Eldre high-end vs. ny low-end

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Eldre high-end vs. ny low-end

Jeg har søkt litt og bladd gjennom de første sidene her men finner ikke noe fornuftig ang. mitt spørsmål. Mener å huske det var en tråd om akkurat dette men klarer ikke å finne den igjen...

Men altså, jeg vet at jeg ikke kommer til å bli fornøyd med en lavkvalitetsløsning men er nok nødt til å spare litt for å få råd til en bra nok projektor. Samtidig kommer vi til å bruke kinoen vår (som nå ikke er så veldig langt unna ferdigstillelse) til noe PS3-spilling i tillegg til film. Tanken er da å kjøpe en rimelig sak nå i begynnelsen og oppgradere ved anledning, men la den "gamle" projektoren henge til spillbruk. Man ser jo for seg at bruksområdene er ganske forskjellig og at rommet selvsagt vil være mer opplyst ved spilling.

Så da kommer jeg over på det egentlige spørsmålet. Hvilken løsning gir best bildekvalitet (vi ser bort fra DLP vs LCD)? En brukt med et par-tre år på baken f.eks. Benq 8720, Optoma H79 eller liknende, eller en ny av billigste sort 720-projektor, f.eks. Benq W500/Epson TW700 eller likn.

På forhånd takk.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe en ny "Low-End" uten og egentlig ha serlig erfaring på området.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med erfaring fra både 8720 og nå W5000 så kan jeg si med sikkerhet at W5000 gruser 8720! Det er i alle fall min erfaring og klare mening. Jeg ville heller ikke byttet W5000 i noen av FullHD LCD-pj'er på markedet nå. Det er mulig noen er uenig i det, men det er ikke mange som gir mer "value for money" enn W5000. :-D

EDIT: hvis jeg hadde lest alt før jeg svarte ville jeg sett at du ikke hadde FullHD "in mind"... my bad...

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i dag en 8720 som jeg bruker til både xbox360 og bluray. Jeg er storfornøyd med den, og det har ikke vært en eneste gjest nede hos meg som ikke har gitt en kommentar på det flotte bildet denne projektoren gir.

Jeg vil med stor sikkerhet si at du kommer til å være storfornøyd med en slik. At en projektor av nyere dato til samme pris som en brukt 8720 er noe bedre er jeg svært skeptisk til.

Det som blir det store "aberet" med denne i forhold til tankegangen din er at den er ganske så stor fysisk. Det blir en stor "klase" i taket ditt dersom du senere tenker å kjøpe en skikkelig 1080p projektor som skal henge sammen med 8720.

Hvordan den kan konkurere med de andre alternativene dine skal jeg ikke uttale meg noe da jeg ikke har noen erfaringer med disse, men 8720 er en knall projektor.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt soleklare råd er: spar som bare pokker og gå for en nyere 1080p-projektor. For meg var det en kjempestorforskjell å gå fra Epson TW700 og over til en full-HD BenQ W5000. Kjempeforskjell.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow. Innlegget til homecinema kom nesten samtidig med mitt. Jeg kunne ikke vært mer enig...som du allerede har skjønt.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ramlet inn masse svar her samtidig nå.

Til trådstarter:

Vet ikke hvor mye penger du tenker på legge i den projektoren som står på ønskelisten din, men dersom den er i klassen 20 000+ og du ikke har mulighet til å spare flere tusener i måneden hadde ihvertfall jeg gjort følgende:

Kjøpt en brukt god 720p projektor (skulle jeg ha solgt min 8720 så hadde jeg lagt inn en ønsket pris på ca 6000 i annonsen). Så hadde jeg spart til drømmeprojektoren var innefor rekkevidde.

W5000 har jeg hørt fra flere, som Homecinema skriver, at gruser 8720. Men så koster jo denne også 12500 +/- ny. Vet ikke hva denne ligger på brukt men en plass mellom 8-9 tusen harmonerer vel.. Bare rett meg dersom noen andre har en mer "oppdatert" bruktpris å komme med.

Dersom "drømmeprojektoren" din ligger i prisleiet rundt 15000kr så hadde nok også jeg gått for W5000..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, her var det bra med svar på kort tid.

Altså spørsmålet er egentlig ikke gammel high-end kontra ny full HD (8720 vs W5000), akkurat den konkurransen er det vel ingen tvil om utfallet av

Jeg tenker å bruke i området 5000 + lerret, kinobyggingen har tært litt ekstra på budsjettet og det blir liksom litt teit å ha et rom stående ferdig uten det aller nødvendigste utstyret. Jeg er oppmerksom på regnbuene, og har sett Benq W5000. Den har jo et helt strålende bilde, flotte farger og sortnivå som er helt etter min smak. Men jeg kommer til å irritere meg over regnbuene på sort-hvite bilder med høy kontrast og mye bevegelser. Men i en startfase og til en rimelig pris kan jeg leve med det. Drømmeprojektoren er derfor D-LIA eller SXRD, dvs. 20k ++.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •