Frame interpolation

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frame interpolation

Jeg etter prosjektor til rundt 20 tusen og da er et par modeller med frame interpolation aktuelle, bl.a. Epson TW3000/3800, Panasonic PT-AE3000 og Sanyo LP-Z3000.

Er frame interpolation en klar forbedring av videoprosesseringen eller er dette enda en ubrukelig feature som bare benyttes for å reklamere for nye modeller?

Fant litt info om teamet her:
    projectorreviews.com: Motion Blur and the Cure: Frame Interpoloation in Home Theater Projectors - Something New, Something Good
    projectorcentral.com: Is Frame Interpolation Important?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen til Panasonic har absolutt noe for seg, mens Sanyo og Epson nok trenger å jobbe litt mer med dette først. Uansett vil jeg ikke anbefale å kjøpe projektor kun basert på interpolering, for dette er en funksjon som i projektorsammenheng fortsatt er på barnestadiet. Det er ingen problemer å lag et system som "ser greit ut" på en liten flatskjerm, noe ganske annet blir det når bildet fyller hele synsfeltet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun sett denne funksjonen på Sony VW80 og Sanyo z3000, og synes det så helt likt ut. Masse artifakter, og ikke minst hvis du har på tekst så blir denne nesten helt uleselig hvis bildet panorerer! Akkurat som om bildet prøver å dra med seg teksten:neutral:
    Sanyoen har 4 moduser: off-low-medium og high mens Sony mener jeg har 3 off-low-high!
    Jeg prøve meg på low og medium på min Sanyo men ender å skru helt av funksjonen.
    Hvordan Panasonic eller Epson funker med dette vet jeg ikke.
    Sanyo kaller vel også dette for 120Hz eller 5:5pulldown! Altså 24Hz fordoblet opp til 5ganger??

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sanyo kjører vel 96Hz på 24Hz materiale, på lik linje med alle de andre? 120Hz regner jeg med at den kun benytter på 60Hz kildemateriale.
    Når det gjelder "graden av interpolering", så styres den av hvor i rekken av ekstra frames det interpolerte bildet havner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Sanyo kjører vel 96Hz på 24Hz materiale, på lik linje med alle de andre? 120Hz regner jeg med at den kun benytter på 60Hz kildemateriale.
    Når det gjelder "graden av interpolering", så styres den av hvor i rekken av ekstra frames det interpolerte bildet havner.
    Da er jeg med:-D
    Ved 1080p24Hz blir det da 4:4 pulldown!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...i teorien burde jo det tilsi flimmerfrie og "glidende" bilder, men i praksis ser det helt snodig ut... Jeg er i det minste ingen tilhenger at frame-interpolation inntil videre, men synes VW80 er den projektoren som fungerer aller best av de jeg har sett så langt. Samtidig er dette en funksjon jeg ikke hadde vært villig til å betale stort for slik den i dag fungerer...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill

Da trenger jeg ikke legge noe særlig vekt på dette og da blir litt enklere å velge prosjektor.

Det ser ut som de fleste prosjektorprodusentene kjøper frame interpolation teknologien og da må det jo være mulig for videoprosessorprodusentene å inkludere frame interpolation i sine produkter etterhvert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zapp Brannigan
    Takk for innspill

Det ser ut som de fleste prosjektorprodusentene kjøper frame interpolation teknologien og da må det jo være mulig for videoprosessorprodusentene å inkludere frame interpolation i sine produkter etterhvert.
    Grunnen til at dette ikke er noe tema fra prosessor-leverandørene enda, er at du ikke kan overføre 1080p 96Hz via HDMI. Inntil det kommer en ny HDMI-standard er vi altså avhengig av å gjøre interpoleringen i selve fremviseren. Det er heller ingen av dagens hjemmekino-projektorer som takler en prosessor som kjører interpolering, for etter hva jeg kjenner til så er høyeste "aksepterte" frekvens på full-HD 72Hz. Mange projektorer aksepterer faktisk ikke mer enn 62Hz i full-HD.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frame interpolering kan selvsagt ha noe for seg, men det er likevel vanskelig å lage gull av gråstein når kildematerialet kun har 24 unike helbilder. Det sier seg selv at det vil være vanskelig for videokretsene å kalkulere/"gjette" seg frem til hvordan bildene skal være mellom to av de originale bildene. Resultatet kan nok bli helt greit, men jeg synes likevel at frame interpolering kun er en "billig" fiks på et mye større problem: ALT for lav oppdateringshastighet i kildematerialet (24Hz).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at dette ikke er noe tema fra prosessor-leverandørene enda, er at du ikke kan overføre 1080p 96Hz via HDMI. Inntil det kommer en ny HDMI-standard er vi altså avhengig av å gjøre interpoleringen i selve fremviseren. Det er heller ingen av dagens hjemmekino-projektorer som takler en prosessor som kjører interpolering, for etter hva jeg kjenner til så er høyeste "aksepterte" frekvens på full-HD 72Hz. Mange projektorer aksepterer faktisk ikke mer enn 62Hz i full-HD.
    HDMI båndbredde tenkte jeg ikke på Jeg var inne på tanken å kjøpe en videoprosessor med frame interpolation senere når teknologien har modnet, men det kan jo bli litt vanskelig da. Det er jo en mulighet for at det kommer videoprosessorer med frame interpolation opp til 48Hz (og kanskje 72Hz). Dersom jeg har forstått det riktig så fungerer den ene AE3000 modusen (modus 1 tror jeg) slik at 1 bilde blir generert for hvert orginale 1080p24 bilde. Da holder det jo med 1080p48 HDMI overføring.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Frame interpolering kan selvsagt ha noe for seg, men det er likevel vanskelig å lage gull av gråstein når kildematerialet kun har 24 unike helbilder. Det sier seg selv at det vil være vanskelig for videokretsene å kalkulere/"gjette" seg frem til hvordan bildene skal være mellom to av de originale bildene. Resultatet kan nok bli helt greit, men jeg synes likevel at frame interpolering kun er en "billig" fiks på et mye større problem: ALT for lav oppdateringshastighet i kildematerialet (24Hz).
    Helt enig i at det høres veldig komplisert ut å "gjette" seg frem til manglende frames. Nå har man jo fått oppløsningen opp på et godt nok nivå så det neste bør jo bli å gjøre noe med oppdateringshastigheten, men det skjer vel ikke før det kommer et nytt lagringsformat.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg har forstått det riktig så fungerer den ene AE3000 modusen (modus 1 tror jeg) slik at 1 bilde blir generert for hvert orginale 1080p24 bilde. Da holder det jo med 1080p48 HDMI overføring.
    Det gjør dessverre ikke det, for tar du bort de to andre "framene" som er like den originale, da får du en svært brutal interpolering, som garantert kommer til å se et for jæ..... ut

AE3000 har forøvrig to modus, der den veksler på hvor den legger det interpolerte bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at det høres veldig komplisert ut å "gjette" seg frem til manglende frames. Nå har man jo fått oppløsningen opp på et godt nok nivå så det neste bør jo bli å gjøre noe med oppdateringshastigheten, men det skjer vel ikke før det kommer et nytt lagringsformat.
    Det er egentlig ikke snakk om gjetting, men snarere prosessorkraft, og tidsforbruk. Det er ingen sak å lage disse "manglende" bildene, basert på en analyse av originalframes, problemet er at det må gå uhorvelig fort. Når vi får projektorer med bedre spec på innsignal (Hz), og samtidig har en ny HDMI standard som takler høyere oppdateringshastighet, da tror jeg problemet er løst. Da kan man nemlig buffre bilde og lyd i en god prosessor, og da har den plutselig tid til å gjøre en bedre analyse av kildematerialet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AE3000 har forøvrig to modus, der den veksler på hvor den legger det interpolerte bildet.
    Ifølge testen til cine4home.de så genereres det 1 interpolert bilde i den ene modusen (så kopieres alle bildene 1 gang) og i den andre modusen genereres det 3 interpolerte bilder.

AE3000 test
    Oversettelse

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett denne illustrasjonen tidligere, men den rimer dårlig med den opplevelsen jeg har av de to modusene på AE3000? Det kan godt hende de prøver å gå til tre interpolerte bilder, men i så tilfellet bommer projektoren tidvis stygt. Enten det, eller så er funksjonen bare ment å fungere på ett objekt i bevegelse. Under panorering er bakgrunnen ikke i nærheten av like skarp som den oppleves på Sony VW80. Det er også merkbart mindre artifakter i bildet på AE3000, noe som kan underbygge denne teorien. Dette må undersøkes nøyere. :-?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ikke snakk om gjetting, men snarere prosessorkraft, og tidsforbruk. Det er ingen sak å lage disse "manglende" bildene, basert på en analyse av originalframes, problemet er at det må gå uhorvelig fort. Når vi får projektorer med bedre spec på innsignal (Hz), og samtidig har en ny HDMI standard som takler høyere oppdateringshastighet, da tror jeg problemet er løst. Da kan man nemlig buffre bilde og lyd i en god prosessor, og da har den plutselig tid til å gjøre en bedre analyse av kildematerialet.
    Jeg må si meg enig i at det vil være mulig å få til et bra resultat dersom man har nok prosessorkraft, men dette er tydeligvis et problem, og vil nok være det en stund til. Dog, uansett hvordan man vrir og vender på det så er den beste løsningen å øke antal originalbilder

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dog, uansett hvordan man vrir og vender på det så er den beste løsningen å øke antal originalbilder
    Det er det liten tvil om, det er etter min mening på høy tid. Hvor lenge har man benyttet 24fps, 100 år snart? Skulle tro tiden var moden nå.....
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært borti et par debatter angående 24fps på avsforum og andre steder. Det er ganske kontroversielt, fordi det er en del "purister" som mener at 24fps gir en spesiell "følelse" som de assosierer med film, og at det vil bli helt feil å øke fps i spillefilmer til 30 (tv i usa) eller mer.

Min holdning til disse fanatikerne er "get over it". Jeg har sett et par filmer på lcd-tv med frame interpolation, og jeg merker helt klart at det ser annerledes ut, det ser langt mer naturlig og realistisk ut. Jeg har også sett noen korte hd-klipp i 60fps, og jeg synes det gir mer realisme enn økningen fra 720p til 1080p for å være helt ærlig. Så ja, film vil definitivt se "annerledes" ut, men å la seg begrense av en urgammel standard fordi det "alltid har vært sånn" er irrasjonelt for å si det pent.

Anyway, det var min lille rant. Jeg er ute etter en oppgradering for tiden, og frame interpolation er kanskje ikke modent nok til å bruke på film på et 100" lerret ennå, men det hadde vært veldig kjekt for tv-sendinger, sport osv. Finnes det noen prosjektorer under 15k som har denne funksjonen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mad
    Har vært borti et par debatter angående 24fps på avsforum og andre steder. Det er ganske kontroversielt, fordi det er en del "purister" som mener at 24fps gir en spesiell "følelse" som de assosierer med film, og at det vil bli helt feil å øke fps i spillefilmer til 30 (tv i usa) eller mer.

Min holdning til disse fanatikerne er "get over it".

Interpolering gjøres ved dobling, tredobling eller firedobling av oppdateringshastigheten. Å gjøre om 24fps til 30fps betyr at det må "skytes inn" ujevnt antall frames, og at panoreringer og bevegelser gjengis "hakkete". 24fps gjøres om til 96fps i de aller fleste projektorer med interpolering (FI). 50 blir således til 100, og 60 til 120.
    De klippene du har sett er videobasert HD, som med all sannsynlighet er filmet i 1080i 60Hz. At kildemateriale med høyere oppdateringshastighet gir mer naturlige bevegelser, det burde ikke sjokkere noen. ;-) Men det har fortsatt ikke noe med interpolering å gjøre.

Sitat Opprinnelig postet av mad
    Finnes det noen prosjektorer under 15k som har denne funksjonen?
    Nei det gjør det ikke, og det er egentlig like greit. Med tanke på hvor dårlig dagens FI fungerer (ja, er enig i at det fungerer på små bildeflater), så er det ikke noe å bruke penger på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er nesten litt glad jeg er noob på dette.

Satt å lekte med min Panasonic PT-AE3000 i går og kom over dette med Frame. Hadde ikke tenkt over dette som en funksjon tilgjengelig i en projektor. Forbinder denne opplevelsen med visnings lcd (led) TV'er i butikker som elkjøp etc.

Helt rått å oppleve nærværet i filmen når jeg satt på funksjonen
    Måtte jo selvsagt teste med pirates of the caribbean som normalt brukes av butikkene. At dette gjør utslag i opplevelsen er HELT KLART!!! om det alltid er til det beste er jeg ikke helt sikker på... (Er helt ør i hodet i dag)
    Mulig jeg satt litt nærme..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •