Helt grønn av forvirring trenger hjelp til å velge projektor...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Helt grønn av forvirring trenger hjelp til å velge projektor...

Jeg har fått meg bluray og plasma hdtv og synes det er grei nok kvalitet. Kunne imidlertid tenkt meg noe enda større og kanskje mer høyoppløst til blurayfilm for virkelig å få fullt utbytte. Jeg vurderer derfor at projektor vil gi meg mer og større skjerm for pengene enn en ny 50"tv...

Jeg har tittet litt rundt i blader, men ble totalt forvirret. Åpnet et Teknofilblad i pausen på jobben.

Der stod det at BenQ FullHD virkelig var saken og topp sortnivå... Epson fullHD derimot var veldig dårlig og altfor dyr iforhold til kvaliteten.. Dårlig sortnivå!!!

Så kommer jeg meg endelig hjem fra arbeid, stikker i butikken og kjøper meg "Hjemmekino" bladet..... Hva står det der?

-Epson, Best i test!!, bra sortnivå, vinner i lengden!! :? :lol:

-BenQ , anbefalt men har dårlig sortnivå.....

Tenkte jeg også skulle sjekke ut Optoma, hadde sett i Lydogbilde at denne virkelig skulle være et kupp til prisen... skarve 9000 på Komplett.no etc....

Vel, i Hjemmekino hørtes det ut som at den kanskje kunne være grei nok på en fotballpub, men ikke i heimen...:-?

Skjønner ikke hvordan i all verden jeg skal tolke slike totalt motstridende reklametester... Kanskje noen kan gi meg noen enkle råd.

Vet ikke om jeg må ha fullHD, men kjøper jeg 720 må jeg uansett skifte bluray siden Denonen ikke er så god på 720...
    Hadde vært greit med noen enkle erfaringer for folk som har noen av merkene, være seg Epson, BenQ, Optoma eller noen andre, legg gjerne ut noen screenshots også om dere har.....

Er litt redd for å kjøpe katta i sekken...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye om og men har jeg sett meg ut Optoma 65, noen som vet om den er bra? Det er den samme modellen som Komplett og Hifiklubben selger....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektor-testene i Hjemmekino gjøres vel av Gorm, og de er det nok ingen grunn til å betvile. Har ikke sett en test der han ikke har dokumentert grundig med måleinstrument de faktiske egenskaper til produktet.

Jeg har kun sett TW5000 fra Epson, og der var det ingenting som manglet i mine øyne - i allefall ikke til prisen.

Er du sikker på at du sammenligner samme produkter?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke skrevet testen det refereres til, tror de har hentet den fra Sverige
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Prosjektor-testene i Hjemmekino gjøres vel av Gorm, og de er det nok ingen grunn til å betvile. Har ikke sett en test der han ikke har dokumentert grundig med måleinstrument de faktiske egenskaper til produktet.

Jeg har kun sett TW5000 fra Epson, og der var det ingenting som manglet i mine øyne - i allefall ikke til prisen.

Det var samme produkter ja, men jeg vet jo ikke hvem av bladene som har rett eller feil.
    Hører du sier du går god for Hjemmekinos test, så da kan jeg altså gå ut ifra at Hjemmekinos test er den mest korrekte?

Det er jo ikke så rart jeg blir litt forvirret når testene er så motstridende, er lenge siden jeg har opplevd så store avvik.
    Kan jo hende Teknofil absolutt ikke har peiling på testing, at de har vurdert de i dagslys eller noe....

Sortnivå skulle være en ganske grei ting å vurdere, jeg fatter ikke at man kan få så forskjellige resultater mht dette. Da er det isåfall noen som ikke helt har skjønt hvordan alt fungerer i det ene eller andre bladet....

Synes det lukter litt reklame av det, eller uvitenhet.. Men så var det hvem som har rett da.....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Dette var snakk om TW3000

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Full HD projektoren til Optoma fikk litt dårlig kritikk så har jeg sett meg ut en HDready projector fra samme merke.

Dette er Optoma HD65
    Den har iallefall en samlet karakter på over 96% fra mange forskjellige anmeldere og brukere. Dette kan jo ikke være så værst, fikk se noen screenshots også og det så veldig bra ut til 6400kr...

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en tanke, men hvis du finner kun små forskjeller/motstridende tester mellom projectorer du vil ha, så tror jeg jeg hadde sjekket priser på ny lampe til de aktuelle PJene og levetid på den før jeg hadde tatt den endelige avgjørelsen. Vet ikke hvordan det er nå, men for noen år siden tror jeg optomas projectorer hadde en del dyrere lamper enn f.eks. epson. (men det er kanskje noen andre her som vet mer om dette enn meg?)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dbl post

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optomalampen koster mellom 1800-2400kr. Jeg har allerede sjekket....

Epson har såvidt jeg vet noen fargebrikker som også må byttes "LCD"..
    Epson har 3års garanti, det er jo kjekt å ha....

Tror imidlertid DLP er tingen for meg, føler det er litt av det samme som LCD og Plasma saken, og da er farger og sortnivå viktigst for meg.

Heller farger og dynamikk i alle regnbuens farger enn lite av sånt...

Newcomer Duncan Edwards sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med Sanyo PLV-Z700?

Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Siden Full HD projektoren til Optoma fikk litt dårlig kritikk så har jeg sett meg ut en HDready projector fra samme merke.

Dette er Optoma HD65
    Den har iallefall en samlet karakter på over 96% fra mange forskjellige anmeldere og brukere. Dette kan jo ikke være så værst, fikk se noen screenshots også og det så veldig bra ut til 6400kr...
    NetShop har kanonpris på denne for tiden, 7.995,- for en full HD-projektor! Mye lavere viftestøy (21dB i Eco) en den lille "bråkebøtta" fra Optoma (29 dB i standard), samt mye mere monteringsvennlig, da den har lens shift og stort zoom område (Optoma HD65 har ikke lens shift og meget begrenset zoom område).

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duncan Edwards
    NetShop har kanonpris på denne for tiden, 7.995,- for en full HD-projektor! Mye lavere viftestøy (21dB i Eco) en den lille "bråkebøtta" fra Optoma (29 dB i standard), samt mye mere monteringsvennlig, da den har lens shift og stort zoom område (Optoma HD65 har ikke lens shift og meget begrenset zoom område).

Har du den selv eller?

Vil jo svært gjerne ha en fullHD projekor, men da må bildekvaliteten iallefall være bedre enn en HDprojektor til halve prisen.

Vet ikke helt hvordan jeg skal lese disse motstridende testene, Sanyo fikk litt bank i alle bladene.. Lydogbilde var vel mest positiv..

Derfor er det at jeg spør folk her da, om de har prøvd noen av disse.
    Er jo umulig å få noe lettfattelig om kvaliteten ut av disse bladene iallefall, den ene mener det stikk motsatte av den andre og sånn fortsetter det...

Hadde vært greit å vite hva slags kasteavstand som er optimalt også mellom de forskjellige projektor og lerret.

Selv har jeg 5,5m lang stue. Jeg regner med å ha projektoren på toppen av bokhylle og vitrineskap som er plassert bak sofaen min.
    Jeg kan nemlig ikke bore i taket i leiligheten her, så det blir projektor under taket på bokhyllevitrineskap og sannsyneligvis et mobilt lerret.

Om det da finnes noe rundt 90" av sånt.
    Jeg har heller ikke funnet noen grå nedtrekkbare lerret.....

Jeg må altså ha rammelerret eller mobilt lerret, eller rett og slett flytte...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett enkelt svar er at man får ikke både i pose å sekk i den lave prisklassen. DLP projektorer er ett herk å plassere pga av dårlig zoom og mangel/begrenset lens shift.
    Skal du ha bra bilde så må du betale for det.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Ett enkelt svar er at man får ikke både i pose å sekk i den lave prisklassen. DLP projektorer er ett herk å plassere pga av dårlig zoom og mangel/begrenset lens shift.
    Skal du ha bra bilde så må du betale for det.

Så bra bilde som mulig innenfor en fornuftig prisklasse. Var i utgangspunktet derfor jeg vurderte Optoma65 HDready fordi den ser ut som den har veldig bra kvaliteter som ligner Panasonics 200 modell... HDready.

Har vært arbeidsledig siden jul og akkurat fått ny jobb så økonomien er ikke i taket for tiden.
    Jeg tenkte dette ville være et bra innsteg mot projektor, men som sagt er jeg helt grønn.

Det som andre anmeldere skryter av kan sef bare være katta i sekken og så blir jeg lurt trill rundt.

Jeg har vurdert Optoma HD800X og BenQ W20000 (FullHD) også, men jeg må si jeg skjønner null og niks av disse testene..

Jeg tar gjerne imot gode råd...

Har du noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Son Razor sier er nok ikke DLP det mest plasseringsvennlige. Optoma har ganske stor offset, slik at de så og si er laget for takmontering. Plassering på bokhylle vil desverre bli umulig.

Jeg har en Optoma HD800X, og er stort sett fornøyd med den. Når det gjelder testene fra Hjemmekino og Lyd & Bilde, er det faktisk to forskjellige utgaver som testes. Hjemmekino testet den vanlige utgaven (som jeg har), mens Lyd & Bilde testet LV-utgaven som har en del høyere lysutbytte (og derav dårligere sortnivå?). Du må også se testen i sammenheng med de andre produktene som ble testet. Når Optoma var Lyd & Bildes eneste DLP, er det helt klart den har områder den brilierer på. Jeg har lest begge testene og har som sakt projektoren selv. Jeg er enig med Lyd & Bilde i at den er et godt kjøp, siden den nå kan plukkes opp for under 10.000,-. Selve det redaksjonelle testmaterielle synes jeg er mye bedre, og riktigere hos Hjemmekino.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Son Razor sier er nok ikke DLP det mest plasseringsvennlige. Optoma har ganske stor offset, slik at de så og si er laget for takmontering. Plassering på bokhylle vil desverre bli umulig.

Jeg har en Optoma HD800X, og er stort sett fornøyd med den. Når det gjelder testene fra Hjemmekino og Lyd & Bilde, er det faktisk to forskjellige utgaver som testes. Hjemmekino testet den vanlige utgaven (som jeg har), mens Lyd & Bilde testet LV-utgaven som har en del høyere lysutbytte (og derav dårligere sortnivå?). Du må også se testen i sammenheng med de andre produktene som ble testet. Når Optoma var Lyd & Bildes eneste DLP, er det helt klart den har områder den brilierer på. Jeg har lest begge testene og har som sakt projektoren selv. Jeg er enig med Lyd & Bilde i at den er et godt kjøp, siden den nå kan plukkes opp for under 10.000,-. Selve det redaksjonelle testmaterielle synes jeg er mye bedre, og riktigere hos Hjemmekino.
    Ok, da ser det ikke ut som det kan bli Optoma allikevel da, pga av at det er vanskelig å vinkle fra toppen av bokhylla.. ? Kjedelig med sånne bagatellmessige hindringer...

Hva med BenQ W20000 fullHD da? Dette er en DLP som vistnok er beregnet mer for bord og hylleplassering pga av tyngden.. er også enklere å vinkle/Zoome.

Eller Epson700 HDready, denne LCD projektoren er vel ganske plasseringsvennlig og innenfor mitt budgett....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er max pris du er villig til å betale for en projektor?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hva er max pris du er villig til å betale for en projektor?
    Ca 12 laken, men da blir det også å vente en stund...

Det beste hadde vært å finne noe brukbart til under 10000 som jeg kunne kjøpt med engang... så er det enklere å heller oppgradere/bytte senere.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ W5000 og W20000 er samme projektor, med ett eneste unntak. W5000 er utstyrt med DarkChip2 DMD, mens W20000 er utstyrt med DarkChip3. Det vil si at den eneste forskjellen er noe høyere kontrast på W20000.

Disse projektorene har lens-skift (optisk linseforskyvning), og kan dermed plasseres høydemesssig innenfor øvre og nedre kant av lerretet. Ideel plasserieng (altså sentrert optikk), er med linsen midt i bildeflaten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    BenQ W5000 og W20000 er samme projektor, med ett eneste unntak. W5000 er utstyrt med DarkChip2 DMD, mens W20000 er utstyrt med DarkChip3. Det vil si at den eneste forskjellen er noe høyere kontrast på W20000.

Disse projektorene har lens-skift (optisk linseforskyvning), og kan dermed plasseres høydemesssig innenfor øvre og nedre kant av lerretet. Ideel plasserieng (altså sentrert optikk), er med linsen midt i bildeflaten.

Hei, har du sett denne i aksjon? Hva synes du om bildekvaliteten på Bd og dvd?

Kan du anbefale den til mitt bruk, er ikke så altfor kresen men er veldig glad i bilder med dybde, punch og sortnivå...

Vil jo gjerne ha det beste innenfor budgettet.

EDIT. Ser nå at det er laget en hel tråd om akkurat den spilleren, så da leser jeg like greit den.

Fortsett å anbefale projektorer, eller gi inntrykk dere som har en selv...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •