Hotte projektorer 2009! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når på året er det projektorprodusentene tradisjonelt sett kommer med nye produkter?

Newcomer Synergi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke projektorer er de beste i dag?

Newcomer Tactile sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Synergi]Hvilke projektorer er de beste i dag?[/QUOTE

Noe av det beste er vel Runco SC-1.

Men de har de nye LED-baserte Q-750 modellene som også er blant det beste, men i "budsjettklassen" her inne.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Tactile]
    Sitat Opprinnelig postet av Synergi
    Hvilke projektorer er de beste i dag?[/QUOTE

Noe av det beste er vel Runco SC-1.
    SC-1 er ikke laget for normale hjemmekinoer (heller kommersielle kinoer), noe som signaliseres med en vanvittig prislapp, ekstremt lysutbytte (opp mot 25.000 lumens) og lav kontrast.
    Den er også for lengst forbigått av andre projektorer i dens egen klasse (SC-1 kom i 2006).

Når det gjelder LED-projektorer, så er ikke teknologien moden nok enda til å ta opp kampen med de beste lampebaserte projektorene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, LED er vel fortsatt for lyssvakt og SC-1 for dyr og kanskje for små kommersielle kinoer.

Men hva med Faroudja/Meridian 1080 MF1 og Meridian 810 Reference?

Men alt i alt så får man vel egentlig mye hjemmekino bare med en Sony VPL-VW85. Den er nå oppgitt med en vill kontrast med iris i Auto1.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meridian 810 har jeg fått demo på. Heftig dynamikk og svært bra bilde. Fargene og lysstyrken var satt til imponator-modus for anledningen ("sveiselys" og ekstra saturation), så helt riktig var det nok ikke. Fikk en demo av en Sting DVD oppskalert til 4K og blåst ut over hele veggen, og det var ganske imponerende greier.

Men det er vel egentlig først og fremst en prosjektor for de med stor kino, stort lerret og stor lommebok.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er overpriset bullshit mye av det. Hvertfall fra fra Meridian, de lager jo ikke akkurat projektorer selv. Så de tar en Barco LX5 og døper den om til high end reference bullshit 810. Og dobler prisen, det samme har de gjort med Meridian MF10, en overpriset JVC, slik at high-end tullinger kjøper det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meridian lager videoprosessorer (etter de kjøpte opp Faroudja), og jeg mener Meridian sa på CES at de har designet scaleren, og at alle Meridian`s prosjektorer er ferdig tunet av William Phelps. Det var noe snakk om på AVSforum at Meridian er tunet for å fungerer til hjemmekino, mens Barco er mer beregnet på simulasjon (uten at jeg vet hva som er forskjellen). Men ren rebranding fra Barco er det ikke. Både Meridian og Barco er forøvrig basert på JVC 4K.

Meridian leverer også komplette løsninger for custombransjen, noe som vanligvis innebærer en helt annen oppfølging og pris på produktet. De setter opp komplette kinoløsninger der de velger linse og løsning spesifikt etter kundens behov, gjerne i integrasjon med tyngre styresystemer. Dette er uansett ikke produkter masseprodusert med tanke på salg over nettbutikker, og pris er derfor ikke like kritisk som ytelse, muligheter og oppfølging.

Du bør forøvrig revurdere språkbruken.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, nå var nok språkbruken litt ironisk ment da. Jeg er ganske hekta selv
    Men i tillfellet Meridian MF10 og JVC DLA-RS2, hva er egentlig forskjellen som rettferdiggjør "dobbel pris". Alt er likt bortsett fra lysstyrken hvor MF10 har 100lm mer.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Meridian lager videoprosessorer (etter de kjøpte opp Faroudja), og jeg mener Meridian sa på CES at de har designet scaleren, og at alle Meridian`s prosjektorer er ferdig tunet av William Phelps. Det var noe snakk om på AVSforum at Meridian er tunet for å fungerer til hjemmekino, mens Barco er mer beregnet på simulasjon (uten at jeg vet hva som er forskjellen). Men ren rebranding fra Barco er det ikke. Både Meridian og Barco er forøvrig basert på JVC 4K.

Meridian leverer også komplette løsninger for custombransjen, noe som vanligvis innebærer en helt annen oppfølging og pris på produktet. De setter opp komplette kinoløsninger der de velger linse og løsning spesifikt etter kundens behov, gjerne i integrasjon med tyngre styresystemer. Dette er uansett ikke produkter masseprodusert med tanke på salg over nettbutikker, og pris er derfor ikke like kritisk som ytelse, muligheter og oppfølging.

Du bør forøvrig revurdere språkbruken.
    Ferdig tunet av William Phelps høres meget bra ut, men jeg hørte fra en av kalibreringsguruene her på forumet som kalibrerte en Meridian projektor(JVC HD100 klone hvis jeg ikke tar helt feil) og den var helt på trynet kalibrert og gikk ikke an å få bra så den måtte byttes. Så å kjøpe en Meridian projektor(JVC klone til dobbel pris) ser jeg på som bare bortkastede penger. Men for noen er det vel viktig hvilket navn som står på produktet...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å kommentere at en bruker måtte bytte et produkt fordi en her inne ikke klarte å kalibrere det bra. Uten at jeg skal påberope meg å være noen som helst form for ekspert på prosjektorer, 810 er i allefall noe av det mest imponerende jeg har sett på markedet i dag.

Produkter alà JVC som selges i store kvantum over nettbutikker vil alltid være ha større konkurranse på pris, og vil følgelig alltid være mer oppdatert generell prisnedgang på slike artikler. Jeg tipper dog MF10 i realiteten ligger på langt i fra dobbel pris om man ringer norsk importør for dagens pris.

Det sagt, det skal vel uansett lite fantasi til for å skjønne at JVC gir mest for pengene - det er vel neppe noen som innbiller seg noe annet heller. Tror prosjektorer per i dag er for Meridian ment som et suppliment til komplette high-end installasjoner, og da blir det naturligvis kostbart. Det er først og fremst innen audio Meridian bruker ressurser på R&D.

Men for noen er det vel viktig hvilket navn som står på produktet...
    Helt sikkert - slik er det med alt. Se bare på Apple. Men jeg gjetter på at de kundene som kjøper hele systemer fra produsenter som Meridian, og tar med en prosjektor på kjøpet - neppe er så opptatt av akkurat hvilket navn det står på produktet, ei heller om de kan spare noen frognertiere på å lete gjennom et dusin nettbutikker. Mange av de er sikkert ikke opptatt av lyd og bilde en gang, og har bare *alt* for mye penger å svi av.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Meridians HD100 klone (OEM fra JVC), så er det vel ikke snakk om å "ikke klare å kalibrere den"? Projektoren kan jo ikke fargekalibreres, det vet jo alle som har vært borte i HD100, enten fra JVC, eller via Pioneer, Cineversum eller Meridian. Disse modellene har jo ikke engang muligheter for skikkelig gråskalajustering. Ergo, man er prisgitt fargerommet og ujevnhetene i gråskalaen produsenten har satt ved enden av samlebåndet. Meridian og Cineversum er prisgitt samme sørgelige fakta.

Uansett, dette er heldigvis "gamle" - og snart glemte - projektorer. Meridian 810 er et helt annet produkt, og i en helt annen liga både pris- og ytelsesmessig
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis går det an å få dagens JVC modeller bra kalibrert både når det gjelder gråskala, fargerom og gamma. Men jeg hadde ikke kjøpt en Meridian versjon av HD950 til 100k...:-D

HD100/BlackWing3 er glemt for lenge siden. Ser frem til neste generasjon av enten Sony eller JVC allerede, men det er en god stund til. Koser meg med min godt kalibrerte HD950 til den stund kommer...
    Mvh Andreas

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått kommer det ingen Meridian versjon av HD750/950, da Meridian mener plattformen er for dårlig (?). Hva de legger i det aner jeg ikke, og sett i lys av de slukte HD100 rått, så virker det noe merkelig. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Etter hva jeg har forstått kommer det ingen Meridian versjon av HD750/950, da Meridian mener plattformen er for dårlig (?). Hva de legger i det aner jeg ikke, og sett i lys av de slukte HD100 rått, så virker det noe merkelig. 8)
    Sikkert klok av skade. 8)

Nevnte ikke du en gang at denne de nye JVC`ene kunne være tricky å kalibrere 100%? Kanskje M er på jakt etter noe alà Projection Design. PD`s referanser til filmbransjen er i allefall gull for markedsføringsavdelingen...

M vil vel aldri være ment som et alternativ for prisbevisste entusiaster. Spørs om M som en liten UK audioprodusent noen gang kommer til å gjøre noe annet enn å handle ferdige prosjektor-platformer, modifisere og kanskje levere scaler.

Newcomer tomvanallen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tilbakemelding: Jeg liker ikke klasseinndelingen din ettersom du har plassert min nye Sony VPL-HW10 i budsjettklassen. :P Den er da sammen med Panasonic PT-AE3000 en mellomklasseprosjektor etter min mening. Det er jo en prosjektor i 20.000-kronersklassen og er først nå satt ned pga. nye Sony VPL-HW15. En budsjettprosjektor for meg er for eksempel en Optoma HD200X til 8000 kr.

Apropo Sony VPL-HW15, hvor er den?

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er du misfornøyd med at HW10 er budsjett projektor? Fordi du selv skal bli fornøyd med kjøpet ditt, hvis den stiger til mellomklasse?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert klok av skade. 8)

Nevnte ikke du en gang at denne de nye JVC`ene kunne være tricky å kalibrere 100%? Kanskje M er på jakt etter noe alà Projection Design. PD`s referanser til filmbransjen er i allefall gull for markedsføringsavdelingen...

M vil vel aldri være ment som et alternativ for prisbevisste entusiaster. Spørs om M som en liten UK audioprodusent noen gang kommer til å gjøre noe annet enn å handle ferdige prosjektor-platformer, modifisere og kanskje levere scaler.
    I følge Gorm når han kalibrerte min oppdaterte HD750 og min HD950 så er de en drøm å kalibrere nå, og man får de så godt som perfekte. Men de er enda et stykke unna PD når det gjelder kalibreringsvennlighet, men så slår de jo PD på en del andre ting da.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    I følge Gorm når han kalibrerte min oppdaterte HD750 og min HD950 så er de en drøm å kalibrere nå, og man får de så godt som perfekte. Men de er enda et stykke unna PD når det gjelder kalibreringsvennlighet, men så slår de jo PD på en del andre ting da.
    Sikkert jeg som blander kortene.

Fikk forøvrig en demo på PD da jeg besøkte CES. De demonstrerte en scene fra Narnia og et klipp fra James Bond. Fargene og bildene så generelt veldig realistiske og naturlige ut. Spesielt hudtoner, gress og andre ting der man gjerne har klare referanser til virkeligheten. Skikkelig kalibrering har definitivt mye å si.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert jeg som blander kortene.

Fikk forøvrig en demo på PD da jeg besøkte CES. De demonstrerte en scene fra Narnia og et klipp fra James Bond. Fargene og bildene så generelt veldig realistiske og naturlige ut. Spesielt hudtoner, gress og andre ting der man gjerne har klare referanser til virkeligheten. Skikkelig kalibrering har definitivt mye å si.
    Du blander nok ikke kortene, HD750 var helt håpløs når den kom. Men JVC kom med en firmware oppdatering som løste problemene med CMS´en.
    Mvh Andreas

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine