Ikke fornøyd med ny AE-3000 - hva er feil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke fornøyd med ny AE-3000 - hva er feil?

Hei,

jeg har nå hatt min Panasonic AE-3000 prosjektor i noen uker. Bildet er selvsagt mye bedre enn min gamle utslitte AE-500, men jeg hadde forventet mer, og jeg satte meg i går ned for å kalibrere. Jeg la da merke til at f.eks svarte bokstaver med hvit bakgrunn har en rød liten skygge på ene siden av bokstavene. Jeg klarte ikke å justere dette bort, og for meg ser det ut som om den røde delen av signalet "ikke treffer"/er litt ute av fokus... Er dette normalt, kan det justeres bort, eller må prosjektoren på service?

Skyggen ses på prosjektoren sine egne menybilder, så jeg antar dette betyr at problemet ikke har sammenheng med signalkilde/kabler?, som forøvrig er:

Kilde: SONY BDP-S550.
    Signalkabel: 10 meter HDMI -DVi kabel + en DVI-HDMI omformer.
    Lerret: Hvit, rimelig sak fra komplett.

Mvh
    Harald

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det du ser er konvergensfeil, noe som er veldig vanlig på projektorer som bruker 3 chipper. Er ikke nødvendigvis noen feil med mindre du har ekstremt utslag da... Hvor mange piksler treffer den røde feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det du ser er konvergensfeil, noe som er veldig vanlig på projektorer som bruker 3 chipper. Er ikke nødvendigvis noen feil med mindre du har ekstremt utslag da... Hvor mange piksler treffer den røde feil?
    tja..., vi snakker kanskje om et par pixler, så utslaget kan vel ikke karakteriseres som ekstremt - Jeg kjenner imidlertid at jeg kan bli "ekstremt" irritert på meg selv og prosjektoren dersom det viser seg at bildet ikke blir maksimalt fordi jeg har fått en enhet med "konvergensfeil", og at denne feilen er for liten til at den kan repareres/reklameres.

Kan konvergensfeil justeres?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg tror ikke AE3000 har korrigering av konvergens, og i de fleste tilfeller blir uansett feilen bare flyttet når en korrigerer i alle tilfelle. Samtlige 3-chips-projektorer har dette problemet, selv JVC HD350/750, så det er rett og slett bare noe en må leve med når en bruker 3 chipper for å replisere et bilde. Alternativet er 1-chips DLP, men den teknologien har jo også sine svakheter...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ta for øvrig gjerne et bilde av konvergensfeilen med et kamera med makrofunksjon...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ta for øvrig gjerne et bilde av konvergensfeilen med et kamera med makrofunksjon...
    Takk for gode tilbakemeldinger! Tror jeg vil prøve å få tatt et godt bilde i kveld, så får vi se....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er to bilder på 100" lerret. Skyggen på disse bildene er hvit og ikke rød - samme sak men forskjellig farge?..

Bildet av skyggene rundt det hvite krysset (ett av prosjektorens testbilder) viser kanskje best "problemet"

Hva sier dere, er dette konvergensfeil, og er kvaliteten som forventet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •