Bør jeg skifte pære før den ryker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bør jeg skifte pære før den ryker?

Hei,

Er ny her og har et kjapt spørsmål.

Jeg har en Hitachi PJTX300 som jeg har hatt i 1 1/2 år, som jeg igrunn er veldig fornøyd med. Min første prosjektor foresten.

Som tittelen sier så lurer jeg på om jeg bør skifte pære før den ryker. Lampa har nå surret i 2221 timer,noe jeg igrunn er imponert over. Den er brukt flittig. Merker ingen tegn på at den skal ryke enda,kansje en anelse mørkere enn i starten,men ikke mye,tror jeg.

Kan jeg la den surre å gå til den ryker eller kan det lønne seg å bytte før?

Takk på forhånd for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg lurer litt på samme bumper jeg.

Hat en panasonic pta700 som har surra å gått nesten 4000 timer no :-)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan skje i ytterste konsekvens er at lampen eksploderer. Det er ikke så dramatisk som det høres ut som, men det gjør at du må rense projektoren for glass-st-v etterpå, og dette er ikke en rett-frem operasjon. Man kan skade LCD-panelet hvis man bare blåser dette finstøvet rundt omkring med en trykkluft-boks f.eks.

Anbefaler å bytte før det smeller (selv om smellet ikke akkurat registreres på seismografen)

Lamper lever sitt eget liv. Noen lever til de blir gamle (riktig gamle). Noen bare dør ut. Noen eksploderer...

DrE

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar.

I see your point. Ser du skriver at lamper lever sitt eget liv. Men kan en lampe bare eksplodere sånn uten forvarsel? Uten å bli gradvis svakere og svakere,kansje andre forstyrelser i bildet osv.

Eller kansje jeg kan si det på en annen måte, hva er de sterkeste tegnene på at jeg bør bytte lampe før den evt eksploderer/dør ut?

Og om en lampe skulle eksplodere,hvordan renser man da pj? Takk for at du sa at det ikke er lurt å bryke trykkluft,for det hadde vært den første tanken min. hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ser en plutselig endring i lysstyrken (mørkere), kan du med fordel skru av med en gang. Opplevde dette med tidligere PJ (TX200). Få minutter etterpå smalt det så jeg skvatt høyt i stolen :-). Gikk greit å få byttet lampen etterpå (min lampe var fortsatt hel). En annen ting som er kjiipt er at man må vente på å få ny lampe. Anbefaler derfor å bytte før det smeller, og ihvertfall bestille ny lampe slik at man har en tilgjengelig. Et siste argument for å bytte lampe er at lysutbyttet fra din nåværende lampe (som har gått over 2kt) er så dårlig at du vil oppleve lampebytte som å få en ny PJ.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Half life

Når pæra når half life så begynner den langsomt men sikkert å lyse litt mindre for hver time som går - må du bytte? Nei

Lys degresjonen går såvidt gradvis at det ikke er lett for deg som ser på bildet jevnlig å se noen stor forskjell fra dag til dag.

Men hvis man har perfomance som mål har det noe for seg.

Når begynner lampen å dimme? Det varierer fra produsent til produsent. Det kan jo uansett være lurt å ha en ekstra pære, så det går jo an å bytte hvis du mener å huske at det var mere trøkk i bildet før - skulle du være så uheldig at pæra skulle ryke midt i guttekvelden har du en pære liggende som ikke er død.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysutbytte reduseres fra første time. Men lineariteten kan variere noe.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar!

Jeg har en lampe ligende,for jeg og tenkte at det hadde vært kjipt å vente på å få tilsendt ny hvis den som sitter i ryker.

Men da tror jeg at jeg har fått svar på det jeg ville, Bortsett fra 1 ting.

Hvordan renser man pj på best mulig måte hvis en lampe skulle eksplodere? Hvis det ikke er så lurt å bruke trykkluft på boks,hva gjør man så...

God helg til dere alle sammen foresten!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •