS, var ikke klar over at det fantes noen 2K DLP-systemer for bruk med Real3D... Skal prøve å finne ut av det!

    Når det gjelder fargestikket, var det slik at brillene introduserte et grønnstikk, ingen tvil om det. Om dette er et vanlig problem med polariserte briller eller noe kun disse brillene hadde (Real3D) vet jeg ikke, men et klart issue var det. Brillene tok også mye lysutbytte, så det kreves mye av projektoren som brukes.
    Ser du konsekvent bruker Real3D. Mener du RealD eller snakker du om en annen produsent?

  3. #23
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, mener RealD ja...

  4. #24
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    3D På norske kinoer.

    Til Sonys 4K projektor finnes det bare realD sin løsning. Dette er ei objektiv pakke som byttes ut med objektivet for 2D visninger. Og det er riktig at det er 2x2K bilder som vises samtidig.

    Til 2K projektorer er det RealD, Dolby3D og XpanD.

    Alle disse har jo sine fordeler og ulemper.

    Oppløsningen er selvfølgelig best på en 35mm film, men antagelig mest sebar på masteren. Tror det er ganske varierende bildekvalitet når det lages 70-100 kopier på kort tid til de største filmene.

    Og selvfølgelig er det best bilde med 4K projektor, forutsett at filmen som vises faktisk er 4K og ikke 2K. Noe som ikke alltid er tillfelle.

    I Colloseum ville nok 4K være og foretrekke, men om flertallet av kinogjengerne egentlig merker så mye er en annen sak.

    Mange tror jo at det blir vist film fra dvd på kinoen. :-D

  5. #25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av otla
    Oppløsningen er selvfølgelig best på en 35mm film, men antagelig mest sebar på masteren. Tror det er ganske varierende bildekvalitet når det lages 70-100 kopier på kort tid til de største filmene.

    Og selvfølgelig er det best bilde med 4K projektor, forutsett at filmen som vises faktisk er 4K og ikke 2K. Noe som ikke alltid er tillfelle.

    I Colloseum ville nok 4K være og foretrekke, men om flertallet av kinogjengerne egentlig merker så mye er en annen sak.

    Mange tror jo at det blir vist film fra dvd på kinoen. :-D
    Er det gitt at oppløsningen faktisk er bedre på en 35 mm film enn en 4K projektor med 4K digital kilde? Dette vil jo selvsagt variere med typen 35 mm film som er valgt, men jeg mener å ha lest at man i de fleste tilfeller kan regne 35 mm film som røfflig 4K i oppløsning. Nå er jo 4K ikke 4000 * 4000, og jeg antar at film har samme tettheten både vertikalt og horisontalt så det kan være tvetydigheter ute å går, men jeg synes ihvertfall at bildet på VW60'en min hjemme i FullHD er vel så bra som den lokale kinoen som viser 35 mm film. Dette er selvsagt en urettferdig sammenligning da kopiene ofte er dårlige, men det er tross alt et stykke opp til 4K ifra vanlig 1080p.

    Når det gjelder hva man kan detektere og / eller faktisk legger merke til så er jo det en annen sak. James Cameron har sagt, smart som han er, at oppløsning ikke bare er langs de vanlige rom-dimensjonene men at tidsaksen er like viktig og derfor hadde han heller foretrukket 2K i 48fps fremfor 4K i 24fps.

  6. #26
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dersom du leser DCI-speccen så finnes det bare 4k@24fps og 2k@48fps.

    Stereoskopisk kino forutsetter 1 bilde pr øye (doble frameraten), dermed så forhindrer vel formatet effektivt 4k stereofilm?

    Det hindrer ikke at man kan vise 2k@48 stereo oppskalert til 4k og evt tjene litt på det.

    Jeg har sett istid 3 og monsters vs aliens. Jeg synes at sistnevnte var klart best. Jeg oppfatter problemer ved raske bevegelser, rolige scener er veldig bra. Det tyder kanskje på at man heller burde etterstrebe 2k@96fps, enn 4k@48fps?

    Jeg ser poster som tar for gitt at 35 mm inneholder mer detaljer enn 2k. Finnes det referanser på det? Jeg har sett teknisk gode sammenligninger mellom digital og analog stillbilde, og selv for flere år tilbake så var digital generelt "best" dersom man så på gjennomsnittet av realistiske anvendelser. Kino projisering er selvsagt ikke det samme som bilde innfanging.

    Clarkvision: Film versus Digital

    -k

  7. #27
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan dette være\bli en ny standard ? Tillegg til DCI specs ? Additional Frame Rates for D-Cinema...

    IMAGO - European Federation of Cinematographers

    The reasons for the new speeds are described in the report above, but in a nutshell, they are:
    24 fps: classical cinema film speed.
    25 fps: needed to allow movies produced at 25 fps (this happens frequently in 50 Hz areas) to be shown at their correct intended speed.
    48 fps: used for 24 fps stereoscopic (3D) playback
    50 fps: needed for 25 fps stereoscopic (3D) playback
    60 fps: allows for movies to be made and shown with high temporal resolution, while staying compatible with after market media like Blue-Ray and DVD disks. Movies shot and shown at 60 fps will be virtually free of stroboscopic artefacts and will allow new developments in cinematographic language, since it will allow movements (both camera and/or action) that can not be rendered with 24 or 25 fps projection. Additionally, 60 fps will allow for 30 fps per eye stereoscopic (3D) production and projection, a welcomed higher temporal resolution for stereoscopic (3D) movies.
    30 fps: will be needed to show 2D versions of stereoscopic movies that have been produced at 30 fps per eye.
    Additional Frame Rates Standardized by SMPTE :: Föreningen Sveriges Filmfotografer :: The Swedish Society of Cinematographers

    IMAGO - European Federation of Cinematographers Imago Digital proposal

    http://www.edcf.net/edcf_docs/IMAGO_...60728_text.pdf 3D 4K @ 60fps per eye



    MarketSaw - 3D Movies and Technology: 3ality Digital Systems CEO Steve Schklair Talks 3D Tech, Education, The Future of 3D, Peter Jackson, and More!

    MICHAEL: What are your thoughts on higher frame rates? That's something that Cameron has been evangelizing - 48 frames per second.

    SCHKLAIR: I'm evangelizing the same thing. 24 frames per second is a legacy left over from film projection, and it has a lot to do with sound speed and persistence of vision - that was the minimum frame rate to allow smooth motion. There's no reason why digital is tied to this 24 frames per second frame rate. I know there's a lot of theaters out there that have film projectors that only run at 24, but there are ways to shoot digital at much higher frame rates and do a 24 release for those theaters, but give the digital theaters a real high quality master. This is especially critical in live sports or anything where things are moving fast.

    MICHAEL: People have been saying that a killer app for higher frame rates will be sports.

    SCHKLAIR: Absolutely. And when I was at the 3D conference in France last week, there were a number of companies that have shot sports, and they all are having the same motion issues at the low frame rates.

    MICHAEL: So the cameras can do higher frame rates. What about the current crop of 2K DLP projectors? Could they potentially show 48 frame per second stereo right now, or would they need some kind of upgrade?

    SCHKLAIR: When we did one live broadcast, we actually ran at 60 frames per second. We had to reduce the resolution to get there, but the advantages...it's a tradeoff. We got much smoother motion but we had lower resolution. So the projectors can do 30 frames per second right now at full resolution. And how fast is it until a faster chip comes out for the projector? Very soon.

    MICHAEL: It wouldn't be too expensive?

    SCHKLAIR: No, I'm a big believer in Moore's Law - every 18 months, everything doubles.

    MICHAEL: That reminds me of how Sony is converting pretty much every AMC screen in the United States to 4k. The changeover to 4k is happening much faster than I initially anticipated.

    SCHKLAIR: Yeah, it happens faster and faster. The curve is upward. It's much faster than it used to be. So, yeah, there will be a lot of 4k cinemas, which begs the question, "where's the 4k content to fill those cinemas?" Which begs the question, "who's making 4k digital cameras?" The hard part is not on [3ality] but on the camera manufacturers to make a camera that is actually 4k, to make a recording mechanism that records at 4k, and do it at least at 48 frames per second.

    MICHAEL: I'd love to see that as soon as possible.

    SCHKLAIR: Or 60. There's a lot of people who argue we should shoot 60.

    MICHAEL: SMPTE is saying that the 3DTV standard should be up to and including 60p per eye.

    SCHKLAIR: Yeah. Because they have a way to take it back to 24 for the theaters, but it also reaches 30 for television smoothly. It reaches 50 for Europe smoothly. It reaches 25 for Europe smoothly. So there are some people who are huge proponents of not 48, but 60. I'm a proponent of anything that's faster than 24.

  8. #28
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erikaur
    [youtube]nkEwyBJ734Q[/youtube]

    Sony and RealD to Provide Complete 3D Digital Cinema System for Exhibitors

    [youtube]yQ9YkPKj_uY[/youtube]

    Real D XL “light-doubler”, an optical assembly that fits in front of the standard DLP Cinema projector, replacing their previous “Z-screen” shutter assembly. The XL filter recovers most of the light lost in the polarization process, allowing Real D 3D to be used with a single projector on screens as wide as 60 feet.

    RealD XLS system er med Sony 4K, RealD XL system er 2K med DLP projektor
    Vedlegg 52404 Vedlegg 52403 Vedlegg 52402
    RealD - The Global Leader in 3D

    Sony | Market - Digital Cinema

    Doremi and RealD to Incorporate Real-Time 3D Eq

    RealD LIVE: MarketSaw - 3D Movies and Technology: RealD To Bring 3D Alternative Entertainment Broadcasts To Theaters
    "RealD XL will be available as a component of the RealD 3D system for larger theaters in late 2008"

    Colosseum fikk realD i juni 2008

    Lerretet måler 10 x 22 meter Vedlegg 53532 Vedlegg 53533

    Spørsmålet da er jo har de oppgradert til XL systemet ?

  9. #29
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    juni 2009ops: så da er det vel realD XL

  10. #30
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som jeg postet i en annen tråd;
    Colosseum 2 har XpanD 3D.

    Colosseum 1 er RealD - og jeg regner med det er en DLP projector siden Sony 4K projector neppe er lyssterk nok for den kasteavstanden selv med sølvlerret.
    RealD med Sony SXRD 4K projector viser bare 2x2K bilder så det er ingen grunn til å jakte på kinoer med Sony 4K projectorer for 3D siden Sony 4K ikke kan projisere 3D i 4K.
    Grunnen til at Sony SXRD må bruke RealD for 3D er fordi dette er det eneste systemet hvor Sony SXRD faktisk kan vise 3D, mens DLP kan bruke alle tre systemene;

    RealD - dyrest & dårligst system men svært utbredt fordi de har vært flinke til å selge seg inn i markedet.

    - Dolby 3D fordrer enkel modifikasjon av DCI DLP projector og kan bruke vanlig lerret og passive briller, kanskje det beste for kommersiell kino pga. billige passive briller

    - XpanD 3D regnes som det beste systemet, trenger ingen modifikasjon av projector, bruker vanlig lerret, høyest lysutbytte, aktive (dyre) shutterglasses.

    XpanD likner veldig på det systemet som Panasonic jobber med for Blu-Ray = 120Hz med aktive briller.


    Når det kommer til 4K generelt;
    Sony og Warner annonserte tidligere i år at de ville komme med 4K versjoner av filmene sine for kino, men hittil så har det ikke blitt annonsert at det har skjedd.
    Derfor så kan man regne med at digital kino fremdeles viser alle filmer i 2K, og at Sony 4K kinoer bare viser et oppkonverteret bilde. Eldre Sony 4K projectorer innstallert før de nye Sony Cine Alta 4K projectorene kom på markedet regnes vel egentlig for å være ganske dårlige.

    Texas Instrument annonserte før sommeren at de vil komme med 1.2" 4K DLP dmd's i løpet av året og at de første 4K DLP projectorer fra Barco, Christi og NEC vil komme utpå året til neste år.

    Så før 4K DLP er installert i kinoen så vil det sannsynlig ikke være særlig med 4K materiale hverken i 3D eller 2D. (og bare 4K DLP kan vise 4K 3D hvis ikke Sony og RealD finner på noe smart :roll: )



  11. #31
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det beste vil være om Dolby 3D er best, eller at det er minimal forskjell mellom de tre systemene.

    Det er Dolby 3D som gjelder de fleste steder.... Ringen i Oslo, Bergen, Trondheim, Bodø, Fredrikstad, Sandnes, Stavanger, Kristiansand, Skien, Tønsberg, Drammen, Sandvika, Hønefoss, Lillestrøm, Moss, flere steder ?

    Sitat Opprinnelig postet av AV-Marius
    Det er forsåvidt installert 4K i sal 2 på Ski Kino nå
    Ski kino satser digitalt i alle saler - Østlandets Blad

  12. #32
    Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erikaur
    Det beste vil være om Dolby 3D er best, eller at det er minimal forskjell mellom de tre systemene.

    Det er Dolby 3D som gjelder de fleste steder.... Ringen i Oslo, Bergen, Trondheim, Bodø, Fredrikstad, Sandnes, Stavanger, Kristiansand, Skien, Tønsberg, Drammen, Sandvika, Hønefoss, Lillestrøm, Moss, flere steder ?

    Ski kino satser digitalt i alle saler - Østlandets Blad
    Jeg har vært på SKi kino i Sal 2 og sett istid 3d. Det var helt knall. Drit bra bilde. 4k prosjektor FTW!!!

  13. #33
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Foreløpig så er det stort sett 2K film som vises da, så spiller det da så stor rolle om det er 4K eller 2K på projektoren??

    Og det er klart at hd-bildet oppleves like bra eller bedre hjemme i stua eller hvor det måtte være. Både i forhold til 35mm og 2K/4K. Er tross alt litt forskjell på projektering på et lerret med 2m bredde og 14m bredde. Og samtidig så er det gjerne 20m eller mer fra projektoren til lerretet i en kinosal.
    Er ikke så mange som har det hjemme.
    Tror ikke det er mange hjemmekinoprojektorer som kunne projektert ett brukbart bilde på den avstanden.
    På 35mm film så er det strengt tatt ikke snakk om oppløsning i det hele tatt. Det måtte i såfall bli størrelsen på fargekornene det da? noe som vil variere veldig fra film til film.

    Men det blir nok flere og flere som satser på 4K projektorer etterhvert som det byttes ut i norske kinosaler. Prisforskjellen er heller ikke så stor, og at 2K er bedre enn 4K er det vell ikke så mye tvil om. Hvor mange som faktisk ser forskjellen er en annen sak.

    Og nå kommer Barco og Christie med DLP 4K, slik at utvalget blir større. Da kan det bli morsomt og se hvor lang tid det tar før vi har noen med 8K??

  14. #34
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av otla
    Og nå kommer Barco og Christie med DLP 4K, slik at utvalget blir større. Da kan det bli morsomt og se hvor lang tid det tar før vi har noen med 8K??
    Det finnes 2 typer 8K projectorer;
    JVC introduces 8K projector
    JVC har også 4K som kom før Sony 4K. Av en eller annen grunn lager ikke JVC disse i størrelse til å bli brukt i en stor kino.


    I tilegg finnes det en laser projector;
    Evans & Sutherland to Debut New 8K x 4K Pixel Laser Projector at InfoComm 2009
    Det er faktisk verdens første laser projector som er laget for å vise kino film.
    Rapporten fra Infocomm var at kvaliteten ikke var like god som en DCI projector. Laser projectorer har problemer med "speckels", ser ut som kraftig lysende film korn som fungerer greit i et planetarium men ikke med film materiale, noe de ikke hadde full kontroll over enda.
    Men løser de dette kan laserprojectorer bli fremtiden for kraftige 8K projectorer.

    Noe 8K i DLP tar vel år før kommer, hvis TI noengang klarer å lage en 8Kdmd.
    TI er forunderlig konservative i utviklingen og har insistert på at 2K er nok. Det er egentlig veldig lenge siden det har kommet noe nytt fra TI innen DLP, bortsett fra LED, så man skulle nesten tro at de har møtt en terskel hvor DLP dmd's ikke kan bli stort bedre og at de har overlatt til projector produsentene å tweake projectorene til ny høyder.

    Hadde det ikke vært at Sony fikk kontrakter med 2 av de 3 største kinokjedene i USA for Cine Alta 4K projectorer og dermed var i ferd med å få monopol på 4K i flere år fremover, ville vi ikke sett noen 4K fra TI på mange år.

    Selv i pressemeldingen hvor TI annonserte 4K DLP argumenterete de for at 2K egentlig var nok. :idea:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •