Screenplay 7205 til test!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Screenplay 7205 til test!

Da har jeg vært så heldig å få en Screenplay 7205 til test i noen dager (takk til Georg og Presentations Data!). Jeg har akuratt fått denne koblet opp og kjørt litt LOTR I, som egner seg godt for å se litt på fargemetning/korrekthet. Har også, etter besøk hos Gorm og oppsett av 8700+, funnet ut at Digital Video Essentials er et must, noe jeg vil sette opp projektoren med snarlig.

Kort oppsummert har projektoren 1280x720 pixler, HD2+, 7-segments fargehjul, 2200:1 kontrast og 1100 AL. Veil pris er 59.999.-

I første omgang kjører jeg standard innstillinger fra InFocus, 6500 k.

Kilde er Pioneer DV668 over komponent. Lerret er Grandview Crystal 77" motorisert (hvit, matt).

Først jeg er spent på er støynivået. Projektoren er tilsynelatende noe mer stillegående enn tidligere 7200/5700, og støyen er kanskje på en noe mer behagelig frekvens. Antar imidlertid at den gir fra seg ca. 30 db fremdeles. Ikke musestille altså, men ikke spesielt forstyrrende med litt lyd på. Sammenlignet med 8700+ vil jeg anta støynivå er omtrent det samme, muligens også hakket lavere.

Det store øyeblikket er her; klarer projektoren med sitt nye grønnsegment styrke metningen på grønt, som kanskje er en av grunnfargene DLP generelt har litt problemer med?

JA!

Dette er uten å foreta en eneste innstilling, og med en hel masse dagslys inn helt utrolig! Ikke pastellaktig, ikke overdrevet, men samtidig full av metning.

Har selvsagt ikke fått testet tilstrekkelig enda, og kommer tilbake med flere observasjoner snarlig. Når det blir litt mørkere her, skal jeg få sett litt på sortnivå. Skal se Underworld, som jo må være perfekt til dette formålet!

Skal også få sjekket hvor langt "unna" DVE (Digital Video Essentials) projektoren leveres fra InFocus.

Skal også se litt på gulfargen. Her har ofte DLP, samt også DLP ofte problemer. Gult inneholder jo mye grønt, så det er fullt mulig det syvende segmenter kan bidra her...

Spennende, her er det bare å følge med!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er hjemme alle kveldene til uka Lygren. Du og 7205 er hjertelig velkomne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Screenplay 7205 til test!

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det blir litt mørkere her, skal jeg få sett litt på sortnivå. Skal se Underworld, som jo må være perfekt til dette formålet!
    Var sortnivået formidabelt ?
    Hvordan virker den i forhold til f.eks Action M 1 (og mkII) ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har fått testet litt mer i går, så Underworld (en relativt lite fengende film, syntes nå jeg...). Georg på Presentations Data har lånt meg en D-VHS spiller også, så nå ser jeg på Fast and the Furious i 1080i.

Sortnivå er helt i henhold til 2200:1. Langt bedre enn tidligere 7200 selvsagt. Sammenlignet med f.eks. HT-1000 (med iris helt inne) er det fremdeles et lite stykke å gå, men "gråskjæret" som har vært et problem på tidligere Screenplay projektorer er definitivt langt mindre fremtredende. Lysutbyttet er imidlertid langt bedre enn f.eks. HT-1000. En grånyansert duk vil nok kunne fungere bra på denne saken, får prøve å ta en tur ut til Hi-Fil å teste projektoren med Greyline i et skikkelig oppsett!

Forsøkte stille litt med DVE (Digital Video Essentials) i går, men falt tilbake til standardinstillingene. Her har tilsynelatende InFocus gjort en meget god jobb fra fabrikk! Skal selvsagt forsøke tweake litt mer, hadde ikke så mye tid til dette i går.

Fargene er altså utrolig gode. Selv gult ser relativt bra ut, men her må det testes litt mer først. Det er uansett et faktum at dette er de beste grønnfargene jeg har sett fra en digital enhet så langt.

Det kommer vel ikke som noen overraskelse at D-VHS er helt rått... Detaljgrad og skarphet gjør at dette fremstår på et helt annet plan enn DVD. Selvsagt enda ikke helt på kinonivå, da må en sikkert opp i 3000p eller mer, men et godt steg i riktig retning.

Når det er sagt, ser vanlig DVD også meget bra ut. Her gjør det nye Faroudja chippen en meget god jobb! Det er jo dessverre et faktum at DVD-materiale iallfall noen år fremover vil være eneste tilgjengelige medie foruten D-VHS (som jo er litt sært og mangler en hel rekke titler - litt "retro"-feeling å måtte spole igjen... ), dermed er det greit å ha en oppegående prosessor for behandlig av analoge signaler fra diverse kilder. Playstation 2 og Xbox er et par andre eksempler på kilder som nyter godt av Faroudja prosesseringen, digitale feriefilmer en annen...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prisen på denne? 50 lapper?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    les tråden du så ser du hva den koster :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sløv i dag :? fylla i går :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk testet denne projektoren i dag hos Gorm med d-vhs og dvd fra marantz 8400 og pioneer 868. 7205 leverer varene for å si det sånn. utrolig bra fargekalibrert fra fabrikk! også veldig lyssterk så selv med lys på så var det bra bilde. godt for de med mindre mulighet til lyskontroll.
    sortnivået ligger på det oppgitte med 2200:1 litt mindre sort en benq8700, men mer lyssterk. fargene var veldig bra, så det syvende segmentet gjorde grønt riktig og var nok muligens det som også gjorde gult veldig bra. støyen var på nivå med 8700, men 7205 ga ikke fra seg varmen på på den konsentrerte måten som på 8700. kunne ikke se noe strølys komme ut noe sted. alt i alt en glimrende projektor. faroudja chippen gjorde som vanlig en kanon god jobb.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, Screenplay kommer meget godt kalibrert fra fabrikk. Grønt var utrolig imponerende, som nevnt. Lysutbytte gir mulighet for bruk også med noe strølys i rommet. Sortnivå er meget bra, men som jfinneru sier, ikke helt på høyde med BenQ 8700+.

Faroudja prosessoren gjorde en meget god jobb, og etter min mening en hel del bedre enn både Marantzen og Pioneer'en (er det ikke en Si504 i Pioneeren'en -> samme som BenQ 8700+). Spesielt er Faroudja prosessoren meget god til å redusere mpeg artifakter og gi en bedre "film"-look.

Når det er sagt, må jeg understreke igjen hvor utrolig bra D-VHS og HD var! Helt utrolig! En får virkelig filmfølelsen, der detaljene viselig bare "spretter" ut av lerretet! Gleder meg stort til HD-DVD, men vurdere nå sterkt å gå til innkjøp av en D-VHS spiller i ventetiden. Vi snakker en helt annen verden enn DVD.

Når vi, etter å ha sett HD, gitt tilbake til DVD, var det nesten som å gå fra DVD til VHS igjen, jeg tuller ikke! Helt ENORM forskjell. Nå skal det sies at Gorm har 1:1 sitteforhold / bredde på lerretet, så en får med seg det meste av detaljer i oppsettet hans, på godt og vondt.

Vi testet DVI fra Marantzen, og mitt tidligere inntrykk ble forsterket. Artifaktene var helt vanvitting tydelige, og bildet ble utrolig uskarpt. Dette skyldes i utgangspunktet ikke DVI som sådan, men heller at signalet ikke prosesseres tilstrekkelig. Lav bitrate DVD-materiale TRENGER skikkelig prosessering for å ikke avsløre de mange feil høy kompresjon medfører. DVI overføringen avslører alle feil, noe som ikke er heldig på dagens medie. Det er jo et tankekors av D-VHS over komponent har en skarphet og dybde på et helt annet plan enn DVD uansett, og det over komponent. Begrensningen ligger dermed etter min mening ikke i selve signaloverføringen, men i kompresjonen og i selve kilden.

Det er ikke dermed sagt at DVI innganger på projektorer er bare tull! Så lenge prosessering er tilstrekkelig og tilpasset DVI overføringen, kan dette se meget bra ut. DVD-spillere med DVI ser jeg imidlertid på som lite nødvendig... HD-DVD kan sikkert imidlertid nyte godt av et rent digitalt signal, men 50 mbit D-VHS takles iallfall helt ypperlig av komponent uansett!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    INFOCUS SCREENPLAY 7205 ØKER KONTRASTEN

Når det gjelder sort-nivået på SP7205 kan dette forbedres vesentlig med et enkelt filter. Infocus har valgt å satse på mye "trøkk og farger" i bildet og har derfor ganske høy output av lys, 1100AL i high-power og 950 AL i eco-mode, noe som kan gå litt utover kontrasten.

Nå viser det seg at et Hoya Filter, multicoating 2x, ND (neutral density) 72mm hjelper betraktelig på kontrasten. Det gjør at man halverer AL til ca. 550 AL og øker kontasten vesentlig. InFocus har testet dette og man kommer opp mye høyere kontrastverdier enn 2200:1 som SP7205 er oppgitt med.

Dette kan fåes gjennom: Foto&Video (http://fotovideo.no/Default.asp?L1=4...;L2Text=Filter)

Dette skriver InFocus:

If you have not yet discovered the 72 mm filter thread on the ScreenPlay 7205, please do so.

The idea with this 72 mm filter thread is to offer the user the possibility to experiment with ND (Neutral Density) filters.
    Since the filters control light intensity without selectively absorbing energies at specific wavelengths, they are ideal for exposure control in colour photography, and are also used for light control in various other measuring instruments.
    I have done some experiments myself and discovered that this feature works nicely with the new ScreenPlay 7205.

Basically there are three different types/strengths of filters; 2X, 4X and 8X. What this number indicates, is how much the light is reduced:
    2X reduces to 50 %, 4X to 25 % and 8X to 12.5 % of the projectors original brightness.
    So in the case of the ScreenPlay 7205, a 2X filter will reduce brightness to 550, a 4X to 275 and a 8X to 137.5 lumens based on the 1100 lumens specification. Personally I find the 2X the most useful, followed by the 4X. The 8X I find too dark/dim.

So what is really the point with this feature?

ScreenPlay projectors are known for being highly light efficient, yet maintaining the D65 colour calibration and a satisfying video calibrated contrast. These are some of our strong trademarks, but some users might prefer lesser lumens output for mainly two reasons:

1. Lower lumens, typically mean higher black levels (the projectors ability to reproduce black as close to black as possible, of course sacrificing overall brightness) in transmissive and reflective digital projectors

2. Smaller screens will not work optimally with 1100 lumens; 1100 lumens typically requires a 1.0 gain matt/white screen to be 11' (3.4 metres) wide not be overly bright and in order to produce accurate SMPTE brightness, while with the 2X filter the same projector requires a 7.8' (2.4 metres) wide screen and so on..

All together the 72 mm filter thread together with an ND filter offers the end user the flexibility to experiment with screen size and brightness to find an optimum balance between brightness and black level depending on personal preference.

We have tested with this filter on a ScreenPlay 7205 and both full-on full-off contrast and white point are not changed to any measurable degree.
    ANSI contrast is reduced if you use a uncoated filter, so InFocus recommends the HOYA HMC (Multi Coating) version. ANSI contrast will be reduced less due to the anti-reflection coating.

georg.....

##############################################

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg så hva 7205 klarte å levere av bilde i et noe opplyst rom, må jeg si at jeg ble litt usikker på hva som er best. Ultimat sortnivå eller lysstyrke nok til å se film i "opplyst" rom.
    7205 er uten tvil et produkt jeg gjerne hadde hatt hengende i egen hjemmekino. For et trykk i bildet!

Får følge opp denne diskusjonen senere, akkurat nå har jeg ikke tid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå viser det seg at et Hoya Filter, multicoating 2x, ND (neutral density) 72mm hjelper betraktelig på kontrasten.
    Kengebu, vil dette hjelpe på SP 7200 også?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    garantert
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært morsomt å prøvd. Hvordan fugerer disse linsene? Er det noe man bare setter foran linsen på proj'en og passer dette rett på?

Skal forøvrig til Kristiansand i morra. Satser på at jeg rekker et besøk på HFC og demo av 7205

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært morsomt å prøvd. Hvordan fugerer disse linsene? Er det noe man bare setter foran linsen på proj'en og passer dette rett på?
    Det finnes flere varianter.. Men den vanligste er et filter man skrur rett på linsen. Disse kan kjøpes i alskens dimensjoner, kengebu har sikkert mer info på hvilken dimensjon man trenger.

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette noe som kanskje hadde vært aktuellt for 5700 og?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette noe som kanskje hadde vært aktuellt for 5700 og?
    Dette filteret skal jo øke kontrasnivået, så hvis det hjelper på 7200 skal det hjelpe på 5700 også. De har jo samme spec's på kontrast og lysstyrke

Får prøve å ringe kengebu en av de nærmeste dagene hvis han ikke svarer her...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve å ringe kengebu en av de nærmeste dagene hvis han ikke svarer her...
    Kengebu hadde visst ferie nå, men jeg fikk snakket med en på Infocus Norge ang. dette filteret. Dette passer visst ikke på 7200 eller 5700. Grunnen er at på 7205 er det gjenger på linsen til å feste filteret med. 7200 og 5700 har ikke gjenger. Han visste ikke om det finnes noe passende filter.

Får nok vente 1 mnd. til kengebu er tilbake fra ferie

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller høre med jolly og ak. de bruker begge filtere, og det finnes sikkert andre måter å feste de på en å skru de på. svensken på symposiumet brukte også filtre på 7200 der uten at de var skrudd på.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller høre med jolly og ak. de bruker begge filtere, og det finnes sikkert andre måter å feste de på en å skru de på
    Det er helt sikkert mulig å få tak i. Er det innvendige eller utvendige gjenger på linsen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •