tv eller projektor??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tv eller projektor??

Jeg har nå en infocus screenplay 4800 projektor, som jeg bruker til film og ps3

Så har jeg lenge vert bestemt på å bytte ut den til fordel for en TV .
    Grunnen til det er at jeg ikke har så god lyskontroll der jeg ser film, særlig om sommeren, da solen skinner inn.

Men har nå falt litt tilbake på tanken om å bytte til ny projektor heller.
    Tenker å montere persienner i tillegg til gardinene jeg har, slik at det blir en del mørkere.

Så da har jeg noen spørsmål.
    budsjettet blir ca 10-20 tusen, og jeg bruker den mest til HD matriale(blu-ray og ps3).. og noe dvd
    Avstanden fra linsa til lerretet er 3-3,5 meter ca

-Har liten greie på projektorer.. Hvor mye forskjel vil jeg merke i bildekvalitet om jeg bytter til en ny HD-projektor?
    Altså.. da tenker jeg på hvor mye jeg, som ikke er guru eller entusiast fysisk vil se i forskjeller uten å samenligne side ved side med den gamle.

Er forskjelen så stor at jeg umiddelbart vil merke det?

Hvilket lerret må jeg ha? kan jeg bruke det jeg alerede har (Luma Draper står det på boksen) og det er hvitt

Er det HDMI kabel som brukes idag mellom PJ og HD-kilden?

og til sist.. Hvilke projektorer er å anbefale til mitt bruk , mitt budsjett og min stue som jeg ikke får heelt mørk.?

Tipper noen sier at dette står det masse om dersom jeg søker, men hadde vert greit å få svar på det jeg lurer på i en og samme tråd, så jeg slipper å sitte i flere dager og lese meg frem i den store jungelen av tråder.:neutral:

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lappen
    -Har liten greie på projektorer.. Hvor mye forskjel vil jeg merke i bildekvalitet om jeg bytter til en ny HD-projektor?
    Altså.. da tenker jeg på hvor mye jeg, som ikke er guru eller entusiast fysisk vil se i forskjeller uten å samenligne side ved side med den gamle.

Er forskjelen så stor at jeg umiddelbart vil merke det?
    Litt avhengig av størrelse på lerret så vil jeg på generelt grunnlag si heller tvilsomt. Jeg sliter med å se forskjell på 720p og 1080p materiale fra en avstand på 5 meter og jeg har et lerret som er 240cm bredt. (Har Infocus X10 som er en FullHD projektor)

Det du derimot vil merke stor forskjell på, med FullHD projector, er ved PC-bruk. Du vil, pga høyere oppløsning, få nesten dobbelt så stor arbeidsflate, noe som ikke er å forakte...

Hvilket lerret må jeg ha? kan jeg bruke det jeg alerede har (Luma Draper står det på boksen) og det er hvitt
    Så lenge du får deg en projektor klarer å lage stort/lite nok bilde fra der du har montert den i dag. (Noen projektorer har lang kastelengde, mens andre har kort. Det er i tillegg begrenset hvor mye du kan zoome inn/ut så lek deg litt med DETTE verktøyet før du bestemmer deg for modell.)

Er det HDMI kabel som brukes idag mellom PJ og HD-kilden?
    Ja, siden du sier bruken skal være PC/PS3 så er det HDMI som gjelder. Dette har med korrekt gjengivelse av farger (BluRay-mediet har utvidet fargedybde og blablabla) og korrekt pixelmapping. Mangler PC'en HDMi bruker du et VGA/DVi->HDMI-adapter.

og til sist.. Hvilke projektorer er å anbefale til mitt bruk , mitt budsjett og min stue som jeg ikke får heelt mørk.?
    Med ditt budsjett hadde jeg sett på f.eks. Infocus X10, Benq W5000, Optoma HD800 og Epson EH-TW2800. De ligger alle mellom 10 og 20 tusen.

Håper dette var til hjelp:-)

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En full-HD projektor vil definitivt gi en merkbar forandring, selv for relativt normalt interesserte. 720p (2,5x nåværende antall bildepunkter) vil også være en forbedring, men kanskje ikke like umiddelbart synlig som 1080p (5,7x). Dette forutsetter selvfølgelig at materialet som mates inn er av bra kvalitet. Å se DVD-filmer blir en liten nedtur etter å ha sett HD-materiale...:|

Det høres ut som om du har alt det andre på plass (lerret, kabler og HD-klider) så nå er det bare å tømme sparegrisen

* For å beregne antall bildepunkter har jeg tatt utgangspunkt i et 16:9 bilde uten bruk av anamorfisk linse (800x452 effektiv oppløsning hos SP4800)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoops!! Jeg tenkte meg ikke helt om når jeg postet i stad - projektoren du har i dag har en native oppløsning på 800x600 - og jeg må følgelige moderere meg selv:

JA; du vil merke stor forskjell ved å gå opp til en HD Ready (720p) eller FullHD projektor. Jeg mener dog fortsatt at med den avstanden du sitter på (selvsagt avhengig av bildestørrelse) så er det tvilsomt om du merker den store forskjellen mellom en 720p og en 1080p projektor til filmbruk. Nå er jo imidlertid FullHD projektorer ganske rimelige, så jeg ser ingen grunn til å ikke kline til...

Jeg var av den oppfatningen at Screenplay 4800 var HD Ready, så derfor jeg svarte som jeg gjorde i stad...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. når jeg trykker på fjernkontrollen for å se hva den viser så står det
    720p. så den er HD ready. bruker komponent kabel nå da sp4800 ikke har hdmi inngang.

kommer ikke tl å brke PC som kilde, funker fett for meg med den bærbare i fanget

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så siden den jeg har nå er HD-ready, så vil jeg nesten ikke merke forskjel om jeg kjøper ny med full HD.?

Hva med bildekvalitet ellers da? har jo hadt min siden 2003..tenker det kan vært litt utvikling i løpet av de siste 6 årene?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser HER så ser du at oppløsningen på panelet inni projektoren din har en oppløsning på 800x600 pixler. Projektoren har derimot mulighet til å ta i mot 720p og 1080i signaler for så å nedskalere til projectorens native paneloppløsning.

I tillegg så støtter komponent-standaren full 1080 oppløsning så mest ssannsynlig så sender kilden din ut et 720p signal.

Det som skjer når projektoren nedskalerer signalet er at du mister mye detaljinformasjon i bildet, i tillegg til at skarpheten forsvinner. Du får heller ikke riktig pixelmapping (noe du forsåvidt aldri gjør med analog overføring).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaokei..takker

så litt på w5000 nå.. er den litt vanskelig på så kort avstand som jeg har? virker sånn på avstandskalkulatoren

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er hw10 grei til mitt bruk/mine forhold? .. ser det er sxrd.. ikke at det sier meg mye, men vet den jeg har nå er dlp

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra kalkulatoren til ProjectorCentral vil du få et bilde på 82" (179cm x 101cm), noe som burde passe perfekt til den avstanden du har.

Se her:
    tv eller projektor??-w5000-png

Du må riktignok bruke maks zoom på projektoren, men det har ingen ting å si! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. målte akurat max avstanden jeg kan ha.. den var visst bare 3 meter

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og da har du sikkert sjekket DENNE siden og funnet ut at bildet blir ca 75" stort, eller 163cm x 92cm...? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er hw10 grei til mitt bruk/mine forhold? .. ser det er sxrd.. ikke at det sier meg mye, men vet den jeg har nå er dlp

noen som har svar/kommentarer på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har svar/kommentarer på dette?
    Sonyen har bedre zoom, men ikke så god som lcd og d-ila som har typisk 2.0:1, men bedre enn dlp som ligger rundt 1.2:1. Den har mindre støy enn dlp, er mer plasseringsvennlig pga den har lens shift. Har du lite plass og vil ha ett brukbart stort bilde på 3 meter avstand fra linsa så kan du bruke ett lerret som er ca 92" stort.

Så skulle jeg kjøpt projektor i den prisklassen så hadde jeg nok valgt hw10.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for bra svar

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV eller projector?
    Ja takk, begge deler..:-)
    Da jeg kjøpte min første proje for mange år siden, kastet jeg ut TV'n og skulle benytte projen til alt. Dette fungerte forsåvidt greit. Men det er litt "hassel" å mørklegge rommet hver gang man skal slå på "TV'n". Da jeg etter ca et års tid hadde slitt ut projelampa og måtte kjøpe ny til ca 4000kr, bestemte jeg meg for å skaffe ny TV også til vanlig sløvtitting. Og siden har jeg benyttet TV til TV-titting og proje til film og "special events". Det fungerer utmerket:-)

Et annet negativt moment med å kun benytte proje er at det tar litt av magien bort. Man blir vant til den store skjermen. Jeg har selv en 47" TV til vanlig TV-titting. Men selv dette er veldig smått ift 106" lerret. Når den vanlige TV-tittingen foregår på den "lille" TV-skjermen, beholdes den lille følelsen av magi det er å dempe belysningen, trekke ned lerretet og fyre opp projen. Man får popkornfølelse med en gang. Det blir litt som proje = lørdag og TV = hverdag.. ;-)

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mye av de samme erfaringene som OleM, og kan ikke si annet enn at jeg er enig. Taco hver dag blir ikke like godt i lengden, men begrenser du det til hver lørdag vil det fortsatt være livretten din (eller min da).

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig OleM! Veldig bra beskrivelse:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, projektor og tv er tingen. Siden jeg ser ganske mye film så ser jeg noen på tv'en også, men å se film på en 40" er langt fra det samme som på en projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

jo jeg har jo vanlig lcd tv i dagligstua.. Har eget rom på loftet der jeg ser film og spiller ps3 i helgene.
    Det er der jeg vil bytte ut den gamle sp4800 med ny tv eller PJ

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •