Lens Shift på Hitachi PJ-TX300? Bildet er i taket ????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lens Shift på Hitachi PJ-TX300? Bildet er i taket ????

Nybegynner trenger tips:
    Projectoren er endelig i hus og satte den på bordet i går for å teste ut lens-shiften før jeg hang den opp i taket. Da kom jeg over et par problemer jeg ikke finner ut av. I user manual står det ca 2 setninger om dette med lens-shift, så det er ikke mye hjelp å få der. I manualen står det lens shift 3/4, andre steder 75% opp og ned, men andre steder på nettet står det 50%, eller "Vertical 5:-1~1:-5.

Så satte jeg projectoren på bordet (vannrett) og slo på. Bilet ble da projisert rett på veggen, men det var ikke mulig å løfte bildet opp på veggen? Det var kun mulig å "shifte" bildet nedover ? Og bildet ble flyttet ca 75% ned. Da tenkte jeg at kanskje 75% var totalen, og at det betyr 37,5% opp og 37,5% ned ?

Da tenkte jeg at med andre ord; hvis jeg henger denne projectoren i taket vil bildet kun kunne shiftes opp i taket, og ikke ned på veggen???

Uansett, jeg klarte ikke å vente, så projectoren ble hengt opp, og den eneste måten jeg klarte å få bildet på veggen var å "tilte" hele projectoren nedover, men da blir bildet tydelig bredere nede enn oppe, noe som er ganske naturlig.... men ikke riktig vel?

Det jeg lurer på er om det er noe galt, eller om det er en måte man kan "shifte" andre veien (en skjult" bryter e.l.) ?
    Eller er det slik at det er vanlig at bildet kun kan shiftes en vei? Har hørt at denne proj. er plasseringsvennlig, så det burde vel være mulig med takmontering ?

Se side 22 her: http://www.aboutprojectors.com/pdf/h...300-manual.pdf

Eller denne: http://www.aboutprojectors.com/pdf/h...x300-specs.pdf

Noen som kan hjelpe en nybegynner ?

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Da tenkte jeg at med andre ord; hvis jeg henger denne projectoren i taket vil bildet kun kunne shiftes opp i taket, og ikke ned på veggen???
    Hm.. mulig dette er feil (har ikke projektor selv ennå) Men når du henger projektor i taket så flipper du den vel på "hodet" så da vil du etter det jeg kan skjønne få samme utgangspunkt som når du har den "rett" vei på bordet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Hm.. mulig dette er feil (har ikke projektor selv ennå) Men når du henger projektor i taket så flipper du den vel på "hodet" så da vil du etter det jeg kan skjønne få samme utgangspunkt som når du har den "rett" vei på bordet.
    Ja, når den stod på bordet, kunne bildet bli shifted nedover mot gulvet, og når den hang opp ned i taket kunne bildet bli shiftet opp i taket. Som sagt så måtte jeg tilte hele projectoren (mer enn de 7 gradene det stod var maks i manualen) nedover for å kunne få hele bildet på veggen, men med feil-proporsjonert bilde som resultat...

Jeg vurderer å bruke mer makt for å prøve å shifte bildet motsatt vei, men vet ikke hvor mye dette "hjulet" tåler. Jeg tipper at enten er det noe galt, eller så er det mer makt som skal til, men da risikerer jeg å ødelegge greiene

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du valgt takmontering i menyen på projektoren?
    Du må "fortelle" projektor at den henger opp/ned i taket, den finner ikke ut av det på egenhånd

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    har du valgt takmontering i menyen på projektoren?
    Du må "fortelle" projektor at den henger opp/ned i taket, den finner ikke ut av det på egenhånd
    Lens-shiften stilles ved bruk av et mekanisk hjul så skjønner ikke helt hva det skulle si. Men jeg var innom menyen og "speilvendte bildet" slik at det ble riktig på veggen. Var det det du tenkte på? Trykket meg gjennom menyen uten å finne noe mer angående takmontering...

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg var innom menyen og "speilvendte bildet" slik at det ble riktig på veggen. Var det det du tenkte på?
    Det var det jeg mente ja.

Om du henger proj. helt opp i taket skal det være mulig å få hele bildet på veggen. Hvilken avstand er det fra vegg til proj? Hvor stort er lerret?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om du henger proj. helt opp i taket skal det være mulig å få hele bildet på veggen. Hvilken avstand er det fra vegg til proj? Hvor stort er lerret?
    Ja, er du enig i at noe er galt? Da den henger i takfeste (vannrett, men opp ned) er det ikke mulig å få bilde på veggen. Projectoren henger 4,2 meter unna veggen (som foreløpig er uten lerret). Størrelsen på bildet betyr ingenting i denne saken da prosentandelen av bildet som kommer "opp i taket" er den samme uansett hvilken zoom jeg bruker.

Testet forøvrig ut den horisontale lens-shiften og den gikk omtrent 25% til hver side, noe som stemmer med det jeg har lest. For meg kan det se ut som at den vertikale lens-shiften kun virker en vei, men har låst seg den andre veien (den man trenger ved takmontering...)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du foressten denne proj selv ? Hvis du har, ca hvor mange runder kan du "snurre" på det vertikale "lens-shift-hjulet" ?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke denne proj. selv nei.

Finner du midtposisjonen på hjulet du stiller lensshift med da?
    Skal være ett lite klikk når du kommer dit.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt er det fra overkant av lerretet og opp til taket?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke denne proj. selv nei.

Finner du midtposisjonen på hjulet du stiller lensshift med da?
    Skal være ett lite klikk når du kommer dit.
    Nei, finner ikke det "klikket". Men det gjør jeg heller ikke på den horisontale shiften.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Hvor høyt er det fra overkant av lerretet og opp til taket?
    Ventet med lerret-kjøp til jeg fikk et inntrykk av størrelsen, så den projiserer bildet kun rett på veggen nå. Linsen på prpjectoren er ca 15-20 cm under taket, og jeg skulle i det minste forvente at toppkanten på bildet skulle være i samme avstand fra tak ved bruk av lens-shift, er vi enige om det? Pokker og, begynner å lure på om den er ødelagt:cry:

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde TX200, husker at når jeg hadde den hengende opp ned i taket havnet øverste bildekant 25 -30% over linsa. Avstand til lerret og størrelse på bildet har noe å si.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av det jeg kan se i manualen skal du ha 75% vertikal lensshift opp og ned...
    Siden du ikke får til å senke bildet og hjulet sitter fast så må det være noe galt da...?

EDIT: Hvor mye av bildet FÅR du ned på veggen?

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nybegynner trenger tips:
    Projectoren er endelig i hus og satte den på bordet i går for å teste ut lens-shiften før jeg hang den opp i taket. Da kom jeg over et par problemer jeg ikke finner ut av. I user manual står det ca 2 setninger om dette med lens-shift, så det er ikke mye hjelp å få der. I manualen står det lens shift 3/4, andre steder 75% opp og ned, men andre steder på nettet står det 50%, eller "Vertical 5:-1~1:-5.

Så satte jeg projectoren på bordet (vannrett) og slo på. Bilet ble da projisert rett på veggen, men det var ikke mulig å løfte bildet opp på veggen? Det var kun mulig å "shifte" bildet nedover ? Og bildet ble flyttet ca 75% ned. Da tenkte jeg at kanskje 75% var totalen, og at det betyr 37,5% opp og 37,5% ned ?

Uansett, jeg klarte ikke å vente, så projectoren ble hengt opp, og den eneste måten jeg klarte å få bildet på veggen var å "tilte" hele projectoren nedover, men da blir bildet tydelig bredere nede enn oppe, noe som er ganske naturlig.... men ikke riktig vel?

Det jeg lurer på er om det er noe galt, eller om det er en måte man kan "shifte" andre veien (en skjult" bryter e.l.) ?
    Eller er det slik at det er vanlig at bildet kun kan shiftes en vei? Har hørt at denne proj. er plasseringsvennlig, så det burde vel være mulig med takmontering ?

Se side 22 her: http://www.aboutprojectors.com/pdf/h...300-manual.pdf

Eller denne: http://www.aboutprojectors.com/pdf/h...x300-specs.pdf

Høres nesten ut som inmaten i prosjektoren er snudd på hodet.
    Når Prosjector står på beina på et bord så skal bilde kunne løftes så underkant av bilde er på linje eller høyere enn linse avstand til gulv.
    Leser jeg deg riktig så er de noe feil i lens shift funksjonen på prosjectoren din.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventet med lerret-kjøp til jeg fikk et inntrykk av størrelsen, så den projiserer bildet kun rett på veggen nå. Linsen på prpjectoren er ca 15-20 cm under taket, og jeg skulle i det minste forvente at toppkanten på bildet skulle være i samme avstand fra tak ved bruk av lens-shift, er vi enige om det? Pokker og, begynner å lure på om den er ødelagt:cry:
    Så avstanden fra sentrum av linsa til overkant av lerretet er også omtrent 15-20 centimeter?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør ikke noe om projectoren er tiltet noe nedover det att bilde er bredere oppe enn nede kan du justere inn etterpå.8)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bonnie
    Det gjør ikke noe om projectoren er tiltet noe nedover det att bilde er bredere oppe enn nede kan du justere inn etterpå.8)
    Bruker du Keystone correction får du mange feil i bildet, noe som blir veldig synlig når det er mye bevegelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det løst seg. Etter litt mekking og litt bruk av makt, kom det et smell, og så "spratt" plutselig linsa et hakk oppover, og etter dette ble det mye lettere å rulle på lens-shift-hjulene. Nå kan jeg flytte bildet ca 75% opp og 75% ned, og finner enkelt midt-posisjonen (klikket). Nå er alt så meget bedre:-D Tipper det er noe som har hengt seg opp eller noe...
    Uansett, takk for innspill folkens !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •