Pixelfeil Sony HS10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pixelfeil Sony HS10

Hei!

Har en Sony HS10 LCD projektor med drøyt 200 timer på lampetimeren.
    Her om dagen så jeg en film med en del mørke scener, og oppdaget da en 'stuck' rød pixel nede i høyre hjørne, ca 30 cm inn fra hver side.

Jeg er 99% sikker på at den ikke var der når projektoren var ny, men at den har dukket opp nå relativt nylig.

Er det noen andre som har opplevd det samme, og eventuelt undersøkt om dette er en garantisak?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan også være støv på lcd-panelet. se her http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...ghlight=st%F8v

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er neppe støv. Når jeg går helt inntil lerretet så ser jeg tydelig at det er en enkelt pixel.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om projektoren ikke lengere følger specen og gir 1366x768 er det helt klart en garantisak. Om ikke selger er enig så bare ta saken videre til Forbrukerrådet.

Jeg er klar over at enkelte mener at Forbrukerkjøpsloven ikke burde gjelde for projektorer da man hadde kunnet fått billigere projektorer uten. Dette gjelder selvsagt alle produkter og det står absolutt ingenting i loven om at garanti ikke skal gjelde for produkter som hadde vært billigere og selger ikke hadde noen forpliktelser. :roll:

Robert-

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at man må tåle noen døde pixler da?
    Mener det var noe regler om at man skulle kunne tåle inntill 3 døde pixler hvis de var langt fra hverandre, men hvis det var 2 stk innenfor et mindre område så var det garanti.

Godt mulig jeg husker feil, men tror det var noe slikt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det enkelte forhandlere prøver å lure deg til å tro. De kan finne på alle slags unntaksregler de vil, men så lenge de ikke får dem inn i Forbrukerkjøpsloven så gjelder de ikke.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det er det enkelte forhandlere prøver å lure deg til å tro. De kan finne på alle slags unntaksregler de vil, men så lenge de ikke får dem inn i Forbrukerkjøpsloven så gjelder de ikke.
    Så lenge de oppgir disse "unntakene" før et evt. kjøp så gjelder de ja. Kjøper en prosjektor står det som oftest klart og tydelig i produktbeskrivelsen av den inneholder så så mange pixler og av disse kan noen av dem ha pixelfeil.

Dersom butikken ikke oppgir noe om pixelfeil før kjøpet er jeg enig med deg ja.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Så lenge de oppgir disse "unntakene" før et evt. kjøp så gjelder de ja.
    Så lenge det selges som et nytt (ikke brukt/demo/b-vare) så tror jeg faktisk ikke de har mulighet til dette heller. Jeg mener det har vært saker hvor selger ifølge kontrakt ikke skulle gi full garanti etter norske regler. Dette tapte selger på i retten om jeg husker rett.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var snakk om pixelfeil her ikke senking av garanti ol. Hvor står spesifikt i kjøpsloven at en prosjektor ikke kan ha pixelfeil?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står i forbrukerkjøpsloven at den er ufravikelig, og det betyr vel at det er ulovlig å gjøre et salg med en avtale som har noen punkter som er dårligere enn forbrukerkjøpsloven. *sjekke lovdata*

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Det var snakk om pixelfeil her ikke senking av garanti ol. Hvor står spesifikt i kjøpsloven at en prosjektor ikke kan ha pixelfeil?
    Er ikke jurist, men tror dette er aktuell paragraf:

Sitat Opprinnelig postet av Forbrukerkjøpsloven Paragraf 15 Tingens egenskaper

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

e) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell
    Så om det produktet blir fremstilt som om det skal ha XxY pixler så skal den ha det.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke jurist jeg heller så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert, men mener nå at dersom det står spesifikt i produktspesifikasjonen at prosjektoren kan inneholde pixelfeil burde det være nok. I mine øyne handler ikke dette om kjøpsloven eller garanti, men spesifikke spesifikasjoner til et produkt. Dersom jeg kjøper en TV hvor det står spesifikt i produktbeskrivelsen at kabinettet til TVen er farget grønt, kan jeg da komme i ettertid å klage over denne grønnfargen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei,
    -grønn er en egenskap
    -pixelfeil er en defekt, ikke en egenskap

Robert-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Robert, du er som vanlig superspiss i dine uttalelser, og ser loven gjerne litt i sort/hvitt... I praksis er mindre antall pixelfeil innenfor hva en må kunne akseptere av feilprosent på et produkt. Husk at vi snakker om 1 feil pixel av eksempelvis 921.600 pixler, altså 1,0850694e-6 feilprosent.

Kjøper du en ny bil, må du eksempelvis måtte akseptere en bitteliten ripe, selv om denne, hvis du fokuserer på den som et stort problem, selvsagt kan være irriterende.

Forbrukerrådet fører saker på forbrukeren vegne, og har dessverre i det siste begynt å bli svært kategoriske, spesielt i sin rådgivning til forbrukere, som ofte ender opp med å bruke en hel masse tid på saker som går i produsentens favør i en faktisk tvist.

Nå skal ikke jeg komme her å si at en skak akseptere defekter på produkter, men jeg ønsker imidlertid understreke at det er viktig å benytte skjønn når en vurdere slike saker. Blir en kategorisk, slik jeg kanskje synes Robertaas sine råd her er i retning av, kan en risikere å bruke mye tid og krefter på en meningsløs sak.

Det er slik at digitale teknologier, da inkludert både plasma, LCD, DLP, LCOS +++ bygges opp av bittesmå byggeklosser, og for at forbruker ikke skal måtte betale 500.000 for en digital enhet, må en akseptere en viss "feilprosent". Denne feilprosenten er under stadig forhandling, og endrer seg til stadighet.

Uansett, jeg befinner meg selv i den grupper som dessverre fokuserer på problemer, og da er defekte pixler et stort onde. DET er iallfall et faktum, men jeg aksepterer også at jeg ikke alltid får det slik jeg selv vil, slik er rett og slett verden...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er slik at digitale teknologier, da inkludert både plasma, LCD, DLP, LCOS +++ bygges opp av bittesmå byggeklosser, og for at forbruker ikke skal måtte betale 500.000 for en digital enhet, må en akseptere en viss "feilprosent". Denne feilprosenten er under stadig forhandling, og endrer seg til stadighet.
    En virkelig forhandling forutsetter at det er to parter med. Er ikke de feilmarginene du snakker om bare noe som industrien selv finner på og noe som ikke har noen som helst å gjøre med norsk lovgivning?

Selvsagt vil en produktkategori (ja, alle produktkategorier faktisk) bli litt billigere om industrien etter eget innfall skulle kunne finne unntak for loven, men de har faktisk ikke myndighet til å ta slike valg.

At prisen på en digital enhet skulle være så veldig forskjellig om man skulle godta maks 2 eller 0 døde pixler har heller ingen tro på.

Det fine med digitale komponenter er at enten så fungerer de 100% eller så er de defekte. :wink:

Forbrukerrådet fører saker på forbrukeren vegne, og har dessverre i det siste begynt å bli svært kategoriske, spesielt i sin rådgivning til forbrukere, som ofte ender opp med å bruke en hel masse tid på saker som går i produsentens favør i en faktisk tvist.
    Har de kjørt noen saker på pixelfeil? Kunne vært greit å få vite rettspraksis her selv om loven virker veldig klar.

Robert-

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme projektor, og har også en stuck pixel, men den er ikke synlig ved vanlig bruk. Da jeg snakket med Sony sa de at grensen var 0.1%, noe som er vanvittig mye. Det vil vel i praksis si 1050 pixler. For meg høres dette veldig usannsynlig ut, og det er selvagt mulig Sony fyren ikke hadde peiling.

Om projektoren ikke lengere følger specen og gir 1366x768 er det helt klart en garantisak. Om ikke selger er enig så bare ta saken videre til Forbrukerrådet.
    Det vil ikke gi noen resultater. 1 død pixel er ikke god nok grunn for å kontakte forbrukerrådet da dette er helt vanlig på LCD paneler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Sony kommer med slike uttalelser er vel symptomatisk for en industri som tror den kan definere seg unna alle forpliktelser.

Har du noe belegg for å si at en slik sak ikke ville føre frem?

Robert-

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe belegg for å si at en slik sak ikke ville føre frem?
    Så lenge Sony opererer med slike "verdier", er jeg ganske sikker på at butikkene/forhandlerne vil gjøre det samme. Og Sony selger jo produktene i forhold til gitte spec, hvor også pixelgarantien ligger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både produsent og forhandler kan finne opp de mest fantastiske regler, men det har ikke nødvendigvis noen relevans til norsk lovgivning. Det er jo nettopp derfor vi har Forbrukerkjøpsloven.

Hvor i spesifikasjonene til disse produktene ligger den såkalte pixelgarantien?

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Både produsent og forhandler kan finne opp de mest fantastiske regler, men det har ikke nødvendigvis noen relevans til norsk lovgivning. Det er jo nettopp derfor vi har Forbrukerkjøpsloven.

Hvor i spesifikasjonene til disse produktene ligger den såkalte pixelgarantien?

Robert-
    Standarden ISO 13406-2 definerer bl.a. krav til antall pixelfeil, med plassering osv.
    Utarbeidet for alle "LCD-panels", og veldig respektert når det gjelder LCD skjermer.
    Jeg har sett en del projektor produsenter som også referer til denne i sine projektorers spesifikasjoner.
    Det er et enormt dokument, så det er nok rom for en del tolkninger, men det står ganske klart at det KAN være noen pixelfeil.
    LCD paneler er jo vanskelige å produsere, og ville nok vært betydelig dyrere om det skulle vært 0-feil toleranse.

Jeg har også sett en del LCD projektorer med pixelfeil, og de aller fleste (som kommer ut fra produsentene) er ikke noe problematiske.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •