Kan sigarett-røyk ødelegge projektoren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan sigarett-røyk ødelegge projektoren?

Har hørt at røyk fra sigar/sigarett kan gi skade på projektoren. I mitt tilfelle er det svært sjelden det røykes i min 'hule', men dersom noen kan elaborere dette emnet videre så er jeg interessert

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Har hørt at røyk fra sigar/sigarett kan gi skade på projektoren. I mitt tilfelle er det svært sjelden det røykes i min 'hule', men dersom noen kan elaborere dette emnet videre så er jeg interessert
    Har hørt at røyking kan skade lunger på mennesker, så ja dette må være skadelig uten tvil!
    Skulle ikke forundre meg om AV-gale mennesker her på forumet er mer opptatt av projektoren sin enn sin egen helse.

Skal ikke uttale meg om røyken er skadelig for det elektroniske, men at det kan lage en "film" på linsen er kanskje ikke så unaturlig.

Det som bør bekymre audio intresserte røykere mer er denne artikkelen:
    Smoking causes deafness

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av erfaring fra en del reperasjoner av pcer som har vært brukt av røykere vil jeg tro at røyking er skadelig for projectoren over tid ja. Det kan virke som om nikotin/tjære ol. blir som ett belegg over alle flater og siver inn der det mulig. Når det da kommer en del støv i tillegg blir resultatet noe som ligner på en gulvmatte over alt. Dette skaper mye varme og vil påvirke levetiden på komponentene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Av erfaring fra en del reperasjoner av pcer som har vært brukt av røykere vil jeg tro at røyking er skadelig for projectoren over tid ja. Det kan virke som om nikotin/tjære ol. blir som ett belegg over alle flater og siver inn der det mulig. Når det da kommer en del støv i tillegg blir resultatet noe som ligner på en gulvmatte over alt. Dette skaper mye varme og vil påvirke levetiden på komponentene.
    Det bildet var jo ekstremt, og man kan vel lett anta at problemet der oppstår av latskap mer enn at de i huset røyker. Man må jo rengjøre PCer for støv, og det samme gjelder for projektorer. Se i brukerhåndboka hva de anbefaler av rengjøring. Min Proj skulle støvsuges gjennom ventilasjons kanalene, og den fungerte knirkefritt i to år før jeg solgte den, og jeg såg ikke noe antydning til oppbygging av støv inni der. Jeg røyker ikke personlig, men har hatt mange fester hvor projen har blitt brukt, og der røykteppet lå tett som tåken rundt toppen av mount everest. Så jeg vil tro at med godt vedlikehold og rengjøring så skulle det ikke være noe problem, men hvis du bare lar projen surre og gå uten å tørke støv av den engang, så blir nok scenarioet likt det som bildet viser.

Newcomer Chris_ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det STOR forskjell på noen fester med tykt røykteppe og fast røyking der røykteppet ligger tykt gjennom lufta HVER dag, HELE dagen.

For det andre tviler jeg på at det er så enkelt som å støvsuge ut tjære som har lagt seg i alle kriker og kroker inni elektronikken.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røyking og projektorer har jeg liten erfaring med, men røyking og teknisk utstyr er en dårlig kombo. Jeg husker at før røykeloven trådte i kraft var det titt og ofte miksepulter, effekter, lamper og forsterkere som tok kvelden rundt om på forskjellige utesteder og klubber pga tjære og nikotin. Etter røykeloven har dette problemet forsvunnet.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv ein kompis som har ødlagt 2 projektorer med å røyke fast rett under den. Det står til og med på manuelene til dei projektorene eg har eigd at røyking i samme rom som projektoren skader projektoren, og slik skade blir ikkje dekket av garanti.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris_
    For det første er det STOR forskjell på noen fester med tykt røykteppe og fast røyking der røykteppet ligger tykt gjennom lufta HVER dag, HELE dagen.

For det andre tviler jeg på at det er så enkelt som å støvsuge ut tjære som har lagt seg i alle kriker og kroker inni elektronikken.
    Det er selvfølgelig sant, men samtidig har du ikke projektoren i drift hele dagen mens du røyker, men hvis du har fest 3-4 ganger i uken i to år med 3-4 stykker som røyker jevnt gjennom 6-7 timer med projen i drift... vel, det blir jo litt tjære og skit det og. Tjæren får du ikke gjort noe med, men du får jo gjort noe med en del av støvet som legger seg i projen. Poenget mitt var bare at man må rengjøre og vedlikeholde i forhold til det bruksanvisningen sier, og kanskje oftere hvis man røyker. Ikke bare la det surre og gå slik som bildet Doc.G viser.

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Skulle ikke forundre meg om AV-gale mennesker her på forumet er mer opptatt av projektoren sin enn sin egen helse
    Meget bra svart!!
    Og det er jo dette som er tilfelle her

Er det farlig å kjøre over fartsgrensa?:roll:

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg røkte i 42 år, og var tilslutt en innbitt sigarrøyker med kraftig angina. Så ble det foretatt en hjertekateterisering fulgt av en quadruppel bypass operasjon, fulgt av en temmelig tung rekonvalesenstid. Nå er jeg i bedre form enn noengang, frekventerer treningsstudio 3 ganger i uka og projektoren tror jeg også er svært takknemlig for å slippe unna røyken. Om projen tar direkte skade av røyk eller ikke til tross for renhold, så bør vi vel alle ha hovedfokus på det helsemessige - og da er budskapet uansett: IKKE RØYK!!!!! Spiller egentlig ingen rolle om dette blir gjentatt til det kjedsommelige heller. Les Allan Carr: The Easy Way to Stop Smoking - anbefales!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forøvrig anbefale Champix røykekuttpiller Funker for meg ialle fall. Pillene har fjernet all nytelse ved å røyke, samtidig som de har fjernet suget.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Jeg røkte i 42 år, og var tilslutt en innbitt sigarrøyker med kraftig angina. Så ble det foretatt en hjertekateterisering fulgt av en quadruppel bypass operasjon, fulgt av en temmelig tung rekonvalesenstid. Nå er jeg i bedre form enn noengang, frekventerer treningsstudio 3 ganger i uka og projektoren tror jeg også er svært takknemlig for å slippe unna røyken. Om projen tar direkte skade av røyk eller ikke til tross for renhold, så bør vi vel alle ha hovedfokus på det helsemessige - og da er budskapet uansett: IKKE RØYK!!!!! Spiller egentlig ingen rolle om dette blir gjentatt til det kjedsommelige heller. Les Allan Carr: The Easy Way to Stop Smoking - anbefales!
    Bra å høre at du har bekjempa de røde talla! "Quadruppel bypass" får frysninger bare av å tenke på det!

Men, er det ironisk ment at du har Bogarten som avatar, mannen døde jo som følge av strupekreft.... Du sender mixed signals here man :-D

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk på luftinntaket i projen som sluken i et badekar. Klart forurensa luft legger igjen partikler o.l. Eller stryk en finger oppå nærmeste skap...

Røkte vel og lenge før hjerteinfarktet tok meg. Måtte kompensere for et nødvendig avbrekk i alkoholinntaket. Kaffeinntaket har likevel holdt seg bemerkelsesverdig stabilt.

Men jeg har ikke slutta å lyge.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tidligere har hatt problem med var at det la seg nicotin på linsa på laseren til cd spilleren min. (mange år siden). Spilleren konka, så jeg leverte inn på garanti. fikk telefon om at spilleren var nicotin forgiftet Ikke noe garanti der gitt...Men heldigvis enkelt å fikse med en liten rens av laseren.

Nicotin og tjære kommer seg inn i alt optisk utstyr. Blu ray, HDDvd, cd, PJ osv.

Jeg røyer forøvrig som et svin, men jeg trodde ikke folk drev å røkte inne lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det overrasker meg at det fortsatt finnes folk som røyker blant oppegående mennesker. (AV folk er jo pr def oppegående)

Røyking har nå på mange måter blitt symbolet på "white trash". Tenk på alle BD filmene som går opp i røyk.

Damer så røyker er så totalt uinterresant, ikke fordi det er usunt, men det lyser "low IQ" lang vei.

Så hvis angst for projektoren er god nok grunn til å slutte så er det bare å kaste pakken :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde jo være en selvfølge at kinoen er røykfri!

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at noen tar opp slike ting.
    Selv har jeg aldri hatt en sig eller sigar i kjeften, og har ikke planer om det.
    Først å fremst for at det stinker lang vei, men det er også livsfarlig OG ektremt DYRT!!!

Jeg kunne heller ikke å tenke meg med å torturere produktene mine med sigarett røyk at et eller annet slag...Det enete jeg forventer er at de skal fungere dag inn og dag ut

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle måtte gå ut fra min egen stuekino for å røyke, når pokker skulle jeg få sett på en film, eller hørt musikk da? :-D

Skal ikke diskutere om røyk er skadelig eller ikke, det vet vi alle nå. At røyk kan legge igjen noe dritt her og der stemmer sikkert også. Men at det er noe stort problem med utstyr i røykfyllte hjem det nekter jeg på!

Det er nok få her på AVForumet som har eldre pc og elektronikk enn meg, og få som beholder komponentene lenger, og ikke minst få som røyker mer innendørs. Og det er år og dag siden noen komponent har vært på service.
    Min Dell pc har overlevd i 6 år til nå, med to storrøykere foran tastaturet, mine to Denon POA-2800 er fra 1992, det samme er min DCD-2560. Min sønns PMA-1560 hadde 10-12 år sammen med meg før han arvet den.

Riktignok har jeg ventilasjon i hele huset, men det ble innstallert først for 4 år siden.

I gamlebilen røyker jeg også, og der har samme Pioneer cd-spiller sittet rett over askebegeret i 6-7 år og den sluker alt av cder fortsatt.

Vi som har røykt i 20 år har grunn til å være bekymret for helsa, men å bekymre seg for noe elektronikk som sporadisk blir utsatt for røyking er IMO bare tull.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Bra å høre at du har bekjempa de røde talla! "Quadruppel bypass" får frysninger bare av å tenke på det!

Men, er det ironisk ment at du har Bogarten som avatar, mannen døde jo som følge av strupekreft.... Du sender mixed signals here man :-D
    Godt kommentert! Du har jo helt rett, må unngå mixed signals! Så vekk med Bogart! Men har litt mixed emotions, for en gang iblant melder suget seg. Trikset er da å titte ned på det 18 cm. lange vertikale operasjonsarret som skal pryde brystkassa resten av livet! Dermed -men også pga Allan Carrs utmerkede bok - har jeg ikke hatt en eneste sprekk siden jeg sluttet i okt. 2006:-D

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som røyker....er det ikke plagsomt å se røyken i lyset av pj-en?

(jeg dømmer ingen, bare spør.. )
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •