Skarpt lys.. hvilken proj?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skarpt lys.. hvilken proj?

Hei folkens.. jeg er på utkikk etter en prosjektor med ekstremt sterkt lys.

Har nå en X1 men jeg synes det blir litt "matte" bilder.. mangler liksom skikkelig trøkk i bildet. På kino er det gjerne så skarpt lys at man må gni seg i øyene nå og da. Hva må jeg gå for her? Høy Ansi lumens eller høyt kontrastforhold?

Takker..

n00b

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Første gang jeg har hørt at noen vil ha MER lys...og VIL ha vondt i øynene..
    En annen sak er at du vil miste kontrast ved et mer lyssterkt bilde, noe som er dårlig for video, men bra for eks.vis powerpoint. Dypden i bildet forsvinner, og du mister detaljer i sort. Jeg vil anbefale å heller gjøre noe for å få det mørkere i rommet.
    På kino er det gjerne så skarpt lys at man må gni seg i øyene nå og da.
    Kino er dritt.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du trenger er kanskje en Projection design Model One?

Den kan gi ut 1200 ansi men har fremdeles bra kontrast.

Den ligger ikke akkurat i samme prisleie som X1, men dog 8)

Newcomer soelvberg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har nettopp anskaffet en Acer PD112.
    Billig projektor med 1300 ANSI, men eg kjører deni ECO mode med litt mindre lys. Den har kontrastnivå på 2000:1, som også er ganske tilfredsstillende.
    Projektoren ser helt lik ut og har mange av det samme specsa som optoma H30 bortsett fra at PD112 har 500 ANSI bedre lys. I tillegg så har nok PD112 noe dårligere fargehjul (hastighet..?) en H30, for man kan oppdage noe regnbuer, men ikkje mer regnbuer en ved X1.

Prisen er bare ca. 9.500,-

Eg er kjempefornød med projektoren, men kanskje er eg ikkje den mest kravstore heller...?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soelvberg
    man kan oppdage noe regnbuer, men ikkje mer regnbuer en ved X1.
    Nå regnes vel X1 som en versting når det gjelder regnbuer... Regner med at du har 2X fargehjul, akkurat som X1.

Når det gjelder Acer, så har de byttet navn til BenQ og lansert nye projektorer. Se for øvrig en del andre tråder for disse produktene (søk på BenQ). Den Acer-projektoren er vel forrige generasjon og sikkert ikke så langt unna X1 i ytelse generelt sett (samme tall for kontrast). Og det er jo slett ikke verst.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Når det gjelder Acer, så har de byttet navn til BenQ og lansert nye projektorer. Se for øvrig en del andre tråder for disse produktene (søk på BenQ). Den Acer-projektoren er vel forrige generasjon og sikkert ikke så langt unna X1 i ytelse generelt sett (samme tall for kontrast). Og det er jo slett ikke verst.
    Vel..

http://global.acer.com/products/projector/index.htm

http://global.acer.com/products/projector/pd112.htm

Virker som de selger under to navn... Alle disse acer modellene ligner veldig på optomas serie.. Ellers er det riktig som du sier at Acer eier BenQ.

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    :shock: Første gang jeg har hørt at noen vil ha MER lys...og VIL ha vondt i øynene..
    En annen sak er at du vil miste kontrast ved et mer lyssterkt bilde, noe som er dårlig for video, men bra for eks.vis powerpoint. Dypden i bildet forsvinner, og du mister detaljer i sort. Jeg vil anbefale å heller gjøre noe for å få det mørkere i rommet.
    På kino er det gjerne så skarpt lys at man må gni seg i øyene nå og da.
    Kino er dritt.
    Det er mye fokus på sortnivå, men etter min mening er faktisk kontrast og fargeoppløsning (hvor mange bits man har for hver farge) vel så viktig. For selv om det absolutte sortnivået er en vesentlig faktor, så er det opplevde sortnivået et utslag av kontrasten. Et mørkegrått felt vil se helt sort ut dersom det er omgitt av sterkt, hvitt lys. Så har man en kraftig hvit (mye lysstyrke) og god kontrast, så vil det sorte fortsatt oppleves som sort i bilder med kontraster.
    Problemet kommer i dunkle bilder der det er lite lys generelt. Da vil det absolutte sortnivået spille inn.

Har man høy kontrast i projektoren og ønsker mer lys, så kan det kanskje lønne seg å kaste ut greyline og prøve hvitt lerret istedet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Virker som de selger under to navn... Alle disse acer modellene ligner veldig på optomas serie.. Ellers er det riktig som du sier at Acer eier BenQ.
    Sjekk ut: http://nordic.benq-eu.com/about/
    Who we are
    The BenQ Group, formerly known as Acer Communications & Multimedia Group ...
    Det virker på meg som om BenQ er en tidligere avdeling som nå er skilt ut som eget selskap. Jeg vil gjette på at Acer satser mer mot proffmarkedet, mens BenQ retter innsatsen mot konsumentmarkedet eller livsstilsmarkedet (Bringing enjoyment and Quality to life).

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Acer-projektoren er vel forrige generasjon og sikkert ikke så langt unna X1 i ytelse generelt sett (samme tall for kontrast). Og det er jo slett ikke verst.
    Er ikke så sikker på at dette er den forrige generasjonen.. Tror det er nåværende generasjon 8)

Da Acer produserte pj'er (kalles nå for BenQ som du sier) hadde Acer
    disse modellene. Tror de pj'er som kalles Acer nå, blir produsert for Acer av en annen produsent. Men dette er jeg ikke sikker på, bare en mistanke jeg har.

Uansett... Vi har kanskje gått nok utenfor tema 8)

Mvh

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye fokus på sortnivå, men etter min mening er faktisk kontrast og fargeoppløsning (hvor mange bits man har for hver farge) vel så viktig.
    Enig. Men, det kan man opnå i like stor grad på både høy og lav lumenverdi.
    For selv om det absolutte sortnivået er en vesentlig faktor, så er det opplevde sortnivået et utslag av kontrasten. Et mørkegrått felt vil se helt sort ut dersom det er omgitt av sterkt, hvitt lys. Så har man en kraftig hvit (mye lysstyrke) og god kontrast, så vil det sorte fortsatt oppleves som sort i bilder med kontraster.
    Ja, men det som blir ulempen da, er at projektorer med høyere lumen ofte har problemer med å holde sort på sort,(det hvite påvirker det sorte, og gjør det lysere, øyet kompenserer i forhold til intensiteten på det hvite) og videobilder som er mørke uten spesielt mye kontrast i bildet vil oppleves som mørkt grått/grått.

Newcomer soelvberg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Acer-projektoren er vel forrige generasjon og sikkert ikke så langt unna X1 i ytelse generelt sett (samme tall for kontrast). Og det er jo slett ikke verst.
    Det kan nok stemme med 2X fargehjul for man ser litt regnbuer, men eg plages ikkje så mye av det. Ellers hadde den bedre lys en X1 samt forskellige modus for regulering av lys. Tror også at den støyer mindre, så derfor valgt eg denne framfor X1. Foreløbig størfornøyd med en projektor i 9.000 kr klassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, her er jeg borte i en dag og folk har herjet vilt Takk for alle svar. Det ser ikke ut som det er noe fornuft i å bytte ut X1en med noe annet i første omgang. Jeg kjører IKEA hvitt på blank side og på en helt hvit flate er det absolutt lyssterkt, men alt for ofte virker filmer en smule "matt" - da spesielt skrekkfilmer som stort sett er filmet i mørket.. antar at dere har rett i at kontrastforhold er viktig, men kontrastforholdet på X1 skal jo være veldig bra (1:2000?) Så jeg vet ikke...

Blir vel ikek helt overbevist før man evt. får med noen prosjektorer til hjemlån.

Takk!

n00b

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •