Dårligere sortnivå på BenQ W10000 i forhold til før

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårligere sortnivå på BenQ W10000 i forhold til før

Har et hvitt Dreamscreen lerret som jeg har brukt en stund, og har vært fornøyd med kvaliteten. Projektoren (BenQ W10000) produserer meget gode bilder, spesielt i mørke scener med en form for kontrast, men i nærmest helt sorte bilder, er alt meget grått. Poenget er nemlig at jeg mener ikke det var slik før (har riktignok flyttet).

Jeg har forstått det slik at hvis en tar hånda litt fremfor projektoren, så vil det representere det sorteste en kan oppnå under omgivelsene. Hånda mi er kullsort, men projektoren (den projekterer et helsort testbilde) er veldig grå. Er det rett og slett jeg som kanskje bare har blitt mer obs på sortnivået og at dette er det sorteste projektoren kan gi? Irisen er helt lukket på projektoren.

Jeg kan heller ikke få ned sortnivået med å justere lysstyrken, da den er stilt greit inn hva lysstyrke angår, og å justere ned lysstyrken har ingenting å si for sortnivået.

Jeg har riktignok en Eye-One probe på vei i Posten, så jeg skal kalibrere gråskala mer korrekt, men kontrast, lysstyrke og generell fargemetning er allerede innstilt via kalibreringsdisk. Noen som har noen tips? I tilfelle et grått lerret, er det noen som har prøvd å male det gamle lerretet selv? Vil nødig kjøpe nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at du bruker korrekt fargerom. Hvis du bruker f.eks. standard fargerom på kilde (= videolevels = 16-235) og expanded på projektorsiden (0-255) kan du få akkurat den effekten du beskriver med grått sortnivå.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke det. Det er like grått når jeg kjører "full sort" testbilde fra projektorens servicemeny, uten kilder tilkoblet.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Har et hvitt Dreamscreen lerret som jeg har brukt en stund, og har vært fornøyd med kvaliteten. Projektoren (BenQ W10000) produserer meget gode bilder, spesielt i mørke scener med en form for kontrast, men i nærmest helt sorte bilder, er alt meget grått. Poenget er nemlig at jeg mener ikke det var slik før (har riktignok flyttet).
    Hvordan er lerretets avstand til tak og vegger, og farge på tak og vegger i forhold til hvordan det var før du flyttet?

Og hvordan er avstand projektor/lerret i forhold til før? Zoom?

Det er mulig det er mer refleksjoner tilbake på lerretet ditt nå, og at det er årsaken til dårligere sortnivå.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstand og zoom er ganske likt. Veggene er hvite (der jeg var før var det gult), men jeg har begge steder brukt sort filt/stoff som henger på sidene. Refleksjonene er nok små, da det er stor forskjell på handa mi når jeg putter den i ytterkanten av bildet, og det maksimale sorte som projektoren viser.

Det er selvfølgelig en mulighet for at det er bare jeg som blir mer og mer kresen etterhvert, og setter høyere krav. Skal riktignok hente Eye-One proben i dag, og ta litt målinger. Men det kan det være pæra eller noe annet inni projektoren? Har lagt merke til at på venstre side (et par prosent) så er det litt mørkere enn resten av bildet. Ser det under visning av helt sort, men ser det enda bedre hvis jeg viser hvite testbilder. Er det mulig at speilet som reflekterer ikke er helt perfekt?

Men tilbake til et annet spørsmål. Er det noen som har erfaring med å male et lerret? Istedet for å evt. kjøpe et nytt likt Dreamscreen lerret, så kan jeg bare male over det jeg har og få samme resultat?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •