PJ fyller ikke hele lerretet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer POSEN sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PJ fyller ikke hele lerretet

Dette er et problem jeg har hatt en god stund nå, men trodde dette skulle ordne seg da jeg flyttet projektoren opp i taket. Det ordnet seg ikke :evil:

Nå er projektoren festet helt oppe i taket med et slags strikksystem (slik at den blir klistret helt opp i taket). Jeg har også et projektor-takfeste, men p.g.a. litt lav takhøyde har jeg valgt å ikke bruke dette.

Projektoren er en Infocus X2 (ja, jeg vet den er moden for utskiftning, men dette kommer ikke til å skje før etter sommeren). Lerretet er et Luma lerret på 92" (Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes)

Takhøyden i rommet er 2m 18cm, avstand fra projektor til lerret er ganske nøyaktig 4m.

I følge kalkulatoren på projectorcentral skal det være 38cm fra linsa til toppen av lerretet i høyden (InFocus X2 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size)

PJ fyller ikke hele lerretet-pj-central-bmp

Her har jeg laget en skisse av problemet:

PJ fyller ikke hele lerretet-lerret-probs-bmp

Projektoren fyller bare det røde området :S

For at bildet skal bli slik som vist på illustrasjonen over, må lerretet være trukket ned slik at det er ca 38cm fra linsa til toppen av lerretet. Altså stemmer dette overens med tallene fra projectorcentral.

Sånn jeg ser det, virker det som at lyset som treffer nederst på lerretet har lengre vei å gå enn lyset som treffer øverst på lerretet og derfor blir det seende slik ut.

Kan noen være så snill og forklare meg hvorfor dette skjer og hvordan jeg kan fikse problemet?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årsaken til dette er at projektoren er montert for høyt eller for lavt i forhold til lerretet.
    Du kan korrigere dette ved å justere en funkjon som heter keystone i projektor menyen.
    Underkanten på bilde vil da få samme bredde som overkanten.
    Deretter må du zoome inn til bildet fyller lerretrammen.
    Er zoom på maximum må du flytte projektor bakover

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Årsaken til dette er at projektoren er montert for lavt i forhold til lerretet, eller lerrete for høyt på veggen....
    Du kan korrigere dette ved å justere en funkjon som heter keystone i projektor menyen.
    Underkanten på bilde vil da få samme bredde som overkanten.
    Deretter må du zoome inn til bildet fyller lerretrammen.
    Er zoom på maximum må du flytte projektor bakover
    Er det ikke heller omvendt? At PJ'en er for høyt i forhold til lerret når mønsteret blir sånn.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det ikke heller omvendt? At PJ'en er for høyt i forhold til lerret når mønsteret blir sånn.
    Jo du har rett, tenkte litt feil.
    Men prinsippet blir det samme i allefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jøss

kult konsept og et særdeles stilig takfeste på det lerretet der
    må ha vært fryktelig vanskelig og ikke minst tungt å monteret opp. også prosjektoren da, limt fast i taket :O imponerende.
    fresht bilde i paint btw og videre lykke til med kinoen. stor beundrer.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keystone reddet kvelden, neste dag osv. !

Tusen takk for rask og god hjelp! :-D

Og takk til deg plellebelle :twisted: :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tenkt tre ganger på å slå meg til ro med keystone. Det gjør mer vondt enn det gjør godt. Du mister pixler og får feil i bildet. Legg heller noen timer i planlegging og montering.

I følge kalkulatoren er det 17 cm fra senter av linsa til toppen av et 92" lerret. For å få lerret i en grei høyde ville jeg brukt et lavt takfeste, noe som bygger i ca 10 cm fra taket. Pass på at du har projektoren i vater langs begge de aktuelle aksene. Senter av projektor linsa bør også være plassert midt på (langsiden av) lerretet.

Avstanden fra projektor linse til lerretet skal da være mellom 3,52 og 4,23m alt etter hvor mye zoom du bruker. Om du har plass, og ikke trenger mer lysutbytte ville jeg brukt den lengste kastelengden.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Jeg ville tenkt tre ganger på å slå meg til ro med keystone. Det gjør mer vondt enn det gjør godt. Du mister pixler og får feil i bildet. Legg heller noen timer i planlegging og montering.

I følge kalkulatoren er det 17 cm fra senter av linsa til toppen av et 92" lerret. For å få lerret i en grei høyde ville jeg brukt et lavt takfeste, noe som bygger i ca 10 cm fra taket. Pass på at du har projektoren i vater langs begge de aktuelle aksene. Senter av projektor linsa bør også være plassert midt på (langsiden av) lerretet.

Avstanden fra projektor linse til lerretet skal da være mellom 3,52 og 4,23m alt etter hvor mye zoom du bruker. Om du har plass, og ikke trenger mer lysutbytte ville jeg brukt den lengste kastelengden.
    Så du mener at keystone bør stå på 100?

Nå har jeg justert bildet ved hjelp av keystone, som nå står på noenogfemti.

Hva har vi gjort forskjellig på kalkulatoren? Dette er slik det ser ut for meg med Infocus X2 på 92" lerret:

PJ fyller ikke hele lerretet-utklipp-projectorcentral-jpg

Projektoren er målt opp og linsa er plassert midt på langsiden av lerretet, og PJ er i vater.

Kastelengden på 4m er det maksimale jeg kan ha p.g.a. rombegrensninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops. Kalkulatoren var visst innstilt på 4:3 som default, så du har helt rett i at offseten da blir på 38 cm ved 92" 16:9 lerret. Beklager forvirringen.

Jeg ville likevel brukt den maksimale kastelengden rommet tillater.

Keystone bør ikke brukes i det hele tatt. Trapesformen fikser du ved å ha projektoren i vater. Jeg kan tenke meg at det er vanskelig om du har hengt den opp med strikker, så et lavt feste er å foretrekke. Med en så stor offset den projektoren har, må den komme ganske nær taket for ikke å kaste bildet for langt ned på veggen.

På den projektoren er en skikkelig montert grunnstilling alfa omega. Så kan du selvfølgelig gjøre små tilpassninger derfra. Det vil også resultere i bittelitt trapesform, men om du har en grei grunnstilling er det noe de fleste kan leve med. Det vil uansett være bedre enn bruk av keystone.

Jeg vet ikke hva som representerer null keystone ved din projektor, men om du prøver 0, 50 og 100 sier det vel seg selv? Om den lager trapesformet bilde er det et tegn på at den ikke er i vater. Om du likevel mener den er i vater må det være noe feil med optikken.

Edit: Du er forresten sikker på at keystone ikke har vert i bruk tidligere, og at du nå nærmer deg null? Det slo meg plutseli at om du bruker noenogfemti på keystone skalaen, og mener den er i vater, så er det mulig 50 representerer null keystone bruk. Hva stod den på tidligere?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er forresten sikker på at keystone ikke har vert i bruk tidligere, og at du nå nærmer deg null? Det slo meg plutseli at om du bruker noenogfemti på keystone skalaen, og mener den er i vater, så er det mulig 50 representerer null keystone bruk. Hva stod den på tidligere?
    Jeg tenker også at 50 kan være nullpunktet. Tidligere sto keystone på 100, og jeg synes det er rart at jeg skal få såpass trapesformet bilde når den faktisk er plassert i riktig høyde i forhold til lerretet. Dersom jeg skal montere projektoren i takfeste, må lerretet subbe helt nede i gulvet for å oppnå 38cm høydeforskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved keystone skal det være mulig å justere begge veier, altså /__\ og \__/.
    Hvis du tar utgangspunkt i at 50 er nullpunkt, så går bildet mot /__\ når du nærmer deg 100. Om bildet går mot \__/ når du stiller mot null på skalaen, kan du med stor sannsynlighet annta at 50 er nullpunkt.

Om det stemmer bør du altså ha den på nøyaktig 50. Den lille trapesformen som kan være igjen da er bedre å leve med enn keystone feilene.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved keystone skal det være mulig å justere begge veier, altså /__\ og \__/.
    Hvis du tar utgangspunkt i at 50 er nullpunkt, så går bildet mot /__\ når du nærmer deg 100. Om bildet går mot \__/ når du stiller mot null på skalaen, kan du med stor sannsynlighet annta at 50 er nullpunkt.

Om det stemmer bør du altså ha den på nøyaktig 50. Den lille trapesformen som kan være igjen da er bedre å leve med enn keystone feilene.
    Nå står keystone på 50 og bildet er formet som et ganske nøyaktig rettvinklet rektangel

Hadde nemlig tatt meg litt tid med å plassere projektoren nøyaktig både vannrett og loddrett i forhold til lerretet og ble veldig skuffa når problemet fortsatt var der.

Tusen takk for hjelpen, nå blir det film!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner sikkert i brukeveiledningen hva som er verdien for ukorrigert keystone.
    Hvis ikke kan du enkelt og greit bare gjenopprette fabrikkinstillingene. Bare husk og noter verdiene du har på bilde innstillingene så slipper du å kalibrere på nytt hvis du har lagt mye arbeid i det fra før.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •