HD Ready vs Full HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HD Ready vs Full HD

Jeg er den stolte eier av en Epson TW700 HD Ready projektor, et Dreamscreeen lerret (grå), Onkyo TX 875 og Sony BD550 Blu Ray spiller.
    Bilde og lyd overføres via HDMI.
    Problemet er følgende: Bildet er bra, men forskjellen mellom HD og SD er påfallende liten. Har forsøkt å justere i hue og rævva, men forskjellen er og blir liten. Er problemet så enkelt at jeg rett og slett må bytte til en Full HD projektor?
    Jeg har en 42" Panasonic plasma (HD Ready) TV m/HD-digitalboks fra Canal Digital. Her er det klar forskjell mellom HD og SD. Også her HDMI som forbindelse mellom boks og TV.
    Noen som har noe tips?

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo selv BenQ PE8720 som også er en HD-ready PJ, og hos meg er forskjellen mellom HD og SD som natt og dag. Ser du liten forskjell når det gjelder detaljer i nærbilder av f.eks fjes/klær og andre strukturer også? For det er der jeg ser størst forskjell.

Kjenner ikke Onkyo så godt jeg, men har du slått av bildeprosesseringen i denne? La signalet gå ubehandlet igjennom reciever fra S550 til PJ.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei jeg har en benq 7700 HD-ready PJ og ps3 og onkyo 875 .forskjellen på dvd og bd er stor .men det spørs hva du har satt oppløsningen ut på onkyoen.
    prøv og sett den i "via" da går signalet ubehandlet gjennom.
    oss meg synes jeg bilde ble litt bedre da jeg satt ps3 til 1080p og onkyoen på 720p ut i og med at bildebehandleren som er i okyoen er av så bra kvalitet.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv både BenQ8720 og Onkyo 875, og bildebehandlingen i Onkyo'en syns jeg er oppskrytt! Tipper Sony'en din vil gjøre det best med scaleringen. Prøv å sett 720 ut fra Sony'en din og i Onkyo'en settes til pass through(tror jeg det het) eller 720.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony får bra kritikk for oppskaleringen av SD så kanskje det er grunnen til at du ser mindre forskjell via Sony enn når du ser tv?

Pirke modus: Epson TW700 er en 720p projektor. HD Ready er et missvisende begrep som ikke nødvendigvis betyr at produktet har HD oppløsning (ble villedende brukt på tidligere tv og projektorer for å beskrive at de fungerte med HD materiale, selv om native oppløsning ikke var HD...), det bør derfor ikke brukes

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Slettet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm ser ut som de fleste er enige om at jeg må sette Onkyo'en på "through" og oppskalere i Sony'n. Prøver og kommer tilbake med resultatet litt senere. Forresten så er HDMI-kabelen 10m. Dette er ikke noen HIgh End kabel, men koster 700,- på Clas Ohlson. Har ikke noe særlig tro på dyre kabler, men det er kanskje noen som har noen andre erfaringer med så lange strekk?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På strekk over 10 meter kan kvaliteten på HDMI kabelen ha noe å si, men i 720p oppløsning skal dette ikke være noe problem i de aller fleste tilfeller.

Jeg benytter selv en Clas Ohlson 10m kabel (til 449,-, ikke 700,-?) i 1080p og har aldri hatt problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    HD Ready er et missvisende begrep som ikke nødvendigvis betyr at produktet har HD oppløsning (ble villedende brukt på tidligere tv og projektorer for å beskrive at de fungerte med HD materiale, selv om native oppløsning ikke var HD...), det bør derfor ikke brukes
    HD-ready betyr bl.a. at produktet har minimum 720 fysiske linjer, og at det kan kobles til på en fornuftig måte.

Jeg ser ikke hvorfor begrepet bør unngås. Også senere labels har sine svakheter, og det hele koker ned til at forbrukere som utelukkende kjøper tv-er ut fra en eller to slike spesifikasjoner kan bli skuffet.

http://en.wikipedia.org/wiki/HD_read.../wiki/HD_ready

Men ingenting slår geniene i USB-standardiseringen som kom på den brilliante ideen at når de lagde USB 2.0 så måtte de døpe om USB 1.1 til USB 2.0 "full speed" (11mbps) slik at ingen trodde de tapte noe i forhold til USB 2.0 "hi-speed" (480mbps)... Heldigvis så har de kalt USB 3.0 for "super-speed" bare sånn for å være sikker =)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pirke modus: Epson TW700 er en 720p projektor. HD Ready er et missvisende begrep som ikke nødvendigvis betyr at produktet har HD oppløsning (ble villedende brukt på tidligere tv og projektorer for å beskrive at de fungerte med HD materiale, selv om native oppløsning ikke var HD...), det bør derfor ikke brukes
    Helt feil. HD Ready betyr at det ER HD. Minst 720p som knutinh sier her.
    Min nyinnkjøpte Pioneer 5090 hadde HD Ready klistremerke på skjermen. På Pioneer sine websider er også TVene beskrevet som HD Ready selv om de er 1080p full HD.

Så den pirkemodusen kan du bare slå helt av med en eneste gang

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Jeg ser hva dere skriver og i teorien stemmer nok det. Problemet er at i praksis, som jeg skrev, så ble HD Ready symbolet også brukt på TVèr som kun støttet HD oppløsning, uten å ha native oppløsning i HD. Derav mitt pirkemodus og det står jeg ved. Pirkemodus er nå avslått og verden min består hvis dere bruker begrepet som det er tenkt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilgutten
    Hm ser ut som de fleste er enige om at jeg må sette Onkyo'en på "through" og oppskalere i Sony'n. Prøver og kommer tilbake med resultatet litt senere. Forresten så er HDMI-kabelen 10m. Dette er ikke noen HIgh End kabel, men koster 700,- på Clas Ohlson. Har ikke noe særlig tro på dyre kabler, men det er kanskje noen som har noen andre erfaringer med så lange strekk?
    Enten får du bilde eller så får du ikke bilde. Hjelper ikke noe på bildekvaliteten med en dyrere HDMI kabel.

Blir interessant å høre om det bedrer seg når Sony tar hånd om oppskaleringen!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at i praksis, som jeg skrev, så ble HD Ready symbolet også brukt på TVèr som kun støttet HD oppløsning, uten å ha native oppløsning i HD.
    Nei, dette stemmer ikke. Du er ute og sykler. De gamle lavoppløste flatskjermene hadde aldri HD-Ready merking, selv om de kunne ta i mot HD-signaler og nedskalere dem. HD-Ready merkingen kom først med 720p ( 1024x768 ) skjermene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok feil to ganger på jobb fredag på ting jeg var helt sikker på, og nå dette! En tøff uke he he.

Da er det nok hukommelsen som spiller meg et puss (blander kanskje med HD Compatible), kan ikke annet enn å beklage og innrømme syklingen!

Mvh
    Ivan (HD Ready med Epson TW 700)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Nei, dette stemmer ikke. Du er ute og sykler. De gamle lavoppløste flatskjermene hadde aldri HD-Ready merking, selv om de kunne ta i mot HD-signaler og nedskalere dem. HD-Ready merkingen kom først med 720p ( 1024x768 ) skjermene.
    Hvorfor tallet i parentesen? er ikke 1280x720 ett krav for HD ready?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    er ikke 1280x720 ett krav for HD ready?
    Nei.

HD ready - Wikipedia, the free encyclopedia

-k

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Hvorfor tallet i parentesen? er ikke 1280x720 ett krav for HD ready?
    Minimum 720 linjer er HD-ready kravet til oppløsning. Det er ingen krav til horisontal oppløsning. I tillegg er det krav til tilkoblinger. 1024x768 var den oppløsningen de fleste HD-ready skjermer faktisk kom med, dvs de under 50". 50" kom med 1366x768.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for opplysningene. Lærer stadig noe nytt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    1024x768 var den oppløsningen de fleste HD-ready skjermer faktisk kom med, dvs de under 50". 50" kom med 1366x768.
    Dette tror jeg ikke stemmer. Dersom du utelukkende snakker om plasma, så er det nok rett, men plasma både er og har antagelig vært en liten del av markedet i forhold til LCD.

Så godt som alle LCD-tver har vært enten 1366x768 ("HD-ready") eller 1920x1080 ("full HD"). Plasma har derimot hatt mange kreative oppløsninger som 1024x768 16:9, 1024x1024 ALiS m.fl.

Grunnen til at HD-ready kravet bare spesifiserte linjetall var nok:
    • TV/video-bransjen er utrolig konservativ, og i analog CRT-sammenheng er det linjeantallet man har snakket mest om
    • Brunevarebransjen har nok presset på for å få krav som favoriserte plasma hvor det tydeligvis var praktisk vanskelig å få opp pixeltallet pr linje på små skjermer.

Min LCD er 40", HD-ready og har 1366x768 pixler. Den har DVI med HDCP (ikke HDMI).

-k

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette tror jeg ikke stemmer. Dersom du utelukkende snakker om plasma, så er det nok rett, men plasma både er og har antagelig vært en liten del av markedet i forhold til LCD.
    -k
    Ja, jeg snakker om plasma som var så og si enerådende da HD-Ready ble introdusert i flatskjermmarkedet. LCD-skermer har kommet til i ettertid og etterhvert blitt dominerende.
    Jeg vil si det uansett er positivt at vi nå er på godt vei bort fra data-oppløsningene fra flatskjermenes barndom og i dag stort sett er over på HDTV-oppløsninger.
    :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •