Benq W5000 - Trenger noen råd/svar på spm. jeg har

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq W5000 - Trenger noen råd/svar på spm. jeg har

Hei. I stedet for ny TV, har jeg tenkt på en prosjektor. Har da sett meg ut Benq W9000.

Har noen sikkert enkle spm. anngående kjøp av denne prosjektoren, funksjoner og slikt.

1)

Kan jeg koble den digitale TV-boksen direkte til prosjektoren? Dere vet den som står under TV'en hos folk flest, Canal Digital-boksen altså, og så få bildet fra den vist frem på prosjektoren? Uten at jeg trenger noe særlig med utstyr?

2)

Hva koster egentlig denne her akkurat nå? Har hørt 16 000 kroner, noe som ser ut til å stemme bra med det jeg kunne lete opp av priser. Var vel et prisfall på denne var det ikke?

3)

Har lest på noen nettbutikker at dette produktet er utgått? Dvs. at jeg ikke får tak i det lenger? Har dere noe annet å anbefale av prosjektorer, helst i samme prisklasse?

Det skulle vel dekke det meste tror jeg. Beklager for litt dårlig formulerte spørsmål, men er så oppglødd nå når jeg skriver dette at jeg klarer liksom ikke å formulere noe særlig godt.

Med vennlig hilsen
    Sir.KnowsAlot (Vet ikke mye altså, bare kult nick synes jeg)

EDIT: Ser også at W10000 koster litt mer. Er dette en bedre prosjektor enn W9000? Det er fritt frem å komme med anbefalinger altså, bare de er innenfor prisklassen jeg har sett meg ut.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Nei, du trenger overganger. Alternativet er å få tak i en nyere dekoder med HDMI.

2) W9000 og W1000 har gått ut, så det finnes ikke lenger noen veiledende pris. Den/de bør uansett koste mindre enn W5000 (da sistnevnte er en nyere og bedre projektor).

3) se punkt to

mvh sir KnowsAlotMore (just kidding) ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja jeg vet jeg ikke har så mye peiling. Dette er ikke mitt sterkeste område.

Men har du noen anbefalinger i prisklassen 16-17 000?

1) Hvilke overganger trenger jeg da? Som du sikkert skjønner har jeg ikke peiling på dette i det hele tatt. Blir kanskje kjøp av en nyere dekoder, men også disse koster penger.

Dersom du vil og har tid, hadde det vært veldig fint om du kunne forklare omstendighetene rundt spm. 1 litt grundigere for meg.

Lerretet jeg har tenkt meg er et Dreamscreen 106" rammelerret. Så du skrev litt erfaringer om det i en annen tråd.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for denne projektoren du.

AVshop.no / BENQ W5000 DLP-projektor Full-HD

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dekoderen, så har vel den bare SCART utganger. Det du trenger er overgang fra SCART til komponent (3 phono-plugger, rød, grønn og blå). Problemet er at konvertering fra RGB (du må forsikre deg om av dekoderen sender ut RGB via SCART) til komponent ikke alltid fungerer knirkefritt. Jeg er ikke så glad i analoge kilder selv, og jeg har holdt meg unna denne typen konverteringer. Søk på google etter "scart to component convertion", så får du sikkert masser av treff. Finn et interessant produkt, og søk opp dette igjen. Fungerer ikke produktet, så finnes det sikkert side opp, og siden ned av info på diverse diskusjonsforum.

Når det gjelder projektor, har du kikket mot W5000? Den er jo langt billigere enn de to utgåtte modellene du har nevnt tidligere (12K på AVshop).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dekoderen har 3 stk. phono-utganger:Gul, hvit og rød. Har en overgang som jeg bruker på den nå, SCART-utgang som du sier.

Har sett litt på W5000 ja, men har hørt at den har problemer med firmware. Stemmer dette? Er det evt. kommet nye oppdateringer til den?

Men W5000 vil være et godt alternativ? Hvordan er bildet på den? Vil gjerne ha noe som måler seg med en TV i samme prisklasse. Det var evt. derfor det var et alternativ å gå opp til 16-17000 kroner for en prosjektor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De phono-utgangene er ikke brukbare som signal til en projektor. Rød og hvit er høyre og venstre lydkanal, mens den gule er kompositt-video. Ved bruk av kompositt-video på en projektor ender du opp med fargeutsmøring (alle fargene ligger blandet i samme analoge signal), og generelt lite skarpe bilder med mye støy.

W5000 hadde problemer i tidligere firmware, dette er ikke lenger tilfellet. Jeg tror de fleste som var tilstede på Projektor 2009 ble overrasket over hvor god denne projektoren virkelig er. Hvis du vil bevege deg et hakk oppover prisstigen, så vil jeg anbefale deg å kikke nærmere på Sony HW10.

Når det gjelder projektor som erstatning for TV, så ville jeg aldri gjort det selv. Projektor er fantastisk til å skape kinofølelse, men TV-sendinger på så stor bildeflate tiltaler meg ikke. Grunnen til det er enkel. Film er produsert med tanke på store lerret, og handlingen har alltid et "sentrum" på lerretet, slik at vi skal slippe å vri på hodet for å følge handlingen. TV-sendinger er produsert med tanke på små skjermer, og handlingen er sprett over hele bildeflaten. Dagsrevyen på stort lerret finner jeg direkte slitsomt å se på.
    Hvis TV-sendinger er en stor del av det fremviseren skal brukes til, så ville jeg heller gått for et TV-apparat.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal brukes til litt av hvert egentlig. Tenkte jeg skulle koble til PCen med tid og stunde. Skal også ha hjemmekino-anlegg til sommeren dersom planene går sånn jeg håper på.

Så blir ikke bare TV. Har et TV-apparat fra før og det er det som brukes oftest til å se på noe. Den prosjektoren kommer til å blir brukt til film, spilling (flysimulator) og tv-programmer. (I den rekkefølgen).

Noe av grunnen til at jeg har lyst på prosjektor er nettopp for å få en bedre opplevelse av film. Synes rett og slett TV'en blir for liten.

Med den Benq'en og et lerret fra Dreamscreen, tror jeg at jeg kommer til å få en god kombinasjon. Men jeg skal vurdere prosjektor opp mot TV når jeg har samlet opp nok penger.

Men er det ikke mulig å justere ned bildet for seanser der jeg ser på TV da? Ser at prosjektoren kan vise et bilde fra ca 41" til bortimot 300" .

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på bildet kommer helt an på kasteavstand. Du har selvfølgelig et lite zoom-område som du kan benytte til "krympe" eller utøke bildeflaten. Hvor lang avstand kommer du til å ha mellom linsen på projektoren og lerretet?

Som alternativt lerret kan du også vurdere Adeo og Grandview.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å ha en avstand på maksimalt 6m tror jeg. Blir kanskje litt annerledes når jeg får inredt et rom i kjelleren.

Finnes det noen gode lerreter som du kan dra opp og ned? Eller er ikke disse å anbefale? Burde jo kunne få bra bilde også på disse. Det hele avhenger vel av materialet. Ser folk rundt omkring her foretrekker rammelerret, men er dette nødvendig? Har skråtak skjønner du...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedtrekk fungerer, men det gir noen solide minus som du garantert vil irritere deg over etter hvert. Problemet er at de "buer seg" på sidene, noe som er veldig godt sinlig ved panoreringer. Da "ruller" nemlig bildet over disse ujevnhetene i lerretet. Dette er ene og alene grunnen til at de aller fleste velger rammespent lerret i stedet. Du kan få tak i et kompromiss, men det svir i lommeboken. Da tenker jeg selvfølgelig på tab-tension lerret. Dette er motorisert lerret, med med et system som strekker sidene, slik at man unngår buene/bølgene i duken.

Her finner du forøvrig projektsjonskalkulatoren for W5000: BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et jeg likte, og der prisen var slik omtrent min klasse.

DreamScreen V2 BrightWhite White Tab 16:9 170 cm:

- AVshop.no / DreamScreen V2 BrightWhite White Tab 16:9 170 cm -TILBUD!-

Ser jo ikke like fancy ut som en fin ramme, men det ser jo fortsatt ganske bra ut eller?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sir.KnowsAlot
    Fant et jeg likte, og der prisen var slik omtrent min klasse.

DreamScreen V2 BrightWhite White Tab 16:9 170 cm:

- AVshop.no / DreamScreen V2 BrightWhite White Tab 16:9 170 cm -TILBUD!-

Ser jo ikke like fancy ut som en fin ramme, men det ser jo fortsatt ganske bra ut eller?
    Selv har jeg valgt dette:
    DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 230 cm/106"
    AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 230 cm/106"
    Det er større, det er grått og det er billigere.
    Det kan hende det varierer med luftfuktighet eller annet. Men jeg har ingen problemer med bølger i lerretet. Jeg har også BenQ W9000.
    Lykke til uansett hva du velger:-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også valgt et grått lerret, fremfor hvitt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var akkurat tenkt på å spørre om det med grått og hvitt lerret. Hva er egentlig forskjellen? Kjøper selvsagt grått dersom det er bedre.

OleM: Hvordan fungerer det der i praksis da?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var akkurat tenkt på å spørre om det med grått og hvitt lerret. Hva er egentlig forskjellen? Kjøper selvsagt grått dersom det er bedre.
    Grått lerret vil gi det "skitnere hvitt", men også vesentlig bedre sortnivå, og i de fleste tilfeller også høyere opplevd bildedynamikk.
    At gjengivelsen av hvitt vil bli gråere enn med et hvitt lerret skal du ikke bry deg så mye om. Øyet er utrolig tilpassningsvennlig, og det lyseste i bildet vil likevel oppfattes som hvitt (selv om det ville sett grått ut ved en direkte sammenligning).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da vet jeg det. Men det å ha et mørkt lerret forutsetter vel et forholdsvis mørkt rom?

Ellers så er vel det DreamScreen lerretet av god kvalitet? Det bør vel ikke gi meg alt for store problem med at lerretet bøyer seg?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da vet jeg det. Men det å ha et mørkt lerret forutsetter vel et forholdsvis mørkt rom?
    Nei, det er motsatt. Jo lysere rommet ditt er, jo større er behovet for mørkt lerret. Men jeg er altså av den oppfatning at grått lerret er det beste valget uansett forhold så lenge vi snakker om "normale" forhold.
    Ellers så er vel det DreamScreen lerretet av god kvalitet? Det bør vel ikke gi meg alt for store problem med at lerretet bøyer seg?
    Som sagt; Jeg har ingen problemer med bølger i mitt lerret.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt opp på veggen, optimalt sett, må jeg ha lerretet for at bildet skal bli best mulig? Går det å plasere rammen nesten nede ved gulvet eller blir det alt for lavt?

Forresten, hvordan skal jeg gjøre dette med lyd? Har ikke råd til høyttalere og prosjektor nå, men kan jeg koble til det gamle stereoanlegget mens jeg sparer? Det er eldgammelt, mange tilkoblinger bak, men ingen HDMI-port etc. For det meste Phono. Er det noen form for lyd ut via prosjektoren?

EDIT: Endret emnetittelen. Beskriver nå det jeg leter etter bedre.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne her jeg. Har gått et døgn nå så.

Må takke for all hjelp hittil. =)

"Hvor langt opp på veggen, optimalt sett, må jeg ha lerretet for at bildet skal bli best mulig? Går det å plasere rammen nesten nede ved gulvet eller blir det alt for lavt?

Forresten, hvordan skal jeg gjøre dette med lyd? Har ikke råd til høyttalere og prosjektor nå, men kan jeg koble til det gamle stereoanlegget mens jeg sparer? Det er eldgammelt, mange tilkoblinger bak, men ingen HDMI-port etc. For det meste Phono. Er det noen form for lyd ut via prosjektoren?"

;-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •