JVC 350 eller Sony HW10?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JVC 350 eller Sony HW10?

Kjære projektorveteraner,
    Jeg står ovenfor et vanskelig valg jeg ikke klarer å ta en beslutning på. Jeg har i flere år sittet med en 4 år gammel 42" Samsung LCD TV, på 4m avstand, i mitt kritt hvite kjellerrom og trodd at jeg hadde en hjemmekino. Så ble jeg etterhvert bevisst den flytende grå massen i skyggeområdene av filmene jeg så. Det er det området hvor det skulle vært såkalt "kontrast" og "sortnivå", to punkter min Samsung var dårlig på selv når den ble sluppet viser det seg.

Siden det har jeg vært fanatisk opptatt av å oppgradere til det ledende på sortnivå, og virkelig bli "mørkets fyrste". Jeg landet på en Pioneer Kuro rett før jul og var i ferd med å kjøpe en, inntil jeg oppdaget dette spennende nye fenomenet som het projektorer.

Etter en lengre søkerunde på nett, opp til og med sider i Canada på restaurerte CRT-projektorer som lenge virket som en god ide, så fikk jeg se et par demoer. Jeg så JVC 750'en i batcaven på AVShop, og jeg så en Mitsubishi 5500 i ei lys stue på Soundgarden. For meg fremsto de ganske like, men jeg merket hvor mye forskjell lys i stua betydde.

Jeg har nå bestilt en sort pyjamas (dvs sort scenemolton til vegger og tak) til kjellerstua mi fra AVShop, siden Forsvaret (huseierne) ikke er spesielt begistret for at jeg maler den "tactical SWAT black". Jeg har også bestilt et 265cm bredt buet hvitt lerret, fordi jeg synes den effekten fra kinoen i AVShop var utrolig kul. Det jeg fortsatt stanger hodet i veggen over er valg av projektor.

Etter mye om og men har jeg fått for meg at den billigste HD-projektoren som kan vise et godt bilde på et så stort lerret er Sony HW10. Samtidig har jeg fått for meg at JVC-350 med sin statiske kontrast og sagnomsuste sortnivå er det jeg EGENTLIG trenger, gitt mine fetisjer. Så er det en svak sprø stemme som roper bakerst i hodet mitt at hvis jeg først skal legge 35k i en projektor kan jeg like gjerne ta'n helt ut og få det beste på markedet slik at den kan kalibreres og - altså JVC 750.

Og så kommer fornuften sigende tilbake og sier vet du hva, kjøp en BenQ til 12k så lenge, og om 18 mnd så koster JVC 750 sikkert 12k den og. SÅ mange filmer vil jeg trolig ikke se i mellomtiden.

Hvis noen med mer innsikt har noen tips eller forslag, setter jeg pris på det!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg må si jeg blir stadig mer glad i HD350en min, både fordi jeg etterhvert får til en veldig fin kalibrering av den (vel, er ikke helt i mål enda, men gråskala ser i det minste temmelig bra ut...), ikke minst grunnet sortnivå, motorisert linsedrift, lavt støynivå og generelt fantastisk bildekvalitet...

HW10 er også en super projektor, men etter mitt syn i en annen liga enn den du nå vurderer... Dette gjelder spesielt ettersok du er såpass opptatt av sortnivå - for der seiler virkelig HD350 som en SOLEKLAR ener - er neimen ikke langt unna HD750!

Har du penga hadde jeg kjørt på med HD350, kjører du "budsjett" er samtidig absolutt HW10 ingen dårlig kandidat den heller - men at du vil oppleve relativt stor forskjell mellom disse to er det ingen tvil om!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig - VELKOMMEN skal du være - fantastisk brukernavn du har klart å sikre deg skal du også ha for!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som taler for HW10 i denne sammenligningen er at den har mer korrekt fargegjengivelse. Kontrasten (og dermed også bildedybden) fra HD350 er på et helt annet nivå, så med tanke på preferansene dine er det mye som taler for denne. HD350 trenger imidlertid desperat en gråskala-kalibrering, så har du ingen planer om å få projektoren kalibrert, kan HW10 et bedre valg rent bildekvalitetsmessig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter pris på at dere tungvektere tar dere tid til å mene noe om en nybegynners problemer - basert på disse perspektivene og min egen magefølelse ender jeg vel på en 350.

Hvis jeg bare klarer å lukke øynene lenge nok til å trekke kortet.

Så får jeg se om jeg klarer å finne ut av dette med kalibrering selv siden jeg bor midt i Troms, ein lita stad der ingen skulle tru at nokon kunne bu osv.. how hard can it be, right? :roll: Det er kanskje en ide å kjøpe et kalibrerings-kit mens jeg er i gang?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jvc sine projektorer vil nok aldri falle noe stort ned i pris, di vil nok holde seg rundt den prisklassen i ett år til det sikkert kommer 2 nye modelller som erstatter 350 og 750. Jvc skal liksom ikke være allemanns eie og derfor må man betale for å eie en slik. Akkuratt som ferrari det koster, men så har man noe ikke alle andre har.

Nå har jeg 350 selv og er kjempefornøyd med den, men som nevnt over så bør den kalibreres skikkelig for å yte sitt beste. Men jeg nyter bildet den gir og angrer ikke ett sekund på det kjøpet.
    Nå har en kompis bestillt 750'en som han får til uka og jeg står for kalibrerings jobben..puh, blir sikkert en lang kamp det :P

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...HD350 har veldig godt av en liten kalibreringsrunde på gråskalaen, ja, så det kan svare seg i investere i et kalibreringskit om "proffhjelpen" blir litt langt unna... Fordelen med eget kit er jo at du også kan kalibrere TVen din, TVen til bestemor, og ikke minst justere projektoren din inn hvis du bytter kilde...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hmm, dette blir vel litt på siden av trådstarters tema folkens, vi får prøve å hente oss litt inn igjen - eller hur...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tibake til tema. Jeg ville valg HD350 fremfor Sony HW10 så sant jeg kunne fått kalibrert denne...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hmm, dette blir vel litt på siden av trådstarters tema folkens, vi får prøve å hente oss litt inn igjen - eller hur...
    Ja, dette sporet jo helt av. ops: Jeg har flyttet OT-innleggene til en egen tråd:

http://avforum.no/forum/digitale-pro...sjektorer.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mange tunge runder med meg selv, hvor jeg til og med vurderte å begynne å røyke for økt dramatisk effekt, har jeg endelig tatt en avgjørelse.

Sony HW10
    DreamScreen V3 DynaGrey CineScope ProCurve 2.37:1 235cm/ 100"
    Masse Scenemolton til vegger og tak

Jeg blir sittende på ca 3.5 m og se på dette, med projektoren hengende rundt 4 m.

Jeg er jo ny til alt dette, og ble vel enig med meg selv om at jeg ikke vil merke noen forskjell på min "nybegynnerprojektor". Dessuten er jo hele rommet ganske ghetto når jeg sammenlikner meg med galninger som BEF (sp?) og Andreas21, finnes ikke ett panel eller en probemåling noe sted. Så for å ikke kaste for mye "perler for svin" måtte jeg nesten svelge stoltheten og gå for Sonyen.

Jeg har inntrykket av at den er den beste investeringen i det prissjiktet, så får vi håpe det treffer greit! Og jeg håper riktignok å få den kalibrert, men det er jo nesten ikke annet enn reindrivere og snåsamenn så langt nord som jeg bor, så det kan ta litt tid...

Uansett, takk for de mange innspillene og tipsene!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer og velkommen til HW10 klubben, tror ikke du vil angre:-D. Prøv deg frem med forskjellige gamma og black level settinger. Ga i allefall meg et skikkelig løft på sortnivå

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg knakk. Etter mye vingling og faktisk å ha bestilt en HW10, endret jeg mening i 11. time, avbestilte og gikk for en 350 i stedet. Tilfeldigvis rundt samme tidspunkt som AV-shop droppet prisen til 30k, så det kunne jo ikke passet bedre.

Så må jeg bare vente 6 uker på et buet rammelerret (sukk), men det gir meg i alle fall god tid til å henge opp sort stoff i hele rommet. Kalibrering blir vel i første omgang knoting med fjernkontrollen, så får vi se hva det blir til senere. Jeg har aldri gjort slikt, så det kan bli interessant.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjøpt kalibreringsprobe også? Hvis ikke så anbefales det, for å kalibrere til D65 med øynene klarer man ikke, samme gjelder for gamma. Det er ikke store invisteringen og ikke vanskelig å lære seg å kalibrere gråskalaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset Razor, jeg har vel skjønt at det går kjapt 5 høvdinger på et kalibreringskit. Det blir 6 uker til lerretet mitt kommer til AV-shop, så da har jeg tid til å bli comfy med det utlegget, hehe. I mellomtiden får jeg stille projektoren etter øyemål, jeg har bare et laken å vise på så lenge uansett...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster ikke 5 lapper for i1 Display LT. Kjøpte min fra ebay.uk for rett over 100 pund. Software er jo gratis.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Folkens, la oss prøve å forholde tråden relatert til de to projektorene som her diskuteres, vi har allerede flere fine tråder rundt prober og kalibrering!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •