TW3000 lyssvak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Cherz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TW3000 lyssvak?

Hei,

Skal flytte i juni og har fått aksept for projektor i stuen. Har en 42" LCD som kommer til å bli brukt til TV titting. Projektoren er primært tiltenkt film (blu-ray) og fotball. Har lest gjennom de ulike hovedtrådene og har vel to kandidater, Epson TW3000 og Benq W5000. De er noelunde priset likt og muliggjør litt penger på lerret.

Stuen er delvis egnet for projektor, dvs grei kastlengde (ca 7 meter fra vegg til vegg, grei bredde for lerret (rundt 2-3 meter mellom front høytalere), gode muligheter mht. plassering av projektor i forhold til lerret, men har ikke og vil ikke få full kontroll på lysforhold. Veggen lerretet er tiltenkt er noelunde skjermet mot innkommende lys.

Hvilken projektor bør jeg gå for, TW3000 eller W5000, for film og fotball i en noelunde mørk stue (Se fortrinnsvis om kvelden...)-

Mht. lerret så antar jeg et grått lerret må til. Kunne godt tenkt meg et motorisert, f.eks Dreamscreen sine, er der verdt pengene?

Cherz
    (Har en eldre Benq 5120 som fungerte greit i sin tid - så er ikke direkte plaget av regnbuer)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 dager, 113 visninger og ingen svar...

Må nok finpusse skrivingen min...men det ser ut som jeg går for Epson - grunnet en lys stue. For de som leser dette som lurer på det samme som meg så finner dere et godt innspill fra lygren her: http://avforum.no/forum/digitale-pro...tml#post111600.

Cherz

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq 5000 konkurerer vel mot epson 2000 som skal være en del bedre enn 3000

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så nemlig av Benq W5000 lå i samme prisklasse som Epson TW-3000, ca. 2000,- rimeligere (12.500,- vs 14.500,- på avshop.no). Finner få Epson TW-2000, men i følge hw.no så er den rimeligste på ca 23.000, noe utenfor budsjettet mitt.

Cherz

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Cherz
    Må nok finpusse skrivingen min...men det ser ut som jeg går for Epson - grunnet en lys stue. For de som leser dette som lurer på det samme som meg så finner dere et godt innspill fra lygren her: http://avforum.no/forum/digitale-pro...tml#post111600.
    Cherz
    Kjøpte mai utgaven av Hjemmkino da de hadde en sort test av HD projektorer. Projektorene var nok noe knapt beskrevet, men testvinner var Epson TW3000 blant annet foran Benq W20000.

Det jeg reagerte på var at TW3000 ble beskrevet som lyssvak, den fikk 3 av 10 mulige. Inntrykket fra forumet er at TW3000 var en noelunde lyssterk projektor i sin prisklasse. Hva er riktig? Hadde bestemt med å gå for Epson, men ble nå usikker.

Cherz

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...mulig de vurderer lysutbyttet til TW3000 opp mot en businessprojektor eller noe?? TW3000 er ingen "lyskaster", men langt fra lyssvak! Vi kjørte TW3000 på et 3 meter bredt lerret på AV-treffet på Triaden, og det klarte den uten problemer... Nå er det jo imidlertid ingen projektorer som trives med noe særlig lys, selv de mest lyssterke...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW3000 ble sammenlignet med BenQ W20000, Infocus X10, Mitsubishi HC7000, Optoma HD800XLV, Panasonic AE3000 og Panasonic AX200E, hvorav kun Mitsubishi HC700 kom dårligere på lysstyrke.

Forstår at det ikke er en lyskanon, men fikk en liten aha opplevelse når den kun scorte 3 poeng av 10 mulige på lysstyrke - ett viktig kriterium for min del.

Cherz

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, AE3000 er uten tvil mer lyssvak av denne "roundupen", mens samtlige DLP-projektorer nok oppleves som noe mer lyssterke, og da spesielt Optoma 800X LV som tross alt er oppgitt med 2000AL. Panasonicen er også temmelig lyssterk... Synes derfor ikke det er noe å legge større vekt på - en DLP vil nok uten tvil gi deg noe mer lys enn dagens LCD-projektorer, som "struper" / filtrerer bort en del av lyset for å gi bedre kontrastnivåer. Tidligere var det jo gjerne omvendt, at LCD som oftest var mer lyssterk enn DLP.

Hvis lys er SVÆRT viktig for deg kan det jo kanskje være greit å vurdere Optomas HD800X LV, den er jo både rimelig og fantastisk lyssterk...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvis lys er SVÆRT viktig for deg kan det jo kanskje være greit å vurdere Optomas HD800X LV, den er jo både rimelig og fantastisk lyssterk...
    Lys er viktig, den skal plasseres i en noelunde lys stue, men krav til plasseringsevne og støy kompliserer det litt. Projektoren ønskes plassert på hylle eller vegg, ca. 6 meter mot ett 92" eller 106" lerret (juryen er fortsatt i tankeboksen). Slik jeg har forstått fra projektkalkulator så sliter HD800 med kastlengden i dette tilfellet.
    Cherz

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optomaen lager ganske stort bilde ved 6m kastelengde, ca 120", selv uten zoom. HD800 kan heller ikke plasseres på hylle. Pga relativt stor offset må den plasseres så nært tak (eller gulv) som mulig.

Er du sikker på at du trenger så mye lys? Mer lys kompenserer ikke på langt nær det samme som litt mørkere rom.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Optomaen lager ganske stort bilde ved 6m kastelengde, ca 120", selv uten zoom. HD800 kan heller ikke plasseres på hylle. Pga relativt stor offset må den plasseres så nært tak (eller gulv) som mulig.

Er du sikker på at du trenger så mye lys? Mer lys kompenserer ikke på langt nær det samme som litt mørkere rom.
    120" går sikkert greit fra 6m for Optomen, men slik jeg tolket resultatene så måtte den plasseres nærmere for et 92" eller 106" lerret - som jeg er begrenset til. Da må det takmonteres, noe som jeg godt kunne tenkt meg å unngå.

Mht. lyskrav så har jeg ingen dedikert kinorom. Skal flytte nå i juni og må forholde meg til en stue med en del vinduer. Blendingsgardiner står ikke høyt i kurs hos konemor, så det blir vanskelig å mørklegge rommet skikkelig. Heldigvis er veggen hvor lerret er planlagt skjermet for innsyn - dvs. direkte lys.

Cherz

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at Optomaen må nærmere for å gi 92 eller 106" bilde. HD800 må desverre uansett takmonteres. Den kaster nemlig bildet en del (36% av bildehøyden) nedover. Plasserer du den på en hylle på veggen kommer bildet godt oppi taket.

Angående lysstyrke nytter det svært lite med en veldig lyssterk projektor. Når du pøser på med mer lys, reflekteres desto mere lys tilbake på lerretet - spesielt om tak/vegger er av lys farge. Det jeg mener, er at det ikke nødvendigvis er en fordel med lyssterk projektor om du ikke skal se film i solskinn.

Jeg hadde nok latt det stå mellom TW3000 og W5000, for etter min mening er de begge lyssterke nok (har desverre ikke sett TW3000). Av det jeg kan se må også BenQ W5000 en del nærmere enn 6m, for ikke å gi for stort bilde. Da står altså TW3000 igjen som den mest plasseringsvennlige.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •