hvilken bør eg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvilken bør eg velge?

H30 eller benQ 7800

er ute etter tenkiske forskjellen...

fekk høre att benq skulle vere rå
    men eg skulle få H30 for 13900

så der e nokre lappa forskjel...

plz.help

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket hvilken som passer best inn med tanke på bildestørrelse og plassering i din hjemmekino?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blide blir ca 100T uansett og det er vell ca 4.5 m fra lerrete til pj
    eg har jo davis nå

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: hvilken bør eg velge?

Sitat Opprinnelig postet av davis
    H30 eller benQ 7800...er ute etter tenkiske forskjellen...
    De synes å være ganske like i spec., bortsett fra at 7800 kan mottat signaler fra DVI og har 1024x576 i oppløsning. På støysiden, kontrast og annet ser de to ganske like ut.

Har du tenkt å bruke 20K så kjøp 7800, dersom du har alle andre komponenter av en gitt kvalitet.

Dersom din DVD-spiller og lerret ikke er bra nok, så hadde jeg kjøpt H30 og spytta mellomlegget i bedre signalkomponenter.

Lykke til med valget

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    testet 7800 i går, og har du råde til 20k, så løp og kjøp! ta med deg ett greyline i samme slengen og du har funnet nirvana 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    og du har funnet nirvana 8)
    Med en 868 som signalkilde ja

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo to helt forskjellige projektorer. H30 er en 4:3 med 800x600 pixler (anamorfe filmer vises på 800*450) og pe7800 er en 16:9 med 1024x576.

Om du primært skal bruke projektoren til film og er villig til å gå under PAL-oppløsning er det også en opsjon å vente en måned på Infocus 4805 som har 16:9 med 854x480. Har sett denne og den kommer sikkert til å bli populær.

Robert-

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

liten vri...

Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Dette er jo to helt forskjellige projektorer. H30 er en 4:3 med 800x600 pixler (anamorfe filmer vises på 800*450) og pe7800 er en 16:9 med 1024x576.

Om du primært skal bruke projektoren til film og er villig til å gå under PAL-oppløsning er det også en opsjon å vente en måned på Infocus 4805 som har 16:9 med 854x480. Har sett denne og den kommer sikkert til å bli populær.

Robert-
    Hum... pratet med Davis på msn, det han er ute etter er om det er verdt differansen i pris, å heller gå for BenQ. men jeg ba han endre innlegget litt, for at det ikke skulle bli flyttet, det fikk visst litt feil utfall.. :roll: utfra bruksområde hans anbefalte jeg ham BenQ PE7800. Han har ikke mulighet til å få sett den,
    så det hadde vært fint å fått noen kommentarer om hvor bra 7800 er i forskjell til Optoma H30.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    og du har funnet nirvana 8)
    Med en 868 som signalkilde ja
    Bildet var faktisk meget respektabelt fra pioneer 626 via S-video også, som jo er en noe eldre og billigere spiller.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Bildet var faktisk meget respektabelt fra pioneer 626 via S-video også, som jo er en noe eldre og billigere spiller.
    Enig...det er jo det som er interessant...totalbildet. Nytter jo ikke å kjøpe en 7800 og benytte PS2 som DVD-spiller. Da var det bedre å kjøpe en H30 og skaffe seg en god DVD-spiller.

Nå vet jeg ikke hva davis har av signalkilde, men han bør som sagt se på totalløsningen innenfor sin budsjettramme.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Enig...det er jo det som er interessant...totalbildet. Nytter jo ikke å kjøpe en 7800 og benytte PS2 som DVD-spiller. Da var det bedre å kjøpe en H30 og skaffe seg en god DVD-spiller.
    uuhm... :roll: poenget mitt var det motsatte... PS2 er litt drøyt, men man får et bra bilde også med en billigere spiller.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ikke har noen komponenter, skal kjøpe alle idag og så ikke endre noe på flere år så er jeg enig med deg, men i de fleste faktiske tilfeller vil jeg ikke være enig her.

For meg er kvantesprang nøkkelen. Jeg vil kun kjøpe en ny komponent om den medfører et kvantesprang i forhold til det jeg har idag. Og når det gjelder timingen for innkjøp av en komponent bør den helst komme etter et kvantesprang i forbedrelse av pris/ytelse og i alle fall ikke rett før et kvantesprang.

-Når det gjelder Matterhorn har man akkurat hatt et kvantesprang i pris/ytelse så det er meget god timing å kjøpe pe7800 nå.
    -Når det gjelder DLP med lavere oppløsning så kommer snart Infocus 4805 som antagelig vil bety et kvantesprang i pris/ytelse. Kjøp av H30 er derfor antagelig dårlig timing nå.
    -Når det gjelder DVD-spiller med progressiv scan så har det vært en jevn forbedring her og ingen kvantesprang er forventet. Timing for kjøp er altså OK.
    -Når det gjelder DVD med DVI/HDMI så kommer det mange spillere nå som vil medføre et kvantesprang. Timing for kjøp er altså dårlig.

Ellers så bør man aldri kjøpe noe man ikke liker og føler man kan leve med en stund. Og kommer et kvantesprang snart så bør man holde ut litt til med det utstyret man allerede har.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke enkelt å svare på dette uten mer opplysninger.
    Var bruksområdet film?Skal det kjøpes lerret?(siden du har Davis fra før har du vel et 4:3)H-30 funker fint på både 16:9 og 4:3 lerret,men ville personlig brukt 4:3 til denne.Sitteavstand på 2x lerret bredden skulle gjøre at du ikke ser SDE på noen av dem.
    Poenget mitt med å kjøpe H30 var at kvaliteten var meget god,ikke mer penger enn at den kan skrive den ned på 2-3 år og ikke minst at den viser fullt 4:3 bilde.Velger du H30 har du også råd til f.eks Pioneer 668 i forhold til hva 7800 koster(med din pris vel å merke).Tenk hva som er på markedet om 2 år :wink:
    Men vil jo tro at 7800 er en bedre PJ med sin bedre oppløsning,og ser du kun dvd er vel valget enkelt.
    Det er vel ingen som har sammenlignet disse direkte..eller?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette minner mer på en Holmgangdebatt...da vi diskuterer ulike ting.

Holmgangvinkling nr. 1: Det jeg sier er at man må se hvordan man kan få det beste bildet innen en gitt budsjettramme som førstegangskjøper, og ikke bruke alle pengene bare på en god projektor når resten ikke står i stil.

Holmgangvinkling nr. 2: Kjøp 7800 da den er en bedre projektor enn H30.

Begge argumentene er rett, og siden davis ikke er førstegangskjøper så antar jeg han har akseptable signalkilder og kabler, så da er vinkling nr. 2 mest sannsynlig best for ham.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei alle
    takk for mange flotte svar
    men valge blei ikkje lettare

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=9270

dere har sikkert sett dei uklare bilda fra kinoen min

trur signal kilda skulle vere grei men den er no noen år gammel..

eg skal bruke den til film og fotballkampheie ålesund :lol:

men eg ser no att avshop har dem til 19699
    viss eg venta vil den vell falle snart ned mot 15000 trur eg

nei søren dette er ikkje lett....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du se mye på TV så følger det jo med en ScartRGB til VGA adapter med Optoma H30. Dette vil lette tilkoblingen mellom tuner og projektor.

Når det gjelder "kvantesprang", så ser jeg essensen i argumentet til robertaas, men slike "kvantesprang" er lett å se i etterkant. Hvorfor ikke kjøpe en BenQ8700+, som da må sies å være et større "kvantesprang" enn 7800.

Det som er realiteten er at, uavhengig av gode tips, vil de siste produktene være de mest populære. Men her er mitt siste tips:

Dersom du kjøper H30 og tenker; "Hmmm...hvordan ville 7800 sett ut", så anbefaler jeg at du går for 7800. Det er ikke noe poeng å spare mellomlegget dersom du vet med deg selv at du vil sitte og irritere deg over at du ikke valgte 7800-modellen.

Nå er det ikke pent å være raus med andre sine penger, men dersom du seriøst vurderer disse 2 modellene (H30 og 7800), så vil du mest sannsynlig få den beste magefølelsen med å velge 7800. Så slipper du å sitte etterpå å lure...

Lykke til med ditt valg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0