Noen i Østfold med Panasonic PT-AE3000 eller Sony HW10?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer darkzun sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen i Østfold med Panasonic PT-AE3000 eller Sony HW10?

Noen som kunne tenkt seg å kjørt en liten demonstrasjon av disse projektorene? Vurderer å kjøpe en av dem, men kunne tenkt meg å sett bildekvaliteten live. Er klar over at avshop har et demorom, men sliter litt med både tidspunkt og avstand i forhold til jobb. Noen som melder seg frivillig? Eventuellt vet om det finnes andre butikker som har disse utstillt?

mvh
    Lars Erik A.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for Sony'en, det er en klart bedre projektor. Å se disse to side om side blir ren utklassing i favør av Sony, da først om fremst på grunn av det lave lysutbyttet fra AE3000 (i kinomodus). Begge disse ble vist på Projektor 2009, og jeg regner med at alle de fremmøtte der deler samme syn som meg?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har også sett begge disse to, og liker også HW10en på mange måter... Synes imidlertid ikke lysutbyttet var sånn ekstremt elendig på AE3000, selv om HW10en leverte minst like mye, men sortnivået var noe bedre på HW10.

HW10 leverer en del "sprut" i fargene (dvs. noe oversaturert). Jeg har ikke fått lekt meg meg AE3000 mht kalibrering, men HW10 lar seg altså ikke justere bort mht litt overmetning nedover i intensitetsskalaen, og der føler jeg kanskje AE3000 var noe mer "korrekt" i utgangspunktet?

Totalt sett kan du uansett ikke tråkke helt i salaten på noen av disse to projektorene, husk også at motorisert zoom og fokus med minne faktisk er verdt noe det også (som AE3000 har), spesielt om du har planer om bruk av et 2.35:1-lerret...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever HW10 relativt korrekt i fargegjengivelsen så lenge fargerommet er satt til "normal", og kontrasten ikke står for høyt. Når det gjelder intensitet i dagslysscener mener jeg HW10 utklasser AE3000. Når den i tillegg har bedre sortnivå vitner det om relativt stor forskjell i opplevd kontrast. Når HW10 også er 2.500 billigere, da er det etter min mening lite å lure på.
    Når det gjelder spesialfunksjoner (som to stopp-punkt på den motoriserte zoomen) så regner jeg med at dette ikke er et tema for trådsterter, for da ville neppe valget stått mellom disse to?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer også til å bruke denne som TV på dagtid med Dynagrey, og var derfor litt opptatt av lysstyrken. Forstår jeg dere rett så er ikke Sony's 1000 ansi noe merkbart dårligere enn Panasonics 1600 ansi?
    Jeg kommer antagelig til å gå for 2.35:1 lerret, men slik jeg har forstått det, så er det kun lagring av zoom det er snakk om på panasonic...så i verste fall kan jeg justere zoom manuellt de gangene jeg skal bytte mellom 16:9 og 2.35:1 Spørsmålet er vel da om forskjellen i bildekvalitet er nok til å droppe Panasonics lagring av zoom settings. Føler ikke det finnes andre alternativer rundt 20k, så èn av dem blir det uansett.

Dere er jo tydeligvis ikke helt enig om hvor stor forskjell det er mtp bildekvalitet, så håper fortsatt jeg kan få sett begge selv før jeg bestiller èn av dem.

Takk dere begge for svar!

Edit: som Gorm sier burde jeg nok gått for en annen klasse siden jeg har 2.35:1 prioritert, men har ikke samvittighet til å kjøpe noe dyrere. 2.hånds verdien på projectorer er ekstremt dårlig idag, og jeg har en tendens til å bytte slikt utstyr med korte intervaller.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de 1600 ansi Panasonic henviser til, er målt i dynamisk mudus. Det vil si med en fargetemperatur over 10K kelvin, og helt feilsaturerte farger. I "kalibrert" tilstand (fabrikkalibrering) er det tatt i bruk et fargefilter som reduserer lysstyrken enormt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony sine oppgitte 1000 ansi er da målt i kalilbrert tilstand?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkzun
    Sony sine oppgitte 1000 ansi er da målt i kalilbrert tilstand?
    I min test av HW-10, målte jeg ca 700 lumens etter 50t i kalibrert tilstand.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da konkluderes det vel med at det ikke er noen betydelig forskjell i ren lysstyrke på disse projektorene. Valget mitt blir da avgjort av hvilket lerret format jeg går for. Film er selvfølgelig prioritert høyest selv om den vil bli brukt i TV sammenheng. Kan dere bekrefte hva jeg ser av negative sider ved 2.35:1 lerett.

-Teksten på filmer legges ofte over det sorte feltet, og vil da havne på utsiden når jeg zoomer til 2.35:1 og fyller hele lerettet.

-Etter hva jeg kan se bak på BD filmer er både 2:35.1, 2.37:1, 2:40.1 brukt, så det vil ikke holde med èn lagret innstilling (med Panasonic) hvis jeg alltid skal fylle bildet på lerettet perfekt.

-16:9 visninger (TV, Spill, enkelte filmer) vil bli et mindre bilde med sorte felt på hver side innenfor lerettet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fargemodusen "Cinema1", måler AE3000 ca 500 lumens, mens den i økonomimodus måler cirka 450. Jeg skjønner ikke hvordan du da kan konkludere med at det ikke er særlig forskjell.
    700 kontra 500, og førstnevnte har i tillegg bedre sortnivå!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg bagatelliserte vel den forskjellen for mye, men etter noen runder på nettet har jeg sett litt forskjellige resultater ang. lumens på denne projektoren.

Ang. sortnivå:

Panasonic AE3000 vs. Sony HW10

"Nevertheless, while the HW10 has very deep black levels, the AE3000's are a bit deeper still. The AE3000's slightly higher ANSI contrast and incremental edge in black level combine to make it appear to be a little bit higher in contrast than the HW10."

Linken over sier jo omtrent det samme som deg om lysstyrke, men er derimot ikke helt enig i sortnivået. Slikt som dette er vel akkuratt grunnen til at jeg ønsker å se dem begge i virkeligheten, for se hvordan jeg selv opplever det. Dog veier nok råd og erfaringer fra dere mer enn et "hvilket som helst nettsted".

Når jeg ser film har jeg bildekvalitet som hovedprioritet, og ser også da alltid i et mørkt rom. Lysstyrken for meg var vel mest essensiellt ved andre "mindre nøye" aktiviteter som spilling, tv og diverse, som fort kan skje i et belyst rom. I denne sammenheng snakket Bill Livolsi hos Projectorcentral positivt om Dynamic mode, og poengterte da at lysstyrken nærmet seg det dobbelte av maks lysstyrke fra HW10. HW10 hadde vel muligens klart dette om den hadde hatt en mode tilsvarende Dynamic mode, men det har den vel ikke(?)

Frem til jeg får sett bildekvaliteten selv ser jeg kun èn minusside ved Panasonic som kommer til å få betydning for meg, og det er problematikken med støv. Dette har jeg hatt på tidligere LCD projektorer jeg har hatt, og det irriterer så mye at jeg mister helt gleden ved å se film når dem er der. Denne problematikken slipper jeg jo med HW10.

Positive sider ved Panasonic som ikke Sony har, er 3xHDMI, motorisert zoom med lagringsmulighet (siden jeg vurderer 2.35:1 oppsett), finere og mer konservativt design (i mine øyne), dynamic mode (for vorspiel med musikkvideoer og f.eks spilling)

Totalt sett kan det virke som jeg kommer til å bli mer fornøyd med AE3000, men om det viser seg at jeg blir 100% enig med din opplevelse av AE3000 i virkeligheten, blir den nok forkastet fremfor HW10 Jeg blir sikkert fornøyd uansett hva jeg velger, men koster jo såpass med penger at jeg kan bruke litt tid på research.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir litt forvirret her, AE3000 tester veldig bra og slår vel HW10 i tester? så slakter dere tungvektere den...

reportasje i vi-men sa at det de ble mest imponert over på en hel messe var den PJ, projectorcentral bruker mange superlativer og flere andre steder.

hadde sett meg ut denne som neste PJ men nå ble jeg usedvanlig usikker

Test av HD-projektor: Panasonic PT-AE3000 - teknofil.no

Panasonic PT-AE3000 Projector Review

OSV

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...projectorcentral er ikke en troverdig kilde hva projektortester angår, og jeg synes heller ikke at Lyd og Bildes test ble helt balansert ettersom de tross alt trodde AE3000 leverte linse med 2.35:1-funksjon... AE3000 har ett mitt syn blitt litt vel "hypet" i det siste, men det er allikevel på ingen måte en dårlig projektor av den grunn! Jeg mener fremdeles at den leverer helt greit lysutbytte, og ikke minst har den motoriserte linsefunksjoner, er stillegående og god prosessering.

Når det er sagt har den IKKE bedre sortnivå enn HW10, det stemmer rett og slett ikke... ANSI er det mulig den måler noe bedre på, der er ikke D-ILA-teknologien i sitt ess...

Uansett vil jeg totalt sett si at HW10 leverer noe BEDRE bilder, men at de motoriserte linsefunksjonene på AE3000 heller ikke er å kimse av! Du får på ingen måte DÅRLIGE bilder om du velger AE3000 heller!

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greit og få avklaring på det, dere er begge tungvektere så velger og høre på gode råd

så litt svindel og bedrag med de fine specs på AE3000, en som meg hadde gådd rett på den.....

da er vel ingen av de lyssterke nok for meg uansett, da lyskontroll ikke er optimal, får se meg rundt etter en TW2000 eller 5000

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    får se meg rundt etter en TW2000 eller 5000
    Ehh, Host hark http://avforum.no/avtorget/showprodu...ct=47602&cat=5

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test av HD-prosjektorer ~ Vi i Villa

Også her kommer Panasonicen bedre ut en Sonyen.. :-?
    Har skjønt det er små forskjeller, men at Pana`n stadig vinner kåringer. Selv om vi i villa kanskje ikke er den tyngste testen.. :-D

Edit: så nå etterpå at testen er hentet fra Lyd og Bilde...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler alle å se begge før de velger, for denne testen timer dårlig med det jeg har opplevd. Har til nå sett 2 forskjellige AE3000 og 3 forskjellige HW10
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper ikke trådstarter har noe imot dette.

Hvordan er BenQ W20000 i forhold til disse, denne sklir jo rett inn i samme pris-sjikt. (Vist en ser vekk ifra ulempen med regnbue-effekt for dei som måtte vere sensativ for det.)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg anbefaler alle å se begge før de velger, for denne testen timer dårlig med det jeg har opplevd. Har til nå sett 2 forskjellige AE3000 og 3 forskjellige HW10
    Hvis man er på jakt etter zoom/lens shift-minne, er det da noen alternativet til AE3000 overhodet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvis man er på jakt etter zoom/lens shift-minne, er det da noen alternativet til AE3000 overhodet?
    Nei, ikke hva jeg kjenner til i hvert fall. Men så er det så ikke mange som "overshooter" 16:9 på et 2.35:1 lerret heller. ;-)
    Jeg ville definitivt brukt en slik funksjon om den var tilgjengelig i en projektor med vesentlig høyere grunnkontrast. AE3000 kaster ut ganske mye lys i feltene over og under 2.35:1 bildeflaten. Spesielt i dagslysscener med åpen iris.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •