Pixelfeil Sony HS10 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tengs
    Standarden ISO 13406-2 definerer bl.a. krav til antall pixelfeil, med plassering osv.
    Utarbeidet for alle "LCD-panels", og veldig respektert når det gjelder LCD skjermer.
    Jeg har sett en del projektor produsenter som også referer til denne i sine projektorers spesifikasjoner.
    Jeg har hverken sett noen referanse til dette hverken i Forbrukerkjøpsloven eller i produktinformasjonen fra Sony så det kan umulig ha noen relevans for denne saken.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gadd ikke jeg lese hele tråden. Men garantien til Sony omfatter antallet stuck pixels som godtas. Oppdager du dette på nye projektorer får du som regel byttet dem hos kjøper - men Sony er nok verre å ta på garantien.

Kort sagt deler de skjermen i to soner (A og B) hvor A er ca 50% av "midten på bildet" og B er rammen rundt. Det skilles også mellom lyse og mørke pixels, og setter du på et 30% grått billede og går nøye over vil du nok finne MANGE pixel blemishes som det så fint heter. Jeg har et tjuetalls tror jeg, men ingen av disse ser jeg under filmbruk - det er fordi det er "dark blemishes"...

Uansett, jeg har ikke tallene eksakt for HS10 (de får du sikkert fra din service kontakt) men felles for alle tidligere modeller var...

0 Pixel Bright Blemishes i sone A
    0 RED Pixel Bright Blemishes i sone B
    0 GREEN Pixel Bright Blemishes i sone B
    1 BLUE Pixel Bright Blemish i sone B

1 BLUE Pixel Dark Blemish i Sone A
    4 RED Pixel Dark Blemishes i Sone B
    4 GREEN Pixel Dark Blemishes i Sone B
    4 BLUE Pixel Dark Blemish i Sone B

Så er jo spørsmålet om du har en BRIGHT eller DARK pixel blemish... Dette var TBA i mine papirer... :-/ Er den definitivt BRIGHT vil jeg si det er en sak for Sony da de kun godtar 1 BLÅ Bright pixel feil i sone B.

Sonene finner du ved å ta halve lengden og høyden av panelet og plassere det i midten av "lerretet".
    Kode:
    *              B        *
    *                       *
    *     *************     *
    *     *           *     *
    *     *     A     *     *

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror "partene" i tråden snakker forbi hverandre...

robertaas hevder vel med rette at hvis ikke denne pixelgarantien er nevnt i forbrukerkjøpsloven eller opplyst til deg ved kjøp og/eller vedlagt produktet - så betyr dette fint lite i Norge.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott forklaring Gojensen.. Tydelig at personen jeg snakket med på service hos Sony ikke kunne sine saker helt..

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0 RED Pixel Bright Blemishes i sone B
    Så er jo spørsmålet om du har en BRIGHT eller DARK pixel blemish... Dette var TBA i mine papirer... :-/ Er den definitivt BRIGHT vil jeg si det er en sak for Sony da de kun godtar 1 BLÅ Bright pixel feil i sone B.
    Takk for forklaring gojensen

Jeg har en rød fast lysende pixel markert med 'R' på figuren under. Antar at det regnes som en BRIGHT da den lyser hele tiden?

Kode:
    *              B        * 
    *     *     A     *     * 
    *  R                    * 

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesj... det kommer ann på hvor mye rødt den lyser... jeg har eks. mange grønne pixel feil på min, men de lyser bare ca 25% av full effekt, og vises normalt ikke om man ikke står med nesa inni lerretet. Men om du ser den hele tiden vil jeg gå utifra at det er en bright pixel...

Så spørs det hvordan det er med feil som OPPSTÅR da... :) Hadde en kompis med pixel feil på sony også... husker ikke hvordan det gikk for han... (HS1 da tror jeg...)

Men i mine øyne er det en feil som Sony selv sier ikke godtas...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser feilen hele tiden fra min faste plass fire meter fra lerretet, mulig jeg ser den lettere fordi jeg vet den er der, men den er helt klart synlig.

Du husker/vet ikke om Sony's beskrivelse av hva de godtar/ikke godtar av pixelfeil er en del av dokumentasjonen som følger med projektoren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det ... står iallefall ikke noe slikt i manualen på min projektor. Jeg måtte mase på Sony Service avdelingen for å få tilsendt specs på dette. Det enkleste er egentlig at du tar kontakt med service mann og klager. Vil de ikke kan du referere til deres egne "krav" og få dem til å grave dem opp... når det gjelder garanti ogslikt er det ofte "feilvurdert" i Norge - og du kan komme langt med å pusse forbrukerkontoret på dem...

(eks. sier kjøpsloven at du skal ha garanti i produkets forventede levetid... ikke på slitasjefeil da... og en projektor bør vel forventes å lengre levetid enn 1-2 år, og pixel feil er vel ikke akkurat slitasjefeil :) )

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for gode svar alle sammen

Projektoren er knapt 10 mnd gammel, så jeg kommer antagelig til å se an litt for å se om det dukker opp flere feil før jeg tar kontakt med Sony.

Newcomer agent cooper sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej allesammen.

Har selv en HS10 uden døde pixels (340 timer). Jeg mener også at Sony i deres specifikationer tager forbehold for x antal døde pixels, så jeg tror ikke, at forbrugerloven kan hjælpe her, men det skader vel aldrig at spørge dem - eller Sony.

Jeg kan nævne, at vi i Danmark også er beskyttet via lovgivningen, i at stille os selv dårligere end vi har krav på ifølge loven.

Min første post i det norske hjemmebioforum.

Venlig hilsen
    Thomas

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •