W5000 vs. Optoma HD800XLV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question W5000 vs. Optoma HD800XLV

jeg har tenkt litt på å kjøpe prosjektor en gang i nærmeste fremtid, og har nå suglet på W5000, men har fått øyene opp for Optoma hd800xlv.

så nå har jeg ett lite problem med å velge.. kunne noen kankje ha hjulpet meg?

prosjektoren skal brukes til bluray og spill i en stue med lyse vegger...

lengde fra linse til lerret vil være ca 3.70m.. vil det da være mulig å ha 92" lerret, eller bør jeg gå for 77?

er helt newbie

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...fordelen med Optomaen er jo høyere lysutbytte, noe du kan få godt bruk for i en lys stue... Jeg har ikke sett Optomaen i praksis dog, så jeg kan egentlig ikke uttale meg utover spesifikasjonene...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med så lite lerret er det også mer enn nok lys i W5000. Jeg ville valgt denne, da den har dynamisk iris. Irisen vil senke den totale mengden lys i mørke scener, og det vil du ha stort utbytte av i et lyst rom (mindre utvasking av detaljer i de mørkeste områdene).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

W5000

Hvilken innstilling bør den stillbare irisen stå på i et totalt mørklagt rom Gorm?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det vanskelig å svare på, for rommet, gain i lerret, samt egne preferanser gir rom for mange muligheter.
    Selv pleier jeg å strupe irisen til det punktet der jeg akkrat oppnår lysstyrke nok til relistiske dagslys scener. Det vil si at den demper minimalt i toppen, men samtidig gir noe drahjelp i bunnen. Maksimal kontrast oppnår du nok ved nærmest stengt iris, men prisen du må betale er dus og urealistiske dagslys. Velg derfor bare den posisjonen du finner best selv. Du trenger jo ikke "låse" deg til en bestemt posisjon heller. UnderWorld vil se bedre ut med langt "trangere lysåpning" enn det du vil benytte på f.eks Planet Earth (BBC).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis HD800XLV bråker like mye som HD800X (som jeg har) ville jeg prøvd den før jeg kjøpte. Veldig glad i min HD800X, men den bråker egentlig for mye. Nå har jeg ikke hørt så mange andre nye projektorer, men fargehjulet i 800X må være fra nille. Vifta bråker ikke så ille, men hvis du bytter fra 50-60hz så hører du hva fargehjulet bidrar med.

Minimum avstand for 92" er ifølge kalkulatoren til optoma 3.77cm så det blir ganske akkurat. W5000 har jeg ingen erfaring med så der må noen andre bidra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •