Projectorcentral.com... HJELP !!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projectorcentral.com... HJELP !!!!

Er helt ny på dette med prosjektor og har såvidt begynt å lese meg opp før jeg går til innkjøp av utstyr. Så kom jeg over ProjectorCentral.com, men der må man jo være ingeniør for å forstå..... Håper noen kan hjelpe meg, og bære med min uvitenhet

Først mine planer:
    Sitteavstand til lerret : 300-350 cm
    Lerretstørrelse: 92” (er dette nok mon tro...virker stort for meg.)
    DLP eller LCD spiller ingen rolle.
    Kjellerstue med lite vinduer, men dårlig lyskontroll likevel da det er åpen trapp opp i en lys stue.
    Valgfri avstand fra linse til lerret (0-650 cm), men håper å få plassert proj et godt stykke bak sitteposisjon pga evt støy. Gjerne plassert på 450-500cm bak lerret.

Så er det projectocentral:
    Hvis man tar utgangspunkt i Hitachi TX300 ser jeg at for å få 92” bilde kan man ha kasteavstand på 2,6-4,2 m. For å få maks avstand (4,2m) bruker projectoren zoom=1,00x.
    (1) Er det bildemessig best å ha zoom 1.00x eller 1.61x ?
    (2)Med zoom=1.00x står det øverst ”Max Room Lightning 5% - 20 lux”. Dette tallet sier meg ingenting; er det ok ?
    (3) Image Brightness = 17fL; dette sier meg heller ingenting ?
    (4)Ved økning i zoom (flytte proj nærmere lerret ) øker disse 2 verdiene, noe den uvitende meg tolker positivt, stemmer det?
    (5)Reccommended image brightness for low ambient light; hvor mørkt er egentlig det?
    (6) Disse 2 barene nederst (gul, grønn & rød); regner med at det er best å ligge i det grønne feltet, eller kommer det an på hvor lyst rommet er ?

Vet ikke helt om jeg skal gå for en brukt og bra 720p eller en ny billig 1080p, men det valget tar jeg etterhvert.

...og jeg er faktisk ingeniør uten at det hjalp meg her....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld ble jeg eier av en PJ-TX300, og har fortsatt spørsmål angående projectorcentral;

92" lerret er det jeg skal ha, og da får jeg maks kasteavstand til å bli 4.12m. Kommer også til å kjøpe grå duk, men er usikker på det der med gain?? Hvis jeg forstår projectorpro rett vil jeg få best resultat med gain 0.9 (da havner "pilene" midt i det grønne feltet...

Er dette rett?
    Tror dere resultatet blir "greit" i en kjellerstue med dårlig lyskontroll ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest vanlige er lerret med en gain på mellom 0.8 og 1.1/1.2. Det betyr at du stor sett kan velge hvilket lerret det skulle være.
    En TX300 vil ikke ha noe problem med 92" så lenge du har litt lyskontroll. Du skriver at du har dårlig lyskontroll, men hvor dårlig er "dårlig" ?
    Jeg vil forøvrig anbefale grå duk til alle digitale projektorer, også TX300.

Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    I kveld ble jeg eier av en PJ-TX300, og har fortsatt spørsmål angående projectorcentral;

92" lerret er det jeg skal ha, og da får jeg maks kasteavstand til å bli 4.12m. Kommer også til å kjøpe grå duk, men er usikker på det der med gain?? Hvis jeg forstår projectorpro rett vil jeg få best resultat med gain 0.9 (da havner "pilene" midt i det grønne feltet...

Er dette rett?
    Tror dere resultatet blir "greit" i en kjellerstue med dårlig lyskontroll ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det mest vanlige er lerret med en gain på mellom 0.8 og 1.1/1.2. Det betyr at du stor sett kan velge hvilket lerret det skulle være.
    En TX300 vil ikke ha noe problem med 92" så lenge du har litt lyskontroll. Du skriver at du har dårlig lyskontroll, men hvor dårlig er "dårlig" ?
    Jeg vil forøvrig anbefale grå duk til alle digitale projektorer, også TX300.
    Dårlig er : 50m2 kjellerstue uten vinduer, men åpen trapp som gir mye lys fra panoramavinduer i 1.etasje. Eller er det eikeparkett med hvitt tak og eggehvite vegger, så jeg vil tro dette går under kategorien dårlig. Vurderer å endre veggfargen for å bedre lyskontrollen endel, men uaktuelt å endre taket da dette ikke er en dedikert kino. Har lagt ved skisse av rommet /møblering.

Men hva er det der med gain? Hva anbefales til denne type rom / projector ? Du skriver jeg kan velge fra 0.8 til 1.2, men hvordan påvirker gain'en bildet? Har forøvrig bestemt meg for grå duk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •