BenQ W5000 eller Infocus X10 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ W5000 eller Infocus X10 ?

Disse er så like i pris og spesifikasjoner, men jeg er langt fra noen ekspert. Jeg er ute etter å kjøpe en full-HD projektor i denne prisklassen, og har sett Infocus X10 i all sin prakt (fantastisk), men ikke W5000 som det er skrevet svært mye bra om på dette forumet. Jeg burde nok få sett den! Til sammenlikning er det ganske lite debatt om X10.

Tek.no - Prisguide

Noen som har meninger om dette?

Utgangspunktet er en litt lang og smal kjellerstue med 2,25 under taket, 3 meter bredde og rundt 7 meter lang. Kommer til å bruke kortveggen som lerret (eller montere et lerret på kortveggen). Vil bli brukt til både TV, PS3 og BlueRay.

Til sammenlikning: På TV-siden er jeg veldig plasma-fan og sliter med å finne LCD-TVer som jeg synes er bra - selv de som andre synes er fantastiske synes jeg som regel det er noe kødd med, enten kornete eller uskarpe. "Ekte" kontrast, skarphet og riktige farger er viktig.

Støy betyr nok også en del, vet ikke om disse to er veldig forskjellige der. Oppgitte db er vel aldri helt sammelinknbare på papiret.

Takker for alle innspill! Også alternativer til disse to!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus X10 må plasseres veldigt langt ned ifra taket, dette kan være veldig bra at ha med seg.

W5000 kan du plassera nesten mot taket.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wasted
    Infocus X10 må plasseres veldigt langt ned ifra taket, dette kan være veldig bra at ha med seg.

W5000 kan du plassera nesten mot taket.
    Dette stemmer dessverre dårlig!

X10 har offset på 136%, og må dermed plasseres 36% (av bildehøyden) over lerretets øvre kant. Det vil si at man må ha god takhøyde for å kunne benytte X10 på et middels stort lerret. Enten det, eller så havner lerretet veldig langt ned mot gulvet.

W5000 bør plasseres innenfor høyden av lerretet, altså et sted mellom øvre og nedre bildekant. Dette uavhengig av om den står på en hylle eller henger oppned i takfeste.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Dette favoriserer helt klart X10 for min del - jeg tror en W5000 blir hengende så mye ned at man vil krasje hodet i den. Det er 2,25 meter under taket, og i følge projektor-guiden på infocus.com vil en montering helt oppunder taket gi 40 cm fra linsens sentrum til øvre bildekant med 180x100 cm bildestørrelse - og det burde bli fint. Da vil bildet være noe over midten av veggen.

Ellers er disse kanskje vedig like?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektorene er på ingen måte like.

X10 har veldig høyt lysutbytte, grunnet 300 watt lampe. Den er alt for kraftig for et så lite lerret som du nevner (180 cm bredde). Et annet aspekt med 300 watt lampen, er at den krever mye kjøling, og derfor støyer også X10 langt mer enn W5000.

X10 har DNX bildeprosessor fra PixelMagic, mens W5000 er utstyrt med den overlegent mye bedre Reon prosessoren fra HQV.

W5000 er utstyrt med dynamisk iris, noe X10 ikke har. X10 har kun en manuell iris som kan justeres via fjernkontrollen. W5000 har to iriser, en dynamisk (som automatisk justerer lysstyrken i forhold til hver frame) samt en manuell (for tilpassing av lysstyrke i forhold til rom/lerret)

X10 er utstyrt med DarkChip1 DMD-brikke, mens W5000 har DarkChip2. Dette betyr at allerede før du aktiverer den dynamiske irisen i W5000, har den bedre kontroll på internt strølys enn X10. Bedre kontroll på strølys, betyr bedre kontrast.

X10 er uten tvil en god projektor i sin prisklasse, men W5000 har langt mer å by på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk igjen! Dette var mye bra info - høres ut som om det ikke er X10 som er den mest optimale projektoren for min kjellerstue. Det kan godt være at jeg skal ha 200 cm bredt bilde, men selv da blir det altså litt mye lys?

Takmontering helt oppunder taket er egentlig en forutsetning for at dette skal funke, ellers blir det heller en stor TV.

Spørsmålet da er om W5000 kan monteres helt oppunder taket, eventuelt litt fremovertippet hvis det er lov. På projectorcentral.com er W5000 vist midt i bildet og ikke med tak- eller gulvprojeksjon slik som X10. Jeg får lese litt mer i W5000-tråden og se om noen kan si noe om dette.

PS: Det er en ganske lys kjellerstue med gjennomgående lys fra to vinduer som er 130x80 cm, men stuen er altså ganske lang, med lerret-kortveggen innerst og lengst fra vinduene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W5000 har optisk liseforskyvning, og er derfor mer fleksibel i forhold til plassering. Du kan godt henge den helt oppe i taket, men da må også lerretet henge litt høyt.
    Husk også at takfeste bygger minimum 10cm, og fra bunnplaten er det vel ytterligere 7-8cm til senter i linsen. Da er du allerede 18cm under tak. I tillegg kan du senke toppen av lerretet ytterligere 10-15 cm hvis du bruker linseforskyvningen maksimalt. Ønsker du lerretet lavere enn dette må du vinkle projektoren, og da får du trapesformet bilde (bredere mot nedre kant)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dette stemmer dessverre dårlig!

(...)

W5000 bør plasseres innenfor høyden av lerretet, altså et sted mellom øvre og nedre bildekant. Dette uavhengig av om den står på en hylle eller henger oppned i takfeste.
    Hei, denne diskusjonen er sikkert avsluttet, men likevel.. Jeg vurderer å kjøpe en BenQ W5000 og hoppet i stolen når jeg leste dette. Jeg hadde tenkt til å plassere prosjektoren på en hylle over øvre kant av lerretet. Jeg lastet ned manualen til W5000 og i følge det jeg kunne forstå av den kunne W5000 stå høyere enn øvre billedkant. I det minste på den kasteavstanden jeg opererer med; 490 cm. Da kan punkt D (80% opp fra bunn av lerret) være inntil 134 cm lavere enn linsen. Om jeg har forstått tabell på side 14 i manualen korrekt. Dette skyldes muligheten for vertikal linseforskyving. Er det noe her jeg har misforstått, eller er det fortsatt slik at jeg må plassere prosjektoren lavere enn øvre bildekant? (Jeg planlegger et lerret på 265 x 149 cm).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les innlegget en gang til. Biten med "Dette stemmer dessverre dårlig" var myntet på plassering av X10, og ikke W5000.

Når det gjelder W5000 så kan den plasseres marginalt over lerretets øvre kant, men det betinger maksimal bruk av lens-skift, med de ulempene de innebærer. Optimal plassering (nøytral lens-skift), er med linsen midt i bildeflaten. Det er bakgrunnen for at jeg skrev "W5000 bør plasseres innenfor høyden av lerretet,....."
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask respons. Jeg beklager uryddig sitatbruk, men poenget var egentlig det med plasseringen av W5000 for min del. Du skriver at maksimal linseforskyving medfører bestemte ulemper. Hvilke er disse?

Jeg tenkte å plassere prosjektoren 205 cm opp på en 240 cm vegg og bunn lerret vil komme 50 cm over gulv og topp lerret 199 cm over gulv. Jeg ender da opp med senter linse ca 16 cm over topp lerret. Vil jeg da merke mye til ulempene du nevner? Jeg planlegger max bruk av zoom på denne kasteavstanden for å oppnå en lerretsstørrelse på 120 tommer. Er det også uheldig?

Jeg har full lyskontroll i rommet og det er 540 cm i lengderetning og 400 cm i bredden. Sitteavstand er ikke langt unna kasteavstand, ca 480 cm fra lerret.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempene jeg nevner er redusert lysstyrke, samt av uniformiteten reduseres. Lyset fordeles altså ikke jevnt over lerretet, og det vil være mindre lys i områdene av bildet som ligger mot optikkens ytterkant. I ditt tilfelle vil du få redusert lysstyrke i nedre kant av lerretet, spesielt i hjørnene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen takk for din respons. Men innholdet i det du skriver er ikke særlig oppløftende informasjon. Samtidig er det egentlig like greit å få vite det nå, før jeg bygger ferdig hjemmekinorommet. Med et kompliserende grep skal jeg kunne stille prosjektor i linseskiftnøytral posisjon. Tradeoff blir bl.a. at den blir stående farlig nær der vi vil sitte med de ulempene det medfører med sus fra prosjektoren.

Finnes det et rimelig takfeste en kan enkelt bevege i vertikal retning slik at det kan løftes fra en "on" posisjon til en "off" posisjon, hvor "off" er rett under taket? Eller er slikt svært dyre saker?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lens-skift er definitivt en funkjon som skal brukes, det jeg påpeker er bare at maksimal bruk medfører enkelte ulemper. For alt jeg vet er det ikke sikkert du legger merke til dette i det hele tatt. Uniformitetsfeil syns best på testbilder, og testbilder har forsvinnende lav underholdningsverdi. I filmsammenheng er scenene sjelden lyssatt med samme intensitet over hele bildeflaten, så slike feil "kamufleres" lett for de som ikke leter etter feil. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ros til Gorm for gode forklaringer og fordi han gidder!
    :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker også meget for respons og jeg kan forstå at for viderekommende er mine spørsmål veldig opplagte problemstillinger. For en som ikke har slik kompetanse er input fra eksperter via forum som dette av svært høy verdi. I offline-verden er det sjelden en får samme mulighet til å skaffe til veie informasjon fra hold en vet snakker på basis av kompetanse.

Jeg tillater meg derfor et siste oppfølgingspørsmål: Gorm, vil du si at disse 16 cm jeg vil få mellom topp lerret og senter linse på en kasteavstand på 490 cm krever mye eller moderat bruk av linseskift? (Jeg kan samtidig opplyse om at jeg ikke er noen utstyrsfantast, jeg er i siste omgang mye mer opptatt av innholdet i det jeg ser enn i det tekniske formatet.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge linsen er plassert utenfor selve bildeflaten (over eller under lerretet), vil det kreve maksimal bruk av lens-skift. Sentrert linse betyr at senter i linse er på høyde med senter i lerretet, og derfra kan linsen justeres omtrent like mye oppover og nedover. Ved hylleplassering over lerretet må du senke linsen maksimalt nedover for å "treffe" lerretet ditt.
    Ut i fra det du beskriver om preferanse, vil jeg anta at du neppe vil oppleve uniformitetsavvik (som følge av plasseringen) som noe problem.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svaret, Gorm. Det var nyttig informasjon!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •