Projectiondesign Kroma (LED) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, og da er jo spørsmålet hvor effektivt "juksingen" for å oppnå en høyere kontrast... Ser de angir 7500:1 også... Noen kommentarer fra Projectiondesign hadde vært GLIMRENDE, men her gjelder det jo først å fremst å faktisk få kloa i et slikt eksemplar og teste hva den er god for da....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    LED prosjektor, høres spennende ut.

En av fordelene med LED er at det tenner/slukkes ekstremt kjapt, tror det ligger på microsekund eller enda mindre...

Antar da at fargehjulet er byttet ut med høy hastighets blinking av de forskjellige LEDene, slik at kun en farge er på om gangen. Er sikkert dette som er grunnen til at den bruker 50% mindre strøm. (mens på en vanlig prosjektor med xenon/halogen pære, så lyser den jo max hele tiden med hele spekteret av fargene, mens fargehjulet kun slipper gjennom en farge om gangen)

Er nok også med dette at du ikke får regnbue effekt, siden blinkingen til LED er mye kjappere/kortere enn "blinkingen" til ett fargehjul

En annen ting så jeg alltid forbinner med led, er menge lumen iforhold til mengde lys, kan dette bety at denne prosjektoren kan ha ett ekstremt lav støynivå? kanskje til og med (ønske tanke) passiv kjøling?

Kan noen forresten bekrefte/avkrefte at XENON lys kilder er mer energi effektive enn LED?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    men her gjelder det jo først å fremst å faktisk få kloa i et slikt eksemplar og teste hva den er god for da....
    hehe, da tror jeg du skal smøre deg med et rimelig tykk lag tålmodighet! Det er vanligvis l a n g t fra prototype til ferdig eksemplar fra det holdet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, men når de først er på gang med en såpass spennende teknologisk plattform er jeg endog villig til å ta turen nedover å se hva de har å vise... Kanskje vi skal slå følge - så drar vi med oss våre to sorte kalibreringskofferter og lar herligheten få gjennomgå!

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse

Kan noen forresten bekrefte/avkrefte at XENON lys kilder er mer energi effektive enn LED?
    LED er pr dags dato opptil 3x så effektive som xenon (lm/W).
    Luminous efficacy - Wikipedia, the free encyclopedia

Det som jeg er svært spent på med denne saken er hvordan fargegjengivelsen er. Det er helt klart en stor utfordring med LED å få bildet til å se mest mulig naturlig ut (fargetemperatur), spesielt siden teknologien er så ny som den er.

Prislappen kommer nok til å bli "sky high". Det gjenstår å se om det er verdt det (i første omgang). Uansett er det LED som er framtiden, så spennende skal det i allefall bli :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg er 100% sikker på at Projectiondesign ikke vil akseptere noe annet enn nærmest full treff på fargerom og fargetemp, så jeg tipper spørsmålet i større grad går på lysutbytte og sortnivå/opplevd kontrast...

Det vi har sett tidligere med LED-lamper er ikke utført av aktører i Projectiondesigns "klasse", og der har det satt mer fokus på å øke lysutbyttet på bekostning av fargene. Jeg tipper dette kan bli veldig bra, men jeg er dessverre litt skeptisk til sortnivået. Jeg er også litt spent på støynivå (LED kan nok kreve MYE kjøling når de presses som her...), og ikke minst er jeg spent på hvordan RGB-moduleringen vil oppleves i praksis nå som fargehjulet er fjernet!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å være en svært spennende projektor, og med tanke på nermesrt uendelig kontrast, korrekte farger og god optikk, tror jeg dette kan bli et utrolig bra produkt.

Jeg antar at det bare er å glede seg

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis prisen som nevnes på AVS er riktig,må man ut med 270 000kr:shock:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...helt sikkert korrekt... Markedet består vel i første omgang da i all hovedsak av screeningrom, simulatorer o.l. med store krav til korrekt fargegjengivelse - og ikke minst som skal bruke projektoren mye, og dermed sparer en del på å slippe å bytte pære hver 500. time eller så (for å holde fargebalansen i sjakk)...

...litt dritt selvsagt at dette ikke er tilgjengelig å det "levelige" sjiktet foreløpig, men teknologien er jo i utgangspunktet ikke spesielt kostbar, LED er jo grisebillig egentlig, så dette vil gå seg til ettersom teknologien får "satt seg" og våre kjære Japanere får klørne i teknologien og lager en billigvariant...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Hvis prisen som nevnes på AVS er riktig,må man ut med 270 000kr:shock:
    Det er vel helt naturlig når det er prototype. De første plasmaskjermene kostet over 100K, se hva de koster i dag samtidig som kvaliteten er utrolig mye bedre.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er vel helt naturlig når det er prototype. De første plasmaskjermene kostet over 100K, se hva de koster i dag samtidig som kvaliteten er utrolig mye bedre.
    Poenget er vell snarere at Projectiondesign rett og slett ikke priser seg inn mot "middels-hjemmekinobudsjett" Som Lygren er inne på er det vell litt andre kriterier og kvaliteter som gjelder for kundegruppen de har fokus på,kostbar optikk,stabil ytelse 24/7,korrekte farger osv.Og "streng" kvalitet har selvfølgelig sin pris.
    Men ikke missforstå norske Projectiondesign er stor stas,men tror også samtidig att vi vill se LED DLP fra andre selskaper +/- 50 000kr om ikke så altfor mange måneder.

Forøvrig er vell flat skjermen(plasma/LCD)en av de største sukseer elektronikk bransjen har opplevd.En like stor satsing og utvikling på LED-DLP tror jeg neppe vi skal forvente...men skjønner poenget ditt

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er søren ikke helt sikker på om ikke LED er like stort satsningsområde som plasma. Antagelig ikke til pj bruk, det har du helt rett i, men ellers så er det jo LED for alle pengene i alt fra lamper til billys og flatskjermer. Konvensjonelle pærer er jo på vei ut, men enn så lenge holder de prismessig stand. Derimot Xenon ol har ikke det samme prisfortrinnet som konvensjonelle.

Lurer foresten litt på det Lygren skriver om varmeutvikling i LED brukt til projektor. Hvis de blir presset hardt så vil de også utvikle varme. Jeg har ikke teknisk kunnskap om dette men kunne godt tenkt å vite hvordan dette løses/fungerer i Kroma.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen det henvises til er vel basert på simulatormarkedet etter hva jeg har forstått. Dette markedet krever et enormt vedlikeholdsprogram (nedetid kan koste enorme summer), og prisen er nok justert for dette. Projectiondesign vil nok justere prisene for hjemmekinomarkedet etter hvert.

Forøvrig er det ikke snakk om uendelig kontrast, det gjelder kun ved måling av on/off testbilder. Så lenge det er en eneste piksel som er opplyst er LED-lampene tent.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, men for simulasjonsenheter som tross alt skal ha MYE oppetid kan faktisk 150-200.000 kroner være en helt grei pris og investering... De er nok heller ikke like opptatt av det ekstreme sortnivået.

Det som blir spennende er jo å se om det lar seg gjøre å tilby en bedre kontrast enn 2500:1 i hjemmekinosegmentet ved bruk av nye metoder og kanskje til og med en forbedret DLP-chip? Iris er vel en mulighet, det samme er nye og forbedrede polariseringsfiltre...? Får de grunnkontrasten opp til typisk 10-15.000:1 uten alt for mye tull med synlige iriser osv. - kombinerer det med "uendelig" levetid på "pæra" og PERFEKT fargerom og gråskala over hele levetiden skal du ikke se helt bort fra at dette kan bli en het potet også i hjemmekinosegmentet gitt at prisen holder seg under 75K.

...samtidig skal det jo ikke mye til før den ryker ut som en aktuell kandidat, støyer den f.eks. er den jo ikke aktuell for de fleste... Spennende er det uansett - og hvis Projectiondesign har lyst å dele noe mer info med oss blir vi veldig lykkelige!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Lurer foresten litt på det Lygren skriver om varmeutvikling i LED brukt til projektor. Hvis de blir presset hardt så vil de også utvikle varme. Jeg har ikke teknisk kunnskap om dette men kunne godt tenkt å vite hvordan dette løses/fungerer i Kroma.
    Nå aner ikke jeg hvilket kjølebehov disse LED-lampene har, men konstaterer at plattformen som er brukt tidligere huset to stykk 300 watt UHP-lamper, og derav har relativt kraftig kjølekapasitet. Vi får sikkert vite mer etter helgen, for akkurat nå tipper jeg Thomas er opptatt med å rigge et High End demorom på messen i Munchen. Det blir spennende å høre inntrykk derfra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev de ikke at det var 50% effektreduksjon i forhold til dual lamp løsningen da? I såfall er det fortsatt snakk om 300W forbruk og et definitivt behov for kjøling.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •