Hi-End projektorer i 2009!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Hi-End projektorer i 2009!

...jeg forsøkte å slette første innlegg i en tilsvarende tråd, men plutselig ble hele tråden slettet! Dette må være en feil i softwaren, men sånn er det...

Vi får derfor begynne det hele på nytt, kanskje like greit ettersom tråden uansett hadde sklidd godt utenfor tema...

Mine poeng i korte ordelag var at HD750 tilbyr svært høy ytelse for de aller fleste, men at 3-chips DLP fra f.eks. Sim2 er svært spennende - spesielt hvis prisen kan komme ned noen hakk...

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For min del kan/bør High End produkter være store og dyre. Men de skal jo selvfølgelig ha innmat/kvalitet/ytelse som forsvarer prisen.
    Ville gjerne sett en ny modell i chassiset til Infocus 777'en. Jeg var sååå nære ved å kjøpe en slik da jeg heller gikk for en Barco/Crystalio løsning.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det nesten noen velvalgte banneord som kom i din retning Lygren .Hadde nettopp skrevet et langt innlegg som svar til dine kommentarer, og så fikk jeg beskjed om at du hadde stengt tråden. Men da limer jeg inn svaret her.....

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    2. Selv om native-kontrast er god, er ANSI-kontrasten fremdeles ikke noe å hoppe i taket av - der er fremdeles DLP kongen på haugen, så det finnes potensiale for forbedring.
    Hva er egentlig ANSI kontrast på en HD750? For meg er det minst like viktig som dynamisk kontrast når en først skal begynne å sammenligne...

3. Den benytter UHP-lampe, som som kjent verken er stabil hva fargegjengivelse angår, ryker i tide og utide og ikke minst reduserer lysutbytte over den relativt kort levetiden. Det finnes altså forbedringspotensiale!
    Var det ikke Xenon lampene som var så stabil når det gjaldt fargegjengivelse, eller husker jeg feil? De er på en annen side dyre, men skal en først snakke cost-no-object produkter, kan en vel heller ikke pirke på slikt.

Videre er det jo ingen tvil om at 3-chips DLP er meget interessant - spesielt når og hvis prisen reduseres til noe mer folkelig nivå (selv i Hi-End sjiktet er 2-300.000 alt for mye penger)
    Overhodet ikke. Hadde en veldig hyggelig samtale med Marensius på Projectiondesign standen på CES, og han sa de hadde fått en forespørsel om de kunne levere en high-end prosjektor. PD hadde respondert at de hadde Helios til 250k, men fikk som svar at den var for billig - kunden hadde nemmlig fått tilbud på en annen prosjektor til 500k et annet sted.

HåkonN, du har jo til og med sett noen av disse 3-chips-herlighetene, kanskje du kan utbrodere enda noe mer rundt dine observasjoner?
    Tror Gorm er den rette til å svare på slike spørsmål - i allefall om man vil ha noe annet enn subjektiv synsing basert på observasjoner under ulike og ukjente forhold, men ja jeg har sett en del av de. Problemet er jo at jeg ikke vet hvor godt de har vært kalibrert, og da er det vanskelig å se potensialet.

Tror det var Sim2 Grand Cinema C3x 1080 jeg så på IFA messen, og den imponerte meg ikke nevneverdig i forhold til pris. Først og fremst sortnivå som ble litt for dårlig i mine øyne. Har også sett Action Model 3 på et kurvet Stewart lerret. Vet ikke om det var kalibreringen som ikke var gjort bra nok, men bildet var relativt matt og trist. Altså dårlige opplevelser på de litt eldre modellene. Så derimot den nye 810 modellen fra Meridian, og som jeg sa tidligere var den nok kalibrert for å gi en wow-effekt. Det gjorde den også, i den grad at man nesten ble sveiseblind (kalibrert til 40 ft-L ref. Marensius), men sort var fremdeles bekksort. 10 megapixler gjorde at man kunne gå tett inn til lerretet og nesten telle nesehår - 4K oppløsning har definitivt noe for seg på så store lerret. Kan tenke meg denne Meridian-prosjektoren hadde potensial om Gorm & Co hadde fått leke seg litt med den. Siste 3-chip prosjektoren var Avielo Helios. Den var derimot kalibrert perfekt. Fikk se noen klipp fra The Chronicles of Narnia på Blu-Ray, og det var noe av det råeste jeg noen sinne har sett når det kommer til gjengivelse av virkeligheten. Det var relativt lyse scener så det var vanskelig å vurdere sortnivået godt, men det så ikke ut som det var noe mangler på det lille en stakkar fikk se. Men fargegjengivelse da mann....herregud. Har da sett kalibrerte TV`er og prosjektorer før (også på samme messe i form av Mitsubishi, Epson TW5000 etc), men aldri sett hudtoner der jeg har umiddelbart tenkt "dette er jo reproduksjon av virkligheten". Fargeoverganger, gress, hår - ja alt var egentlig så perfekt uten noe som stakk nevneverdig ut. Sjelden jeg blir så imponert.

Ble forklart at Projectiondesign la mye vekt på at deres Avielo-serie var designet nettopp for å kunne kalibreres så korrekt, og at noe av "hemmeligheten" var at de brukte påkostede linser. Og det er jo egentlig ganske fornuftig. De fleste som driver med DSLR på hobbybasis + har fått med seg at glasskvalitet på linsene har blant annet påvirkning på fargegjengivelsen. Linsen på en Helios kostet dog like mye som en dyr konsumer-prosjektor, så da flyr også prisen på herligheten i været.

HD750 har jeg desverre hatt gleden av å sett (hvor mange i Norge har egentlig sett et godt kalibrert eksemplar?), men jeg har da fått med meg en del andre prosjektorer i prisklassen 20-100k som er vist frem på ulike messer i Norge og utland. Av det jeg har sett så var det i allefall noen egenskaper på disse high-end modellene som skilte seg positivt ut i sistnevntes favør. Tall og målinger for andre ta seg av....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helios er uten tvil en god projektor, og kalibreringsvennligheten kan jeg også skrive under på (samme på min Avielo).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •