Projectiondesign Kroma (LED)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projectiondesign Kroma (LED)

Projectiondesign skal ifølge en Italiensk AV side slippe sin første LED projektor i juni.
    Projection Design is now Avielo - AVS Forum

(Bør taes med en liten klype salt før det er bekreftet fra flere hold)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ojoj, spennende greier... Får virkelig håpe de får kutta det hersens fargehjulet i samme omgang, men ettersom hva jeg har forstått er visst det vanskelig...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    "International Market Manager, Home Theater of avielo by projectiondesign saying that by using LED, the projector does not have any rainbow effect, better gamut and infinite black." ... DA snakker vi VALGFLESK!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe,håper lysstyrken også blir på aksptabelt nivå,da dette også har vært en av de store utfordringene til LED.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Via google translate..........

Google Translate

Kroma, the first LED DLP projectiondesign

"Even avielo by projectiondesign is ready to launch on the market its solution to DLP with LED backlight. This will reduce consumption and increase both the efficiency and quality of the image, thanks to a greater gamut and the absence of the rainbow "

Kroma, one of the first home cinema DLP projectors a single chip to use LED technology as the light source is the result of an extensive research and development at the headquarters of projectiondesign in Fredrikstad, Norway.

Joe Manning, International Market Manager, Home Theater in avielo by projectiondesign, explains: "From one point of view of quality, an LED source offers a contrast ratio of infinity and the complete absence of the 'rainbow'. This means that levels of Kroma produces infinitely black blacks. "

In addition to an improved contrast, the light source LED Kroma offers a color gamut wider to achieve the ultimate in performance and a colorimetric quality that is impressing cinema purists and old sophisticated fans of TV.

In comparison to a standard dual projector lamp, Kroma has a lower consumption by 50 percent. The use of a light source that does not need to be reciprocated also makes it cost efficient and eco-sustainable.

"We are delighted to bring Kroma on the market in a period where energy consumption and operating costs of AV equipment are under review," says Manning.

Kroma will be available from June 2009.
    Noen som kan fortelle mer, sånn som hvilken plattform, F30, F10 ???

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven steike! hehehe.....den blir nok dyr!!! Spesielt da den er den eneste i sitt slag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ser jo totalt konge ut da... Det jeg stusser litt på er at de snakker om "Infinite blacks"... Hvordan skal de gå til da? De må vel fremdeles sende lys i tre kanaler til DMD-chippen som på sin side ikke nødvendigvis klarer å blokkere samtlig lysenergi - som i dag? En har jo ikke "sone-LED" på en projektor, men tre "lamper", hhv rødt, grønt og blått, som selvsagt kan lyse i angitt intensitet, men i scener med blandet innhold vil jo behovet for den enkelte grunnfarge være til stede stort sett alltid - og følgelig vil det jo ikke bli "Infinite blacks" med mindre de har funnet en DMD-løsning som faktisk klarer å blokkere ALT lys, og det tviler jeg sterkt på at er tilfelle.

Spennende er det uansett - men nettopp på grunn av denne lille "logiske bristen" stiller jeg meg litt tvilende til informasjonen, men den som lever får selvsagt se! At kontrastnivået kan bli veldig bra er det jo ingen tvil om, men at det blir en form for dynamisk modulering av lyset som tilsier at en ikke nødvendigvis kan bare slå av alt lys om en ønsker tror jeg er mer sannsynlig enn "Infinite blacks"...

Når det gjelder fargegamut har jeg jo nylig sett en fotomonitor som benyttet LED, og de klarte de å gjengi Adobes 1997-variant av fargerommet, som er vanvittig mye bredere enn de greiene som brukes i projektorer og TVer i dag uten problemer, så POTENSIALET for FANTASTISKE farger ved bruk av LED er jo absolutt til stede...

En annen positiv ting er jo at Projectiondesign virkelig vet hva de driver med, så når de får den nødvendige teknologi "mellom fingra", og ikke minst evner å utvikle i et "dødt" finanskrisete marked der resten står mer eller mindre på stedet hvil kan MYE moro komme ut fra gutta der nede!

Får vi en kommentar fra Projectiondesign snart kanskje?!?! DENNE gangen SKAL jeg ha en skikkelig demo gutter - "boden" står klar med måleutstyr og kritiske øyne - bare å komme innom med godsakene!!!!!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for ikke å glemme at en kan bruke projektoren i 100.000 timer uten å tenke på skifte av pære da... OG at LED - i det minste de som brukes i TVer - har stort sett samme intensitet over hele levetiden....!!! Vi skal være stolte om det er et NORSK firma som klarer å levere det første kommersielle produktet innen projektorer som bruker LED, så får vi bare krysse fingrene for at dette ikke bare er tomme rykter...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mer informasjon de neste dagene...

Det vil komme mer informasjon om dette produktet på websiden i morgen, og vi vil vise det frem for første gang på High End Munich.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nope - du vil vise det første gang HOS MEG! Hehe, sett meg i det minste på den kraftig overintresserte masete vilhadenigårlista di da, utrolig spennende - ENDELIG ny teknologi på projektorfronten som vil være med på å bevege projeksjon inn i helt ny fase! Veldig veldig morsomt at dette faktisk skjer fra et norsk firma - dette kan bli et veiskille for Projectiondesign om dere spiller kortene riktig fremover.

...antar imidlertid at dette blir en kostbar affære sånn i første runde, men jeg er samtidig veldig spent på hvilket prisleie dere vil legge denne på - innenfor eller utenfor "røkke"-sonen?

Vi følger da med i spenning, husk å legge ut pressemelding her så tidlig som mulig da!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig spennende ut dette. Men det er et par ting jeg også stusser over;
    In comparison to a standard dual projector lamp, Kroma has a lower consumption by 50 percent.
    "Dual projector lamp"?? Sier de at Kroma har redusert forbruket med 50% i forhold til en proje med TO lamper?? Isf er jo ikke akkurat det veldig imponerende....

The use of a light source that does not need to be reciprocated also makes it cost efficient and eco-sustainable.
    Reciprocated som i opp-ned stempelbevegelse?? Er det oppstart og slukking, oppvarming og nedkjøling det snakkes om her eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kroma har vel en RGB del, og har i så måte tre "lamper". Om de har redusert effektbehovet for tre lamper, til halvperten av to vanlige må jo det siers å være bra. Projektor skal jo trossalt ha en del lysutbytte.

Angående lampen mener de nok, som Lygren var inne på, levetiden på denne. Intervallene mellom hvor ofte du behøver bytte lampe(r) blir vesentlig lenger, og lampen har liten til ingen degradering i perioden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende teknologi, spesielt med tanke på fargegjengivelse. Projectiondesign er jo ikke akkurat noen lettvekter på det punktet fra tidligere heller.... Blir litt stolt av å være norsk med slike firma på laget.

Jeg vet lysstyrke ikke er av så stor betydning, men 600 Lumens..... er det "nok" i noe annet enn et helt bekkmørkt rom? Men dette er kanskje litt mer reelle tall enn det mange andre oppgir....

Blir spennende å se de første testene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Spennende teknologi, spesielt med tanke på fargegjengivelse. Projectiondesign er jo ikke akkurat noen lettvekter på det punktet fra tidligere heller.... Blir litt stolt av å være norsk med slike firma på laget.

Jeg vet lysstyrke ikke er av så stor betydning, men 600 Lumens..... er det "nok" i noe annet enn et helt bekkmørkt rom? Men dette er kanskje litt mer reelle tall enn det mange andre oppgir....

Blir spennende å se de første testene.
    Mange av de mest populære projectorene har hatt rundt reelle 300 lumen i kalibrert tilstand(lav lampemodus). 600 lumen gir 15 foot-lambert lysstyrke på ett 250cm bredt lerrett.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Mange av de mest populære projectorene har hatt rundt reelle 300 lumen i kalibrert tilstand(lav lampemodus). 600 lumen gir 15 foot-lambert lysstyrke på ett 250cm bredt lerrett.
    Akkurat. Men vil ikke også avstand og strølys også spille inn på lysstyrken?

Hva er regnet som referanse? 14 foot lambert?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da ligger projektoren ute på AVnytt HER.

600 kalibrerte AL er mer enn nok for de fleste oppsett... Dette ser ut som en fantastisk spennende teknologi!

Ser de bygger projektoren på "Hi-End"-plattformen i første omgang, så den blir nok langt fra gratis gitt...

Er veldig spent på hvordan de klarer å få on/off-kontrasten så høy som de angir (ikke målbar)... Antar det er en form for modulering, men da er spørsmålet hvor høy ANSI-kontrasten er. En On/Off-kontrast er jo forsåvidt ikke interessant når det gjelder LED, for der slår en jo bare av alle LED-lampene i "off" og på i "on", og dette er jo ikke representativt for hva som er reell ytelse ettersom en jo tross alt har informasjon i bildet når en opplever kontrastytelsen, og dermed vil jo ANSI-kontrasten egentlig være det eneste interessante målet fra denne teknologien. Mulig jeg har misforstått noe her?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Akkurat. Men vil ikke også avstand og strølys også spille inn på lysstyrken?

Hva er regnet som referanse? 14 foot lambert?
    Referanse for 35mm film-visning er 10,5 foot-lambert, hvis jeg ikke husker feil.

Reduserer du størrelse til 200cm, så gir 600 lumen 24 foot-lambert.

Selv de mest lys-fantastene bør være fornøyde med 15 foot-lambert.

Så er det bare å vente på de reelle tallene for Kroma'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Da ligger projektoren ute på AVnytt HER.

600 kalibrerte AL er mer enn nok for de fleste oppsett... Dette ser ut som en fantastisk spennende teknologi!

Ser de bygger projektoren på "Hi-End"-plattformen i første omgang, så den blir nok langt fra gratis gitt...

Er veldig spent på hvordan de klarer å få on/off-kontrasten så høy som de angir (ikke målbar)... Antar det er en form for modulering, men da er spørsmålet hvor høy ANSI-kontrasten er. En On/Off-kontrast er jo forsåvidt ikke interessant når det gjelder LED, for der slår en jo bare av alle LED-lampene i "off" og på i "on", og dette er jo ikke representativt for hva som er reell ytelse ettersom en jo tross alt har informasjon i bildet når en opplever kontrastytelsen, og dermed vil jo ANSI-kontrasten egentlig være det eneste interessante målet fra denne teknologien. Mulig jeg har misforstått noe her?
    På med bremsene. System-kontrast er oppgitt til 2000:1. Noe som jeg tolker som kontrast uten manipulering av gamma og lysstyrke.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Marensius fortalte meg på CES at Avielo serien skulle representere lik bildekvalitet over hele serien, det er mer eller mindre bruksområdet som skiller de av. Slik jeg forstod det i allefall....

I så fall er det vel naturlig å tro at denne teknologien vil følge etter på de mindre modellene også.

Men det er litt rart om det er som Johnny sier, at 600 ansi er nok til 15 foot lambert på 250cm lerret. Er ikke disse toppmodellene til Projectiondesign med alle mulige slags linsealternativer beregnet på å kunne brukes på veldig store lerret? 250cm lerret er vel ikke mer enn 120" eller noe.... neppe noe for yankeene der lerret telles i meter fremfor tommer.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •